Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

راهنمای جامع خرید «پلی‌استیشن ۴ پرو» – بخش اول

0

سبک‌و‌سنگین کردن سرمایه‌گذاری بر روی 4K، HDR و نرخ فریم، بی‌آن‌که نیاز باشد همه‌ی موارد دیگر با موارد جدید جایگزین شود.

موارد پایه‌ای: ویژگی‌های پلی‌استیشن 4 پرو

پلی‌استیشن ‌4‌ پرو یا به عبارات دیگر پلی‌استیشن ‌4 ‌جدید یا PS4K یا PS4.5 بازبینی نسل پیشتاز کنسول‌های سونی یا همان PS4 است.

به شکل متفاوتی از پلی‌استیشن 4‌‌ باریک که برای جایگزین شدن نسخه‌ی اولیه‌ی پلی‌استیشن ‌4 بیرون آمد، پلی‌استیشن 4‌ پرو چیزی بیش از یک جعبه‌ی باریک‌تر و زیبا‌تر است. پلی‌استیشن ‌4‌ پرو هنوز با تمام بازی‌های شما سازگار خواهد بود -اما همچنین در آن شما به ویژگی‌هایی دسترسی پیدا خواهید کرد که در سخت افزار اولیه قابل دسترسی نیستند.

در این نوشته ما به ویژگی‌هایی که پلی‌استیشن‌4‌پرو را متمایز از پلی‌استیشن‌4‌ می‌کند می‌پردازیم، ویژگی‌های آن را بر‌خواهیم شمرد، کنترلر جدید را بررسی خواهیم کرد، چیز‌هایی که تحت تاثیرمان قرار خواهد داد را بر‌می‌شماریم و در طول دیگر موضوعات نگاهی به لیست بازی‌های سازگارخواهیم انداخت تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا خریدن پلی‌استیشن‌4‌پرو تصمیم عاقلانه‌ای است یا نه؟

ps4_pro_side_shot_1پلی‌استیشن‌4‌پرو در مقابل پلی‌استیشن‌4‌: چیز‌هایی که پلی‌استیشن‌4‌پرو را متمایز می‌کند

تفاوت اصلی ما‌بین پلی‌استیشن‌4‌پرو و پلی‌استیشن‌4‌ قدرت آن دو است. پلی‌استیشن‌4‌پرو CPUی سریع‌تر و GPUی قدرت‌مند‌تری دارد. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که به نرخ ارسال قاب اطلاعاتی بهتری دست پیدا کنند، از جلوه‌های ویژه‌ی پیشرفته‌تری بهره بگیرند، رزولوشن را به 4Kارتقا دهند، از HDR بهره ببرند و یا ترکیبی از این عوامل را به کار گیرند.

این افزایش قدرت سخت افزاری تضمین می‌کند که پلی‌استیشن‌4‌پرو توانایی اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4K (2160⨉4096 پیکسل) را داراست و همچنین بازی‌هایی که 4K را پشتیبانی نمی‌کنند را افزایش مقیاس خواهد داد. همچنین توانایی پخش رسانه‌های 4K را داراست هرچند نمی‌تواند بلو-ری‌های 4K را پخش کند. پلی‌استیشن‌4‌ کنونی بازی‌ها را با کیفیت HD (1080⨉1920) اجرا می‌کند و بعضی عکس‌ها و ویدئو‌ها را در 4K پخش می‌کند.

علی‌رغم نا‌همخوانی ما‌بین دو دستگاه، پلی‌استیشن‌4‌پرو یک نسل جدید از کنسول ها نیست: پلی‌استیشن‌4‌پرو کتابخانه‌ای از بازی‌ها را به اشتراک می‌گذارد، و سونی به فکر ایجاد یک پلی‌استیشن‌4‌پرو انحصاری نیست. اما بعضی بازی‌های کنونی و بیشتر بازی‌های آینده برای دارندگان پلی‌استیشن‌4‌پرو ارتقائاتی در نظر خواهند گرفت- اگرچه سونی پافشاری می‌کند که این ارتقائات نباید تاثیری در گیم‌پلی داشته باشد.

بازی‌کننده‌ها قادر خواهند بود که داده‌های ذخیره شده را ما‌بین دو دستگاه تبادل کنند: اگر شما صاحب یک پلی‌استیشن‌4‌ و یک پلی‌استیشن‌4‌پرو باشید می‌توانید به شکل یکپارچه از آن‌ها استفاده کنید، به شکلی که با آوردن آی‌دی PSN و تمام داده‌های خود، انقطاعی در محتوای آنلاین شما نخواهد بود.

از لحاظ بصری پلی‌استیشن‌4‌پرو شبیه یک کیک سه لایه است درحالی که پلی‌استیشن‌4‌ و پلی‌استیشن‌4‌باریک تنها دو لایه دارند که ضرورتا باعث می‌شود پلی‌استیشن‌4‌پرو 50 درصد خوش‌مزه‌تر باشد اما این آیتمی نیست که شما هنگام تصمیم خرید مد نظر قرار دهید.

حال که توسعه دهندگان فضای بیشتری برای کار دارند پلی‌استیشن‌4‌پرو هرچه که آن‌ها وضع کنند را پشتیبانی خواهد کرد اما در این میان دو چیز است که باید روشن شود.

سونی هنگام نمایش پلی‌استیشن‌4‌پرو قابلیت اجرای HDR را متذکر شد، HDR به خاطر دامنه‌ی دینامیکی بالا و ضرورتا رنگ‌های لرزان بیشر است -سیاه واقعی و رنگ‌های غنی. HDR به طور انحصاری برای پلی‌استیشن‌4‌پرو نیست و در حال حاضر با آپدیت فریم‌ور قابل اضافه شدن به پلی‌استیشن‌4‌ کنونی می‌باشد. اجرای HDR نیازمند نمایشگر سازگار است و تلویزیون شما شاید دارای این قابلیت نباشد.

در حالی که پلی‌استیشن‌4‌پرو قابلیت رندر بازی‌های 4K را دارد و می‌تواند بازی‌ها را افزایش مقیاس دهد، قادر به پخش بلو-ری در 4K نیست. سونی گفته است که این به خاطر آن است که استریمینگ آینده‌ی 4K است، که نشان دهنده‌ی عدم سازگاری عده‌ای از ماست که هنوز از خطوط مسی ای‌دی‌اس‌ال یا حتی بد‌تر استفاده می‌کنیم.

جای تعجب دارد که چرا شرکت سونی با آن بزرگیش علی‌رغم کمپین‌های 4K در بخش تلویزیون و حالا در پلی‌استیشن‌4‌، هنوز دستگاه پخش کننده‌ی بلو-ری‌ای با قابلیت 4K تولید نکرده و خود را به عنوان یکی از پیشگامان و تکان دهندگان دنیای بلو-ری معرفی نکرده است. چیزی است اسرار آمیز. که شما را از این امر متعجب می‌کند که چقدر طرح‌های استریمینگ سونی بزرگ‌اند، این طور نیست؟

ps4_proویژگی‌های پلی‌استیشن‌4‌پرو

این‌ها ویژگی‌های پلی‌استیشن‌4‌پرو است که به‌وسیله‌ی سونی بیان شده است:

  • کد محصول-سری‌های CUH-7000
  • پردازنده‌ی اصلی-پردازنده سفارشی تک‌چیپست
  • CPU: x86-64 AMD “jaguar” هشت هسته‌ای
  • حافظه‌ی رم – GDDR5 هشت گیگابایت
  • حافظه – یک ترابایت
  • ابعاد خارجی تقریباً 295×55×327 mm (پهنا⨉ارتفاع⨉طول) (به استثنا‌ی پیش‌آمدگی‌ها)
  • وزن – تقریبا 3.3 کیلوگرم
  • درایو دی‌وی‌دی/بلو-ری BD × 6 CAV, DVD × 8 CAV
  • ورودی/خروجی Super-Speed USB (USB 3.1 Gen.1) port × 3; AUX port × 1
  • Networking – Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)×1; IEEE 802.11 a/b/g/n/ac; Bluetooth® 4.0 (LE)
  • برق – مستقیم 100 ولت 50/60 هرتز
  • مصرف برق – حداکثر تا 310 وات
  • درجه حرارت در حال کار – از 5 تا 35 درجه‌ی سانتی‌گراد
  • خروجیAV  – HDMI out port (supports 4K/HDR); Digital Out (OPTICAL) port
  • مقایسه‌ با ویژگی‌های سیستم پلی‌استیشن‌4‌ و پلی‌استیشن‌4‌باریک:
  • CPU: هشت هسته‌ی جگوار زمان‌بندی شده در 1.6 گیگا هرتز
  • GPU: 18 Radeon GCN واحد محاسبه 800 مگا هرتز
  • RAM: 8GB GDDR5 176 گیگابایت بر ثانیه

این طور نیست که پلی‌استیشن‌4‌پرو تفاوت فاحشی با پلی‌استیشن‌4‌ داشته باشد اما اجزاء قدرتمندتر و مدرن‌تری دارد. ساختار اشتراک گذاری آن باعث می‌شود که بازی‌ها با هر دو دستگاه سازگار باشند- مانند آن است که بگوییم نصب ورژن جدید‌تری از کارت گرافیک باعث نمی‌شود بازی‌های شما غیر قابل استفاده شود. خبر خوب آن است که بر خلاف سخت‌افزار کامپیوتر، سونی سازگاری را تضمین می‌کند.

قیمت پلی‌استیشن‌4‌پرو: قیمت آن چقدر خواهد بود؟

پلی‌استیشن‌4‌پرو از پلی‌استیشن‌4‌ گران‌تر است. قیمت پیشنهادی سونی برای عرضه‌ی پلی‌استیشن‌4‌پرو $399/€399/£349 خواهد بود.

آن را با قیمت پلی‌استیشن‌4‌‌باریک 500 گیگابایت که $299/€299/£259 و پلی‌استیشن‌4‌ یک ترابایت که $349/€349/£299 است مقایسه کنید. شاید علاقه‌مند باشید که بدانید نسخه‌ی 500 گیگابایتی ایکس‌باکس‌وان‌اس $299/€299/£249 و نسخه‌ی یک ترابایتی آن $349/€349/£299 قیمت خواهد داشت.

همان طور که می بینید قیمت پلی‌استیشن‌4‌پرو آن را به گران قیمتترین کنسول در بازار در فصل تعطیلات خواهد کرد.

dualshock4_2_07_1473280900_tif_jpgcopyکنترلر پلی‌استیشن4پرو و لوازم جانبی

پلی‌استیشن‌4‌جدید از کنترلر حال حاضر دوال شوک 4 بهره می‌برد: و نیاز به خریداری دستگاه جانبی اضافه نیست.

گفته شده که سونی یک ورژن جدید از دوال شوک 4 که دارای نوار رنگی نورانی است معرفی کرده که هنگام به دست گرفتن در گیم‌پلی عادی عمل می‌کند. این هدایت‌گر با کنسول پلی‌استیشن‌ شامل پلی‌استیشن‌4‌پرو، پلی‌استیشن‌4‌باریک و پلی‌استیشن‌4‌‌ سازگار است.

Razer و Nacon دو کنترلر جدید برای پلی‌استیشن‌4‌ تولید کرده‌اند که به طور ویژه برای بازی‌های eSports طراحی شده‌اند. این هدایت‌گر‌ها با پشتیبانی کامل از سوی سونی توسعه داده شده‌اند و با پلی‌استیشن‌4‌پرو سازگار هستند.

در جریان مشابهی با هدایت‌گر‌ها سونی دوربینی مطابق با ساختار پلی‌استیشن و یک هدست اعلا معرفی کرده است که هر دو با سه ورژن کنسول پلی‌استیشن سازگار هستند.

فقط یکی از تجهیزات جانبی است که با هر سه ورژن پلی‌استیشن‌4‌ سازگار نیست: یک استند عمودی که فقط برای پلی‌استیشن‌4‌باریک و فرم جدید پلی‌استیشن‌4‌پرو مناسب است.

image_01بازی‌های پلی‌استیشن4پرو

بازی انحصاری خاصی برای پلی‌استیشن‌4‌پرو نخواهد بود ولی بازی‌های ارائه شونده پس از آغاز کار این کنسول می‌توانند تحت ملاحظات انحصاری برای این کنسول تولید شوند. بسیاری از بازی‌هایی که قبل از آغاز کار پلی‌استیشن‌4‌پرو تولید شده‌اند به‌روز رسانی خواهند شد تا بتوانند از حداکثر قابلیت‌های کنسول بهره ببرند.

ما لیستی تایید شده از بازی‌های پلی‌استیشن‌4‌پرو جمع آوری کرده‌ایم. که در زمان انتشار مطلب عبارت‌اند از:

  • 20 بازی مطابق شونده که قبل از پلی‌استیشن‌4‌پرو ارائه شده‌اند.
  • 14 بازی که در آینده ارائه خواهند شد و با پلی‌استیشن‌4‌پرو سازگاری دارند.
  • 2 بازی که ما آرزو داشتیم با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن‌4‌پرو مطابقت داشته باشند اما ندارند.

اگر بازی خود را از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید بر روی بسته بندی به دنبال برچسب “توسعه داده شده برای پلی‌استیشن‌4‌پرو” ، “PS4 Pro enhanced” بگردید تا مطمئن شوید بازی شما از قابلیت‌های جدید سخت‌افزاری پلی‌استیشن‌4‌پرو بهره می‌جوید.

horizon_zero_dawn_ps4_pro_4k_hdr_3تاثیرات پلی‌استیشن‌4‌پرو: به دست گیری، دیدگاه‌ها، آزمایش‌ها و باز کردن بسته بندی

سخت افزار عامل اساسی است و شما احتمالا قبل از تصمیم به خرید به دنبال نظرات کسانی می‌گردید که کارایی پلی‌استیشن‌4‌پرو را در عمل دیده‌اند. بعضی از قابلیت‌های پلی‌استیشن‌4‌پرو را سخت است که بتوان از طریق عکس‌ها یا ویدئو‌ها شرح داد مانند قابلیت رزولوشن 4K و  HDR – پس بهترین راه برای این امر دمو‌های زنده یا شنیدن تاثیرات است.

سعی ما بر این بوده که اطلاعاتی از منابع مختلف گرد آوری کنیم تا شما را در خریدتان یاری کنیم: پیش زمینه نسبت به به دست گیری، دیدگاه‌ها، آزمایش‌های تکنولوژیک و ویدئو‌های باز کردن بسته بندی. به این سبب که پلی‌استیشن‌4‌پرو به تازگی به دنیای ما رخنه کرده است، ما امیدواریم که این قسمت به شکل قابل توجهی کامل‌تر شود. پس پیگیر باشید.

به دست گیری پلی‌استیشن‌4‌پرو: نظر VG247 در مورد تاثیر اولیه‌ی کار با پلی‌استیشن‌4‌پرو

الکس شانس امتحان کردن دسته-یک پلی‌استیشن‌4‌پرو را در رویدادی در سپتامبر 2016 داشته است و در حالی که او قطعا از گفته‌های خود راضی بود، ابراز کرد که شک‌هایی دارد مبنی بر آن‌که آیا لذت تجربه‌اش هزینه‌های مالی خرید پلی‌استیشن‌4‌پرو را اقناع می‌کند یا خیر. در ادامه چکیده‌ای از صحبت او را می‌خوانید:

“غیر ممکن است که بگویم چقدر قدرت پلی‌استیشن‌4‌پرو در دوست داشتن بازی اثر جرمی (Mass Effect) موثر است اما چیزی که می‌شود گفت آن است که درخشش نئونی منظره‌ی فضایی به طرز وحشتنناکی عالی است. به طرز مشابهی منظره‌ی افق بر روی پلی‌استیشن‌4‌پرو خیره کننده است، ارتقاء جزئیات قطعاً نسبت به دمو‌های قبلی که دیده بودم و در E3 بازی کرده بودم آشکار است. اما نکته‌ای که در خلال همه‌ی این موارد باید ذکر شود آن است که در این رویداد سونی دستگاه پلی‌استیشن‌4‌پرو را بر روی پیشرفته‌ترین تلویزیونش به نمایش گذاشته بود. این به ما گوشزد می‌کند که پیش‌بینی قطعی‌ای نسبت به آن که توسعه دهندگان چطور می‌خواهند از تکنولوژی جدید پلی‌استیشن‌4‌پرو استفاده کنند در کار نخواهد بود، من مطمئن نیستم که آیا پلی‌استیشن‌4‌پرو برای آن‌هایی که هنوز چنین تلویزیونی ندارند صرفه اقتصادی دارد یا نه.”

“گرافیک‌های هوشمند مقبره نورد Tomb Raider بسیار قانع کننده است اما به نظر می‌رسد که این ویژگی در طول این رویداد منحصر به همان بازی است. علاوه بر این من مطمئن نیستم که آیا تفاوت در بقیه‌ی بازی‌ها آن‌قدر خواهد بود که علاوه بر هزینه‌ی خود دستگاه پلی‌استیشن‌4‌پرو، ما را در قبال هزینه خرید یک تلویزیون جدید اقناع کند. قیمت پلی‌استیشن‌4‌پرو منطقی است اما بهره بردن بیشتر از دستگاه نیازمند هزینه‌ی بیشتر است.”

جعبه‌گشایی پلی‌استیشن4پرو

ما دو ویدئو در مورد باز کردن بسته‌بندی پلی‌استیشن‌4‌پرو برای شما داریم. این یکی مربوط به الکس خودمان است:

و این یکی لطف پال آرکز (Paul Arekkz) است:

ادامه دارد…

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.