Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

DMCA چیست و چه کاربردی دارد؟

0

در چند ماه اخیر، شرکت نینتندو بسیاری از بازی‌هایی که ساخته‌ی طرفداران، اما بر اساس ساخته‌های این شرکت بودند را از اینترنت حذف کرد. این کار نینتندو با استفاده از قانون حق کپی صورت گرفته و این حرکت به “DMCA Takedown” یا حذف از طریق DMCA شناخته می‌شود.

اما این‌که این DMCA چیست و چه کاربردی دارد و چرا در حال حاضر شرکت نینتندو با اعمال این قانون برای بیش از پنجاه بازی در دو ماه اخیر به شرکت DMCA معروف شده با یک سرچ ساده به دست می‌آید. اگر با کلیت قانون حق کپی آشنا باشید، تنها فهمیدن این‌که DMCA مخفف چه کلمه‌هایی است می‌تواند کافی باشد.

Digital Millennium Copyright Act” یا «قانون کپی رایتِ عصر دیجیتال” به دارندگان محتوای ثبت شده و یا شناخته شده این امکان را می‌دهد که در صورت مشاهده‌ی هرگونه سوء استفاده از محتوایی که حقوق آن را به طور رسمی یا ضمنی در اختیار دارند، از طریق مراجع مربوطه اقدام کرده و آن محتوا را از فضای اینترنت حذف کنند.

حذف به موجب DMCA زمانی صورت می‌گیرد که یک شرکت یا شخص که حقوق قانونی محصول یا محتوای دیجیتالی را در اختیار دارد، از وبسایتی که آن محصول یا محتوا را به گونه‌ای در اختیار گذاشته که هر یک از بندهای قانون کپی‌رایت را نقض می‌کند با ارسال درخواستی شکایت کرده و به موجب این قانون آن را مسدود می‌کند.

قانون مذکور در ایالات متحده به تصویب رسیده و شامل تمام مبادلات اینترنتی می‌شود. برای اعمال این قانون نیازی نیست که برند یا محتوای مورد نظر در امریکا به ثبت رسیده باشد. در مواردی که صاحب وبسایت به اخطار توجهی نکند و محتوا را به عمد روی وبسایت خود نگه دارد، DMCA از طریق ارائه دهندگان سرویس وارد عمل می‌شود و ارائه دهنده‌ی فضای میزبانی (هاستینگ) می‌تواند وبسایت را به حالت آفلاین در بیاورد و یا محتوا را حذف کند.

این قانون هم مثل همه‌ی قوانین حق کپی،‌ دو روی متضاد دارد. یک رو کاملا به نفع شرکت‌های بزرگ است و دفاع از حق آن‌ها در دنیایی که حقوق افراد و شرکت‌ها می‌تواند به راحتی زیر پا گذاشته شود، و دیگر، به ضرر خلاقیت و استفاده‌ی آزاد از محتوا و تولید و نشر آثار.

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.