Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

پتک سهمگین جنگ؛ نقد «توتال وار: وارهمر»

0

بلاخره بعد از حدود دو ماه و گذر از طوفان E3، با بررسی گیم‌نیوز از «توتال وار: وارهمر» در خدمت شما هستیم. اگر مجموعه سیر تا پیاز توتال وار؛ از شوگان تا وارهمر را نخوانده‌اید، همین الان سراغ آن بروید و سپس این بررسی را بخوانید. به‌علاوه، آخرین قسمت سیر تا پیاز پیش‌نمایش و معرفی «وارهمر» بود که به‌نوعی مکمل این بررسی است.

«وارهمر» را می‌توان تجلی ایده‌های خلاقانه و فانتزی دانست که ریشه در استراتژی واقعی و حرفه‌ای دارد. با اینکه نسخه‌های پیشین توتال وار هر کدام در نوع خود شاهکار بودند، اما برای بازی با «وارهمر» ذهن خود را از تمام تجربیات قبلی تهی کنید و آماده باشید شدیدا شگفت‌زده شوید. وارهمر تجربه‌ای‌ست در نوع خود بی‌نظیر که می‌توان آن را اولین گونه از این تجربه هم نامید. ازدواج دنیای فانتزی وارهمر 40هزار با سیستم و بنیان استراتژیک توتال وار، منجر به ولادت کودکی شد که نظیرش خلق نشده.

700px-Map

اجازه دهید از نکات تکراری و تمام چیزهایی که کلیشهٔ توتال وار هستند، مانند دیپلماسی، سیاست و ساخت‌وساز عبور کنیم؛ و به خصوصیات خاصی که وارهمر را می‌سازند بپردازیم. وارهمر در نوع خود بی‌نظیر است زیرا تمام ویژگی‌ها و نکات قوتی که نسخه‌های قبلی، یا حتی بازی‌های دیگر داشتند را چندین برابر بهتر می‌کند. وقتی که به جنگ می‌روید و صدای خش‌خش برگ‌ها را زیر پای سربازان می‌شنوید، یا وقتی زوم می‌کنید و مبارزه سربازان با غول‌ها را می‌نگرید، یا زمان حمله به یکی از شهرهای امپراتوری سربازان را رها کرده و با دوربین در شهر گردش می‌کنید، یا به بررسی نقشه کمپین و جزئیات ریز و جذاب آن می‌پردازید؛ مشاهده خواهید کرد Creative Assembly چقدر هنرمندانه و با ظرافت بازی را طراحی کرده و ساخته. از افکت‌های صوتی گرفته تا انیمیشن‌های جنگی و محیط فانتزی، همه و همه خصوصیاتی هستند که بهترین کیفیت را دارند. برای اثبات این موضوع بیایید نگاهی به امتیازات و فروش بازی بیاندازیم. امتیاز 86 از پی‌سی گیمر و متاکریتیک و امتیاز 8.6 از 10 از وب‌سایت آی‌جی‌ان، و فروش 500هزار نسخه از بازی فقط در سه هفته ابتدای عرضه که بیش از تمامی عناوین قبلی بود؛ همه شاهدی بر عالی بودن این بازی هستند.

warhammer-siege

اما جدا از محیط و طراحی، چه چیز «وارهمر» را بی‌نظیر می‌کند؟ پاسخ در هوشمندی سگا و برنامه‌ریزی دقیق آنان نهفته است. نسخه‌های پیشین تمامی دوره‌های تاریخی را استفاده کردند و دیگر محیط یا زمان جذابی نبود که بتوان با آن یک بازی جدید ساخت. در اینجا سگا وارد دنیای فانتزی شد و با همکاری با گیمزورک‌شاپ، دنیای اساطیری و فانتزی وارهمر را برای ساخت یک بازی جدید انتخاب کرد. دنیایی بکر و دست‌نخورده که اتفاقا محبوبیت زیادی هم داشت و ترکیب آن با سنت‌های «توتال وار» چیزی بود که همه از شنیدنش خوشحال شدند.

اگر سازندگان درنظر داشتند که یکی دیگر از دوره‌های تاریخی را بازسازی کنند باید قبول کرد که بازی تکراری و ملال‌آور می‌شد. به‌علاوه بعد از این همه مدت واقع‌گرایی تاریخی، گریزی به دنیای خیالی و فانتزی، برای تنوع هم که شده، خوب است. پس آماده باشید تا از ظرف زمان و مکان خارج شوید و در دنیای خیالی به گردش بپردازید.

دومین ویژگی که جذابیت بازی را چندبرابر می‌کند، تازگی آن و طراوت گیم‌پلی است. در نسخه‌های پیشین پس از تمام کردن بازی و شروع یک بازی جدید تنها تفاوت یک منطقه جغرافیایی جدید با تعدادی سربازان تازه و متفاوت بود. اما وارهمر با هر بار شروع دنیایی تازه و جدید ارائه خواهد داد. سیستم گیم‌پلی و سیر بازی به‌گونه‌ای شده که حتی اگر با یک کشور چندبار بازی کنید هیچ‌کدام مشابه هم نخواهند بود و هر بار روشی جدید و سیری تازه خواهید داشت. حکومت‌های «وارهمر» تفاوت‌های بنیادین دارند و هرکدام از آن‌ها مثل یک بازی جدید خواهد بود. با این حساب صدها ساعت گیم‌پلی انتظارتان را می‌کشد.

photo_2016-07-15_22-24-39

از لحاظ دشواری و سختی انجام بازی نیز وارهمر نسبت به نسخه‌های قبلی چندین پله بالاتر رفته و جزئیات و نکات به‌قدری زیاداند که مدیریت یک کشور را واقعا حس خواهید کرد؛ و دشواری آن را خواهید دید.

در قسمت آخر سیر تا پیاز توتال وار، پیرامون ماموریت‌ها (کوئست)، جادو، کشورها و دیگر المان‌های بازی توضیح دادم. اما آنچه هنوز باقی مانده غول مرحله آخر بازی است!  باوجود  این‌که باید با کشورهای دیگر و نژادهای دیگر مبارزه کنید، مانند بازی تاج و تخت در اواخر کمپین از شمال خطری خواهد آمد که کل دنیا را تهدید می‌کند، اما این خطر ارتش مردگان نیست، بلکه ارتشی با نام جنگجویان کائوس است که قدرتمندترین حکومت بازی است و هیچ دوستی و شراکتی هم با کسی ندارد. اولین گروهی که با آن‌ها روبرو می‌شوند خون‌آشامان هستند و سپس نوبت انسان‌هاست. پس خیال نکنید آن‌ها به شما نخواهند رسید. مسئله فقط زمان است و هرچقدر هم قوی باشید به تنهایی در برابر این موجودات اهریمنی کاری از پیش نخواهید برد. اینجاست که سیاست و دشواری که راجع‌به آن صحبت کردیم وارد صحنه می‌شود. دشمن تراشی بکنید، با دیگر نژادها وارد جنگ بشوید، اما به‌خاطر داشته باشید دشمن اصلی هنوز وارد نشده و داشتن چند دوست هم ضرری ندارد.

totalwar_1767433

واهمر بازی‌ای‌ست که تمام توانایی‌های شما را به چالش خواهد کشید و اگر موفق به اتمام کمپین نشدید ناراحت نباشید؛ بلاخره همه نابغه نظامی و سیاسی نیستند و این دقیقا چیزی‌ست که «وارهمر» نیاز دارد. خوشبختانه مانند دنیای واقعی نیست که همه چیز تمام شود، اگر دفعه اول موفق نشدید دوباره تلاش کنید و مطمئن باشید از این بازی خسته نخواهید شد. بعد از اتمام بازی با 4 حکومتی که به صورت پیش‌فرض وجود دارند، می‌توانید بسته الحاقی جنگجویان کائوس را تهیه کنید و کنترل این موجودات اهریمنی را به‌دست بگیرید.

«وارهمر» اولین نسخه از سه‌گانه‌ای است که طی قرارداد سگا و گیمز ورک‌شاپ، دو بازی دیگر نیز در ادامه آن عرضه خواهند شد.

اما آنچه ذهن همه را مشغول کرده این سوال است که بعد از دنیای وارهمر، سگا سراغ چه چیزی خواهد رفت، شاید دنیای بازی تاج و تخت یا ارباب حلقه‌ها؟ کسی نمی‌داند. اما خودم خیلی دوست دارم بازی را در یکی از این دو محیط افسانه‌ای ببینم.

در نهایت باید بگویم اگر از هواداران بازی‌های استراتژیک هستید عاشق وارهمر خواهید شد، و اگر هم زیاد علاقه‌ای به این بازی‌ها ندارید مطمئنا وارهمر شما را مجذوب خود خواهد کرد. پس «توتال وار: وارهمر» را از دست ندهید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.