Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

جشنواره فیلم فجر: نقد فیلم خجالت نکش – یک بار هم خجالت می‌کشیدید!

اولین فیلم «رضا مقصودی» فیلمنامه‌نویس طنزپردازی که اولین کارهایش به طور قطع از آخرین کارهایش از حیث فیلمنامه بهتر بودند و از «لیلی با من است» تا «من سالوادور نیستم» سیر نزولی مشهودی را طی کرده، یک فیلم مبتذل بسیار بد و غیرقابل تحمل است که هیچ جایگاهی در جشنواره فیلم فجر ندارد و حضور آن در بخش مسابقه‌ای سودای سیمرغ دردناک است. با نقد فیلم خجالت نکش همراه گیم‌نیوز باشید.

فیلم خجالت نکش یک داستان مضحک دارد، اندکی ادا و اطوار از «احمد مهرانفر» دارد و متنی که به هر قیمتی شده -مخصوصا ابتذال، شوخی‌های سطحی و آبکی و بازی با کلماتی که از یک بچه دبستانی هم برمی‌آید- می‌خواهد مخاطب را بخنداند. احتمالا حضور فیلم در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال برای رنگین کردن ویترین اکران‌های جشنواره‌ای است که بزرگان ترکش کرده‌اند، فیلم‌سازان جوان بدون امید فیلم‌هایشان را ارائه نداده‌اند و یکی مثل «محسن امیریوسفی» به خاطر دلایل نامعلوم و احتمالا لج و لجبازی جناحی، این بار هم به آن راه پیدا نکرده است. جشنواره‌ای که با اکران مزخرفی مثل خجالت نکش، قدم‌های محکمی در راستای پاپ شدن و نزدیک کردن خود به سلیقه‌ی گیشه‌ای این روزهای سینمای ایران (نگاه کنید به فیلم‌هایی مثل خالتور، عشقولانس و دیگران…) برداشته است.

نقد فیلم خجالت نکش

خجالت نکش هیچ چیزی در سطح جشنواره ندارد. حتا بدترین فیلم‌های این چند روز جشنواره هم از این فیلم بهتر بوده‌اند. رضا مقصودی یک موضوع سخیف را ملعبه کرده تا یک فیلم به نظر طنز بسازد. در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود اصلا موفق نیست. شاید از نظر کارگردانی در همان سطحی که باید، هست، یعنی در سطح فیلم‌سازان بسیاری که برای جذب مخاطب هر فاجعه‌ای را روی پرده می‌برند. اما اصلا فیلم قابل قبولی نساخته. البته فقط «غیر قابل قبول» بستن به ناف چنین ابتذال مسلمی، رافت است در حق این مثلا فیلم. این چیزی که در حد یک قسمت از یکی از ضعیف‌ترین سریال‌های سیروس مقدم در عید نوروز هم نیست. این چیزی که قرار است داوری شود و شاید نویسنده و کارگردان خوش‌خیال و افول کرده‌ی آن، انتظار سیمرغ هم دارد.

لابد دوستان دست‌اندرکار این فیلم انتظار دارند تلاش‌های بی وقفه‌شان در راستای شکل دادن این فاجعه‌ی کمدی-اجتماعی (و سینمایی) نه تنها از طرف مخاطب قدر دانسته شود که هیئت داوران را مجاب به به رسمیت شناختن آن کند و احتمالا انتظار دارند که فیلم در کسب سیمرغ هم موفقیت کسب کند. البته با رویکردی که هیئت انتخاب فیلم‌ها در راه دادن چنین موجود زشت و بد هیبتی به مسابقه‌ی جشنواره اتخاذ کرده‌اند بعید هم نیست. شاید واقعا قرار است از این به بعد از این فیلم‌ها خوشمان بیاید، از آن‌ها تمجید کنیم و رویکرد رسمی و اصلی سینمای ایران بشود طنز‌های آبکی و مبتذل‌های این‌چنینی ساختن. احمد مهرانفر ها و بازی لوده‌شان در سینمای ایران تکثیر شود و مدام از این فیلم‌ها ببینیم و چند سال دیگر به جشنواره‌های خارجی بفرستیم و نماینده‌ی اسکار را از بین همین فیلم‌ها انتخاب کنیم و دار و دسته‌ی اوباش مزخرف‌ساز سینمای ایران بشوند سردمداران فرهنگ و سینمای این کشور که کیارستمی‌ها را به کشتن می‌دهد و کاهانی‌ها و امیریوسفی‌ها را از کار محروم.

جشنواره فیلم فجر
1 از 21

حتما فیلم خجالت نکش بیش از این ارزش بحث و جدل ندارد. اصلا این فیلم را نباید تحویل گرفت. همین فیلم را اگر در ایام عید اکران کنند حتما فروش خوبی خواهد داشت و به عنوان یک فیلم بدنه‌ی سینما، قابل احترام هم هست، نه به خاطر فیلم‌ساز و نه به خاطر این‌که فیلم ذره‌ای ارزش تماشا دارد، بلکه به خاطر این‌که اولا مخاطبش را دارد (متاسفانه ضعف فرهنگی باعث شده این طور فیلم‌ها طرفدار و بیننده داشته باشند و قصه‌ی آن‌ها مورد قبول باشد) و ثانیا به خاطر این‌که فیلم به شعور مخاطب مخصوص به خودش توهین نمی‌کند. قصه‌ی مبتذل لوده‌ی مضحک خود را می‌گوید و می‌رود پی کارش. اما این فیلم را چه به جشنواره؟ واقعا خجالت نکشیدند؟ واقعا خجالت دارد.

نقد فیلم خجالت نکش را خواندید. نظرات خود در مورد این مطلب را حتما با ما در میان بگذارید. همچنین اگر در روزهای جشنواره، خدای ناکرده، از دستتان در رفت و یک ساعت و نیم عذاب واقعی برای خود خریدید و فیلم خجالت نکش را تماشا کردید، نظر خود در مورد آن را حتما در بخش دیدگاه‌ها به ما و مخاطبین همیشگی گیم‌نیوز منتقل کنید.

 

9 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    خجالت نکش یکی از بهترین فیلم های ایرانی چند سال گذشته است. مخصوصا با بازی درخشان خانم مقدمی و آقای مهرانفر. این آقای منتقد بهتره اول فیلم دیدن رو یاد بگیره بعد بدنبال نقد کردن باشه. نقد فیلم تخصص و علم میخواد که ایشون از هر دو بی بهره است.

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      ببخشید.

  2. ... می‌گوید

    چقدر با کینه نوشته مقایسه با خالتور فیلم سحر قریشی علی صادقی شریفی نیا غفوریان بهنوش بختیار پورسرخ بازی کن مشخص چه افتضاحی است فیلم بدی نبود به افتضاخی خالتور عشقولانس ایکس لارج نیوکاسل نبود بس کنید میگن روحانی دروغ میگه انگار خونشون همش شب ۴ قران افق مستند اموزش نگاه میکن جمع کنید ودروغا حالا تو فیلم در مورد بارداری نگه بچه نابینا که نیست تو خیابان زن حامله نمیبن این برنامه کودک شبکه جم همین بن تن نمبین! انگار مجبورن دروغ بگن خوشت نیومد که نیومد وای با بچه نمیشه وای دروغ میگه تو فیلم‌بعد ۲۴ ساعت‌سریال هندی ترکی که همش دروغ خیانت نشون میده نگاه میکنن ملت سرپا دروغ از دولت انتقاد میکن

  3. امین می‌گوید

    واااااااای.
    چقدر عصبانی!!!!
    شما مثلا منتقدید انقدر با کینه و بغض نقد می کنید؟
    مقایسه این فیلم با آشغالی مثل خالتور خیییییلی توهین و بی انصافی بزرگی به این فیلمه.
    وقتی شما این فیلم رو ایننننقدر مبتذل بدونید، پس احتمالا یا سینمای کمدی ایران رو دنبال نمی کنید یا معنی واژه مبتذل رو نمی دونید.
    مسلما فیلم فوق العاده ای نبود، اما از خیلی از فیلم های پر ادعای محبوب این روزای سینما به نظر من بهتر بود و اندازه دهنش حرف می‌ زد. بازی خانم مقدمی هم خوب بود.

  4. سولماز می‌گوید

    مخرف ترین فیلمی بود که دیدم وخصوصا نگاه ضد زن‌یی که داشت حالم رو بهم زد

  5. مریم می‌گوید

    افتضاح بود. متاسفانه با بچه هامون رفته بودیم برای دیدن این فیلم و حالا موندیم با یه دنیا سوالهایی که تو ذهنشون ایجاد شده و بخاطر سنشون ما امکان پاسخشون رو نداریم. کاش هشدار داده بودند که مناسب برای زیر ۱۵ سال نیست

  6. الهام می‌گوید

    شیوه نقد نویسی شما اصلا حرفه ای نیست و متاسفانه کاملا با حقد و کینه نقد مینویسید. در حالی که منتقد پیش از هر چیز باید مانند قاضی بی طرف و منصف باشد تا بتواند اعتماد خواننده نقدش را به خود جلب کند.
    مخاطب سینما با خواندن نظر منتقدان، در واقع قصد دارد پیش از دیدن فیلم دور نمایی از نقاط ضعف و قوت فیلم به دست بیاورد. اما نقد شما هیچ دستاوردی برای مخاطب ندارد و صرفا توهین ها و فحاشی شما است که ذهن مخاطب را آزار میدهد.
    من فیلم را در جشنواره دیده ام و شاید در بعضی موارد ساختاری، نقدهایی هم به آن داشته باشم اما حقیقتا چیزی که به عنوان نقد از شما در این صفحه خواندم بسیار مرا متعجب کرد. من فیلم را به این بدی که شما نوشته اید ندیدم. فیلم کمدی شریفی دارد و با وجود موضوعی که انتخاب کرده و تم طنزی که برای بیان این موضوع برگزیده بسیار نجیب است.
    شما معتقدید این فیلم در حد و اندازه های جشنواره فجر نیست در حالی که چه امسال و چه سالهای گذشته شاهد آثاری به مراتب ضعیفتر و مضحک تر حتی از جانب اساتید بزرگ سینما بوده ایم که در جشنواره در بخش رقابت حضور داشتند و اتفاقا در حین اکران و در نشست خبری مورد تمسخر اصحاب رسانه قرار گرفتند. اما به صرف نام سازنده شان از سوی جامعه سینماگران پذیرفته شدند. در حالی که این فیلم چه به لحاظ ساختار و چه محتوا و چه از نظر روایت بسیار قابل قبولتر و حرفه ای تر از آثاری است که وصف شدند و شما حتما نامشان را میدانید.
    توصیه اکید بنده به شما این است که بطور جدی در شیوه نقد نویسی خود تجدید نظر کنید تا نظراتتان تاثیر مد نظرتان را روی مخاطبینش داشته باشد.

    1. بابک راد می‌گوید

      احسنت خانم الهام
      نقد بسیار مزخرفی بود . فیلم خجالت نکش بسیار مفرح و دوست داشتنی است . فقط یک احمق مثل سعید زعفرانی میتونه این فیلم رو با خالتور و عشقولانس مقایسه کنه

    2. امین می‌گوید

      احححححسنت.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.