Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

جا مانده از دیروز: آیا برگ‌ریزان سونی در راه است؟

0

آغاز نسل هشتم برای مایکروسافت با کنسول جدید خود یعنی ایکس‌باکس وان آغاز سردی بود. سوز این سرما زمانی غیرقابل تحمل می‌شد که در آن سوی میدان، سونی، رقیبی که برای عوض کردن نتیجه‌ی باخت بازی نسل هفتم با مساوی دست به همه کار زده بود، حالا یکه‌تاز از هوای بهاری لذت می‌برد.
فروش بالای کنسول سونی و در نتیجه بازی‌های آن ادامه دار شد و آن‌چنان که برای یک زمستان سخت آماده شود پیشی گرفت. به نظر می‌رسد با ورود به فصل پاییز و شروع عرضه‌ی بازی‌های بزرگ انحصاری کنسول مایکروسافت و همچنین تقویت بازار بازی‌های چند پلتفرمی، روزهای بهاری مایکروسافت نیز آغاز شده‌اند. سونی که البته این وضعیت را پیش‌بینی می‌کرد با اعمال کاهش قیمت کنسول خود در صدد تعدیل موقعیت بر آمد. اما آمار ماه اکتبر نشان می‌دهند که این حرکت استراتژیک سونی نیز نتوانسته آن طور که باید موثر واقع شود و جلوی خروج پلی‌استیشن 4 از خط سبقت را بگیرد. تا به این‌جای کار میوه‌های پاییزی مایکروسافت از جمله «هیلو» و «لارا کرافت» توانسته‌اند مخاطبین را به سمت خود بکشانند و دست خالی سونی فعلا تا انتشار بازی‌های بزرگی مثل «آنچارتد» نذیر آغاز فصل برگ‌ریز برای سونی را می‌دهد.
البته مطمئنا این نوسان ایجاد شده‌ی به نفع مایکروسافت مقطعی خواهد بود و با انتشار بازی‌های بعدی وضعیت بازار دوباره دچار دگرگونی خواهد شد، اما در حال حاضر، فروش کنسول مایکروسافت در یک دوره‌ی یک ماهه از رقیب بیشتر بوده است. با این‌که کنسول سونی برای مدتی متمادی پرفروش‌ترین کنسول بازار بود، این افزایش فروش مایکروسافت و در اختیار گرفتن جایگاهی که پلی‌استیشن به آن عادت دارد، عجیب به نظر می‌رسد.
اگرچه گزارش گروه ان‌پی‌دی دیگر تعداد دقیق دستگاه‌های به فروش رفته را نشان نمی‌دهد، مایکروسافت رسما اعلام کرده که کنسول این شرکت در صدر جدول فروش قرار دارد. طبق اعلام مایکروسافت، فروش کنسول این شرکت در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد افزایش داشته است. مایکروسافت دلیل این فروش شگرف را عرضه‌ی «بهترین بازی‌های ممکن» در این مدت ذکر می‌کند که ادعایی منطقی به نظر می‌رسد.
اما این اتفاق ظاهرا برای مدیران پلی‌استیشن گران تمام شده، تا جایی که سونی در بیانیه‌ای که در همین راستا منتشر کرده، به صورت کاملا مشهودی هیچ اشاره‌ای به کم شدن فروش پلی‌استیشن علی‌رغم کاهش قیمت (برای اولین بار) نکرده و همچنان بر روی نقطه‌ی قوت موجود یعنی فروش کلی بیشتر تاکید می‌کند. «از طرفداران به خاطر این‌که کنسول پلی‌استیشن 4 را به پرفروش‌ترین کنسول حال حاضر جهان تبدیل کرده‌اند متشکریم.» در این جمله نارضایتی مشهودی پنهان شده است. برنامه‌ی دراز مدت سونی برای حفظ جایگاه برتر خود البته از ماه‌ها قبل کلید خورده و در ماه دسامبر نیز با «پلی‌استیشن اکسپرینس» ادامه خواهد یافت.
نینتندو بر خلاف دو شرکت دیگر به عملکرد کنسول خود در ماه اکتبر اشاره‌ای نمی‌کند که نشان می‌دهد علاوه بر نارضایتی این شرکت از عدم موفقیت آخرین سخت‌افزار اجرای بازی خود در بازار، نینتندو دیگر امید زیادی هم به بازگشت به دوران سلطنت خود در رقابت کنسول‌ها ندارد. در حال حاضر نینتندو بر روی دیگر جنبه‌های تجارت خود تمرکز کرده و سرمایه‌ی خوبی را به گردش در آورده است. طبق اعلام این شرکت، فروش «آمیبو» در امریکا از مرز 9 میلیون عدد گذشته است که از این مقدار نزدیک به 1 میلیون آن مربوط به ماه اکتبر است. به علاوه فروش بازی‌های وی‌یو نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد داشته است. سال گذشته نیز این پیشرفت نقطه‌ای حاصل شده بود اما مطلقا راضی کننده تلقی نمی‌شود. البته سرمایه‌ی در گردش شرکت نینتندو در بخش سرگرمی همچنان بیشتر از دو شرکت دیگر یعنی سونی و مایکروسافت است، اما روی کاغذ، نینتندو بازنده‌ی این میدان به شمار می‌رود.
در مجموع فروش کنسول‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش قابل چشم پوشی و بسیار اندکی داشته است که شاید نشانه‌ی آغاز همه‌گیری دل‌خواه شرکت‌ها باشد. مطمئنا چنان‌چه این کاهش فروش سخت‌افزاری ادامه داشته باشد و در ماه‌های بعد نیز تکرار شود، بازی‌سازان خیلی زود به فکر افزایش تولیدات نرم‌افزاری خود می‌افتند و وضعیت بازار بازی‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.
96 درصد فروش کنسول‌ها در این ماه مربوط به باندل‌های بازی‌ها بوده است که درصد قابل توجهی است و نسبت به اکتبر 2014 بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.