پیش از آنکه جوجه تیغی محبوب سگا به شخصیت کنونی تبدیل شود و سطح کیفی عناوین این مجموعه را با روندی نزولی روبهرو کند، سونیک رقیب سرسخت ماریو به شمار میرفت. این موجود دوستداشتنی که برای اولین بار در عنوان Rad Mobile ظاهر شد، با انتشار اولین نسخه Sonic the Hedgehog به ناجی سگا مبدل گشت. Sonic the Hedgehog زمینهای مناسب برای محبوبیت مگادرایو فراهم کرد و بلاکباستری مهم برای سگا خلق. با ورود سونیک به بعد سوم اما مهره کلیدی این کمپانی از دوران باشکوه خود فاصله گرفت و در مسیری نامناسب قدم گذاشت. دنبالههای سه بعدی و بعضا ناقصی که با ذات پرسرعت سونیک در تضاد بودند مزید بر علت شد تا بسیاری سونیک را شخصیتی فراموششده خطاب کنند. آثار دو بعدی نیز با وجود کیفیت مطلوب خود، هرگز عناوین انقلابی و شاخصی نبودند؛ حتی Sonic Mania که چندی پیش منتشر شد، به نسخهای ویرایششده از عناوین نسل چهارمی سری شباهت داشت و در افزودن المانی جدید به این مجموعه ناموفق عمل کرد. در حالیکه بسیاری از طرفداران سونیک نسبت به آیندهی این مجموعه قطع امید کردند سگا همچنان سعی دارد تا این مجموعه را در بعد سوم موفق جلوه دهد. با گیم نیوز و ادامه مطلب همراه باشید.
آثار متعددی با ورود به دنیای سه بعدی شکست خوردند؛ کنترا مصداقی کامل از این دست عناوین است که با انتشار نسخههای پلیاستیشن 1 و پلیاستیشن 2 تمامی استاندارهای یک اثر ران اند گان را زیر پا گذاشت؛ کونامی اما از بازخورد مخاطبان درس گرفت و پس از آن، عناوین مختلف مجموعه را به صورت دو بعدی عرضه کرد؛ این مهم گواهی بر این مدعا است که برخی عناوین با سه بعدیشدن فروغ گذشته خود را از دست داده و نمیتوانند با ورود به دنیای سه بعدی المانهای گیمپلی را به خوبی پیادهسازی کنند. جمعآوری حلقهها در عناوین دو بعدی سونیک با لذت بسیاری همراه بود و گویا در بعد سوم امکان پیادهسازی آن وجود نداشت. در این میان شاید Sonic Colors و Sonic Generations برترین نسخههایی بودند که طرفداران این مجموعه را تسکین داده و آنها را به این مجموعه امیدوار کردند. سگا پس از انتشار Sonic Generations با استقبال مخاطبان مواجه شد و حال قصد دارد با تکرار فرمول این اثر، Sonic Forces را در سال جاری عرضه کند.
بازی Sonic Forces شباهت زیادی به Sonic Generations دارد؛ تمام مراحل با دوربین سوم شخص دنبال نخواهند شد و بخشهایی از گیمپلی به مراحل ساید-اسکرولینگ اختصاص داده میشود. بازیکن قادر است تا کنترل سونیک مدرن و سونیک کلاسیک را بر عهده بگیرد که بسته به شخصیت قابل کنترل، گیمپلی دستخوش تغییراتی میشود؛ سونیک مدرن در مراحل سه بعدی قابل کنترل خواهد بود، در حالیکه سونیک کلاسیک توانایی پیشروی در استیجهای دو بعدی را داراست. بازی Sonic Forces به وضوح فرمول موفق Sonic Generations را تکرار میکند و ترکیب مراحل دو و نیم بعدی و سوم شخص نشاندهندهی این امر است.
جدای از سونیک مدرن و کلاسیک، شخصیت دیگری با نام Avatar در بازی وجود خواهد داشت که امکان شخصیسازی او به مخاطب واگذار میشود. Avatar از میان هفت گونه جانوری ساخته خواهد شد که هر کدام توانایی ویژهای در اختیار بازیکن قرار میدهند. تمامی Avatarها از اسلحههایی با نام Wispon استفاده میکنند که سلاحهایی همچون شعلهافکن، شلاق و چکش را دربرمیگیرند. مطمئنا این سلاحها تنوع خوبی به گیمپلی خواهند بخشید، اما نباید از یاد برد که این تنوع، تنها به واسطه دشمنان و موانع مختلف عملی میشود و در صورت عدم وجود این مولفه، استفاده از سلاحهای مختلف هیچ تفاوتی در گیمپلی ایجاد نخواهد کرد؛ تا کنون و در نمایشهای بازی شاهد وجود این ویژگی نبودیم و انتظار میرود هوش مصنوعی دشمنان و شیوه حمله آنها به چالشبرانگیزشدن گیمپلی بینجامد و وجود سلاحهای مختلف به یک وعده پوچ شباهت پیدا نکند.
مراحل ساید-اسکرولینگ جذابیت بالایی دارند؛ سطح مراحل از فنرها و موانع متعددی پوشانده شده و طراحی آنها مناسب عنوانی پلتفرمر است. همانند گذشته کنترل سونیک در اینگونه استیجها لذتبخش بوده و تشابه آن به استایل گیمپلی Sonic Generations سبب رضایت طرفداران خواهد شد. بازی Sonic Forces از جزئیات گرافیکی بسیاری برخوردار است و در مراحل ساید-اسکرولینگ که با دید دو و نیم بعدی دنبال میشوند، زیباییهای اثر را به تصویر میکشد. پسزمینهها و رنگبندی پویا در کنار آبجکتهای مراحل، Sonic Forces را از نظر گرافیکی چشمنواز نشان میدهد.
مراحل ساید-اسکرولینگ از نقاط قوت بازی به شمار میآیند، اما این استیجها چیزی جز کلون عناوین دو بعدی نبوده و المان جدیدی به گیمپلی اضافه نمیکند. کنترل سونیک در مراحل دو و نیم بعدی به تنهایی جذاب است، اما با در نظر گرفتن قدمت بیست و چند سالهی آن، عدم معرفی مکانیزمی جدید کمی آزاردهنده است. گیمپلی همانند نسخههای پیشین بوده و هیچگونه تفاوتی در آن نمایان نیست. پس از گذشت نزدیک به سه دهه، گیمپلی سونیک تغییر قابل توجهی به خود ندیده و انتشار نسخههای بیشمار از این مجموعه دال بر میلک شدن سری از سوی سگا دارد. سونیک با وجود جذابیت خود، کهنه به نظر میرسد و استودیوی «سونیکتیم» باید تغییرات بیشتری در شالوده گیمپلی ایجاد کند، امری که حداقل در مورد Sonic Forces شاهد آن نیستیم.
بازی Sonic Forces فرمول Generations را به کار گرفته و با ترکیب مراحل ساید-اسکرولینگ و سه بعدی به عنوان نامبرده شباهت پیدا کرده است. وجود کاراکتر قابل شخصیسازی و اسلحههای مختلف، قطعا چیزی نیست که Sonic Forces برای بازگشت شکوهمند این جوجه تیغی به آن احتیاج دارد. سالهای زیادی است که سونیک از خاطر بازیکنان پاک شده و نام آن با مجموعهای ضعیف گره خورده است. امیدواریم تا فرضیات مطرحشده به عنوان نهایی راه نیابند و دست کم با عنوانی سرگرمکننده روبهرو باشیم. بازی Sonic Forces در تاریخ 7 نوامبر (16 آبان) برای ویندوز، پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و نینتندو سوییچ منتشر خواهد شد.