همتای موبایلی Dota 2؛ بررسی بازی Vainglory

Vainglory ازآن‌جهت در میان بازی‌های مشابهش انتخاب شده است که توسعه‌دهنده‌ی آن یعنی Super Evil Mega Corp توانسته‌ است تجربه‌ی بسیار کاملی از بازی‌های MOBA را به پلتفرم‌های همراه بیاورد و این کار را با گرافیک خارق‌العاده و ایجاد گیم‌پلی بسیار مناسب برای دستگاه‌های همراه اعم از تبلت و گوشی‌های هوشمند انجام داده است.

اگر به بازی‌های چندنفره‌ی آنلاینی مانند نقشه‌ی DOTA Allstars بازی وارکرفت 3: تاج و تخت یخ‌زده علاقه داشته‌اید و یا حتی هم‌اکنون بازی‌هایی مانند League of Legends، Dota2 و عناوینی از این قبیل جزء بازی‌های موردعلاقه‌تان هستند، Vainglory همان بازی‌ است که انتظارش را برای تلفن‌های همراه و یا تبلت‌های خود می‌کشیده‌اید. گرچه این بازی عنوان جدیدی نیست و در سال 2014 روانه‌ی مارکت‌های اندروید و آی‌او‌اس شده است، اما ممکن است مشتاقان زیادی آن را است دست داده باشند. بنابراین بر آن شدیم تا مطلبی را در گیم‌نیوز به این بازی اختصاص دهیم.

Vainglory ازآن‌جهت در میان بازی‌های مشابهش انتخاب شده است که توسعه‌دهنده‌ی آن یعنی Super Evil Mega Corp توانسته‌ است تجربه‌ی بسیار کاملی از بازی‌های MOBA را به پلتفرم‌های همراه بیاورد و این کار را با گرافیک خارق‌العاده و ایجاد گیم‌پلی بسیار مناسب برای دستگاه‌های همراه اعم از تبلت و گوشی‌های هوشمند انجام داده است. البته این به این معنی نیست که گیم‌پلی این باز بی‌نقص باشد، اما به عنوان تلاشی برای گنجاندن بازی‌هایی در این حیطه در جیب شما، بسیار خارق‌العاده عمل کرده است. از مواردی که باعث می‌شوند نتوانیم گیم‌پلی بازی را بی‌نقص بخوانیم می‌توان به عدم امکان برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌های خود اشاره کرد که در بازی‌هایی از این قبیل که همکاری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، تا حدی حیاتی قلمداد می‌شود. این به این معنی نیست که شما به‌هیچ‌وجه قادر به برقراری ارتباط نیستید، اما این بخش محدود به تعدادی شکلک خنده، ناراحتی، انگشت شست و تعدادی متن از پیش آماده مانند «من آماده نیستم»، «آیتم‌های دفاعی بخر» و غیره می‌شود. همچنین قابلیتی نیز به بازی افزوده شده است که از طریق آن می‌توانید به هم‌تیمی خود خرید آیتمی خاص را پیشنهاد دهید.

اگر پیش‌تر با این بازی تعامل داشته بوده باشید می‌دانید که طی گذشت زمان امکانات بسیاری به آن افزوده شده و همیشه در حال پیشرفت و بهبود بوده است. در ابتدای انتشار این بازی، تنها 10 قهرمان برای انتخاب در دسترس بودند اما در حال حاضر، 35 قهرمان را برای بازی کردن در دو تیم سه‌نفره پیش‌رویتان دارید. این هیرو‌ها همانند عرف این‌گونه بازی‌ها سه نقش کری، ساپورت و جنگل را دارند. برخی از آن‌ها به قدرت فیزیکیشان تکیه می‌کنند و برخی دیگر با استفاده از توانایی‌هایشان به مبارزه می‌روند و باید بدانید که انتخاب یک ترکیب درست، نقش بسیار زیادی در پیروزی و یا شکست شما خواهد داشت، پس باید هنگام انتخاب قهرمان‌ها، دورزن یا نزدیک‌زن بودن، استفاده از کریستال (تکیه بر توانایی‌ها) یا سلاح (تکیه قدرت ضربات)‌ و قدرت دفاعی تیم را نیز در نظر داشته باشید. لباس‌های ویژه‌ی مختلفی به طور مداوم برای این قهرمانان منتشر می‌شوند که با خریدن یا به دست آوردن آن‌ها از طریق امکانات درون بازی، می‌توانید ظواهر مختلفی را تجربه کنید و بازی‌ را از یکدست بودن نجات دهید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی، علی‌الخصوص برای کاربران ایرانی که به سادگی قادر به انجام این کار نیستند، عدم نیاز جدی به پرداخت پول واقعی برای پیشرفت در بازی و یا الزام پرداخت برای تجربه‌ی بخشی خاص از آن است. در بازی شما با 3 نوع به اصلاح ارز مواجه هستید؛ آیس (Ice) که به‌وسیله‌ی پول بایستی خریداری شود؛ گلوری (Glory) که به وسیله‌ی شرکت در بازی‌ها و جوایز بعد از بازی به دست می‌آید (همچنین می‌توانید آن را به ازای Ice نیز خریداری کنید)؛ و اسنس (Essence) که یا از طریق جوایز بعد از مسابقات و یا از بین بردن کارت‌های لباس‌های ویژه به دست می‌آید. به طور کلی شما تنها برای چند مورد محدود مانند خرید قهرمان‌ها (در ابتدای انتشار یک قهرمان جدید تا مدتی محدود تنها می‌توانید با دادن پول آن را خریداری کنید) و خرید لباس‌های ویژه‌ی کاراکتر‌ها (که صرفاً تأثیر ظاهری دارند) به Ice نیاز پیدا خواهید کرد. نکته‌ی جالب دیگری که در سیاست‌گذاری‌های این بازی قابل‌ذکر است این است که برای خریدن لباس‌های مختلف کاراکتر‌ها به Ice بیشتری نسبت به خرید خود قهرمان‌ها نیاز دارید. به این شکل تأثیر خرج کردن پول در گیم‌پلی و بالانس میان بازیکنان به حداقل خواهد رسید.

ایرادی که در این قسمت می‌توان گرفت این است که شاید این تنوع ارز‌های درون بازی اندکی گیج‌کننده باشند. همچنین باید گفت که منوهای بازی برای دسترسی به فروشگاه‌ها، قسمت قهرمان‌ها، کارت‌ها و غیره مقداری پیچیده و سردرگم‌کننده‌اند و بسیار جای اصلاح دارند. البته این‌ها مشکلاتی هستند که بازیکنان تازه‌کار را آزار خواهند داد، اما بااینکه بد بدون رابط کاربری منو‌ها همچنان به قوه‌ی خود باقی می‌مانند، به آن‌ها عادت خواهید کرد و راه خود را خواهید یافت.

همانند دیگر عناوین مشابه، به‌روزرسانی‌های این بازی مرتباً انجام می‌شوند و می‌توانید با هر به‌روز‌رسانی بهبود‌های قابل لمس یا اضافات قابل‌توجهی را ببینید. برای مثال در ابتدای آشنایی با این بازی تنها دو حالت برای بازی‌ کردن در دسترس بود که شامل دو حالت PvP رقابتی و معمولی می‌شد که شرکت در مسابقات رقابتی، رفته‌رفته با بالا رفتن تعداد برد‌های شما سخت‌تر می‌شد و کم‌کم به جایی می‌رسید که انجام دادن این مسابقات بدون یک تیم آشنا (یا اعضای یک گیلد) کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسید. همچنین حالت‌های تمرینی نیز وجود داشتند که بعد‌ها در کنار اضافه شدن حالات دیگر بازی مانند Blitz و Battle Royale، آن‌ها نیز بهبود یافتند. البته با این که هوش مصنوعی بات‌های بازی پیشرفت داشته‌اند، همچنان بخش جالب‌توجهی از بازی نیست و احتمالاً تنها زمانی به کارتان خواهد آمد که قهرمانی جدید به لیست خود اضافه کرده باشید و بخواهید قبل از آوردن آن در مقابل بازیکنان واقعی، کمی با آن آشنا شوید.

این دو حالت تازه‌اضافه‌شده به بازی، به نسبت بازی‌های استاندارد سریع‌تر انجام می‌شوند (بازی‌های استاندارد با نابود کردن بیس حریف و از بین بردن کریستال تمام می‌شوند) و تفاوت آن‌ها در این است که در مود Blitz شما تمامی نقشه‌ی بازی، یعنی هم لاین و هم جنگل را در اختیار دارید و با 6000 پول اولیه و کاراکتر سطح 9 شروع به بازی می‌کنید. و هدفتان این است که 15 امتیاز به دست آورید. این امتیاز‌ها را می‌توانید از طریق کشتن قهرمان‌های تیم مقابل (1امتیاز)، نابود کردن ساختمان‌های دفاعی آن‌ها (3 امتیاز)، کشتن مینیون‌های جنگل تیم‌ مقابل (3 امتیاز) و همچنین کشتن مینیون بی‌طرف وسط جنگل (3 امتیاز) به دست آورید. اولین تیمی که به 15 امتیاز برسد برنده خواهد شد. اگر تیمی به 15 امتیاز نرسد، با پایان وقت 5 دقیقه‌ای آن تیم دارای امتیاز بالاتر برنده خواهد شد. اگر با پایان وقت امتیاز‌ها مساوی شوند، تیمی که اولین امتیاز را کسب کند پیروز خواهد بود. در حالت Battle Royale نیز شما با سطح 4 و 4000 پول اولیه بازی را آغاز می‌کنید، اما بازی تنها محدود به لاین است و این باز محدودیت زمانی و ی امتیازی در کار نیست و باید برای نابود کردن کریستال حریف به بیس آن‌ها بروید. نکته‌ای که در این مود مهم است عدم توانایی شما برای خرید آیتم‌ها به محض خروج از محوطه‌ی خرید است. به همین دلیل باید حتی مردن کاراکتر خود را نیز زمان‌بندی کنید تا هنگامی که تیمتان آسیب پذیر است آن‌ها را دست تنها نگذارید و هم بتوانید پس از زنده شدن، خرید کنید و به مبارزه بپیوندید.

یکی از اضافات جدید این بازی، امکان استفاده از تلنت (Talent) در دو بخش Blitz و Battle Royale است که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید از جهاتی یکی از سه توانایی‌ قهرمان خود را ارتقاء دهید. همچنین به تازگی مشوق‌های زیادتری نیز برای بازیکنان در نظر گرفته شده است و می‌توانید سریع‌تر از گذشته به جمع‌آوری لباس‌های ویژه، قهرمان‌ها، گلوری و حتی آیس بپردازید. رسیدگی به این مشوق‌ها چندان کار دشواری نیست و به این منظور می‌بایست برخی دستورالعمل‌های داده‌شده مانند بازی کردن با یک قهرمان خاص را دنبال کنید.

اضافه شدن این دو مود گام بسیار مهمی در راستای هماهنگ‌سازی هرچه‌ بیشتر Vainglory برای بازی در حرکت است. در بسیاری مواقع ممکن است شما نتوانید 20 دقیقه برای انجام یک بازی زمان اختصاص دهید، اما انجام دادن یک بازی 10 یا 5 دقیقه‌ای بسیار راحت‌تر است و حتی در مواقعی بسیار حساس‌تر. پیشنهاد می‌کنیم اگر در شرایطی هستید که منتظر مترو یا اتوبوس نشسته‌اید این بازی را انجام ندهید، چرا که طبق تجربه‌ی شخصی، بسیار احتمال دارد آن‌قدر در بازی غرق شوید که متوجه آمدنشان نیز نشوید؛ اما اگر مدت‌زمان زیادی را قرار است جایی منتظر باشید، بلاشک این بازی بیش از هر عنوان دیگری قادر است وقت شما را به شکلی که حتی حسش نکنید بگذراند.

مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.