Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

فیلتر شدن بازی‌های خارجی بدون مجوز – از شایعه تا واقعیت

0

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مصاحبه‌ی اخیر خود صحبت‌هایی در مورد فیلتر شدن بازی‌های خارجی بدون مجوز ایراد کرد. این صحبت‌ها در مصاحبه‌ی حسن کریمی قدوسی با ایسنا انتشار خبر فیلتر شدن بازی‌ها در ایران را کلید زد. بنا به گفته‌های مدیر عامل بنیاد، بازی‌های خارجی و هر سایتی که بخواهد در ایران حضور تجاری داشته باشد، مگر با اخذ مجوز از این نهاد، با فیلترینگ مواجه خواهد شد.

بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی، با پرداختن به این موضوع، به شایعه‌ی قطع دسترسی اینترنتی به بازی‌های خارجی از 15 بهمن ماه دامن زدند. اما آیا این همه‌ی ماجرا است؟ آیا کاربرانی که در حال حاضر با استفاده از اینترنت به انجام بازی‌های خارجی که مسلما برای اخذ مجوز از بنیاد ملی اقدام نکرده‌اند می‌پردازند، از تاریخ ذکر شده دیگر قادر به انجام آن‌ها نخواهند بود؟ به گزارش گیم‌نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این خبر به طور کامل انتشار نیافته و اصل ماجرا چیز دیگری است.

کریمی قدوسی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با کمیته تعیین محتوای مجرمانه، گفته است:

اگر فروشگاه عرضه کننده بازی مجوز مربوط را نداشته باشد، حداقل برخوردی که با آن می‌شود فیلترینگ است، بنابراین از ۱۵ بهمن‌ماه هر بازی خارجی و هر سایتی که بخواهد عرضه تجاری در کشور داشته باشد با استناد به ماده ۹ قانون برخورد با تخلفات حوزه فضای مجازی و ماده ۳ مصادیق محتوای مجرمانه باید از بنیاد پروانه بگیرد.

به نظر می‌رسد قصد اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از فیلتر شدن بازی‌های خارجی بدون مجوز ساماندهی فضای عرضه‌ی بازی‌های خارجی در کشور به منظور حمایت از بازی‌سازان داخلی و بازی‌های ایرانی است.

فیلتر شدن بازی‌های خارجی بدون مجوز

پیش از این هم عرضه‌کنندگان و مارکت‌ها بازی‌ها را عرضه می‌کردند اما اگر به آنها درخصوص محتوا تذکری داده می‌شد اقدام به جمع‌آوری نمی‌کردند به همین دلیل مقرر شده از این پس بازی‌های خارجی که عرضه تجاری می‌شوند از بنیاد پروانه بگیرند.

کریمی قدوسی همچنین در این مصاحبه خاطرنشان کرده است که قصد از فیلتر شدن بازی‌های خارجی بدون مجوز محدود کردن دسترسی کاربران به بازی‌ها نیست،‌ بلکه نظارت و هدفمندسازی عرضه‌ی بازی‌ها و در نتیجه کنترل فضای رقابتی هدف اصلی بنیاد از همکاری با کمیته تعیین محتوای مجرمانه است.

ما نمی‌خواهیم بازی‌های خارجی را محدود کنیم و تنها قصد داریم آنها را قانونمند کنیم. در هیچ کشوری واردات محصولات خارجی بدون ضابطه نیست و نه تنها در ایران بلکه در همه جا برای هرچه که بخواهد وارد کشور شود از آنجایی که مربوط به اقتصاد کشور است ضابطه می‌گذارند.

مدیرعامل بنیاد همچنین با اشاره به روند اخذ مجوزها در بنیاد اضافه کرده است که بازی‌های ایرانی همچنان بر مبنای رده‌ی سنی و محتوا مجوز می‌گیرند اما پارامترهای اعطای مجوز به بازی‌های خارجی متفاوت است. باید بدانیم که فیلترینگ بازی‌های خارجی بدون مجوز شایعه‌ی برآمده از پوشش خبری ضعیف و محدودیت‌های انتشار است. در حقیقت می‌شود گفت که این موضوع، بیش از این‌که بازی‌ها (مخصوصا در حوزه‌ی آنلاین) را به خطر بیاندازد،‌ متوجه مارکت‌ها و فروشگاه‌های دیجیتالی است که به صورت رسمی بازی‌های خارجی را عرضه می‌کنند.

روابط عمومی بنیاد اعلام کرده است که توضیحات بیشتری در مورد این موضوع به زودی ارائه خواهد داد.

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.