سری بازی نید فور اسپید در گذشته اولین و آخرین انتخاب طرفداران در سبک بازی ریسینگ بود اما اکنون با وجود دیگر رقبا و البته افت این سری، دیگر نمیتوان نید فور اسپید را بهترین گزینه برای تجربه سبک ریسینگ معرفی کرد. در چند سال اخیر شرکت EA با استودیوهای مختلف سعی در بازگشت به محبوبیت قبلی خود داشته است اما بعضی اوقات فقط با بازخورد متوسط و حتی گاها با واکنش منفی هواداران روبهرو بوده است. در جدیدترین نسخه این سری، استودیو گوست گیمز تلاش خود را کرده تا هواداران را با ارائه یک نسخه اکشن محور با نام Need for Speed Payback به وجد بیاورد و بتواند موفقیتی جدید برای این سری به دست آورد. البته ظاهرا تلاش آنها به هیچ وجه کافی نبوده و امسال شاهد یکی از ضعیفترین نسخههای نید فور اسپید هستیم. در ادامه به بررسی جنبههای مختلف بازی Need for Speed: Payback خواهیم پرداخت.
بازی نید فور اسپید پیبک روایتگر داستان گروهی کوچک از ماشینهای مسابقهای است که در مکانی به نام دره خوشبختی، نسخهای خیالی از شهر لاس وگاس، مشغول به انجام مسابقات خیابانی هستند. تخصص تایلر در مسابقات درگ و معمولی است، مک استعداد بالایی در مسابقات آفرود و دریفت دارد و جس نیز نقش نجاتدهنده گروه را دارد و کافی است از او بخواهید تا شما را از یک مخمصه بزرگ فراری دهد. بازی از جایی شروع میشود که یک دوست قدیمی به نام لینا پیشنهاد کاری اغواکنندهای به آنها میدهد. در نهایت تایلر و گروهش سرشان بیکلاه میماند و تمام فکر و ذکرشان معطوف انتقامگرفتن از لینا و رئیسش میشود اما برای رسیدن به چنین هدفی باید یک سری مسابقات خیابانی در دره خوشبختی را برنده شده تا بتوانند با لینا ملاقاتی ترتیب بدهند. تنها به این شیوه میتوانند حق خود را از او بگیرند.
با انداختن تنها یک نگاه به محتویات بازی و البته ویدیوهای درون آن، به این قضیه پی میبرید که NFS Payback قصد دارد شما را وارد یک داستان انتقامجویی تکراری کند که دستم کم قبلا صد بار مشابه آن را دیدهاید و فقط ون دیزل را کم دارد تا یکی دو دیالوگ مسخره وسط بازی بپراند. چنین داستانی باید شما را به بهترین شیوه ممکن سرگرم و میخکوب کند اما تعقیب و گریزهای مسخره، تغییرات ناگهانی دوربین بازی و انفجارات از مد افتاده به سختی توجه شما را به خود جلب میکنند. با وجود موتور گرافیکی فراستبایت همه چیز از نظر بصری عالی جلوه میکند. بازی پر از صحنههای سینمایی است و زد و خوردهای بیش از اندازه داخل بازی به راستی یکی از معضلات اصلی آن به حساب میآید.
یکی دیگر از مشکلات بازی در بخش صداگذاری آن است. به صورت چشمگیری روی صدای شخصیتهای بد داستان بهتر کار شده است و کاراکترهای مثبت داستان افتضاح از آب درآمدهاند. اوضاع هنگامی بدتر میشود که متوجه میشوید صداگذاری چندین کاراکتر به یک فرد سپرده شده است اما تغییر آنچنانی در هیچکدام از کاراکترهای با صداپیشهی یکسان دیده نمیشود. این مسئله منجر به سر رفتن حوصله بازیکن در دیالوگهای طولانی و یکنواخت شده و نتیجه ناخوشایندی در بخشهای سینماتیک بازی بر جای میگذارد.
صحبت از یکنواختی شد. فضای بین ماموریتهای اصلی بازی به شیوه بسیار ضعیفی کار شده و در تلاش است تا شما را از یکنواختی گیمپلی بازی بیرون بکشد اما در این زمینه به هیچوجه خوب کار نکرده است. بعضی از تیکهپرانیهای گروه تایلر جذاب است اما بیشتر اوقات تنها با یک تلاش بیهوده برای جلب توجه بازیکن روبهرو میشوید که در زمان رانندگی آرامشبخش موجود بین ماموریتهای اصلی به سراغتان میآید و هر بار یکی از اشخاص داخل بازی بدون هیچ دلیل معینی با شما تماس میگیرد. چنین چیزی فقط ضعف روایت داستانی بازی را نشان میدهد که در اکثر بازیهای استودیو گوست گیمز شاهد آن بودهایم.
اگر با یک گیمپلی کامل و خوب مواجه میشدیم، قطعا روایت داستانی ضعیف به دست فراموشی سپرده میشد اما متاسفانه آجر اول بازی نید فور اسپید پی بک کج جا انداخته شده است. منطقه دره خوشبختی از نظر اندازه با نسخههای قبلی سری قابل مقایسه است اما در قیاس با غولهای دیگر سبک ریسینگ مانند فورزا هورایزن و کرو، حرفی برای گفتن ندارد. با این وجود جهان بازی با دارا بودن خیابانهای تاریک پایین شهر و جادههای همیشه سرسبز کوهستانی از تنوع خوبی برخوردار است. در دنیای بازی همهچیز سر جای خودش است اما اطراف مناطق قابل عبور و مرور بازی به طرز عجیبی از یک بیابان پهناور پوشیده شده است.
کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید در دنیای بازی NFS Payback انجام دهید. موردی که به صورت مشخص از سری فورزا هورایزن قرض گرفته شده، جستجو به دنبال تکههای متعدد یک اتومبیل است که میتوانید به دلخواه خود آن را در گاراژ بسازید و شخصیسازی کنید. در جای جای جهان بازی با چالشهای مختلف از جمله ثبت رکورد سرعت، چالش دریفت و پرش با اتومبیل مواجه میشوید و همه آنها موجب افزایش سطح Repتان میشود که یک سیستم تعیین سطح با امتیاز است. همچنین میتوانید همانند سری فورزا هورایزن با انجام حرکات نمایشی و البته تخریب محیط آرام اطراف خود امتیاز Rep بیشتری به دست آورید.
هر چند با در نظر گرفتن تمامی این موارد، نید فور اسپید پیبک هنوز هم یک ریسینگ است و شما هم کار سختی برای شکست آن ده گروه دیگری که بر سر راهتان تا رسیدن به لینا قرار دارند، خواهید داشت زیرا هر کدام از این اکیپها در یک نوع خاص از مسابقات تخصص دارند. مسابقات سنتی، درگ، دریفت و آفرود چهار نوع رقابت اصلی در تجربه داستانی بازی به حساب میآیند و در کنار اینها نحوه دیگری از مسابقات وجود دارد که در انحصار شخصیت جس است و تلاش این نوع از رقابتها تنها ساخت یک پسزمینه داستانی برای جهان بازی است. البته شرکت EA قبلا هم گفته بود که احتمال دارد برای ساخت ادامه سری نید فور اسپید از گذشته کاراکترهای این نسخه استفاده کند.
برای رقابت با حریفان خود باید اتومبیل مناسبی هم زیر پایتان باشد. البته موضوعی که اینجا مقداری خودنمایی میکند، متفاوت بودن کنترل هر اتومبیل از دیگری است و با این شرایط باید برای عادت کردن به هر اتومبیل مقداری زمان صرف کنید. در این زمینه هم استودیو گوست گیمز مقداری اغراق کرده و در مقایسه با سایر بازیهای سبک ریسینگ، کنترل اتومبیلها مقداری غیرمعمولتر است. اتومبیلهای خام داخل بازی بعد از مدت اندکی دیگر جوابگوی مسابقات نیستند و باید هر چه سریعتر دست به کار شوید. در ابتدای بازی سه اتومبیل در اختیار شما قرار میگیرد که باید سطح هر کدام را با قطعات مختلف بالا ببرید. سطح هر اتومبیل از 100 شروع میشود و تا 399 قابل ارتقا است. راه حل دیگر برای ماندن در رقابتها هم خرید اتومبیل بهتر است که بهترین گزینه هر دسته نیز تنها با به پایان رساندن مراحل خاصی از بازی قابل دسترسی است. بنابراین پیدا کردن قطعات مناسب هر اتومبیل راه بهتری برای بردن مسابقات است.
در نقاط مختلف دره خوشبختی، فروشگاههای قطعات خوبی وجود دارد که با خرید لوازم مختلف در قالب کارت سرعت (Speed Card)، میتوانید سطح اتومبیل خود را افزایش دهید. با برنده شدن در رقابتها نیز یک کارت سرعت شانسی دریافت میکنید که باید امیدوار بود از قبل آن را خریداری نکرده باشید. در بیشتر مواقع از شانس خود در بازی ناامید میشوید و با پول داخل بازی باید به سراغ فروشگاهها بروید و قطعه مورد نظر خود را تهیه کنید. البته فروشگاهها هم به ندرت قطعهای بهتر از آنچه اکنون صاحب آن هستید، برای فروش دارند و اگر هم داشته باشند بسیار گرانقیمتتر از پولی است که معمولا در مسابقات برنده میشوید. در این مواقع دو راه بیشتر پیش روی خود نمیبینید.
راه اول اینکه پس از برنده شدن در یک رقابت میتوانید دوباره آن را انجام دهید تا پول بیشتری به دست آورید و کارتهای سرعت شانسی بیشتری هم جمع کنید که البته حتی بدون خواندن مقاله حاضر نیز احتمالا این شیوه برای شما تبدیل به یک کار یکنواخت شود. همین قضیه باعث میشود تا یک تجربه ده دوازده ساعته به یک بازی با بیش از 20 ساعت گیمپلی بدل شود. این یک روش بسیار ضعیف برای نگه داشتن بازیکن پای بازی است و پس از مدتی یکنواختی بازی به شدت حوصله شما را سر میبرد. شاید بد نبود اگر سازندگان بازی به فکر طراحی یک تروفی به نام یکنواختی برای نید فور اسپید پی بک بودند.
راهکار بعدی مشخص میکند که یقینا این بازی توسط شرکت الکترونیک آرتز منتشر شده است زیرا نید فور اسپید پیبک از سیستم معاملاتی استفاده میکند و این سیستم احتمالا یکی از بدترینها در نوع خودش است. وقتی به طور شانسی کارت سرعتی به دست میآورید که نمیخواهید، میتوانید آن را بفروشید و پول مجازی داخل بازی به دست آورید یا با چیزی به نام پارت توکن (Part Token) تعویض کنید. سه عدد از این پارت توکنها شما را وارد یک گردانه شانس سه گزینهای میکند که شامل قطعات مختلف اصلی و فرعی اتومبیل میشود. با کمی شانس میتوانید امیدوار باشید قطعهای سطح بالا به دست آورید، البته موردی که از قبل چه از طریق فروشگاهها و یا برنده شدن در مسابقات در اختیار نداشته باشید.
بازی راههای فراوانی برای به دست آوردن کارت سرعت و پارت توکن پیش پای شما گذاشته است. بالا بردن سطح Rep یا انجام چالشهای روزانه محتواهایی را در اختیار شما میگذارد که اکثر قطعهای ناکارآمد و تزئینی، مقداری اعتبار داخل بازی و تعداد کمی پارت توکن است. هر چند که با گرفتن سه عدد پارت توکن طی یک چرخه میتوان هر چه سریعتر آنها را جمعآوری کرد. همچنین محتواهای پرمیوم هم در بازی به وفور پیدا میشود و میتوانید با پول واقعی آنها را برای پیشروی سریعتر در بازی به کار بگیرید. اگر نمیخواهید پول خرج کنید باید ساعتها مشغول رانندگی یکنواخت و حوصله سر بر باشید و هر لحظه وسوسه شوید که برای به دست آوردن محتویات نه چندان قانع کننده بازی از حساب بانکی خود کمک بگیرید. حالتان وقتی بیشتر گرفته میشود که ناگهان متوجه میشوید در اواسط بازی باید اتومبیل جدید بخرید و تمامی این مراحل را دوباره از سر بگیرید، یا خالی کردن حساب بانکی یا ساعتها رانندگی خستهکننده، تصمیم با خودتان است.
سیستم پارت توکن و کارتهای سرعت به شدت ضعیف کار شده است و تقریبا ادامه بازی را غیرممکن میکنند. دیگر نیازی نیست که حرفی از یکنواخت دیوانهکننده بازی به میان بیاورم که قطعا از فرت عصبانیت دسته بازی یا موس و کیبورد خود را خرد خواهید کرد.
موضوع ناراحتکننده دیگری که در بازی وجود دارد این است که پس از ارتقا اتومبیلتان، مسابقات به آن دشواری سابق باقی نمیماند. رقابتها تنها وقتی سخت هستند که در سطح مورد نظر آنها نباشید. اگر به دنبال ارتقا اتومبیل خود نباشید، قطعا بازنده مسابقات خواهید بود. اگر در هنگام مسابقات اولیه بازی مسیرها را به خاطر بسپارید، با نزدیک شدن به پایان بازی دیگر تمامی مسابقات را حفظ هستید و ساعات بیشتری را با رانندگی خستهکننده پشت سر خواهید گذاشت.
هوش مصنوعی بازی در یک کلمه افتضاح کار شده است. حتی اگر بازی را با سطح متوسط شروع کنید، تا زمانی که یک اتومبیل با سطح مناسب مسابقه زیر پا داشته باشید، اتومبیلهای تحت کنترل هوش مصنوعی هیچ تلاشی برای برنده شدن نمیکنند و به عبارت دیگر برد را به شما هدیه میدهند. برخی اوقات حریفان با پیچیدنهای غیر ضروری و پرت کردن خود از جاده، علنا شما را به سمت اول شدن هدایت میکنند. هر چند در مراحلی که هدف فرار از دست پلیس است، زد و خوردهای پلیس به معضلی گاها غیرضروری تبدیل میشود که باز هم در اثر افراط آنها ممکن است کمی از بازی زده شوید.
حتی اگر تمامی این مشکلات را هم فاکتور بگیریم، باگها و گلیچهای بازی اجازه لذت بردن از آن را به شما نخواهند داد. اتومبیلهای پلیس به یک باره جلوی شما ظاهر میشوند یا برخی اوقات یک دفعهای اتومبیل با مانعی ناپیدا تصادف میکند و کاری هم از دست شما برنمیآید. هر چند بدترین نوع گلیچها زمانی اتفاق میافتد که پس از یک حادثه دوباره بازی شما را به روی جاده بازمیگرداند. نید فور اسپید از تکنیک بازگردانی موجود در بازی فورزا بهره نمیگیرد و در هنگام پیش آمدن حادثه به صورت ساده شما را با سرعتی نزدیک به سرعت قبلیتان به روی جاده برمیگرداند. این مورد روی جادههای مستقیم اشکالی ندارد اما وقتی که در پیچهای تند صورت گیرد، باعث خوردن به در و دیوار یا سقوط دوباره خواهد شد و دوباره و دوباره این قضیه تکرار میشود تا راه چارهای به جز شروع دوباره مسابقه برای شما باقی نماند.
اگر باز هم با وجود تمامی این مشکلات یکی از طرفداران بازی نید فور اسپید پیبک تبریک میگویم زیرا میتوانید از بخش چندنفره آنلاین بازی تا حدودی لذت ببرید. پس از ساعتها بازی خستهکننده و به دست آوردن یک ماشین توپ، میتوانید حالت Speedlists بازی را تجربه کنید، یکی از قابلیتهای پرطرفدار آخرین آپدیت بازی نید فور اسپید 2015 که توانست محبوبیت خوبی به دست آورد. در این حالت چهار تا هشت راننده پنج مسیر از مسابقات بخش تکنفره بازی را با یکدیگر طی کرده و در آخر فردی که بیشترین امتیاز را از هر پنج مسیر به دست آورد، برنده بازی است. جایزه فردی که مسابقه را برنده شود، مقداری اعتبار داخل بازی و البته افزایش سطح Rep آن است. بازی در بخش آنلاین بهتر است زیرا با وجود افراد واقعی حسی بهتر از رقابت با هوش مصنوعی بازی به انسان دست میدهد. نبود یک بخش دو نفره آفلاین در بازی به شدت حس میشود که از چنین سری بازی پرطرفداری این کمترین انتظار یک هوادار سبک ریسینگ است.
بازی Need for Speed Payback به صورت غریبی یک فاجعه به نظر میرسد. اساس این گفته سیستم مزخرف پیشرفت در بازی است که به هر قیمتی شده میخواهد شما را وادار به خرج کردن از حساب بانکیتان کند. در بهترین حالت استفاده از پول واقعی، کمی از یکنواختی بازی میکاهد و در بدترین حالت یک پول مفت بی هیچ دلیل خاصی خرج یک بازی نه چندان خوب میشود. دنیای بازی پر از گلیچ است، کاراکترها به هیچوجه جذاب نیستند و گیمپلی بازی نیز هنوز جای کار دارد تا به رده مقایسه با سایر بازیهای سبک ریسینگ برسد. تنها بخش داستانی بازی است که کمی هیجان به شما میدهد تا از شدت خستهکننده بودن بازی خوابتان نبرد. اگر یک اتومبیل خوب به دست آورید، بخش آنلاین بازی میتواند شما را جذب خود کند چون رقابت با افراد واقعی بسیار بهتر از هوش مصنوعی تاسفبار بازی است. در نهایت باید گفت پیبک نسخه ضعیف دیگری از فرنچایزی است که زمانی همه را با نوآوریهای خود حیرتزده میکرد اما با این روند دیگر قرار نیست شکوه نید فور اسپید همانند گذشته در آسمان سبک ریسینگ بدرخشد.
سلام چطور میتونم بازی نیدفور اسپید پی بک را از اول بازی کنم یعنی چیزی به نام نیو گیم داره? با تشکر