Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

هشت بازی که در پیش‌بینی آینده افتضاح عمل کردند!

0

«آینده» غیرقابل پیش‌بینی است! اما بسیاری از نویسندگان، فیلم‌سازان و بازی‌سازان این طور فکر نمی‌کنند. آن‌ها می‌پندارند که با وجود این‌که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و دنیا مدام به یک جای غیرقابل پیش‌بینی‌تر از قبل تبدیل می‌شود، آن‌ها می‌توانند حداقل‌هایی از آینده را متصور شوند. تصور کنید که یک بازی رایانه‌ای که قرار است در آینده رخ دهد، بین سه تا چهار سال در چرخه‌ی تولید بماند. در همین چند سال ممکن است خیلی چیزها تغییر کرده باشند. با این‌حال، حتا این موضوع هم بازی‌سازان را از تصمیم خود مبنی بر ساخت بازی‌های آینده‌نگر منصرف نمی‌کند. در برخی از موارد آن‌ها موفق می‌شوند و در برخی موارد… افتضاح عمل می‌کنند!

این هشت بازی که در ادامه در مورد آن‌ها می‌خوانید، بازی‌هایی هستند که علی‌رغم تلاش شایسته‌ای که برای پیش‌بینی آینده کرده‌اند، در این کار چندان موفق نبوده‌اند. البته این‌که این‌جا نشسته و آن‌ها را مسخره کنیم کار راحتی است، اما باید بدانیم که ساخت این بازی‌ها کار بسیار دشواری بوده است!

Metal Gear Solid 2

سال: 2007

مجموعه‌ی «متال‌گیر» در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد. از زمان متال‌گیر اول که برای MSX و NES عرضه شد این‌طور بود اما وقتی بازی به «سالید» شیفت کرد، قضیه از پیش‌بینی به نوعی علمی تخیلی شد. این‌که مزدوران با هم متحد شوند تا کشوری کوچک در آفریقا را تحت سلطه‌ی خود در آورند بسیار محتمل است (و در مواردی واقعیت محض). اما این‌که یک جسدِ بازیابی شده به یک نینجا-سایبورگ خفن تبدیل شد آن‌قدرها قابل باور نیست. در سال 2007ی که متال‌گیرسالید 2 خلق می‌کند، به راحتی می‌شود در بازار سیاه ربات‌های غول‌پیکر موشک انداز خرید! نزدیک‌ترین چیزی که حتا هنوز هم این‌قدرها باب نشده و کاربردی کاملا نظامی دارد، پهپادهای نظامی کوچک هستند!

در همان سال، رییس جمهور ایالات متحده (که همچنین یک کلون دیگر از بیگ‌باس است) استعفا می‌دهد، یک گروه شبه‌نظامی دست و پا می‌کند و بعد کودتا می کند تا تنها هم‌رده‌ی خود را بکشد و موفق می‌شود!

با این‌که این حجم از درام تخیلی مورد استقبال قرار می‌گیرد، هیچ اثری از بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در متال‌گیرسالید 2 برای سال 2007 در نظر گرفته شد حتا هنوز هم نیست!

Mega Man 2

سال: 200X

اگر ریاضی دبیرستان را درست به خاطر بیاوریم، بزرگ‌ترین عدد صحیحی که می‌تواند در این موقعیت به جای X قرار بگیرد، عدد 9 است. بنابراین می‌شود گفت که مگا من 2 در بهترین حالت در سال 2009 اتفاق می‌افتد. سال 2009ی که ما به سختی می‌توانیم آن را به خاطر بیاوریم. ربات‌های ساده‌ای که می‌توانند کارهای روزمره را به سختی انجام بدهند و هوش مصنوعی پیشرفته‌ای ندارند، تازه رونمایی شده‌اند، بنابراین… ربات‌های پیشرفته و پیچیده‌ای که با هوش مصنوعی کامل و بی‌نقص در این بازی دیده‌ایم، از واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارند.

آینده‌ای که مگا من 2 تصویر می‌کند آینده‌ای است که در آن انسان نمی‌تواند بدون این‌که یک ربات مستقیم به صورتش برخورد کند قدم از قدم بردارد!

اگر بخواهیم کمی منصف‌تر باشیم، باید بگوییم که امروزه برخی از ارتش‌ها از پهپادهای پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که به پرنده‌ها یا حشرات شباهت دارند و این البته هیچ ارتباطی به ربات‌های مگامن 2 نخواهد داشت!

به علاوه کلی هم باید به طراحی بسیار خطرناک محیط ایراد گرفت. امنیت هیچ‌گاه نه در 2009 نه حتا در 2017 این‌قدر سرسری گرفته نمی‌شد که در این بازی به یک باره سکوها غیب شوند و هیچ گاردریلی کنار هیچ پرتگاهی نباشد!

Twisted Metal 3

سال: 2008

توئیستد متال 3 پیش‌بینی کرده بود که هالیوود با یک زلزله‌ی عظیم در سال 2007 با خاک یکسان می‌شود. متاسفانه هالیوود همچنان مثل کوه پابرجا است. هر شهروند کالیفرنیایی می‌تواند وحشت از این اتفاق را اعتراف کند، مدت‌ها است که بسیاری بیم آن دارند که این زلزله‌ی بزرگ فرا برسد، اما سال 2007 موعد این اتفاق نبود. لس‌آنجلس در آگوست همان سال البته با 4.4 ریشتر زلزله لرزید، اما این میزان از لرزش حتا برای بیدار کردن اکثر ساکنین آن منطقه هم کافی نیست.

بنابراین چون این شهر همچنان پا برجا مانده، شهروندان مجبور نیستند در ماشین‌های زرهی تا دندان مسلح با یکدیگر تا پای جان بجنگند و این یعنی توئیستد متال 3 (ماشین جنگی) در پیش‌بینی آینده موفق نبوده است.

در دفاع از بازی باید گفت که این مجموعه همیشه توانسته ترسناک بودن دلقک‌ها را به اندازه‌ی کافی درست بیان کند!

Street Fighter 2010

سال: 2010

بعد از اولین استریت فایتر، کپکام در مورد آینده‌ی این مجموعه آن‌قدرها هم مطمئن نبود. یک سال قبل از این‌که استریت فایتر 2 به دستگاه‌های آرکید برسد، کپکام تصوری از آینده‌ی بیست سال بعد را به یک بازی با عنوان استریت فایتر 2010 تبدیل کرد. این بازی پلتفرمر «کن مستر»‌ کاراته‌باز را به عنوان یک دانشمند باهوش که ربات‌های فوق پیشرفته می‌سازد تصور کرد!

قصه حتا از این هم غیرقابل باورتر می‌شود. سال 2010ی که این بازی می‌سازد، سیارات کلونیزه شده دارد، سفرهای میان‌بعدی دارد، ربات‌های پیشرفته و آپگریدهای بیونیک دارد که نه تنها هنوز هم حتا نمی‌شود از ماهیت آن‌ها مطمئن بود، این‌که «کن» را به یک ماشین آدم‌کشی محض تبدیل می‌کنند هم نیازمند توجه است.

استریت‌فایترهای بعدی به طور کلی این قسمت فرعی عجیب و غریب را نادیده می‌گیرند، اما من دوست دارم باور کنم که یک دنیای موازی وجود دارد که کن واقعا در آن یک جایزه‌ی نوبل برنده می‌شود!

World Series Baseball

سال: 1994

بازی‌های ورزشی معمولا دست به پیش‌بینی آینده‌ی نزدیک نمی‌زنند، با این‌حال زمانی که پیش‌بینی معدود بازی‌های این دست مشخص شود دارد کم‌کم فرا می‌رسد. بازی سان‌فرانسیسکو راش 2049 هنوز فرصت دارد، همچنین سوپر بیس‌بال 2020 هم چند سالی مهلت دارد. اما بعید است هیچ‌کدام از آن‌ها پیش‌بینی درستی ارائه داده باشند.

با این همه، همین الان هم یک بازی ورزشی وجود دارد که می‌شود با قاطعیت گفت در پیش‌بینی آینده کاملا افتضاح عمل کرده است! بازی World Series Baseball که برای جنسیس/مگادرایو عرضه شده بود، در آن زمان از برترین بازی‌ها به شمار می‌رفت، بیشتر به خاطر این‌که اولین بازی بود که تیم‌های واقعی را در بر داشت و بازیکنان هم اسم و رسم واقعی داشتند. همان‌طور که از اسمش پیداست، شما می‌توانید با یک تیم بیس‌بال از لیگ شروع کرده و تا مسابقات جهانی برسید، که هر طرفدار بیس‌بالی می‌تواند شما را مطمئن کند که در سال 1994 مسابقات جهانی وجود نداشته است! دقیقا همان سال با یک اتفاق این مسابقات لغو شد و به آینده‌ی این ورزش ضربه‌ی جدی زد.

Assassin’s Creed 3

سال: 2012

اولین بازی از مجموعه فرقه اساسین، بنا بود به عنوان آغاز کننده‌ی یک مجموعه‌ی دنباله‌دار و طولانی در این راه موفق باشد، اما مشکلاتی داشت که یوبی‌سافت بعدا خیلی هوشمندانه آن‌ها را برطرف کرد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات «ستینگ» بازی بود. زمان و مکانی که قصه در آن رخ می‌داد. بازی که در سال 2007 عرضه شده بود، «دزموند مایلز» را در سال 2012 قرار می‌داد. اما تکنولوژی استفاده شده برای «آنیموس» بسیار پیشرفته‌تر از تصویری بود که فقط پنج سال از زمان عرضه‌ی بازی جلوتر باشد! همچنین فضای شهری و ساختمان‌ها نسبت به این آینده‌ی نزدیک باورکردنی نبودند.

اما مشکل اصلی بازی یک “پیش‌بینی” بود که به سرعت در میان طرفداران قوت گرفت. بازی از آخرالزمانی کاملا احتمالی خبر می‌داد که قرار بود در دسامبر 2012 اتفاق بیفتد. در بازی، فقط چند ماه با این اتفاق فاصله بود، اما برای بازی‌کنندگان زمانی زیادی تا این آخرالزمان باقی مانده بود. هر دنباله‌ی سالیانه‌ی بازی مخاطب را بیشتر به سال 2012 سوق می‌داد، اما خبری از نتیجه‌گیری در این باره نبود. تا این‌که فرقه اساسین 3 تقریبا داشت بعد از زمان پیش‌بینی شده عرضه می‌شد! یوبی‌سافت کاملا این موضوع را به دست فراموشی داد و کم‌کم از خاطر رفت که روزی آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند دنیا در دسامبر 2012 به پایان می‌رسد!

Duke Nukem 3D

سال: 2007

دوک نوکم هیچ‌گاه تصویری آن‌چنان درست از واقعیت ارائه نداده است. بازی در سال 2007 اتفاق می‌افتد، و با این‌که شما می‌توانید حالا بگویید در آن زمان راکت‌لانچر وجود داشته است، یا استروئید می‌تواند باعث شود یک نفر سریع‌تر بدود، هیچ توجیه علمی یا منطقی‌ نمی‌توانید برای اشعه‌ی کوچک‌کننده پیدا کنید! همچنین برای جت‌پک‌ها، ساختن یکی عین خودتان در یک چشم به هم زدن یا مقر اشرار در کره‌ی ماه!

به علاوه بازی پیش‌بینی می‌کند که دوک در سال 2007 همچنان محبوب است که می‌شود گفت نه واقعا! نه! واقعا نه!

Smash TV

سال: 1999

فیلم «مرد دونده» با بازی آرنولد، مخاطبین را به سال 2017 می‌آورد، جایی که آمریکا به دام فاشیسم افتاده [فاشیس… فاسیشیم… فاسشیسم… راشیتیسم…فا] و مردم نمایش‌هایی از مرگ را می‌بینند. با این‌که این تصویر به واقعیت نزدیک هم نشده است، دستمایه‌ی ساخت بازی شده که تقریبا با همین داستان، بازی‌کنندگان را به 1999 بفرستد.

در Smash TV بازی‌کنندگان دشمنان را به خاک و خون می‌کشند و جوایز ارزشمند را جمع آوری می‌کنند، تا حاضرین در سالن برایشان کف و سوت بزنند.

منبع gamesradar

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.