Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

با عرضه کنسول بازی گوگل در فکر رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن است!

0

در چند ماه اخیر، مهم‌ترین شایعات صنعت بازی‌های رایانه‌ای پیرامون پلی استیشن 5 و ایکس باکس 2 نگشته‌اند بلکه عجیب‌ترین آن‌ها، در مورد ورود بی سر و صدای یک غول فناوری به این عرصه برای رقابت با مایکروسافت و سونی است: گوگل. شرکتی که به گزارش وبسایت کوتاکو، به نقل از منابع مختلفی ورود خود به عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای را پایه‌ریزی می‌کند. برنامه‌هایی که شاید به عرضه کنسول بازی گوگل منجر شود. در ادامه با گیم‌نیوز همراه باشید.

به نقل از پنج منبع مطلع که یا مستقیما از برنامه‌های گوگل برای ورود به صنعت بازی آگاه شده و یا اطلاعات خود را از شخص دیگری به دست آورده‌اند، برنامه‌های شرکت گوگل برای ورود به عرصه‌ی رقابتی بازی‌ها، در سه جبهه پیشروی می‌کند. اول، پلتفرمی برای استریم کردن بازی‌ها، دوم، سخت‌افزاری برای اجرای بازی‌ها و سوم، تلاش برای به خدمت گرفتن بازی‌سازان.

در دهه‌ی اخیر، گوگل تلاش‌های زیادی برای ورود به عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای داشته است. این شرکت در سال 2014 پیش از این‌که نام آمازون به میان بیاید، از خریداران جدی «توئیچ» بود. همچنین برای سالیان درازی شایعه‌ی تدارک دیدن یک کنسول اندرویدی توسط گوگل نقل محافل تکنولوژی بود، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. در سال 2016 استودیوی مرتبط با گوگلِ Niantic با عرضه‌ی پوکمون گو، یکی از مهم‌ترین اتفاقات گیمینگ سال را رقم زد، اما این استودیو یک سال قبل به یک استودیوی مستقل تبدیل شد.

تاریخ صنعت بازی‌ها،‌ پر از کنسول‌هایی است که برای رقابت با نینتندو، سونی و مایکروسافت عرضه شدند و به شکست انجامیدند.

به نقل از منابع، در ماه‌های اخیر فعالیت‌های گوگل برای ورود به این عرصه گسترش چشم‌گیری داشته‌اند. در جریان GDC امسال، نمایندگان این شرکت با برخی از بزرگان بازی‌سازی جهان ملاقات داشته و سعی کرده‌اند نظر آن‌ها را نسبت به سرویس استریم خود که فعلا با اسم رمز Yeti شناخته می‌شود، جلب کنند. همین منابع مدعی شده‌اند که گوگل چند هفته قبل، در E3 این ملاقات‌ها را ادامه داده است. تا آن‌جا که می‌دانیم در پس این ملاقات‌ها در لس آنجلس، گوگل تنها به فکر جذب بازی‌سازان به Yeti نبوده بلکه تلاش داشته تا استودیوهای بازی‌سازی را به طور کامل خریداری کند.

اما سوریس Yeti چیست؟ مشابه آن‌چه در GeForce Now انویدیا اتفاق می‌افتد، سرویس گوگل مسئولیت رندرینگ گرافیکی بازی‌ها را به کامپیوترهای پرقدرتی در جای دیگر می‌سپارد و بعد تصاویر رندر شده را در اختیار بازی‌کننده قرار می‌دهد. این یعنی گیمرها نیازی به خریداری سخت‌افزار گران‌قیمت و پرقدرت (گران‌قدرت؟) ندارند، در عوض می‌توانند با استفاده از این سرویس و هزینه‌ی کم‌تر، بازی‌ها را با کیفیت فوق‌العاده‌ای تجربه کنند. از طرف دیگر، سد محدودیت‌های تکنولوژی از پیش روی سازندگان برداشته می‌شود.

در توصیف این سرویس می‌شود به یک مثال از یکی از پنج نفر مطلع در این زمینه بسنده کرد: تصور کنید بازی ویچر 3 را فقط با باز کردن یک تب در گوگل کروم بازی می‌کنید!

چنین ایده‌ای در عین حال که جذاب است، بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد. در حقیقت،‌ چنین قول‌هایی در شروع به کار سیستمی مثل OnLive نیز داده شد، که بعدا به خاطر افت سرعت،‌ حجم بالا و فشرده‌سازی ویدئویی به افت کیفیت نهایی انجامید.

یک ایده‌ی عجیب دیگر که در این میان مطرح می‌شود و البته دور از دسترس به نظر می‌رسد، این است که Yeti با سرویس دیگر گوگل یعنی YouTube هماهنگی ویژه‌ای دارد. بدین صورت که ممکن است در بازی با یک غول‌آخر قدرتمند برخورد کنید و ندانید باید چگونه با او مبارزه کنید تا برنده شوید. پاسخ را به جای این‌که به سراغ لپ‌تاپ خود بروید و در یوتوب یا گیم‌نیوز سرچ کنید، می‌توانید با فشار دادن تنها یک دکمه، مستقیما از یوتوب دریافت کنید.

گوگل تنها به فکر جذب بازی‌سازان به Yeti نبوده بلکه تلاش داشته تا استودیوهای بازی‌سازی را به طور کامل خریداری کند.

کنسول احتمالی گوگل، در این میان سر و صدای کمتری به پا کرده است. سخت‌افزاری که گوگل ممکن است به بازار عرضه کند، احتمالا با سرویس استریمینگ Yeti هماهنگ خواهد بود. مشخص نیست گوگل در فکر رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن در مشخصات سخت‌افزاری و قدرت اجرای بازی‌ها است یا خیر. ممکن است کنسول گوگل، کم‌قدرت‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد و قدرت نهایی خود را از Yeti بگیرد.

به حقیقت پیوستن استریمینگ در عرصه‌ی بازی‌های ویدئویی، دور از ذهن نیست. محبوبیت این ایده روز به روز بیشتر می‌شود و حالا سونی و مایکروسافت هر دو اذعان دارند که آینده‌ی این صنعت با این ویژگی بسیار تغییر خواهد کرد. یوبی‌سافت نیز، به عنوان یکی دیگر از غول‌های صنعت همین عقیده را دارد. فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت قبلا در این باره گفته بود: “تمرکز ما بر روی آوردن بازی‌هایی با کیفیت کنسول بر روی تلویزیون، پی‌سی یا هر دستگاه دیگری است.”

مطمئنا یکی از محدودیت‌های پیش‌روی این ایده، پهنای باند و سرعت اینترنت است. استریم بازی‌های بزرگ به معنای حجم بالای دانلود و آپلود است که در بسیاری از نقاط جهان به مدد محدودیت‌های فناوری و ارتباطاتی امکان پذیر نیست و یا با سرعت کمی صورت می‌پذیرد. با این حال، اگر یک شرکت بتواند این محدودیت‌ها را از سر راه بردارد، گوگل خواهد بود. همین موضوع می‌تواند به عنوان برتری اصلی این شرکت برای ورود به این عرصه محسوب شود. گوگل با سرویس Google Fiber که در چند شهر آمریکا در دسترس بسیاری از شهروندان قرار گرفته و محدودیت‌های پهنای باند و سرعت ارتباط را به طور کلی از میان برده است، ثابت کرده که در برطرف کردن این محدودیت‌ها پیشگام و شاید تنها شرکت قادر است.

اگر یک شرکت بتواند این محدودیت‌ها را از سر راه بردارد، گوگل خواهد بود.

باز هم سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد. اگر قرار باشد گوگل کنسولی را به بازار عرضه کند، این کنسول با چه بازی‌هایی عرضه می‌شود؟ چه چیزی بازی‌سازان را متقاعد می‌کند برای گوگل بازی بسازند؟ تاریخ صنعت بازی‌ها،‌ پر از کنسول‌هایی است که برای رقابت با نینتندو، سونی و مایکروسافت عرضه شدند و به شکست انجامیدند.

در سال‌های اخیر، دیگر شرکت‌هایی که برای ورود به این عرصه تلاش کرده‌اند هم با شکست مواجه بوده‌اند. از جمله آمازون که سرمایه‌گذاری میلیون دلاری خود در این جبهه را با ساخت انجین بازی خود و خرید شرکت‌هایی مثل توئیچ و دابل هلیکس به بار نشانده است. این شرکت اما هنوز موفق به عرضه‌ی بازی اختصاصی بزرگ خود نشده و در این راه بازی بزرگ چندنفره‌ی ورزشی خود با نام Breakaway را سال گذشته لغو کرد.

با همه‌ی این‌ها، هیچ شکی در این که گوگل وارد این میدان شده است وجود ندارد. این شرکت در ژانویه 2018 «فیل هریسون» را به خدمت گرفت. هریسون در پست‌های مهم مدیریتی در دو شرکت سونی و مایکروسافت فعالیت کرده و برنامه‌ریز پلی استیشن و ایکس باکس بوده است. گوگل همچنین به استخدام افرادی با سابقه‌ی فعالیت در شرکت‌های الکترونیک آرتز، پلی‌استیشن و دیگر شرکت‌های بزرگ ادامه می‌دهد. مطمئنا گوگل سرمایه‌ مالی مورد نیاز را هم دارد.

اول، پلتفرمی برای استریم کردن بازی‌ها، دوم، سخت‌افزاری برای اجرای بازی‌ها و سوم، تلاش برای به خدمت گرفتن بازی‌سازان.

تنها زمان می‌تواند قضاوت کند. آیا Yeti به حقیقت می‌پیوندد یا به سادگی به سرنوشتی مثل Google Glass دچار خواهد شد؟

 

از طريق kotaku
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.