Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

بازی تاج و تخت در «لنز» و «فیلیمو»؛ تابوشکنی یا تخلف؟

2

اگر بیننده‌ی سریال‌های تلویزیونی بوده باشید و یا حتی تنها چشمتان به اخبار مرتبط با این دسته افتاده باشد، احتمال قریب به یقین با سریال محبوب شبکه‌ی اچ‌بی‌او یعنی بازی تاج و تخت آشنا هستید. این سریال اقتباسی از مجموعه‌ رمان‌های بازی تاج و تخت نوشته‌ی جورج‌ آر آر مارتین به نام نغمه‌ی آتش و یخ است که طی چند سال گذشته به شکل سرسام‌آوری میان دنبال‌کنندگان سریال‌های تلوزیونی طرفدار پیدا کرده است و کمتر کسی را می‌توان یافت که آشنایی هرچند اندکی با آن نداشته باشد. موفقیت این سریال تنها به مقبولیت‌ آن در میان بینندگان ختم نمی‌شود و یکی از پرافتخارترین عناوین چند سال گذشته‌ی تلویزیون است که به خاطر داستان قوی، بازی‌های جالب توجه و ساخت خوب آن بار‌ها و بارها برنده‌ی جوایز مختلف شده و مورد ستایش منتقدین قرار گرفته است.

به طور خیلی خلاصه و کلی، این سریال درباره‌ی سرزمینی به نام وستروس است که خاندان‌های مختلف حاضر در آن هرکدام به نوعی درصدد کسب قدرت و حتی نشستن بر تخت آهنین هستند و در آن به روابط پیچیده و تعاملات شخصیت‌ها با یکدیگر بر سر قدرت و مقام پرداخته می‌شود.

با توجه به شبکه‌ی پخش‌کننده‌ی این سریال، یعنی اچ‌بی‌او باید نکاتی را نیز در نظر داشت. از جمله این که به واسطه‌ی کابلی بودن این شبکه، محدودیت‌های آن برای به تصویر کشیدن محتوای نامناسب بسیار کم بوده و عمده‌ی برنامه‌های آن برای رده‌های سنی بالاتر از 18 سال تولید و توصیه می‌شوند. سریال بازی تاج و تخت هم از این قائده مستثنی نیست و اگر آن را دیده باشید می‌دانید که باید خود را برای هرگونه قتل و خشونت وحشیانه، صحنه‌های جنسی آشکار، آزارهای جنسی و مواردی از این قبیل آماده کنید. حتی با این که با توجه به فضای فرهنگی حاکم بر کشور این موارد قابل چشم‌پوشی نیستند، جالب است بدانید که بسیاری از منتقدین خارجی این سریال نیز از این وضع شاکی هستند و معتقدند که استفاده‌ی گسترده از این عناصر در سریال موجه نیست و برخی حتی گفته‌اند که خشونت‌های کلامی و فیزیکی موجود در آن عمدتا متوجه شخصیت‌های زن هستند و به همین دلیل نقد‌های فمنیستی زیادی نیز در مورد این اثر وجود دارند.

اگر نگاهی به وب‌سایت‌هایی که بتوانند کوچکترین ارتباطی با این سریال داشته باشند بیاندازیم، ‌می‌بینیم که امکان ندارد به این سریال نپرداخته باشند. اخبار مرتبط به این سریال بازدید کنندگان بسیاری دارند و اختصاص دادن بخشی از مطالب یک وبسایت به این سریال بیشتر حکم الزام دارد تا بتوان مخاطبین آن را از دست نداد و راضی نگه داشت.

 زمانی که از وجود این سریال در بین عناوین قابل تماشا در سرویس‌های «فیلیمو» و «لنز» ایرانسل مطلع شدیم از این مسئله تعجب کردیم؛ اما با اینکه قابل دسترس بودن چنین سریالی (حتی باوجود سانسور) در این سرویس‌ها تعجب برانگیز است، از طرفی هم می‌توان آن را موجه دانست، چرا که مخاطبین آن بسیار زیاد هستند و به جرات می‌توان گفت که بازی تاج و تخت پربیننده‌ترین مجموعه‌ی تلوزیونی حال حاضر بوده و بازار صحبت درباره‌ی آن بسیار گرم است؛ حتی اگر نسخه‌ی با حذفیات آن باشد.

امروز «سینما» خبری منتشر کرد که مرتبط با ممنوعیت عرضه‌ی سریال بازی تاج و تخت در شبکه‌ی خانگی بود. به استناد این خبر، حسین پارسایی، مدیرکل شبکه‌ی نمایش خانگی سازمان سینمایی اعطای مجوز به این سریال را رد کرده و گفته است که سریال بازی تاج و تخت مجوز ندارد و حق کپی‌رایت آن نیز خریداری نشده است و به دلیل داشتن محتوای نامناسب قابل خریداری برای پخش در ایران هم نیست. بنابراین سرویس‌هایی مانند فیلمیو و لنز مجاز به عرضه‌ی این اثر و موارد مشابه آن نیستند و با توجه به صادر نشدن هرگونه مجوز از دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی، این کار مصداق بارز تخلف محسوب می‌شود.

اما باید دید که چرا باید زمانی که دسترسی به این سریال آن‌ هم بدون هرگونه حذفیات، به این اندازه‌ راحت است و می‌توانید این سریال را از هر سایت فیلم و سریالی با هر کیفیتی که بخواهید دانلود کنید، ممنوعیت آن اعلام شود؛ چرا باید این اتفاق زمانی رخ دهد که پخش فصل هفتم سریال رو به اتمام است (تنها یک قسمت از این فصل باقی مانده) و فصل هشتم آن آخرین حضور بازی تاج و تخت در شبکه‌ی اچ‌بی‌او خواهد بود؟ چرا این ممنوعیت باید درباره‌ی این سریال به طور خاص اعلام شود؟ آیا حق پخش دیگر عناوین موجود بر روی این سرویس‌ها خریداری شده است؟

 

 

2 نظر برای این مطلب
  1. moji می‌گوید

    همه سایتها رو مجبور کردن بی سانسورشو از رو سایتشون بردارن خواب باشی برادر ما خیلی وقته دیدیم رفته دیر جنبیدی برادر

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      به تاریخ انتشار این مطلب دقت کنید 🙂

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.