Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

آرامشی چالش برانگیز در بازی با چندضعلی‌ها؛ نقد بازی موبایل «پلی‌فورج»

0

در حالی‌که به نظر می‌رسد تب بازی «پوکمون گو» جهان را فراگرفته و هر گوشه و کناری، عده‌ای گوشی به دست، روزانه ساعت‌ها به شکار پوکمون می‌پردازند، برخی نیز به دنبال بازی‌هایی هستند که دقایق ملالت‌آور انتظار در مترو، اتوبوس و یا صف‌های گوناگون را با آن‌ها سپری کنند و از تنش این موقعیت‌ها به دنیای خیالی این‌گونه بازی‌ها پناه ببرند. بازی‌هایی که هرچند تنها دقایقی در روز صرف آن‌ها می‌شود، ولی تاثیر آرامش‌بخش آن‌ها قابل انکار نیست. بازی “Polyforge” جزو این دسته به حساب می‌آید. این بازی رایگان که توسط استودیو ”ImpactBlue” طراحی و منتشر شده است، یک پازل ذِن بی‌انتها است که شما را به دنیای رنگ‌ها، شکل‌ها و صداهای گوناگون می‌برد. اگر به بازی‌های ذِن‌گونه‌ای که توانایی و سرعت واکنش شما را می طلبد، مانند “Superhexagon” یا “Alto’s Adventure” علاقه دارید، قطعا این بازی باب میل شما خواهد بود.

polyforge-photo_2016-08-09_13-09-38 (4)هنگامی که بازی را برای نخستین بار اجرا می‌کنید، اولین عباراتی که در یک پس‌‌زمینه رنگی نمایان می‌شود از شما می‌‌خواهد تا برای بهترین تجربه ممکن، از هدفون استفاده کنید. دلیل این امر بلافاصله پس از شروع بازی مشخص می شود. موسیقی امبینت و اتمسفریک فوق العاده و در عین حال آرامش‌بخش که در صورت عدم استفاده از هدفون، قطعاً آن‌ را از دست خواهید داد. سپس یک سه وجهی با قاعده مثلثی در وسط صفحه برخلاف جهت عقربه‌های ساعت شروع به چرخش می‌کند، و یک فلش مثلثی کوچک که در جهت مخالف دور آن می‌چرخد. هیچگونه راهنمایی و آموزشی وجود ندارد. یادگیری نحوه گیم پلی به عهده خودتان است. البته نیازی هم به آموزش نیست. بازی بسیار ساده است. تنها کاری که باید بکنید لمس کردن صفحه است تا مثلث کوچکتر بر روی شکل مرکزی فرود آید و با درخششی چشمگیر و زیبا، یکی از ضلع‌های آن روشن شود. پس از چند بار تکرار این کار متوجه می‌شوید که چالش بازی آن است که به طور کامل محیط شکل مرکزی را روشن کنید و هیچگاه نباید یک ضلع را بیش از یک بار روشن کنید، چرا که باید آن مرحله را مجدداً بازی کنید. با هر ضلعی که روشن می‌کنید، یک نت پیانو نواخته می‌شود که در کنار موسیقی غالب بازی، بسیار گوش‌نواز است و به لذت‌بخش‌تر شدن تجربه بازی کمک می‌کند. هرچند به نظر می‌رسد که این کار بسیار ساده است و چالشی واقعی در برابر مخاطب قرار داده نشده، ولی با بالاتر رفتن مراحل، تعداد اضلاع شکل مرکزی و سرعت آن بیشتر شده و چالش بازی مشکل‌تر می‌شود. به طوری‌که در مراحل بالا، ممکن است حتی تا ساعت‌ها درگیر یک مرحله شوید! البته بازی به دو گونه است، مرحله‌ای و بی‌نهایت. در حالت ‌بی‌نهایت چندضعلی‌ها پشت سر هم می‌آیند و تعداد اضلاعی که روشن می‌کنید به عنوان امتیاز شما در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که یک ضلع را دوبار بزنید، چند ضلعی کوچک می‌شود و این روند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا جایی که بازی کردن غیرممکن می‌شود و بالاترین امتیاز شما ثبت می‌شود. البته در صورتی که 18 ضلع را پشت سر هم و بدون اشتباه بزنید، مجددا چند ضلعی شروع به بزرگ شدن می‌کند. ایده بازی بسیار نو و خلاقانه است و هرچند در این سبک، بازی‌های زیادی دیده شده، ولی “Polyforge” در نوع خود بی‌همتا است.

polyforge-photo_2016-08-09_13-09-38 (2)polyforge-photo_2016-08-09_13-09-38 (3)از لحاظ بصری، این بازی بسیار زیبا است و قطعاً در هنگام بازی کردن شما را به یاد ذِن می‌اندازد. بازی دارای زیبایی مینیمالیستی است که هرچه به مراحل بالاتر می‌رسید، پیچیده‌تر می‌شود. طیف رنگ‌هایی که استفاده شده بسیار گسترده است، ولی این طیف گسترده در یک هماهنگی حساب شده و زیبا و در بستری چشم‌نواز، خودنمایی می‌کند. موسیقی آرامش‌بخش بازی در هماهنگی کامل با سبک و گیم پلی آن است. از لحاظ گرافیکی و گیم پلی، بازی بسیار نرم و روان است و کنترل بازی نیز بسیار ساده است. به طوری که می‌توان با یک دست به بازی کردن پرداخت. توجه کنید که این بازی، نیاز به تمرکز و سرعت عمل بالایی دارد که البته همه جنبه‌های بازی، از جمله موسیقی و گرافیک رنگارنگ آن، به ایجاد تمرکز در مخاطب کمک می‌کنند. البته به نظر می‌رسد که طراحان راهی برای بیرون آمدن از بازی تعبیه نکرده‌اند! شاید به آن دلیل که این بازی به قدری اعتیادآور است که مخاطب فکر بیرون آمدن از آن را به سر راه نمی‌دهد! البته این فکری خوش‌بینانه است و این تنها یک مشکل برنامه‌نویسی است که در گیم پلی بازی بی‌تاثیر است و از جذابیت آن نمی‌کاهد. پلی‌فورج شاید بهترین بازی ذِن نباشد، ولی قطعاً تجربه آن را به طرفداران این نوع بازی‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.