Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

گزارش گیم‌نیوز از نشست خبری مدیرعامل بنیاد در TGC 2017

0

نشست خبری نمایشگاه TGC با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و پیر کارده، مدیر گیم‌کانکشن فرانسه برگزار شد.

مهرداد آشتیانی، دبیر این رویداد در خصوص شکل‌گیری اولین رویداد TGC تهران گفت: هدف از شکل‌گیری این رویداد، ارتقای دانش بازی‌سازان ایرانی در تعامل با سازندگان خارجی و توسعه‌ی کسب و کار این صنعت است. TGC امسال بیش از 120 غرفه، 60 سخنران، هر روز سه کلاس تخصصی چند ساعته و سه پنل تخصصی درباره‌ی مسایل مختلف بازی‌سازی را دربرمی‌گیرد. شرکت کنندگان در این رویداد از مرز 2300 نفر عبور کرده در حالی که پیش‌بینی اولیه ما حدود 1000 نفر بود.

آقای کریمی قدوسی در ادامه درباره‌ی زمان کلید خوردن طرح TGC توضیحاتی ارائه کردند. ایشان گفتند: طرح TGC در تیرماه 95 کلید خورد. ما متوجه شدیم که صنعت بازی‌سازی کشور مظلوم واقع شده است. ما 2000 بازی‌ساز و 100 شرکت بازی‌سازی داریم که ارتباط آن‌ها با جامعه‌ی جهانی قطع است. وقتی ناشران خارجی می‌بینند یک بازی ساخت ایران است، از آن استقبال نمی‌کنند. TGC قرار است فناوری و دانش جهانی بازی‌سازی را وارد کشور کند. برای اولین بار بازی‌سازان ایرانی متوجه می‌شوند این صنعت در جهان در چه سطحی قرار دارد و افق دیدگاه بازی‌سازان جهانی را خواهند دید. ایران کشور امنی است و ین اعتماد ذره ذره شکل می‌گیرد. ما خون دل‌های فراوانی برای برگزاری این رویداد خوردیم. در واقع همیشه اولین کار، سخت‌ترین کار است. امروز حدود 2000 بازی‌ساز وارد TGC شده‌اند و میخواهند بازی‌شان را وارد کنند. فردا در اختتامیه مشخص می‌شود که هیئت ژوری چه بازی‌هایی را برای جایزه‌ی صادرات‌محور انتخاب کرده‌اند. بازی‌هایی که انتخابشان نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال ایده‌ها و سبک‌های جدید هستند. هیئتی که حتی یک نفرشان نیز ایرانی نیست، می‌بینید که چه بازی‌هایی را انتخاب می‌کنند؛ بازی‌هایی با فرهنگ ایرانی اسلامی. شنبه کسانی که در راه برگزاری این رویداد سنگ اندازی کردند شرمنده خواهند شد. ما زمانی که تصمیم گرفتیم TGC را برگزار کنیم، کاملا ناشناخته بودیم. برای اعتمادسازی، شرکت گیم‌کانکشن به ما کمک کرد. هیچ کدام از شرکت‌های حاضر در این رویداد تحمیلی نبوده‌اند. ما از بین لیست بلندی از شرکت‌ها، آن‌ها را در هیئتی از هر دو طرف انتخاب کردیم. امروز در خدمت آقای کارده هستیم. ایشان به واسطه‌ی رویداد‌ها و همایش‌های بزرگی که در اروپا، امریکا و چین برگزار کرده‌اند، توضیحات بهتری می‌توانند ارائه کنند چون افق وسیع‌تر و دید بهتری دارند.

آقای کارده در ادامه‌ی کنفرانس مراتب خرسندی خود از شرکت در TGC، اولین و بزرگترین رویداد خاورمیانه را ابراز کردند. ایشان در ادامه اشاره نمودند که TGC نسبت به رویدادهای مشابه در ترکیه و لبنان، بسیار تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر است و آن‌ها بسیار خوشحال‌اند که با بنیاد در این زمینه همکاری داشته اند. ایشان گفتند: ما اینجاییم که درها را باز کنیم. همان طور که آقای قدوسی گفتند، نیاز به اعتمادسازی بود. هدف اصلی این بود که کل جهان تصویری واقعی از بازی‌سازی ایران و خود کشور ایران ببینند نه آن تصویر کلیشه‌ای که همه تصور می‌کنند. ما این دیدگاه را تغییر دادیم و باعث شدیم که نه تنها سرمایه‌گذاران بلکه تکنسین‌ها نیز به این رویداد بزرگ وارد شوند. پس اولین قدم این بود که مطمئن شویم نه‌ تنها بسیاری از مختصصین از سراسر جهان در این رویداد شرکت می‌کنند و به بهتر شدن این صنعت در همین زمان کمک می‌کنند، بلکه بفهمند که حضور در اینجا و این همکاری‌ها کار ساده‌ای است.

آقای کارده در جواب سوالی درباره‌ی رویداد سال آینده و نحوه‌ی عقد قرارداد پاسخ دادند که: قرارداد به صورت سالیانه خود به خود تمدید خواهد شد مگر اینکه طرفین نخواهند. ما مشتاقیم. اگر همه چیز به خوبی پیش برود ما سال آینده هفته‌ی بازیهای رایانه‌ای تهران را خواهیم داشت که علاوه بر نمایشگاه، مسابقه و … نیز خواهد بود تا تاثیرگذاری بیشتر شود.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری درباب ادامه‌ی همکاری گفتند: بله همکاری ادامه خواهد یافت. ما معتقدیم که مارکت خاورمیانه محجور مانده و بسیار مهم است. امروز فکر می‌کنم که این اتفاق کمک می‌کند که شرایط بهتر شود، پس همکاری باید ادامه یابد.

پیر کارده درباره‌ی کیفیت بازی‌های ایرانی و توانایی رقابت این بازی‌ها در بازار جهانی افزود: کیفیت بازیهای ایرانی بسیار بالا است، اما متنوع است. نه این که همه بازیها خوب باشند. اما بسیاری از بازیها انتظارات مارکت های جهانی را برآورده می‌کنند. رقابت بسیار سخت خواهد بود اما جای پیشرفت هست و ما برای پشتیبانی بسیار مطمئن هستیم تا بازیها به آن درجه کیفی مورد نظر برسند.

آقای قدوسی در واکنش به سوالی که درباره‌ی تیتر برخی خبرگزاری‌ها با عنوان «قرارداد با فرانسه یا به کام امریکا»، توضیح دادند: من توضیحاتی در صحبت های اولم دادم. یکی این که مجموعه گیم کانکشن چه کمکی به ما کرده است. این چیزی که می‌بینیم به خاطر اعتمادسازی گیم کانکشن بود؛ه من نمی‌دانم این تیتر از کجا آمده! یک چیزی را شاید بد توضیح دادیم، آن هم این که این کسانی که امروز آمده‌اند اینجا از بدنه ی صنعت بازی هستند. یعنی بازیساز اند، برنامه نویسند، طراح و هنرمندند نه تصمیم گیرنده و تعیین کننده. متاسفانه بعضی ها برعکس فکر می‌کنند. این اولین رویداد است و این چیزها ناشناخته ها هستند. این اتفاق کاملا قابل پیش بینی بود. جشنواره فجر هم همین مورد را داشت. خروجی قضیه شنبه ثابت می‌کند که چه اتفاقی است.

مهرداد آشتیانی نیز در باب نگرانی برخی شرکت‌ کنندگان خارجی درمورد فرمان ترامپ و محدودیت سفر اتباع چند کشور به امریکا و متقابلا محدودیت‌های سفر اتباع امریکایی به ایران توضیح داد که از ماه‌ها قبل با سخنران‌ها و شرکت‌کنندگان در تماس بوده و هماهنگی‌ها و رایزنی‌های لازم را صورت داده‌اند.

آقای کارده در ادامه‌ی نشست خبری گفتند: بسیاری از کشورها، حتی اروپایی ها و ژاپنی ها به خاطر این که ممکن بود بعد از این رویداد برایشان مشکل پیدا شود نگران بودند. این فضا دارد عوض میشود، اما آرام. همکاری ما با این ها ادامه خواهد یافت و در جاهای مختلف آن ها را خواهیم دید. قطعا مواجهه با بقیه دنیا، شما را در معرض خطر قرار میدهد، اما اگر این ریسک را نپذیرید، به جایی نخواهید رسید.

آقای قدوسی نیز درباب اعتمادسازی اضافه کردند: ما اعتمادسازی را قدم به قدم انجام میدهیم. با توجه به تحریم ها، ما باید کار را شروع کنیم. شرکت های اروپایی و آسیایی باید موجی را ایجاد کنند که نشان دهند می‌شود با ایران کار کرد. ما اگر بتوانیم این طور کارها را انجام بدهیم، نتیجه می‌گیریم. ما نباید بنشینیم و منتظر باشیم تا آن ها به ما بگویند چه کنیم. انجام این کار، سخت ترین کار زندگی ما بود. پس اگر اراده‌ش وجود داشته باشد آدم می‌تواند کوه را هم سوراخ کند.

در پایان نیز آقای کارده درباره‌ی وضع مدیا در ایران افزودند: من نمی‌دانم که وضع مدیا در ایران چطور است. از بن کوچرا بپرسید. مدیا بسیار ضروری است. باید رسانه‌های دنیا بازی‌های ایرانی را رصد کنند و پوشش دهند تا این صنعت در رادار دنیا قرار بگیرد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.