Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

پلی‌استیشن ۴ بیش از ۷۰ درصد سهم بازار دو-کنسوله را در اختیار دارد

0

در بیانیه‌ی جدیدی که از طرف الکترونیک آرتز منتشر شده، گفته شده است که فروش کنسول پلی‌استیشن 4 سونی، دو و نیم برابر کنسول ایکس‌باکس وان مایکروسافت بوده است. این آمار مربوط به اواخر سال 2017 می‌شوند و اکنون سونی در حدود هفتاد درصد از بازار دو-کنسوله‌ی جهان را تحت کنترل خود دارد.

این اعداد از یکی از ملاقات‌های سرمایه‌گذاران الکترونیک آرتز به دست آمده است. در این جلسه، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، اندرو ویلسون، گفته است که فروش کنسول‌های نسل فعلی مایکروسافت و سونی در مجموع تا پایان سال 2017 103 میلیون بوده است. از ترکیب این آمار، با صحبت‌های سونی که گزارش داده بود تا انتهای سال 2017 تعداد 73.6 میلیون کنسول را به فروش رسانده‌ است می‌توان به این نتیجه رسید که در حدود 29.4 میلیون دستگاه کنسول ایکس‌باکس وان به فروش رسیده است. این تعداد فروش مایکروسافت چیزی کمتر از 40 درصد از فروش سونی به نظر می‌رسد.

حتی با درنظر گرفتن احتمال خطای الکترونیک آرتز در زمینه‌ی روش تخمین بازار، این آمار باز هم به شکل ناامید‌کننده‌ای برای ایکس‌باکس وان ضعیف بوده است. آخرین باری که تخمینی از تعداد کنسول‌های به‌فروش‌رفته‌ی مایکروسافت منتشر شد، در ابتدای سال 2017 بود که چیزی در حدود 25 تا 30 میلیون دستگاه گزارش شده بود. این به این معنی است که مایکروسافت در سال 2017 کمتر از 5 میلیون دستگاه را به فروش رسانده است. در مقابل پلی‌استیشن 4 چیزی در حدود 20 میلیون کنسول در سال 2017 به فروش رسانده و موفق شده که بیش از پیش از ایکس‌باکس وان در این زمینه جلو باشد.

 

معیار اصلی موفقیت

با وجود آمار ضعیفی که برای مایکروسافت وجود دارد، علائمی وجود دارد که می‌گوید فروش ایکس‌باکس وان در تمامی نقاط جهان مشابه نبوده است. فروش این کنسول در بازار ژاپن افتضاح بوده است اما توانسته که در بازار ایالات متحده، فروشی بهتر از پلی‌استیشن 4 را تجربه کند. گزارشات دیگری نیز وجود دارند که می‌گویند فروش ایکس‌باکس وان در آمریکای شمای بیشتر از هر منطقه‌ی دیگری بوده است.

مایکروسافت چندین سال پیش اعلام کردن آمار فروش ایکس‌باکس وان را متوقف کرد و این روزها می‌گوید که نه فروش خالص کنسول‌ها، بلکه تعاملات معیار اصلی این شرکت برای سنجیدن موفقیت است. این شرکت برای نشان دادن سلامت بخش بازی‌های خود به 59 میلیون کاربر فعال ایکس‌باکس لایو اشاره می‌کند. با این وجود بخش زیادی از این رقم مربوط به کاربران برنامه‌ی ایکس‌باکس ویندوز 10 می‌شود و ربطی به بخش کنسول‌ها ندارد.

مایکروسافت از سال 2015 فروش نسبی کنسول‌ها را کم اهمیت جلوه اده است. آن سال، رئیس اجرایی بخش گیمینگ، یعنی فیل اسپنسر، گفت که این شرکت آن‌چنان نگران عملکرد ضعیف‌تر نسبت به سونی نیست. او گفت:

سهم بازار اهمیت دارد، اما چیزی که از آن مهم‌تر است این است که آیا مشتری‌های ما رو به افزایش هستند؟ آیا بازی‌ها را می‌خرند؟ آیا در سرویس فعالیت دارند؟ سونی و نینتندو می‌توانند موفق باشند و این لزوما تداخلی با اهداف اصلی مایکروسافت ندارد.

درآمد مایکروسافت از بازی‌ها در آخرین گزارش مالی سه‌ماهه‌ی‌ این شرکت 18 درصد افزایش یافته است و درآمد سرویس‌ها و نرم‌افزار ایکس‌باکس نیز 24 درصد رشد داشته است. با این حال مایکروسافت دیگر به درستی آمار کنسول‌ها را از آمار کلی جدا نمی‌کند و نمی‌‌توان به سادگی گفت که آیا بخش کنسولی فعالیت‌های گیمینگ مایکروسافت سودآور هست، یا خیر. پاول ثورات در جولای گذشته گفته بود که ایکس‌باکس هیچ‌وقت سوددهی نداشته است.

پلی استیشن 4 ایکس باکس وان

بازی‌سازان متوجه این موضوع هستند

با تمامی این تفاسیر، برتی سونی در زمینه‌ی فروش کنسول‌ها ناچارا باعث می‌شود که ایکس‌باکس وان برای توسعه‌دهندگان و ناشران کمتر جذاب باشد؛ مخصوصا برای کسانی که می‌‌خواهند تنها یک کنسول‌ را هدف قرار بدهند. با این که صرف‌نظر کردن از کاربران 30 میلیونی مایکروسافت برای بازی‌سازان بزرگ کار راحتی نیست، رد شدن از برتری بیش از دوبرابری سونی در زمینه ی مخاطبین نیز کار ساده‌ای نخواهد بود.

مایکروسافت همیشه مشکلاتی با جذب کردن عناوین انحصاری در مقایسه با پلی‌استیشن 4 را داشته است. این مشکل را کنسل شدن عناوین انحصاری‌ای مانند Fable Legends و Scalebound نیز تشدید کرده‌اند. این آمار فروش می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای مشکل مذکور باشد. حتی وقتی بحث بازی‌های توسعه‌داده‌شده توسط خود مایکروسافت نیز در میان باشد، ساختن بازی‌های انحصاری با بودجه‌ی بالا باز هم با توجه به میزان کم کاربران قابل توجیه نیست.

با وجود مشکلات فعلی ایکس‌باکس وان با بازار، مهم است به خاطر داشته باشید که مایکروسافت شرایط بدتری را با ایکس‌باکس اصلی پشت سر گذاشته بود. این کنسول توانسته بود که کمتر از 25 میلیون دستگاه را به فروش برساند و این آمار در حالی بود که فروش پلی‌استیشن 2 به رقم 150 میلیون عدد رسیده بود. مایکروسافت موفق شد که از مشکلات آن نسل از کنسول‌ها عبور کند و با عرضه‌ی ایکس‌باکس 360 به آمار فروش پلی‌استیشن 3 نزدیک شود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که مایکروسافت می‌تواند مجددا این کار را برای کنسول بعدی خود در سال‌های آینده تکرار کند.

منبع arstechnica
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.