Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

۱۰ کتاب پیشنهادی برای ایام نوروز ۹۵

0

ثانیه‌ها، دقیقه‌ها و ساعت‌های زیادی در طول سال برای مطالعه داریم. تا حدی که می‌توانیم ده‌ها برابر لیست پیشنهادی سایت آمازون مطالعه کرده باشیم. اما رسیدن بهار و نوروز خودش بهانه‌ای است برای یک فرصت مطالعاتی خوب فارغ از تمام برنامه‌هایی که باز هم مطالعه کردن را به شنبه موعود، وعده می‌دهند.

اگر در برنامه‌های‌تان وقتی برای مطالعه در نظر گرفته‌اید، نگاه به لیست زیر خالی از فایده نخواهد بود. به دور از تمام کلیشه‌ها:

  • Kafka on the Shore (کافکا در کرانه)

kafka-on-the-shore-book-review-at-fifthangle-com-1pbw5uo

شاهکاری در ادبیات آسیا. اتفاق افتادن دو داستان موازی در فضای سوررئال که در عین بی ارتباطی، وحدت مضمون فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند. در ضمن با اداب و رسوم و فرهنگ مردمان سرزمین آفتاب هم آشنا می‌شوید و می‌فهمید که در پیش پا افتاده‌ترین اتفاقات زندگی هم معنایی نهفته است. «کافکا در کرانه» اثر «هاروکی موراکامی» یک سوررئال به شدت باور پذیر است.

  • Broken April (آپریل شکسته)

broken-april

وقتی خون آدم مشخصی گریبان انسان را بگیرد غلبه بر آن دشوار است. ولی با خونی که معلوم نبود از کجا سرچشمه می‌گیرد و کجا خشک می‌شود چه می‌توان کرد؟ این خونی ساده نبود بلکه سیلاب‌های خون نسل‌های انسانی بود که در سراسر فلات جاری می‌شد. خون جوان و پیر از سال‌ها و قرن‌های پیش. این جملات نوشته «اسماعیل کا داره» نویسنده رمان «آپریل شکسته» است. داستان در جایی که هنوز سنت‌ها حکم‌فرمایی می‌کنند اتفاق می‌افتد.

  • The Name of the Rose (نام گل سرخ)

name-of-the-rose-cosmopolitan

علاقه‌مندان به ادبیات پست‌مدرن قطعا می‌توانند از رمان «نام گل سرخ» نوشته «امبرتو اکو» لذت ببرند. در همه جای این رمان هراس احساس می‌شود. داستانی عامه پسند دارد و نویسنده از ادبیات گوتیک (وحشت به همراه مضامین عاشقانه) در نوشتن این داستان بهره برده است. به قول اکو اما ما حالا واقعیت را از پشت شیشه‌ای تار می‌بینیم.

  • Do Androids Dream of Electric Sheep (آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟)

do-androids-dream

قطعا برای هیچ کدام از شما تا الان این سوال به وجود نیامده است که «آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند»؟ فیلیپ دیک این سوال را نام رمان علمی تخیلی خود گذاشته است و ماشینی شدن انسان‌ها را پیش‌بینی می‌کند. مردم به سیارات دیگر مهاجرت می‌کنند. اگر می‌خواهید فرق انسان واقعی با انسان‌های ساخته شده و مصنوعی را بدانید حتما این کتاب را مطالعه کنید.

  • The Red and the Black (سرخ و سیاه)

اگر بعد از خواندن «سرخ و سیاه» اثر «استاندال» فکر کنید هر آنچه خوانده‌اید واقعا اتفاق افتاده است اشتباه کرده‌اید. رمانی که براساس ذهن خلاق نویسنده‌ی آن نوشته شده است. هم‌راه با جنبه‌های روان‌شناختی فوق‌العاده. روح ناپلئون در سرتاسر کتاب جاری است! انتخاب بین کشیش بودن یا نظامی بودن انتخاب آسانی نیست.

  • Bleak House (خانه متروک)

bleak+house

اگر عاشق «چارلز دیکنز» کبیر هستید و با «آرزوهای بزرگ» و «الیور توئیست» بزرگ شده‌اید، بدون هیچ حرفی رمان خانه متروک (قانون زده) را مطالعه بفرمائید.

  • The Death of Ivan Ilyich (مرگ ایوان ایلیچ)

ivan

شاید در هیچ کتابی جامعه بورژوازی به این شدت محکوم نشده باشد. از تولستوی متحول شده انتظار «آناکارنینا» و «جنگ و صلح» را نداشته باشید و از شاهکار «مرگ ایوان ایلیچ» لذت ببرید. شاید بشر هیچ وقتی و هیچ جایی مرگ را تا این اندازه خوب توصیف نکرده باشد و برای غلبه بر آن راهی پیدا نکرده باشد. پس حتما مرگ ایوان ایلیچ را بخوانید.

  • Fox (روباه)

the_fox_film_poster

با یک ملودرام با کلیشه‌های عاطفی روبرو هستیم که به طرز وحشتناکی از نمادگرایی به خوبی استفاده کرده است. تصویر بعد از جنگ به خوبی در رمان «روباه» اثر «دی اچ لارنس» نشان داده شده است. این رمان شاید بیشتر از هر رمانی زنانه باشد.

  • یوز پلنگانی که با من دویده‌اند

youz-najdi

شاعر داستان نویس یا داستان نویس شاعر. فرقی نمی‌کند! به همان اندازه که «بیژن نجدی» بزرگ است در حق او و نوشته‌هایش اجحاف شده. «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» مجموعه داستان کوتاه‌هایی از نجدی است که حس شاعرانگی و فضای خیال‌انگیز فوق‌العاده‌ای دارد. انسان‌های آرمان‌خواهی وجود داشته‌اند که در طول تاریخ به خاطر بقیه انسان‌ها دویده‌اند. شاید مثل یوزپلنگ‌ها دارند منقرض می‌شوند.

این‌ها فقط بخشی از تمام نوشته‌هایی است که هیچ دلیلی برای نخواندن آنها وجود ندارد.

نکته: همه‌ی کتاب‌های معرفی شده در این لیست در بازار رسمی کتاب کشور با ترجمه‌های مختلف و بعضا از انتشارات مختلف در دسترس هستند، امسال اگر خواستید عیدی بدهید هم حتما به کتاب فکر کنید و این لیست را در نظر بگیرید.

  • جوشش اوهام

جوشش اوهام

پیشنهاد دهم نه یک کتاب از لیست آمازون است، نه در لیست‌های دیگر جایی دارد. ولی قطعا جزء داستان‌هایی است که باید قبل از مرگ خوانده شود. داستانی آشنا با فضای زندگی ایرانی. اتفاقاتی محسوس و به شدت باور پذیر و قلمی روان که داستان را از ریتم نمی‌اندازد. «جوشش اوهام»، جوشش ذهن نویسنده‌ای است که قطعا در سال‌های آینده از او بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. خواندن این داستان کوتاه وقت خیلی کمی از شما می‌گیرد، اما قطعا ارزشش را دارد.

این داستان کوتاه را می‌توانید به صورت فایل پی‌دی‌اف از این‌جا دانلود کنید.

زیرا عشق، اگر عشق، آنگاه عشق، پس عشق، همیشه عشق، و شاید عشق، که هرگز عشق… زیرا اگر آنگاه پس همیشه و شاید هرگز…

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.