۱۰ خبر از سال ۲۰۱۵ که بیشتر از هر چیز غافل‌گیرمان کردند!

0

واقعیت‌اش را بخواهید چیز خاصی برای نوشتن در مقدمه ندارم! سال 2015 هم به مانند سال‌های قبل هم غافل‌گیری داشت؛ هم غافل‌گیری های خوشحال‌کننده و هم ناراحت‌کننده؛ تنها میزان این دو بود که نسبت به سال‌های قبل فرق کرده بود. حال گیم نیوز مثل یک سال پیش و پس از پایان سال میلادی به سراغ ده غافلگیری برتری رفته که در سال گذشته رخ داد.

Psychonauts 2 و بازسازی Full Throttle

psychonauts2 & full throttle remastered

ظاهرا دابل فاین قصد دارد هر سال برایمان غافل‌گیری داشته باشد. پس از بازسازی «گریم فندنگو» و «روز تنتکل» حال نوبت به دو عنوان قدیمی دیگر رسیده که توسط دابل فاین در نسل هشتم حاضر شوند. در اواسط مراسم «گیم اواردز 2015» بود که تیزری پخش شد و در انتها نام «سایکوناتز 2» همراه با شخصیت‌های دوست داشتنی عنوان قبل به نمایش درآمد و پس از آن «تیم شیفر» محبوب به روی سن آمد و درباره بازی توضیحاتی داد. اما این پایان سورپرایز دابل فاین نبود. چرا که دقیقا فردای مراسم و این بار در مراسم «پلی‌استیشن اکسپرینس» از نسخه ریمستر عنوان خاطره‌انگیز «تخته گاز»(Full Throttle) رونمایی شد. امیدواریم که در سال جاری میلادی و همچنین سال‌های بعد دابل فاین باز هم از این غافلگیری ها برای‌مان داشته باشد.

مرگ Satoru Iwata

satoru iwata

بدون شک تلخ‌ترین اتفاق سال و یکی از تلخ‌ترین اتفاقات رخ‌داده در صنعت بازی‌های رایانه‌ای مرگ ایواتای افسانه‌ای است. مردی که بدون‌ شک یکی از پایه‌های اصلی نینتندو بود و با ایده‌های ناب خود صنعت بازی‌های رایانه‌ای را تکان می‌داد. ایواتا در دو سال اخیر کمتر در اذهان عمومی دیده می‌شد و در چند ماه اخیر عمر خود نیز به زیر تیغ جراحی رفته بود؛ اما هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که در یازدهم جولای 2015 خبر از دنیا رفتن‌اش را بشنویم. با اینکه هنوز نینتندو و صنعت بازی پر از بازی‌ساز‌های نابغه و کاردرست است؛ اما جای خالی ایواتا هرگز پر نخواهد شد.

کونامی و کوجیما

kojima and konami

اینکه این دعوا و مشاجره چگونه شروع شد مهم نیست؛ مهم نتیجه‌اش بود که اصلا باب میل ما نشد! سال 2012 و رونمایی از «متال گیر سالید 5: فانتوم پین»، نمایش بازی در E3 های 2013 تا 2015، تریلر لانچ بازی و کلی نمایش گیم‌پلی و اطلاعات، همه و همه فریاد می‌زدند که «فانتوم پین» بزرگ‌ترین، حماسی‌ترین و بهترین متال گیر سالید تاریخ خواهد شد؛ تا اینکه کونامی لگد به بخت خود و آرزوهای کوجیما و تیمش و طرفداران سری زد. ماه مارس بود که کونامی کم کم دست به حذف لوگوهای و اسامی مربوط به استودیوی «کوجیما پروداکشنز» در سایت‌های اش کرد و شایعه جدایی کوجیما از کونامی به راه افتاد. «چرا باید کونامی چنین کاری کند؟ چرا باید با یکی از بزرگ‌ترین بازی‌سازهای تاریخ قطع رابطه کند؟ آیا جدایی حقیقت دارد یا صرفا تبلیغاتی برای بازی است؟». اینها سوالاتی بود که برای بخش اعظمی از طرفداران «متال گیر سالید» به وجود آمد. در اوایل بهار بود که روند ساخت «سایلنت هیلز» کنسل شد و همه امیدهای طرفداران «سایلنت هیل» نقش برآب شد. سال 2015 به گذر خود ادامه می‌داد و نشانه‌های مشاجره بین کوجیما و کونامی بیشتر از قبل می‌شد. کار به جایی رسید که کونامی متن «یک بازی از هیدئو کوجیما» را از روی باکس‌آرت بازی حذف کرد. دیگر همه داشتند به این باور می‌رسیدند که همکاری بین کونامی و کوجیما به پایان خود نزدیک شده‌است؛ اما این بدترین بخش قضیه نبود. در بین این دعوا چه بر سر «فانتوم پین» می‌آید. موضوعی که بیش از هر چیز دیگری دغدغه طرفداران شده‌بود. در نهایت «فانتوم پین» آمد و آنچه که نباید می‌شد شد. بازی در بین منتقدان بسیار محبوب بود و از آن با القاب «یکی از بهترین‌های تاریخ»، «بهترین متال گیر سالید» و «بهترین بازی مخفی‌کاری» یاد می‌کردند. اما در نزد بازی‌کننده‌ها این القاب آن‌چنان که باید تداعی نشد. در نهایت و پس از انتشار بازی جدایی رسمی کوجیما از کونامی اعلام شد و حتی کونامی اجازه نداد وی در مراسم «گیم اواردز» حضور داشته‌باشد.

جدایی کوجیما از کونامی چیزی نبود که امسال انتظارش را داشته باشیم؛ آن هم در زمانی که امیدها به احیای یکی از بزرگترین عناوین سبک وحشت بیشتر از همیشه شده‌بود و از طرفی دیگر منتظر باشکوه‌ترین وداع ممکن با «متال گیر سالید» بودیم. متاسفانه باید حسرت «سایلنت هیلز» و «فانتوم پین» ای که انتظارش را می‌کشیدیم برای همیشه به دل‌مان بماند.

جید ریموند در The Game Awards

JadeRaymond in the game awards 2015

اشتباه نکنید! حضور خود جید ریموند در مراسم چیز عجیب و غافلگیرکننده‌ای نیست. اینکه چه کرده عجیب و غافلگیرکننده است! در میان مراسم بود که جید ریموند به روی صحنه آمد تا برنده جایزه بهترین بازیگر را اعلام کند. اما از بخت بدش اسم بازی به اشتباه چاپ شده بود و به جای اینکه Her Story بگوید The Witcher 3 گفت! خنده‌دار ترین بخش قضیه واکنش یکی از اعضای «سی‌دی پراجکت رد» بود که محال است حالا حالا ها از یادمان برود. البته جف کیلی میزبان مراسم در توییتر خود اعلام کرد که اشتباه از جانب آن‌ها بوده است؛ اما خب از جید ریموندی که در جمع کردن سوتی و ناهماهنگی تبحر دارد انتظار می‌رفت که از قبل آشنایی مختصری با نامزدها داشته‌باشد تا احتمال چنین ناهماهنگی‌ای به صفر برسد.

Undertale

undertale

سه ماه پیش بود که ناگهان هر چه نمره 9 و 10 بود روانه یک بازی شد. دهان همه از تعجب وامانده بود. این چه بازی‌ای بود که از ناکجاآباد آمده و متای 94 دارد؟ بازی‌ای که Undertale نام دارد و توسط تنها یک نفر ساخته شده‌است. قطعا با وجود چنین سیل استقبالی از طرف منتقدان ما هم مشتاق می‌شدیم که سراغ بازی برویم و آن موقع بودیم که فهمیدیم این استقبال بی دلیل نبوده است. Undertale از آن دست بازی‌هایی‌ست که نمونه‌اش حالا حالا ها پیدا نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر به سراغش بروید که وگرنه یکی از خاص‌ترین بازی‌های چند سال را از دست داده‌اید.

Far Cry Primal

far cry primal

از اینکه در سال 2016 یک «فارکرای» جدید ببینیم اصلا تعجب نمی‌کردیم. باز هم با یک اکشن اول شخص طرف هستیم که در یک محیط بزرگ و جهان باز ما را قرار می‌دهد. البته این نسخه جدید کمی با قبلی‌ها تفاوت دارد؛ تفاوت‌اش هم چیزی نیست جز چند هزار سال ناقابل! بازی کردن در نقش یک انسان اولیه آن‌هم در عصر حجر به هیچ وجه چیزی نبود که انتظارش را در یک نسخه از «فارکرای» داشته‌باشیم. سوژه انسان اولیه و عصر حجر چیزی‌ست که تقریبا در بازی‌های رایانه‌ای از آن استفاده نشده و به همین دلیل استفاده از آن در این بازی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. تا الان هم بازی نمایش‌های خوبی داشته و از صمیم قلب امیدواریم یک تجربه عصر حجری ناب را در این بازی داشته باشیم.

بتمن: شوالیه آرکام نسخه پی سی!

batman arkham knight

آخرین نسخه از سری «آرکام» هم منتشر شد و داستان‌های بتمن ساخته دست «راک‌استدی» به پایان خود رسید. اما پایان این داستان برای کسانی که بازی را بر روی رایانه‌های شخصی تجربه کردند تبدیل به یکی از زجرآورترین تجربه‌های ممکن شد. باگ‌ها و مشکلات فنی آن‌قدر بر روی نسخه رایانه‌های شخصی زیاد بود که «برادران وارنر» ترجیح داد تمام نسخه‌های دیجیتالی و فیزیکی بازی را جمع کند تا تمام مشکلات بازی اصلاح شود و دوباره آن را برای کاربران رایانه‌های شخصی عرضه کند. البته گندکاری‌های «برادران وارنر» در سال 2015 به همین‌جا ختم نمی‌شود و در نسخه‌ رایانه‌های شخصی «مورتال کامبت اکس» هم مشکلات زیادی در بخش آنلاین دیده می‌شد. طبق اطلاعات منتشر شده کمتر از بیست نفر کار پورت نسخه رایانه‌های شخصی «شوالیه آرکام» را برعهده داشتند که برای چنین بازی‌ای واقعا تعداد کمی است. هنوز که هنوز است نسخه‌ رایانه‌های شخصی مشکلاتی دارد و به طور کامل اصلاح نشده است. امیدواریم «برادران وارنر» در پورت بازی‌های آینده خود این قدر کم‌کاری نکند؛ وگرنه سر و کارش با هکرهای محترم است!

نمرات Devil’s Third

devil's third

زمانی که «تومونوبو ایتاکاگی» (Tomonobu Itakagi) همراه با تعدادی دیگر اقدام به ترک استودیوی «تیم نینجا» (Team Ninja) کرد، بسیاری اعتقاد داشتند که این استودیو در آینده درخشش قبل را نخواهد داشت. این ادعا تا حد زیادی درست از آب درآمد و «نینجا گایدن 3» (Ninja Gaiden 3) تبدیل به یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال 2012 شد. ابنجا بود که بسیاری به این نتیجه رسیدند که «تیم نینجا» بدون ایتاکاگی نمی‌تواند بازی‌های خوبی بسازد. اینجا بود که سوال دیگری هم پیش می‌آمد؛ آیا ایتاکاگی بدون «تیم نینجا» می‌تواند بازی خوب بسازد؟ سوالی که برای رسیدن به جواب‌اش پنج سال صبر کردیم؛ و در نهایت جوابی که گرفتیم یک «نه» قاطعانه بود! Devil’s Third در سال‌های 2010 و 2011 نمایش‌های نسبتا خوبی از خود نشان داده بود؛ اما پس از آن در سکوت رفت تا اینکه در 2014 اعلام شد که بازی به یک انحصاری کنسول WII U بدل شده است. با وجود پشتیبانی نینتندو امیدها به بازی حتی بیشتر از قبل شده بود. اما با انتشار نمرات بازی همه امیدهای‌مان نقش بر آب شد و خود بازی هم مدتی کوتاه پس از انتشارش به فراموشی سپرده شد. امیدوارم ایتاکاگی هم به مانند «تیم نینجا» در بازی‌های آینده‌اش روندی صعودی داشته باشد و بازی‌های به مراتب بهتری بسازد.

 

معرفی HTC Vive

HTC-Vive_White

شرکت Valve از همان زمانی که هدست واقعیت مجازی Oculus Rift رونمایی شد جزو حامیان اصلی‌اش بود و به پشتیبانی از آن می‌پرداخت. انتظار هم می‌رفت که این شرکت در آینده فعالیت‌های خود حول فناوری واقعیت مجازی را گسترش دهد. اما چیزی که به هیچ وجه انتظارش را نداشتیم ورود یکی از فعالان عرصه گوشی‌های هوشمند یعنی HTC به عرصه بازی‌های رایانه‌ای و همکاری با Valve است. البته شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این تنها فعالیت اچ‌تی‌سی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای نیست و این تیم اسپانسر چند تیم معروف از جمله Cloud9 است.

در همایش GDC 2015 بود که والو و اچ‌تی‌سی از هدست واقعیت مجازی Vive رونمایی کردند؛ محصولی که از همان ابتدا نظرات را جلب کرده و رقیب قدرتمندی برای همتایان‌اش به نظر می‌رسد. این هدست قرار بود که اواخر 2015 به انتشار برسد؛ اما دو شرکت اعلام کردند که قرار است پیشرفت دیگری در این محصول حاصل شود که جزئیاتش در GDC 2016 اعلام خواهد شد.

Halo Wars 2

halo wars 2

«هیلو وارز» از معدود استراتژی‌‌های موفق کنسولی بود که البته با وجود استودیوی «انسمبل» (Ensemble) به عنوان سازنده، این امر چندان دور از ذهن نبود. البته از بخت بد، این استودیو پیش از انتشار بازی بسته شد و بیشتر اعضای استودیو در استودیوی دیگری گرد هم آمدند و این‌گونه آینده این سری فرعی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. پس از شش سال هنوز هیچ خبری از «هیلو وارز 2» نبود که البته منطقی هم به نظر می‌رسید؛ چون ساخت یک بازی استراتژی خوب برای کنسول‌ها کاری است که حتی برای استراتژی‌سازهای باسابقه‌ای مثل «بلیزارد» هم ساده به نظر نمی‌رسد! اما بالاخره در سال 2015 یکی از باسابقه‌ها تصمیم گرفت این طلسم را بشکند و دست به ساخت یک استراتژی کنسولی بزند.

در همایش «گیمزکام 2015» (Gamescom 2015) بود که شرکت مایکروسافت از «هیلو وارز 2» رونمایی کرد. بدون شک هیجان‌انگیزترین بخش قضیه سازنده بازی بود که استودیویی نیست جز «کریتیو اسمبلی» (Creative Assembly) معروف و خالق سری «توتال وار». این اولین باری است که استودیو یک استراتژی برای کنسول‌ها می‌سازد و از این نظر کار نسبتا دشواری را پیش رو دارند. امیدواریم محصول نهایی به اندازه یک قسمت از «توتال وار» با کیفیت و معتادکننده باشد.

خب این هم از ده غافل‌گیری برتر 2015 از نظر گیم نیوز. مقاله ده غافل‌گیری برتر سال 2014 را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.