Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نگاهی به تاریخچه‌ی بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال – از مکزیک تا قطر

FIFA
0

با نزدیک شدن به برگزاری بیست و دومین دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان، تصمیم گرفتیم مروری دوباره داشته باشیم بر بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال و تاریخچه آن‌ها. این دوره از رقابت‌ها به میزبانی کشور قطر، از 30 آبان تا 27 آذر 1401 برگزار می‌شود. با این‌که این‌جا بنا نیست در مورد جام جهانی فوتبال و ماهیت آن صحبت کنیم، باید بدانید که «فوتبال» و «بازی‌های ویدئویی» دیگر در این زمانه از هم جدا نیستند. EA Sports آپدیت جام جهانی فیفا 23 را چند روزی هست که منتشر کرده و البته این اولین بازی ویدئویی مرتبط با جام جهانی نیست و قطعا آخرین آن هم نخواهد بود. همین موضوع بهانه‌ای شده برای ما تا مروری هرچند کوتاه به تاریخچه‌ی بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال داشته باشیم و البته اندکی هم به خود این رویداد بپردازیم. پس در ادامه با گیم‌نیوز همراه باشید.

مطلب اصلی با سرتیتر «به روسیه با عشق» در تاریخ 23 اردیبهشت 1397 در گیم‌نیوز منتشر شده بود. این مطلب را به مناسبت جام جهانی 2022 قطر به‌روزرسانی کرده‌ایم.

الکترونیک آرتز در سال 97 بالاخره موفق شد که حقوق جام جهانی را از فیفا خریداری کند و در سال 98 اولین بازی جام جهانی خود را به بازار عرضه کرد. تا قبل از جام جهانی 1998 فرانسه که با قهرمانی تیم ملی برزیل همراه شد، بازی‌های ویدئویی دیگری ساخته شده بودند که به جام جهانی می‌پرداختند. اما سال 98 اولین ورود استودیوی EA Sports به ساخت بازی رسمی جام جهانی فوتبال بود. این بازی محبوب با استقبال زیادی روبرو شد و در کنار این‌که به دلیل محبوبیت بالای جام جهانی در جهان در بازار فروش موفق ظاهر می‌شد، توانست نظر منتقدین و اهالی ویدئوگیم را نیز به خود جلب کند.

ورود الکترونیک آرتز به عرصه‌ی ساخت این بازی، روند کلی این بازی‌ها را تغییر داد و به همین ترتیب می‌توانیم تاریخچه‌ی بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال را به دو بخش پیش از EA Sports و پس از آن یا از نظر زمانی به قبل از جام جهانی 98 فرانسه و بعد از آن تقسیم کنیم.

World Cup Carnival

اولین بازی ویدئویی مرتبط با جام جهانی فوتبال در سال 1986 همزمان با جام جهانی 86 مکزیک منتشر شد. اگرچه حقوق جام جهانی مکزیک مدت‌ها قبل خریداری شد و زمان مناسبی برای توسعه‌ی این بازی و عرضه‌ی آن وجود داشت، مشکلات داخلی گریبان این بازی و روند ساخت آن در استودیوی Artic Computing را گرفت و باعث شد که این بازی به موقع آماده‌ی عرضه نشود. به همین خاطر ناشر این بازی که فرصت تبلیغات را با نزدیک شدن جام جهانی 1986 از دست می‌داد، مجبور شد بازی World Cup Football محصول سال 1984 را خریداری کرده و آن را با اعمال تغییرات جام جهانی 86 آماده‌ی عرضه کند تا به عنوان رسمی جام جهانی 86 مکزیک وارد بازار کند و از قافله عقب نماند.

این بازی به هر ترتیب وارد بازار شد و اگرچه یک عنوان کاملا جدید نبود، ناشر آن را به عنوان یک بازی «کاملا جدید» و «یک عنوان انقلابی» جا زد و شاید به همین خاطر بود که بازی با استقبال کمی از سوی منتقدین و خریداران مواجه شد. سازندگان بازی بعد از عرضه از سوی طرفداران نامه‌های اعتراض آمیز و خشونت باری دریافت کردند که نشان از نارضایتی همه داشت. بازی «کم‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت» بود و نتوانست مخاطبین زیادی را جذب کند، اگرچه محبوبیت جام جهانی به حدی بود که بازی از نظر فروش دچار مشکل خاصی نشود.

ده تیم اروگوئه، ایتالیا، آلمان، برزیل، انگلیس، آرژانتین، فرانسه، اسپانیا، مکزیک و اسکاتلند در نسخه‌های کومودور 64 و آمستراد سی‌پی‌سی این بازی گنجانده شده بودند. اگرچه هر 24 تیم حاضر در جام جهانی 86 مکزیک در نسخه‌ی زدایکس اسپکتروم بازی قرار داشتند.

بد نیست بدانید: جام جهانی تا سال 1998 با 24 تیم برگزار می‌شد. جام جهانی 86 مکزیک با قهرمانی «آرژانتین» درحالی به پایان رسید که در مرحله‌ی یک چهارم نهایی «دیه‌گو مارادونا» در مقابل تیم ملی انگلستان گل معروف «دست خدا» را به ثمر رساند و این تیم را به مرحله‌ی بعدی رساند. فینال این بازی‌ها را دو تیم «آلمان غربی» و «آرژانتین» برگزار کردند. فینالی که چهار سال بعد در ایتالیا تکرار شد.
جام جهانی مکزیک را علاوه بر دو گل معروف مارادونا با پدیده‌ی نوظهور «موج مکزیکی» که به سبک خاص تشویق مکزیکی‌ها اشاره دارد نیز می‌شناسیم.

از میان همه‌ی تیم‌های حاضر در این بازی، فقط هشت تیم قابل انتخاب بودند. در پی انتشار ضعیف این بازی، ناشر آن US Gold موفق به کسب لایسنس جام جهانی 1990 ایتالیا نشد، اگرچه یک بازی با عنوان Italy 1990 برای آن جام منتشر کرد.

World Cup Soccer: Italia ’90

جام جهانی 1990 در الیتالیا برگزار شد. اگرچه آتزوری موفق به کسب چهارمین عنوان قهرمانی خود در جام جهانی در آن سال نشد، بازی Virgin Masteronics توانست به خوبی بدرخشد. اگرچه این بازی هم مثل عنوان مخصوص جام جهانی مکزیک یک بازی کاملا جدید نبود و بازسازی عنوان World Trophy Soccer محسوب می‌شود، بیشتر از آن بازی مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

بازی روند جالب توجهی دارد. دوربین بازی از بالاست و تنها زمانی که توپ به دروازه نزدیک می‌شود، زاویه دید تغییر می‌کند و به یک حالت شبه سه بعدی تبدیل می‌گردد که در این لحظه فقط نمایی از محوطه‌ی جریمه و بازیکنان حاضر در آن در تصویر دیده می‌شود و بازیکن باید قبل از این‌که مدافع به این محوطه وارد شود، توپ را وارد دروازه‌ی حریف کند.

بازیکنان در این بازی می‌توانند فقط از بین تیم‌های ملی انگلیس، بلژیک، ایتالیا یا اسپانیا یکی را انتخاب کنند. تیم‌هایی که حتا رنگ لباس‌هایشان هم درست نیست. این بازی برای انواع پلتفرم‌ها از جمله آمیگا، آمستراد سی‌پی‌سی، آتاری اس‌تی، کومودور 64، داس و زدایکس اسپکتروم عرضه شده است. ناشر این بازی بعدا یک پورت از بازی را برای سگا مگادرایو نیز عرضه کرد. اگر سگا داشته‌اید حتما این بازی را به یاد دارید.

بد نیست بدانید: جام جهانی 90 ایتالیا با قهرمانی «آلمان غربی» به پایان رسید. در یک رویداد کاملا دراماتیک، فینال سال 86 تکرار شد و یاران بکن‌بایر توانستند آرژانتینی‌ها را این بار در خاک ایتالیا شکست دهند. این بازی‌ها هم با حضور 24 تیم برگزار شد و اولین دوره از جام جهانی بود که با دوربین‌های HDTV پخش می‌شد! ایتالیا علی‌رغم بیشترین تعداد برد در این جام جهانی، مقام سوم این رقابت‌ها را کسب کرد.

World Cup USA ’94

جام جهانی 94 آمریکا انقلابی در نمایش و پخش زنده‌ی تلویزیونی بازی‌ها محسوب می‌شود. ایالات متحده در حالی میزبان این رقابت‌ها بود که تیمی در حد و اندازه‌های جام جهانی فوتبال نداشت. بازی ویدئویی رسمی این رقابت‌ها را هم دوباره شرکت US Gold با تصاحب مجدد حقوق جام جهانی منتشر کرد.

بازی World Cup USA ’94 برای اغلب پلتفرم‌های فعال آن زمان عرضه شد. از داس گرفته تا گیم‌بوی و گیم گیر در سال 94 همه‌ی پلتفرم‌ها صاحب بازی رسمی جام جهانی فوتبال شدند. این بازی گروه‌بندی رسمی، تیم‌ها و زمان‌بندی مسابقات را در بر داشت.

نسخه‌ی پی‌سی و سگا سی‌دی بازی تنها نسخه‌های بازی بودند که در آن‌ها برای بازسازی ورزشگاه‌ها از تصاویر دیجیتالی استفاده شده بود. این بازی نیز با زاویه دید از بالا (چشم پرنده) ساخته شده بود و گیم‌پلی مشابه بازی قبلی این رقابت‌ها داشت. با این وجود در این بازی شما می‌توانستند زمان بازی را تغییر دهید و از 1 دقیقه تا 45 دقیقه را انتخاب کنید.

در این بازی گیمر می‌توانست کنترل بیشتری روی توپ داشته باشد و قابلیت دریبل‌زنی هم داشت. به علاوه، دروازه‌بان‌ها نیز به صورت دستی توسط بازی‌کننده کنترل می‌شدند که شامل گرفتن ضربات حریف و آغاز مجدد بازی می‌شد.

بد نیست بدانید: جام جهانی 94 آمریکا آخرین جام جهانی بود که با حضور 24 تیم برگزار می‌شد. برزیل در این جام جهانی قهرمان شد و خود را با چهار قهرمانی در این رقابت‌ها به موفق‌ترین تیم ملی تاریخ جام جهانی تبدیل کرد. فینال دراماتیک و طولانی این دوره از رقابت‌ها را تیم برزیل در حالی در ضربات پنالتی پیروز شد که روبرتو باجو پنالتی ایتالیا را خراب کرد و قهرمانی را به یاران روماریو تقدیم کرد.
بازی آمریکا و سوییس اولین بازی در تاریخ جام جهانی بود که در یک ورزشگاه مسقف برگزار می‌شد.
اولگ سالنکو با گلزنی در جریان بازی روسیه و کامرون به اولین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در یک بازی جام جهانی 5 گل به ثمر رسانده است.
تنظیمات در بازی بر اساس انتخاب بازی‌کننده انجام می‌گرفت و گیمر می‌توانست در World Cup USA ’94 از بین تنظیمات اتوماتیک و دستی یکی را انتخاب کند. ضربات پنالتی در این بازی نیز متفاوت از قبل طراحی شده بودند. در هنگام زدن پنالتی یک نوار کنار صفحه ظاهر می‌شد که خطی با سرعت در طول آن حرکت می‌کرد و بازی‌کننده بایستی در لحظه‌ی درست شوت می‌زد تا بتواند ضربه را به گل تبدیل کند. کاری که ظاهرا روبرتو باجو نتوانست به درستی انجام دهد.

گیمرها می‌توانستند در این بازی تاکتیک‌های ساده‌ای را قبل از شروع بازی بر روی تیم خود اعمال کنند که در جریان بازی قابل تغییر بود. اگرچه بازی‌کنان تیم‌ها شمایل واقع‌گرایانه‌ای نداشتند و همچنین دروازه‌بان‌ها تفاوتی با دیگر بازیکنان نمی‌کردند و شما می‌توانستید هر بازیکنی را که بخواهید درون دروازه قرار دهید.

1998 FIFA World Cup

شانزدهمین دوره از رقابت‌های جام جهانی اولین دوره‌ای بود که الکترونیک آرتز با تصاحب حقوق رسمی این رقابت‌ها از فیفا، بازی رسمی مسابقات را تولید می‌کرد. اولین اثر این تغییر در لباس‌ تیم‌ها مشهود بود. برای اولین بار در تاریخ این بازی‌ها، در فیفا 98 بازی‌کنان تیم‌ها همان لباس رسمی تیم کشور خود در رقابت‌های جام جهانی را بر تن می‌کنند و لوگوی شرکت تولیدی لباس نیز بر روی آن نقش بسته است.

بازی را الکترونیک آرتز با استفاده از انجینی که پیش‌تر بازی Road to World Cup 98 را با آن ساخته می‌سازد و همین مسئله موجب می‌شود علی‌رغم این‌که بازی در بخش‌های گیم‌پلی، تغییر استراتژی‌ها و جایگیری دقیق و مناسب بازیکنان از لحاظ تاکتیکی بهبود داشته باشد، از همان گرافیک بازی قبلی بهره ببرد.

از صدای «گری لینکر» مهاجم تیم ملی انگلیس و آقای گل رقابت‌های جام جهانی 1986 مکزیک در این بازی برای منوی تقویم برگزاری رقابت‌ها استفاده شده است. در کنار او «دیس لینام» نیز در این بازی صداگذاری کرده است.

یک بخش جالب موجود در این بازی حالت «جام جهانی کلاسیک» است که در آن یک تصویر سیاه و سفید از بازی جام جهانی با گزارش «کنث ولستونهلم» پخش می‌شود که به تماشای یک مسابقه‌ی قدیمی جام جهانی می‌ماند و بسیار هیجان انگیز است!

بد نیست بدانید: جام جهانی 98 فرانسه را تیم ملی فرانسه قهرمان شد. فرانسوی‌ها در حالی جام قهرمانی را در خانه بالای سر بردند که توانستند در بازی نهایی تیم ملی برزیل، یعنی پرافتخارترین تیم ملی جهان را با نتیجه‌ی سه بر صفر شکست دهند. «فابیان بارتز» دروازه‌بان تیم ملی فرانسه به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب شد و «رونالدو» بهترین بازیکن این رقابت‌ها بود.
جام جهانی 98 فرانسه سال رونمایی از قانون «گل طلایی» بود!
این اولین دوره از جام جهانی فوتبال بود که در آن 32 تیم از 5 کنفدراسیون فوتبال عضو فیفا حضور داشتند.

نه تنها همه‌ی تیم‌های حاضر در رقابت‌ها در این بازی گنجانده شده‌اند که می‌شود از بین برخی تیم‌هایی که به جام جهانی 98 راه نیفاته بودند نیز برای بازی یکی را انتخاب کرد. به نظر می‌رسد این تیم‌ها بیش از اندازه مهم و پرطرفدار بوده‌اند و الکترونیک آرتز برای بازی ویدئویی جام جهانی خود نتوانسته از خیر آن‌ها بگذرد.

این بازی که از انجین سه بعدی و «دایرکت‌ایکس» (در نسخه‌ی پی‌سی) استفاده می‌کرد برای ویندوز، پلی‌استیشن و نینتندو 64 در کنار گیم‌بوی عرضه شد. بازی در سال عرضه‌ی خود توانست با کسب میانگین نمرات 84.88 درصد برای نسخه‌ی نینتندو 64 و 76.33 درصد برای نسخه‌ی پی‌سی در سایت گیم‌رنکینگز، خود را به عنوان یک بازی موفق مطرح کند. همان سال بازی نامزد دریافت جایزه‌ی «بهترین بازی ورزشی سال» نیز شد که در نهایت به Grand Prix Legends رسید گرچه نویسندگان مجله‌ی کامپیوتر گیمز استراتژی پلاس، این بازی را «فوق‌العاده‌» خواندند!

در همین سال دو بازی غیررسمی با نام‌های Jikkyou World Soccer: World Cup France ’98 و World Soccer Jikkyou Winning Eleven 3: World Cup France ’98 با محوریت جام جهانی 98 فرانسه عرضه می‌شوند.

2002 FIFA World Cup

بازی رسمی جام جهانی 2002 کره و ژاپن با تلفیق انجین بازی‌های فیفا 2002 و فیفا 2003 ساخته شد. این بازی موفقیت دیگری برای EA Sports بود و در آن همه‌ی قواعد بازی‌های رسمی جام جهانی الکترونیک آرتز رعایت شد. همه‌ی تیم‌های حاضر در جام جهانی در این بازی حاضر بودند و لباس‌های رسمی و تصویر بازیکنان بسیار به واقعیت شبیه بود. همه‌ی ورزشگاه‌های این رقابت‌ها شبیه‌سازی شده بودند.

بازی ویدئویی رسمی جام جهانی 2002 بر خلاف بازی 98 که در آن شانس خطا گرفتن داور بر روی بازیکنان بسیار زیاد بود، با تغییرات به وجود آمده تعدیل شد، اما در بازی می‌شد حرکاتی را انجام داد که داور مجاب به خطا گرفتن برای تیم بازی‌کننده شود. در این بازی همچنان نوار شوت و سانتر استفاده می‌شد و بازی‌کننده هر چقدر بیشتر کلید را نگه می‌داشت ضربه‌ی پرقدرت‌تری به توپ وارد می‌شد. مکانیزمی که هنوز هم در بازی‌های ویدئویی فوتبال رعایت می‌شود اما دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

خلاف بازی‌های قبلی این مجموعه، در این بازی موسیقی متن رسمی توسط «ارکستر سمفونی ونکوور» استفاده شده است. این بازی برای ویندوز، پلی‌استیشن، پلی‌استیشن 2، نینتندو گیم کیوب و ایکس باکس عرضه شد. در بازی علاوه بر 32 تیم حاضر در رقابت‌های جام جهانی 2002 کره و ژاپن، 9 تیم که از حضور در این رقابت‌ها بازمانده بودند نیز حضور داشتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به استرالیا، اتریش، جمهوری چک، یونان و هلند اشاره کرد.

بد نیست بدانید: هفدهمین دوره از جام جهانی فوتبال فیفا اولین دوره در تاریخ این رقابت‌ها بود که در قاره‌ی آسیا میزبانی می‌شد. این جام جهانی همچنین اولین دوره‌ای بود که توسط دو کشور به طور مشترک میزبانی می‌شد. کره‌ی جنوبی در این رقابت‌ها توانست به بازی رده‌بندی راه پیدا کند و توسط تیم ترکیه در این بازی متوقف شد تا به عنوانی بهتر از چهارمی دست پیدا نکند. هرچند حرف و حدیث‌ها در مورد تصمیمات بحث برانگیز داورها و نقش آن‌ها در رساندن کره به این مرحله هیچ‌گاه خاتمه نیافت.
تیم ملی فرانسه، قهرمان دوره‌ی قبل در این بازی‌ها در مرحله‌ی گروهی حذف شد! آرژانتین نیز از صعود به مرحله‌ی حذفی جام جهانی 2002 باز ماند. در این دوره، برزیل توانست قهرمان شود و خود را با پنج قهرمانی در جام جهانی فوتبال از دیگر رقبا جدا کرد. رونالدو با به ثمر رساندن 8 گل آقای گل این دوره از جام جهانی شد و الیور کان، دروازه‌بان مطرح آلمانی نه تنها بهترین دروازه‌بان جام جهانی لقب گرفت که بهترین بازیکن این رقابت‌ها هم شد.

بازی 2002 FIFA World Cup با نقدهای متوسط رو به بالا مواجه شد. این بازی توانست در مجموع در سایت متاکریتیک برای نسخه‌ی پی‌سی، میانگین نمرات 80 را کسب کرد، کم‌ترین نمره برای نسخه‌ی پلی‌استیشن بازی ثبت شد. میانگین نمرات بازی در سایت گیم‌رنکینگز نیز برای نسخه‌ی پی‌سی 79 درصد و برای نسخه‌های پلی‌استیشن 2 و ایکس باکس 76 درصد بود. اگرچه نسخه‌ی پلی‌استیشن 2 توانست به مدال طلای فروش دست یابد. این بازی بیشتر از 200 هزار نسخه در انگلستان به فروش رساند.

الیور کان، دروازه‌بان تیم ملی آلمان که یکی از فینالیست‌های آن دوره بود، بعد از انتشار این بازی از EA Sports به خاطر استفاده از نام و هویت او در بازی بدون اطلاعش شکایت کرد. اگرچه الکترونیک آرتز حقوق استفاده از نام بازیکنان را از FIFPro که مرجع رسمی حقوق معنوی بازیکنان فیفا است خریداری کرده بود، در این شکایت بازنده بود. به همین سبب این شرکت از فروش این بازی در کشور آلمان منع و به پرداخت جریمه‌ی نقدی به الیور کان محکوم شد.

2006 FIFA World Cup

این بازی که توسط EA Sports ساخته شد در دو هفته‌ی پایانی آوریل 2006 به بازار عرضه آمد. نه تنها مرحله‌ی نهایی رقابت‌های جام جهانی که مرحله‌ی مقدماتی راهیابی به این مرحله در شش قاره‌ را نیز در بر دارد. در مجموع 127 تیم ملی در بازی حاضر هستند که شما می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و آن تیم را به جام جهانی برسانید.

همچنین قابلیت اضافه کردن بازیکن دلخواه به بازی و تیم دلخواه‌تان و آغاز رقابت‌ها از مرحله‌ی مقدماتی راهیابی به جام جهانی در بازی وجود دارد.

این بازی نسبت به بازی فیفا 06 بهبودهای اندکی داشته است و یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

بد نیست بدانید: جام جهانی 2006 آلمان در حالی به پایان رسید که دو تیم ایتالیا و فرانسه به فینال این دوره راه یافتند و میزبان را به بازی رده‌بندی فرستادند تا در نهایت جایگاهی بهتر از سومی نصیب ژرمن‌ها نشود. ایتالیا در ضربات پنالتی در فینال در مقابل فرانسه به پیروزی رسید و چهارمین مقام قهرمانی دنیا را از آن خود کرد.
ممکن است ضربه‌سر زیدان، اسطوره‌ی فرانسه به ماتراتزی را به یاد داشته باشید. ضربه‌ی سری که باعث اخراج زیدان شد و بسیاری معتقدند پیروزی ایتالیا در این فینال نفس‌گیر به همین خاطر بود. زیدان و ماتراتزی هر دو در این بازی گل زده بودند!
زیدان بهترین بازیکن جام جهانی 2006 هم شد.
تیم ملی پرتغال به مقام چهارمی این رقابت‌ها دست یافت.
میروسلاو کلوزه با پنج گل زده آقای گل جام جهانی آلمان شد.

بخش The Global Challenge Mode یکی از نکات جالب این بازی است. در این بخش بیش از 40 چالش بر اساس بازی‌های کلاسیک رقابت‌های جام جهانی گنجانده شده است که بازی‌کننده باید آن‌ها را به درستی به پایان برساند. ضربات پنالتی در بازی واقع‌گرایانه‌تر از همیشه طراحی شده‌اند و حس بهتری دارند.

2010 FIFA World Cup

بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال - فیفا ورلدکاپ 2010 آفریقای جنوبی

الکترونیک آرتز تیم‌های حاضر در این بازی را در فوریه‌ی 2010 اعلام کرد. در حالی که تیم‌های ملی عضو فیفا به 204 تیم می‌رسد، EA Sports تعداد 199 تیم ملی را در این بازی جای داده بود که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد. الکترونیک آرتز در این باره گفته که این شرکت همه‌ی تیم‌هایی که فیفا اجازه‌ی حضور آن‌ها در این بازی را داده است در FIFA World Cup 2010 گنجانده است. دیگر تیم‌ها به دلایل متعددی اجازه‌ی حضور در این بازی را نداشته‌اند، گرچه در مرحله‌ی مقدماتی راهیابی به جام جهانی 2010 بازی کرده‌اند.

در این بازی همه‌ی 10 ورزشگاه مورد استفاده در جام جهانی آفریقای جنوبی ساخته شده و وجود دارند. این بازی را هم مثل «یورو 2008» دو گزارشگر بریتانیایی «کلایو تیلدزلی» و «اندی تاونسند» گزارش می‌کنند. دموی قابل بازی آن هم قبل از عرضه‌ی رسمی بازی برای پلی‌استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد. دمویی که در آن دو تیم اسپانیا و ایتالیا وجود دارند.

بازی جام جهانی 2010 را می‌شد به صورت آنلاین رقابتی از طریق شبکه‌های پلی‌استیشن و ایکس باکس لایو بازی کرد.

الکترونیک آرتز همچنین ترتیبی داده بود که در گیم‌پلی بازی نسبت به بازی «فیفا 10» تغییراتی اعمال شده و بهبودهایی حاصل شود. از جمله این‌که بازی‌هایی که در ارتفاع بالاتری برگزار می‌شدند بازیکنان را زودتر و بیشتر خسته می‌کردند و تاثیر آن بر روی کیفیت بازی به چشم می‌آمد.

الکترونیک آرتز همچنین این بازی را با یک آلبوم موسیقی متن شامل 28 آهنگ از 21 کشور مختلف وارد بازار کرد تا «تفاوت‌های فرهنگی» بازتاب داده شده در جام جهانی آفریقا را گسترش دهد. این بازی نسبتا با استقبال منتقدین روبرو شد و یکی از عناوین موفق بازی‌های جام جهانی به شمار می‌رود. بالاترین میانگین نمره‌ی این بازی 83 از 100 در سایت متاکریتیک برای نسخه‌ی ایکس‌باکس 360 است.

بد نیست بدانید: تیم‌های ملی ایتالیا و فرانسه، فینالیست‌های دوره‌ی قبلی جام جهانی در این دوره در مرحله‌ی گروهی حذف شدند! اسپانیا که دو سال قبل در اروپا قهرمان شده بود، جام جهانی را هم فتح کرد و در حالی تیم ملی هلند را در مسابقه‌ی نهایی از پیش رو برداشت که لاله‌های نارنجی در نایب قهرمانی جام جهانی فوتبال هت‌تریک می‌کردند!
گل قهرمانی اسپانیا را اندرس اینیستا در دقیقه‌ی 116 به ثمر رساند.
دیه‌گو فورلان (اروگوئه)، توماس مولر (آلمان)، وسلی اسنایدر (هلند) و داوید ویا (اسپانیا) همگی با پنج گل زده به عنوان بهترین گلزنان این رقابت‌ها رسیدند. اگرچه کفش طلا به توماس مولر از آلمان رسید. فورلان بهترین بازیکن شد و مولر بهترین بازیکن جوان، و ایکر مقدس، دروازه‌بان اسپانیا بهترین دروازه‌بان رقابت‌ها بود.
این اولین دوره‌ی جام جهانی بود که در آفریقا برگزار می‌شد.
بوق‌های کر کننده‌ی موسوم به «وو-ووزلا» پدیده‌ی این دوره از رقابت‌ها بودند!
جام جهانی 2010 اولین دوره‌ی جام جهانی بود که به صورت سه بعدی فیلمبرداری و پخش می‌شد.

این بازی تا پایان ماه مه 2010 تقریبا 2 میلیون نسخه فروخت.

2014 FIFA World Cup Brazil

بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال - فیفا ورلدکاپ 2014 برزیل

بازی فیفا هر سال بهتر از سال قبل بود و این مسئله موجب شد که رفته رفته گیم‌پلی و کیفیت بازی‌های رسمی جام جهانی نیز افزایش پیدا کند. بازی ویدئویی رسمی جام جهانی 2014 برزیل را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های شبیه‌ساز این رقابت‌ها نامید. این بازی که برای آخرین بار به صورت مستقل عرضه شد، به خاطر عرضه برای پلتفرم‌های محدود مورد انتقاد قرار گرفت.

الکترونیک آرتز این بازی را فقط برای پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 عرضه کرد. خبری از نسخه‌ی کنسولی نینتندو، نسخه‌ی پی‌سی و یا نسخه‌ی نسل هشتم این بازی نبود.

بهبودهای گرافیکی و گیم‌پلی فیفا 14 در این بازی هم به خدمت گرفته شده بودند. نه تنها دریبل زنی در این بازی بهتر شده بود، که دقت پاس و کنترل توپ هم بالا رفته بود و تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌داد.

بخش داستانی بازی، «به سوی ریو دو ژانیرو» به بازی‌کنندگان اجازه می‌داد که از مرحله‌ی مقدماتی راهیابی به جام جهانی بازی را شروع کنند و تیم خود را به مرحله‌ی نهایی برسانند. این اتفاق برای سومین بار در تاریخ بازی‌های ویدئویی رسمی رقابت‌های جام جهانی فوتبال می‌افتاد. بازی‌های قبلی، از جمله جام جهانی 2010 فقط تیم‌های اروپایی و آفریقای جنوبی را به این مرحله می‌رساند. در یک حالت دیگر در بازی، بازی‌کنندگان می‌توانستند در یک تورنومنت آنلاین با دیگران در مرحله‌ی نهایی جام جهانی به رقابت بپردازند و در هر 12 ورزشگاه رسمی بازی کنند. فرم این حالت از بازی شبیه به Seasons در فیفا 14 بود.

برای اولین بار در تاریخ بازی‌های ویدئویی جام جهانی، مربیان هم در کنار زمین حضور داشتند تا یک تجربه‌ی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده به وجود بیاید. مربیان و ناظران بازی در کنار زمین به اتفاقات درون زمین واکنش نشان می‌دادند، از خوشحالی برای به ثمر رسیدن یک گل تا ناراحتی برای دریافت کارت زرد یا قرمز توسط بازیکن آن تیم، و در نهایت بالا بردن جام قهرمانی در انتهای مسابقات!

همه‌ی تیم‌های عضو فیفا که در رقابت‌های مقدماتی راهیابی به جام جهانی 2014 شرکت کرده بودند در این بازی گنجانده شده‌اند. لباس‌های بسیاری از تیم‌ها، علاوه بر تیم‌های حاضر در مرحله‌ی نهایی جام جهانی لایسنس شده بودند و برخی از تیم‌ها لباسی داشتند که ظاهرا شبیه به لباس رسمی‌شان بود. به علاوه، هر دوازده ورزشگاه مورد استفاده در رقابت‌های جام جهانی برزیل در این بازی شبیه‌سازی شده بودند.

بد نیست بدانید: جام جهانی 2014 برزیل، چهارمین قهرمانی ژرمن‌ها در تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد. تیم میزبان، که امیدوار بود ششمین قهرمانی خود را به دست آورد، در مرحله‌ی نیمه‌نهایی با شکست مفتضحانه‌ی 7-1 در مقابل آلمان از رسیدن به فینال باز ماند و در نهایت چهارم شد. هلند در بازی رده‌بندی برزیل را شکست داد و به مقام سومی رسید. دو تیم آلمان و آرژانتین در حالی در فینال به مصاف هم رفتند که تیم ملی ایران با نایب قهرمان این دوره یعنی آرژانتین همگروه بود و به گواه بسیاری از فوتبال‌دوستان، بازی خوبی ارائه داد، گرچه در نهایت با حساب 1 بر صفر مغلوب شد.
قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014 اولین قهرمانی یک تیم اروپایی در قاره‌ی آمریکا بود. قهرمانی ژرمن‌ها همچنین برای اولین بار در تاریخ جام جهانی را برای سه دوره‌ی متوالی در اروپا نگه داشت. قبل از آلمان کشورهای اسپانیا و ایتالیا قهرمان جام جهانی شده بودند که یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود.
این اولین دوره از جام جهانی بود که از تکنولوژی خط دروازه استفاده می‌شد. دلیل آن شاید گل مردود تیم ملی انگلیس به آلمان در جام جهانی قبلی باشد. همچنین داوران در این بازی‌ها از اسپری‌های محو شونده برای مشخص کردن فاصله‌ی دیوار دفاعی و محل کاشتن توپ برای ضربات آزاد استفاده کردند.
لیونل مسی بهترین بازیکن این رقابت‌ها شد و مانوئل نویر بهترین دروازه‌بان. آقای گلی هم به خامس رودریگز از کلمبیا رسید.

آهنگ رسمی رقابت‌های جام جهانی موسوم به «ما یکی هستیم» (We Are One) یا Ole Ola که پیت‌بول، جنیفر لوپز و کلاودیا لی‌یه آن را اجرا کرده بودند در بازی استفاده شده بود.

2018 FIFA World Cup

بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال - فیفا 18

جام جهانی 2018 روسیه اولین جام جهانی بود که بازی ویدئویی رسمی مستقل خود را نداشت. الکترونیک آرتز اعلام کرد که به جای عرضه‌ی یک بازی کاملا جدید و مجزا، یک بسته‌ی الحاقی رایگان برای فیفا 18 عرضه خواهد کرد که هر 32 تیم حاضر در جام جهانی را به بازی اضافه می‌کند و هر 12 ورزشگاه رسمی این رقابت‌ها را نیز به صورت کاملا شبیه‌سازی به بازی می‌افزاید.

بد نیست بدانید: جام جهانی 2018 روسیه از تاریخ 24 خرداد 1397 آغاز شد. تیم ملی ایران در این رقابت‌ها در گروه B با پرتغال، اسپانیا و مراکش هم‌گروه بود.
نکته‌ی جالب در مورد این جام جهانی باز ماندن تیم‌های ملی ایتالیا و هلند از رسیدن به مرحله‌ی نهایی است و آن‌ها در روسیه حاضر نخواهند بود.
اولین بازی ایران با تیم ملی مراکش برگزار شد و تیم ملی توانست حریف آفریقایی خود را با شکست بدرقه کند. بازی بعدی ایران با اسپانیا و بازی آخر با پرتغال بود. تیم ملی کشورمان در جام جهانی 2006 آلمان هم با پرتغال هم‌گروه بود.
تیم ایران تا این سال پنج بار در رقابت‌های جام جهانی حضور داشته که اولین حضور آن به سال 1978 و جام جهانی آرژانتین برمی‌گردد.
در بازی فینال این رقابت‌ها دو تیم فرانسه و کرواسی روبروی هم قرار گرفتند. تیم ملی فوتبال فرانسه در نهایت موفق شد با نتیجه 4-2 حریف خود را مغلوب کند. این دومین پیروزی فرانسه در فینال رقابت‌های جام جهانی فوتبال بود. آن‌ها در سال 1998 هم فاتج این جام شده بودند.

بازی‌کنندگان در این بازی می‌توانستند علاوه بر این‌که یک تیم از بین 32 تیم انتخاب کرده و به صورت آفلاین یا آنلاین با آن به رقابت بپردازند، تورنومنت جام جهانی دلخواه خودشان را هم ساخته و از آن لذت ببرند.

این بسته‌ی الحاقی 9 خرداد برای پی‌سی، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ عرضه شد و طبیعتا برای استفاده و دانلود آن باید بازی فیفا 18 را در اختیار می‌داشتید.

FIFA World Cup 2022

جام جهانی 2022 قطر، آخرین جام جهانی فوتبال است که الکترونیک آرتز بازی ویدئویی آن را می‌سازد. البته جام جهانی به عنوان یک بخشِ رایگان مجزا در بازی فیفا 23 منتشر شده است. استودیوی EA Sports با اضافه کردن تعدادی از ورزشگاه‌های قطر و افزودن این رقابت‌ها به بازی فیفا 23 کار خود در ساخت بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال را به پایان می‌برد.

در کنار جام جهانی قطر 2022، رقابت‌های جام جهانی زنان 2023 استرالیا و نیوزیلند هم در بازی فیفا 23 گنجانده شده است.

این آپدیت رایگان برای همه پلتفرم‌ها به جز نینتندو سوییچ منتشر شده است. خریداران فیفا 23 در پلتفرم‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس، پی سی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان از 18 آبان 1401 به جام جهانی 2022 قطر در بازی فیفا 23 دسترسی دارند.

شما در این بازی می‌توانید به عنوان یکی از 32 تیم راه یافته به رقابت‌های جام جهانی فوتبال بازی کنید. البته امکان تغییر تیم‌ها و گروه‌ها نیز وجود دارد، پس اگر طرفدار تیمی هستید که به جام جهانی صعود نکرده، ناامید نباشید. (ایتالیای لعنتی!)

بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال - فیفا 23

از 30 آبان تا 27 آذر 1401 (21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022) یک مود «زنده» جام جهانی در بازی فعال خواهد بود که با هر بازیِ جام جهانی قطر به روزرسانی می‌شود. شما می‌توانید هم در مرحله گروهی و هم در تمام مراحل حذفی، در رقابتی شبیه‌سازی شده بر اساس نتایج جام جهانی بازی کنید. علاوه بر آن، می‌توانید با تیم خود بازیِ جام جهانی را دوباره تکرار کنید و شاید بتوانید این‌گونه تاریخ را تغییر دهید. (مثلا نتیجه 6-0 بازی ایران آمریکا؟ یا برعکس!)

بد نیست بدانید: جام جهانی فوتبال مردان 2022 قطر، اولین جام جهانی است که در یک کشور مسلمان برگزار می‌شود. این رقابت‌ها از 29 آبان آغاز شده و 27 آذر به پایان خواهد رسید. برگزاری این رقابت‌ها در کشور قطر، حواشی بسیاری داشته است.
در حالی که نزدیک به دو ماه از اعتراضات مردم در کشور ایران می‌گذرد، تیم ملی فوتبال هم راهی قطر شده و در گروه B رقابت‌ها به مصاف تیم‌های ملی انگلستان، ولز و ایالات متحده آمریکا خواهد رفت. سرمربی‌گری این تیم را هم کارلوس کیروش، مربی تیم ایران در دو جام جهانی قبلی برعهده دارد.

اطلاعات بیشتر درباره این جام جهانی پرحاشیه و بحث برانگیز را در سایت رسمی فیفا بخوانید.  

شما با کدام‌یک از بازی‌های ویدئویی جام جهانی فوتبال خاطره دارید؟

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.