Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

متنوع‌تر و آزادتر از همیشه؛ پیش‌نمایش Super Mario Odyssey

0

مدت زیادی بود که نیاز به بازگشت مجموعه‌ بازی‌های ماریو به حالت دنیای باز حس می‌شد. از زمانی که Gamecube به بازیکنان اجازه داده بود که چنین کاری را انجام دهند مدت زمان زیادی می‌گذرد و این امکان برای بازیکنان وجود نداشته است تا بتوانند آزادانه در مناظر زیبای ساخته‌ی نینتندو قدم بزنند. «ادیسه» در واقع پاسخی به این خواسته از کاربران برای یکی از بهترین بازی‌های ساخته شدی طی 25 سال اخیر است و می‌توان با اعتماد به نفس کافی گفت که سازنده‌ی این بازی یک شاهکار دیگر خلق کرده است.

اگر یکی از طرفداران سرسخت نینتندو هستید، به سرعت عاشق حسی خواهید شد که ادیسه با تلفیق عناوین کلاسیک ماریو برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای شروع می‌توان به این اشاره کرد که در هر سندباکس، مراحل جداگانه‌ای وجود دارد؛ اما برعکس بازی «ماریو 64» شما نمی‌توانید انتخاب کنید که به درون کدام یک از آن‌ها می‌پرید. در ادیسه تنها یک هدف اصلی وجود دارد که برای باز کردن منطقه‌ی بعدی نقشه ملزم به انجام دادن آن هستید اما در این حین، کارهای دیگری برای انجام دادن و موارد بسیاری برای کشف کردن نیز وجود دارند.

تمرکز در این قسمت بر روی جمع‌آوری Power Moonهاست. از پاور موون‌ها برای قدرت دادن به کشتی ماریو و کَپی (همراه جدید ماریو) برای سفر به دنیاهای جدید استفاده می‌شوند. بسیاری از این پاور موون‌ها در بازی وجود دارند و پیدا کردن آن‌ها یکی از نقاط جذاب بازی است.

اولین محلی که در بازی با آن مواجه خواهید شد، قلمرو خوراک است که همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، مرتبط با غذاست و نوچه‌های بوزر (Bowser) برای آماده سازی مقدمات ازدواج پیش‌ رو آن را اشغال کرده‌اند. داستان بازی راجع به این است که بوزر می‌خواهد پیچ (Peach) را برخلاف میلش وادار به ازدواج کند و ماریو مجبور است که او را متوقف کند و در همان حال نیز تیارا (Tiara)، خواهر کَپی را نیز نجات دهد.

قلمرو خوراک بسیار زیبا و دلنشین است و نمونه‌ی بارز دیگری از این مسئله است که کنسول نینتندو سوییچ برای ارائه کردن یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین بازی‌های موجود در بازار، نیازی به این ندارد که از قوی‌ترین سخت‌افزار ممکن بهره بگیرد.

18 پاور موون برای جمع‌آوری وجود دارند و با این وجود که همان‌گونه که گفته شد، تنها یک هدف اصلی وجود دارد، چیزی مانع شما از پرسه زدن و یافتن مراحل متفرقه در محیط بازی نخواهد شد.

تنوع در این بازی به سرعت به چشم خواهد آمد. برای مثال یک چنگال آشپز وجود دارد که از یک در محافظت می‌کند و دسترسی به این در تنها برای کسانی ممکن است که لباس کار در آشپزخانه را به تن کرده باشند. برای خریدن لباس سرآشپز شما نیاز دارید که ارزی را در بازی جمع کنید که شبیه به آلو است و بدین ترتیب قادر خواهید بود که از این در عبور کنید. در هر قلمرو فروشگاهی به نام «کریزی کپ» (Crazy Cap) وجود دارد که می‌توانید در آن لباس‌های مناسب و مورد نیاز برای آن قلمرو را تهیه کنید.

در همان ابتدای بازی در بالای ساختمانی که از آنجا شروع خواهید کرد، یک پاور موون وجود دارد و باید یاد بگیرید که چگونه از ساختمان بالا بروید و یک گومبای مؤنث نیز بر روی لبه نشسته است که به محض این که ماریو نزدیک می‌شود فرار می‌کند. شما باید به اندازه‌ی کافی او را سر جای خود نگه دارید تا ببینید آیا او هم پاور موون در اختیار دارد یا خیر. به طور کلی باید گفت که هر گوشه‌ی این بازی نکات تازه‌ای برای کشف کردن دارد.

شما همچنین می‌توانید از کَپی در مواجهه با اجسام نیز استفاده کنید. در قلمرو خوراک با چنگال‌هایی مواجه خواهید شد که به درون دیوار‌ها فرورفته‌اند؛ با پرتاب کردن کَپی به سمت یکی از آن‌ها قادر خواهید بود که از آن به عنوان تخته‌ی پرش استفاده کنید و به سطح‌های بالاتر بروید. با نگه داشتن Y پس از پرتاب کردن کَپی باعث خواهید شد که در هوا معلق بماند و این کار به شما این توانایی را می‌دهد که بر روی کلاه خود بدوید و بپرید. این مکانیک جدید، همان‌گونه که باید از نینتندو انتظار داشته باشید، بیش از آنچه در ابتدا به نظر خواهد رسید کارآیی خواهد داشت و برای مثال می‌تواند در رویارویی با باس‌های بازی مفید واقع شود.

تمامی این نکات غافلگیرکننده‌ای که اطرافتان وجود دارد دست به دست هم می‌دهند تا «ادیسه» بدرخشد. در گوشه‌ی جزیره‌ی سالت پایل، جزیره‌ی دیگری پیدا خواهید کرد که یک طرف آن لوله‌هایی وجود دارند که با دیگر جلوه‌های بازی متفاوت است. زمانی که وارد آن بشوید خواهید دید که اینجا در واقع یک مرحله‌ی 8بیتی دوبعدی است که مخفی شده‌ است.

در قلمرو بعدی، یعنی قلمرو دریاکنار (Seaside Kingdom)  اختاپوس‌هایی وجود دارند که می‌توانید با کنترل آن‌ها  بر روی مواد مذاب آب بپاشید. دیگر این که در این قلمرو مینی‌گیم والیبالی وجود دارد که با انجام آن می‌توانید پاور موون دریافت کنید. اگر از آن دسته بازیکنانی هستید که به نشان دادن امتیازهای بالایشان به دیگران علاقه دارند ممکن است بخواهید بدانید که می‌توانید امتیاز نهایی خود را برای مقایسه با دیگر بازیکنان بازی به اشتراک بگذارید و با این کار تشویق خواهید شد که زمانی بیش از آن چه لازم است را صرف این قسمت کنید.

دیگر نکته‌ی جالب این قسمت، باس آن است که در این منطقه با یک اختاپوس عظیم‌الجثه روبرو خواهید بود که با نوشیدن تمام آب‌های منطقه، تعطیلات را برای حلزون‌ها خراب می‌کند. بعد از این که مجموعه‌ای از کارهای لازم را انجام دادید و چهار لوله را باز کردید (این کار باعث می‌شود به این هیولا آسیب برسد)، باید خود او را شکست دهید. مانند اکثر باس‌های ماریو، این کار دشواری چندانی ندارد اما بسیار خلاقانه است.

به نظر می‌رسد که به راحتی می‌توان گفت «سوپر ماریو ادیسه» یک عنوان استثنایی است که در آن اشارات متعددی، چه از لحاظ بصری و چه از جنبه‌ی عملکرد بازی، به عناوین پیشین این مجموعه شده است و تلاش شده تا همه‌ی این عناصر را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنند تا رقیبی برای سری «کهکشان» (Galaxy) برای کسب عنوان بهترین ماریوی موجود باشد. گشت‌وگذار در تمامی قلمروهای «ادیسه» لذت‌بخش است و باعث می‌شود بخواهید تک‌تک پاور موون‌های موجود در آن را به دست آورید و نه این‌که تنها به میزان لازم برای گذشتن از یک منطقه بسنده کنید.

 

منبع Trustedreviews

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.