Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

تراوش وحشت؛ یادداشتی بر بازسازی اچ‌دی «رزیدنت اویل»

0

دیدار با عمارت اسپنسر آن هم پس از 19 سال در قالب یک بازسازی یا همان “ری‌مستر”ـی که این روزها بازارش بدجور داغ است شاید چیزی بود که هیچ طرفداری انتظارش را از کپ‌کام نداشت. بازگشت به آن راهروهای خوفناکی که هر لحظه ممکن است یکی از زامبی‌های واقعا «سگ جان» بازی جلویتان ظاهر شود؛ هیچ‌کس چنین انتظاری را هم نداشت. فکر نمی‌کنم که نیازی هم به اشاره‌ای مستقیم به دوبرمن هار، کلاغ‌ها یا زنبورها در بازی باشد. تمام این عناصر در بازسازی اچ‌دی رزیدنت‌ اویل معجونی را پدید آورده‌اند که نمونه‌اش در بازی‌های این ژانر که امروز بیرون می‌آیند وجود خارجی ندارد. بازسازی رزیدنت اویل تلنگری سهمگین به این ژانر از مد افتاده است!

بله؛ بازی مدافع سرسختی برای المان‌ها و عناصر این ژانر است و از نظر طعم کلاسیک‌اش هم دست کمی از نسخه‌ی اورجینال بازی ندارد. پازل‌ها، فضاسازی و دست‌نخورده گذاشتن اکثر آیتم‌هایی که داخل بازی می‌بینیم نشان می‌دهند کپ‌کام به خوبی توانسته از پس وظیفه‌ای که بر دوشش بوده بر آمده و بالاخره به یک نقطه‌ی آسایش پس از افتضاحاتی که طی چند سال پیش به بار آورد رسیده است. پروتاگونیست‌های بازی جیل ولنتاین و کریس ردفیلد، که می‌توانید با هر کدام از آن‌ها بازی را پیش ببرید هر کدام قابلیت‌های ویژه و به‌خصوصی دارند. جیل داستان سر راست‌تری دارد اما بازی با هر کدام از این دو تجربه‌ای متفاوت و جدید را به ارمغان خواهد آورد. در حالی که جیل می‌تواند ظرفیت بیشتری را از حیظ آیتم‌ها داشته باشد، آسیب‌پذیرتر است. این در حالی است که کریس اینونتوری کوچک‌تری دارد ولی قدرت اسلحه‌های او بیشتر است و تاثیر گذاری بیشتری دارد.

Resident Evil HD Remastered 1
این قاب لعنتی و سه شخصیت فراموش نشدنی رزیدنت اویل در کنار یک‌دیگر

کسانی که نسخه‌ی اوریجینال بازی که سال 1996 منتشر شد را بازی کرده باشند یا حداقل نسخه‌ی گیم‌کیوب سال 2002 را تجربه‌ کرده باشند می‌دانند که مدیریت آیتم از اساسی‌ترین درس‌هایی است که این نسخه از رزیدنت اویل به شما می‌آموزد. سیوهای محدود شده در کنار آیتم‌هایی که باید برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید در کنار مدیریت مهمات اسلحه‌ها باعث شده‌اند که برای هر تیری که شلیک می‌کنید مسئولیت‌پذیر باشید و بدانید که دقیقا چه زمانی باید در میدان بمانید و بجنگید یا این که از خطر فرار کنید.

معنای حقیقی یک بازی ترسناک بقا را می‌توان از این نسخه‌ استنباط کرد. شاید زامبی‌های کلاسیک نه برای من و نه برای شما دیگر هیچ ترسی نداشته باشند و حتی مایه‌ی مضحکه باشند اما در حقیقت این اتمسفر پویا و گیم‌پلی بی‌رحم بازی است که مخاطب را می‌ترساند. فکر می‌کنید در «شیطان درون» برای این که باید اجساد را بسوزانید تا دیگر از جا بلند نشوند با نوآوری بزرگی طرف هستید؟ چنین مکانیک ترسناکی در رزیدنت اویل به شکل جدی‌تری خودنمایی می‌کند و ایجاب می‌کند تا همه‌ی اجساد زامبی‌ها را بسوزانید تا بعدا تبدیل به «کریسمون هِد» نشوند که بسیار دشمن‌های ترسناک‌تری هستند.

این نسخه به عنوان یک “ری‌مستر” کار تمیز و بی‌عیب و نقصی است که می‌تواند به راحتی از نظر بصری پشت نمایشگر میخ‌کوب‌تان کند. هر چند که ما پیش از عرضه بر این عقیده بودیم که قرار است ری‌مستری را با پس‌زمینه‌های از پیش رندر شده‌ای ببینیم که مستقیما از آرشیو کپ‌کام بیرون کشیده‌ شده‌اند و با رزولوشن بالاتر آن‌ها را در بازی می‌بینیم.

اما این طور نیست و ری‌مستر تنها با اضافه کردن چندین فیلتر بهینه‌سازی و استفاده از همان فایل‌ها و منابع نسخه‌ی گیم‌کیوب ساخته شده است که با رزولوشن 16:9 اجرا می‌شود که البته در نسخه‌ی پی‌سی به‌خصوص روی نمایشگر با سایز بزرگ نتیجه‌ی خیلی خوبی از آب در نیامده است ولی اتمسفر بازی واقعا در نوع خود بی‌نظیر است. نورپردازی با ظرافت خاصی پردازش شده است. کافی است یک بار وقتی که شخصیت خود را مقابل یک منبع نور حرکت می‌دهید سایه‌ها و تاثیرات حضورش بر محیط را ببینید تا از مبحث نورپردازی این نسخه خیالتان راحت شود. بافت‌هایی که حالا با کیفیت و سه‌بعدی شده‌اند به خوبی حتی در ریزترین موارد و گوشه‌های محیط به چشم می‌آیند.

Resident Evil HD Remastered 2
بری بورتون در بازی نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند؛ بورتون را می‌توانید در نسخه‌ی Revelations 2 هم زیارت کنید.

عمارت اسپنسر کاملا جلوه‌ی تازه‌ای به خود گرفته و حس کنترل شخصیت با دوربین کلاسیک ثابتی که در نسخه‌های قدیمی رزیدنت اویل داشتیم را به خوبی منتقل می‌کند. صداگذاری هم ایرادهایی جزئی دارد اما به خوبی ظاهر شده است. معمولا همین که سر و صدای زامبی‌های گرسنه را پیش از این که آن‌ها را ببیند بشنوید کافی است تا آدرنالین خونتان جهشی بالا برود و اتمسفر گیرای بازی را درک کنید.

برای کنترل بازی در نسخه‌ی پی‌سی اگر کلا نمی‌توانستید از کنترلر استفاده کنید بازی سیستم جدیدی را بر همین مبنا دارد که کار با آنالوگ‌ها را آسان‌تر جلوه می‌دهد. هر چند که کنترل بازی با ماوس و کیبورد هم در حد خوبی قرار دارد و ناامیدمان نمی‌کند اما باید بدانیم که نسخه‌ی اورجینال پیش از این برای کنسول نینتندو برنامه‌ریزی و ساخته شده است.

در نهایت باید گفت که اگر دنبال یک بازسازی بی‌نظیر از یکی از بی‌نظیرترین بازی‎های کلاسیک تاریخ را تجربه کنید  بازسازی اچ‌دی رزیدنت اویل می‌توانید بهترین گزینه حتی برای مخاطبین جدید این سری باشد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.