Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

ده غافلگیری بزرگ ۲۰۱۴ در دنیای بازی ها

0

سال 2014 میلادی سال نسبتا عجیبی بود. از این لحاظ که پر از غافل‌گیری بود. غافل‌گیری که بسیاری را خوشحال و بسیاری را ناراحت کرد. صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم از این قاعده مستثنی نبود. آن قدر خبر غافل‌گیر کننده به گوش‌مان رسید که سرمان از حیرت و تعجب و عصبانیت به مرز ترکیدن رسیده بود. حال در ادامه می‌پردازیم به ده غافلگیری بزرگ در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در سال 2014. این ده اتفاق غافل‌گیر بیشتر از دیگر اخبار و اتفاقات ما را غافل‌گیر کردند. در ضمن این لیست رتبه بندی ندارد و صرفا به مرور این ده غافل‌گیری پرداخته است.

کوین اسپیسی در ندای وظیفه!

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Kevin-Spacey

بسیاری از شما کوین اسپیسی را می‌شناسید و محال است نقش‌آفرینی او در فیلم‌های «هفت»، «مظنونین همیشگی»،«کی پکس»،«زیبای آمریکایی» و «محرمانه لس آنجلس» را فراموش کنید. ندای وظیفه را هم که همه می‌شناسند.؛ اما قضیه اینجاست که کمتر کسی فکرش را می‌کرد کوین اسپیسی در یک بازی حضور پیدا کند. در ابتدای تریلر رونمایی «ندای وظیفه: جنگاوری پیشرفته» صدایی آشنا شنیدیم که با گفتن «دموکراسی، دموکراسی……» صحبت‌های‌اش را آغاز کرد. کمتر از پانزده ثانیه بعد فهمیدیم که بله، این صدای آشنا برای کوین اسپیسی است. حضور کوین اسپیسی در تریلر علاوه بر اینکه هیجان‌زده مان کرد، امید و توقع‌مان از نسخه جدید ندای وظیفه را هم بالاتر برد.

Minecraft: Story Mode

mojang-telltale-minecraft-story-mode-announce

در حال حاضر کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم «ماین‌کرفت» به گوش‌اش نخورده باشد. یکی از پدیده‌های صنعت بازی و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ با بیشتر از 60 میلیون نسخه فروش. عنوانی که روی هر پلتفرمی که فکرش را بکنید گیر می‌آید. این بازی آن‌قدر ارزش دارد که مایکروسافت حاضر شد به خاطرش، دو میلیارد دلار ناقابل به خالقان بازی بدهد و آن‌ها را پولدار کند.

دنیای ماین‌کرفت بسیار بسیار بسیار بسیار بزرگ است؛ اگر بخواهیم بهتر آن را توصیف کنیم باید بگوییم که دنیایش بی‌نهایت است! هر کاری که فکرش را بکنید و هر چیزی که فکرش را بکنید هم می‌توان در آن ساخت؛ از برج ایفل و دیوار چین و سفینه آپولو گرفته تا محیط بازی‌های دیگر! واضح است که در چنین دنیایی که تمرکز در آن ساخت‌وساز است، نمی‌توان داستان درست و درمانی گفت. اما در این بین استودیوی «تل تیل» می‌آید و با اعتماد به نفس کامل این حرف را نقض می‌کند! حدود بیست روز پیش بود که استودیوی «تل تیل» و «موجانگ» اعلام کردند که قرار است عنوانی با نام Minecraft: Story Mode بر مبنای دنیای ماین‌کرفت ساخته شود. این بازی هم به مانند عناوین قبلی «تل تیل» یک داستان درست و درمان با شخصیت‌های مختلف خواهد داشت و در آن عنصر انتخاب و گفت‌و‌گو هم خواهد بود. سوال ما از تل تیل این است که چرا ماین‌کرفت؟ این همه منبع برای اقتباس وجود داشت. چرا مثل «مرده متحرک» و «بوردرلندز» و «گرگی در میان ما» و «بازی تاج و تخت» سراغ یک منبع نرفتید که خودش داستان درست و درمان داشته باشد؟ این‌ها سوالاتی است که تنها در هنگام بازی کردن این عنوان به آن‌ها خواهیم رسید. باید منتظر ماند و دید تل تیل چگونه می‌خواهد از دنیای بی شخصیت ماین‌کرفت شخصیت و داستان بیرون بکشد.

زوج ویلیامز در The Game Awards

Game-Awards-2014-Roberta-Ken-Williams-1024x577

در دهه 80 و نیمه اول دهه 90 میلادی، یعنی در دوران طلایی بازی‌های ماجرایی، شرکت‌های سیرا و لوکاس‌آرتز بودند که بر صنعت حکمرانی می‌کردند. بی‌شک خاطرات بسیاری از گیمر‌های آن دوران مربوط به بازی‌هایی مانند «در جست‌وجوی پادشاه»، «گابریل نایت» و یا «راز جزیره میمون» و «عمارت دیوانه‌وار» است. این دوران طلایی که در واقع محکم‌کننده پایه‌های صنعت باز‌ی‌ بود را بدون شک مدیون این دو شرکت و خالقان‌شان هستیم. زوج کن و روبرتا ویلیامز، خالقان شرکت سیرا بودند و در خلق بسیاری از بازی‌های موفق و ماندگار این شرکت هم نقش داشتند. اما از زمانی که دوران افول سبک ماجرایی شروع شد، فعالیت‌های سیرا هم به مرور کم شد و تا همین یکی دو سال اخیر کمتر شاهد فعالیتی از سوی این شرکت بودیم. این روند ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه گیمزکام اعلام شد که اکتیویژن قرار است شرکت سیرا و بازی‌های‌اش را احیا کند و همچنین قرار است عنوان جدیدی در سری «در جست‌وجوی پادشاه» ساخته شود. این خبر خودش به تنهایی یکی از غافل‌گیری های بزرگ سال 2014 بود. اما غافل‌گیری اصلی در مراسم The Game Awards 2014 روی داد. زمانی که قرار بود نسخه جدید «در جست‌وجوی پادشاه» رونمایی شود؛ کن و روبرتا ویلیامز پس از سال‌ها دوباره روی صحنه حاضر شدند و صحبت کردند. حضور زوج ویلیامز بر روی صحنه پس از سال‌ها، علاوه بر اینکه غافل‌گیر مان کرد، یکی از بهترین لحظات سال 2014 را هم رقم زد.

تعطیلی Irrational Games

iglogo

این غافل‌گیری بر عکس مورد قبلی، یکی از ناراحت‌کننده ترین اخبار 2014 بود. در حالی که دو ماه از انتشار اپیزود اول بسته الحاقی «خاکسپاری در دریا» گذشته بود، ناگهان بیانیه‌ای در سایت استودیو منتشر شد که کن لوین در آن رسما تعطیلی استودیو را اعلام کرد. دلیل این تعطیلی نه مشکلات مالی بود و نه دعوای با 2K Games، بلکه لوین دلیل این کار را «ساخت بازی‌های آینده‌اش در آرامش و به دور از هر فشار» عنوان کرد و گفت که می‌خواهد با تعدادی از اعضای استودیو در قالب یک تیم کوچک بازی جدید بسازد. تعطیلی خالق «سیستم شاک 2» و سری «بایوشاک» اتفاق بسیار غم‌انگیزی بود؛ خصوصا اینکه 2K Games هنوز قصد ادامه سری بایوشاک را دارد و تصور یک بایوشاک جدید بدون ایرشنال گیمز واقعا سخت است.

بازسازی Grim Fandango

ltc99mi0tezgomx3zbgx

بالاتر در مورد دوران طلایی سبک ماجرایی صحبت شد. اما بدون شک یکی از برترین عناوین ماجرایی در تاریخ در دوران افول این سبک ساخته شد. این بازی هم چیزی نیست جز شاهکاری به نام «گریم فندنگو» که توسط «تیم شیفر» افسانه‌ای ساخته شد. همه «تیم شیفر» را با شخصیت‌پردازی و داستان‌نویسی فوق‌العاده‌اش می‌شناسند. مهارتی که شیفر از آن در «راز جزیره میمون»، «تخته گاز» و «گریم فندنگو» به نحو احسنت استفاده کرد. شیفر در طول بیست و پنج سال اخیر همواره در حال ساخت بازی‌های جذاب بوده، اما پس از «گریم فندنگو» سراغ ساخت عنوانی جدید در سبک ماجرایی نرفته بود تا اینکه «عهد شکسته» را ساخت که آن هم نتوانست آن طور که باید، حق این پانزده شانزده سال غیبت را ادا کند. اما چندی بعد تیم شیفر از عنوانی رونمایی کرد که با وجود اینکه یک عنوان جدید نبود، اما باز هم می‌توانست حق این چندین سال غیبت را جبران کند. آن عنوان هم چیزی نبود جز بازسازی «گریم فندنگو»! این خبر از دو جهت ما را غافل‌گیر کرد. اول اینکه این رونمایی در وسط کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2014 صورت گرفت و همچنین اعلام شد که این عنوان قرار است برای کنسول‌های سونی هم منتشر شود. دوم اینکه پس از انحلال لوکاس‌آرتز توسط دیزنی کسی فکرش را نمی‌کرد که دوباره ردی از بازی‌های لوکاس‌آرتز ببینیم. اما به هر حال این خبر حقیقت دارد و قرار است به زودی منی کالاورا را در ماجراجویی اش دوباره همراهی کنیم. البته باید در این بین از رونمایی بازسازی «روز تنتکل» هم نباید گذشت که که خبرش در همایش Playstation Experience 2014 اعلام شد. این عنوان هم مانند بازسازی «گریم فندنگو» توسط تیم شیفر و استودیوی «دابل فاین» در حال ساخت است.

متال گیر سالید 5 برای رایانه‌های شخصی

MGSVSteam

این خبر بیشتر از آن‌که خودش غافل‌گیر کننده باشد، روش اعلام‌اش ما را غافل‌گیر کرد. در یکی از تریلرهای بازی، اسنیک برای مخفی‌کاری از کارتن جعبه معروف استفاده کرد. اما در این تریلر این کارتن یک تفاوت خاص داشت؛ این تفاوت هم چیزی نبود جز لوگوی شبکه «استیم» که به اندازه بزرگ روی بدنه جعبه چاپ شده بود. این‌گونه بود که ناگهانی و در وسط تریلر فهمیدیم که هر دو نسخه متال گیر سالید 5 قرار است از طریق شبکه استیم برای رایانه‌های شخصی عرضه شود. کوجیما است دیگر؛ خبر تایید کردن‌اش هم عجیب و غریب است!

P.T & Silent Hills

norman-reedus-stars-in-guillermo-del-toros-silent-hill-game

در طی کنفرانس سونی در نمایشگاه گیمزکام 2014، تریلری از یک تیزر قابل بازی با نام P.T نمایش داده شد و همچنین اعلام شد این تیزر بر روی شبکه پلی‌استیشن قرار گرفته و صاحبان PS4 می‌توانند آن را به صورت رایگان دانلود کنند. در واقع خود این تیزر به تنهایی یک غافل‌گیری بزرگ بود؛ چرا که حتی خوره‌ها و ریش سفیدهای بازی ترسناک که ادعا می‌کردند هیچ بازی‌ای نمی‌توانند آن‌ها را بترساند هم بعد بازی‌کردن این تیزر به پته پته و من‌ومن افتادند! در بازی می‌توانستید هنر بازی‌سازی کوجیما، مریضی ذهن گیلرمو دل‌تورو و قدرت گرافیکی فاکس انجین را همزمان ببینید. این تیزر آن‌قدر ترسناک بود که بسیاری از آن به عنوان یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های تاریخ یاد می‌کنند. پس از اینکه توانستید P.T را به اتمام برسانید، تیزر کوتاهی پخش می‌شود که در آن «نورمن ریدوس» ایفاگر نقش «داریل» در سریال «مرده متحرک» را می‌توانید ببینید و پس از آن است که نام Silent Hills بر روی صفحه می‌آید و به این ترتیب یکی از بهترین بازی‌های سال با یک غافل‌گیری هیجان‌انگیز به پایان می‌رسد.

نمرات Assassin’s Creed: Unity

assassons_creed_unity

یوبی‌سافت امسال به معنای کلمه ترکاند! البته چیزی که ترکاند امید مخاطبان بود. «سگ‌های نگهبان»، «فرقه اساسین: اتحاد» و «خدمه» منتشر شدند و هیچ کدام نتوانستند در حد تبلیغات و انتظارات باشند. اما در این بین وضعیت «اتحاد» با بقیه فرق داشت. داستان این نسخه در پاریس رخ می‌داد و از آنجا که یوبی‌سافت هم یک شرکت فرانسوی است، انتظار می‌رفت که برای این بازی سنگ تمام بگذارند. همچنین این عنوان اولین بازی از سری بود که برای کنسول‌های نسل هشتم ساخته می‌شد. همه انتظار داشتند که بازی در بدترین حالت ممکن از «فرقه اساسین3» و یا «مکاشفات» بهتر باشد. اما نبود! داستان نسبتا ضعیف و باگ‌های فراوان باعث شد بازی نمراتی بگیرد که پایین تر از عناوین قبلی بود و کاری کرد که به کل از یوبی‌سافت نا امید شویم. درست است که بازی گرافیک فوق‌العاده ای دارد و پاریس قرن 18 را با نهایت جزئیات به تصویر کشیده. اما این‌ها تنها چیزهایی نبودند که از یک «فرقه اساسین» خوب انتظار داشتیم. حداقل انتظار داشتیم اینطوری نمره نگیرد!

GTA در حالت اول شخص!

maxresdefault

همه می‌دانیم که سری GTA یک بازی در سبک «جهان آزاد» و با زاویه دوربین اول شخص است. همه می‌دانیم که بازی‌های سوم شخص و اول شخص تفاوت‌های عمده‌ای دارند. زاویه دوربین می‌تواند در نحوه کنترل شخصیت و یا در طراحی مکانیک‌های مختلف در بازی هم اثر بگذارد و تغییر زاویه دید حتی می‌تواند بازی را از این رو به آن رو کند. به ندرت بازی‌ای پیدا می‌شود که در انتخاب زاویه دوربین آزادی داشته باشد. بازی‌هایی هم پیدا می‌شوند که در بعضی مواقع زاویه دید در آنها تغییر می‌کند. اما اینکه در یک بازی «جهان آزاد» که وسعت زیادی داشته باشد قرار دادن چنین ویژگی ای کار راحتی نیست. مخصوصا اینکه بازی 17 سال قدمت داشته باشد و در این مدت هم زاویه دوربین دست نخورده باشد. اما راکستار به هیچ کار «نه» نمی‌گوید؛ حتی به قرار دادن زاویه دید اول شخص در GTA سوم شخص!

این قابلیت که هم اکنون در نسخه‌های نسل هشتمی و در آینده در نسخه PC فعال است به شما اجازه می‌‌دهد که مانند «ندای وظیفه» در حالت اول شخص تیراندازی کنید، مانند «فورتزا» در زاویه اول شخص رانندگی کنید و حتی در زاویه اول شخص و با جزئیات بیشتر، کارهای بزرگسالانه انجام دهید!

Overwatch

SCLqnWX

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، این فهرست رتبه‌بندی ندارد و تنها ده غافل‌گیری برتر سال 2014 در آن عنوان می‌شود. اما راستش را بخواهید به نظر من اگر قرار بود این فهرست رتبه‌بندی شود، بدون شک باید این مورد در صدر فهرست قرار بگیرد. قبل از شروع همایش بلیزکان 2014 که مخصوص استودیوی بلیزارد و بازی‌های اش است، لیستی از برنامه‌های این همایش منتشر شد که در بخشی از آن عنوان شده بود که قرار است یک بازی جدید رونمایی شود. با دیدن این فهرست ذهن همگان به سمت «وارکرفت 4» یا یک بازی نقش‌آفرینی جدید رفت. خصوصا اینکه قبلا بلیزارد پروژه‌ای با اسم رمز «تایتان» در دست ساخت داشت که یک بازی MMORPG بود. زمان رونمایی عنوان جدید فرا رسید. اما پس از رونمایی دهان همگان از تعجب باز مانده بود؛ چرا که این عنوان نه یک بازی استراتژیک بود نه یک اکشن نقش آفرینی کلاسیک. بلکه این عنوان یک شوتر اول شخص آنلاین است که Overwatch نام دارد. هنوز که هنوز است برایم جالب است که چرا بلیزارد چنین تغییر سبکی داده، باز تغییر سبک از یک بازی تیراندازی سوم شخص به یک تیراندازی اول شخص مقداری محتمل بود. اما برای بلیزاردی که تقریبا در تمام عمر خود یا استراتژی ساخته یا نقش‌آفرینی، ساخت یک بازی اول شخص دور از ذهن است. از همین حالا بازی طرفداران بسیاری پیدا کرده و با وجود اینکه شباهت‌هایی به عنوان تیراندازی اول شخص شرکت والو یعنی «تیم فورترس 2» هم دارد و همچنین در سال 2015 عناوین Battleborn و Battlecry هم قرار است منتشر شوند، انتظار می‌رود که رقابت بسیار جذابی بین این عناوین شکل بگیرد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.