سال گذشته، فضایی برای معرفی بهتر بازیهای رایانهای ایرانی به جهان در دوران پسابرجام شکل گرفت و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تلاش کرد تا پای خارجیها را هر طور شده به ایران باز کند و بدین وسیله بازیهای ایرانی را به بازارهای بزرگ خارجی بفرستد. نتیجهی این رویکرد، توافقی سه ساله میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و گیم کانکشن فرانسه و برگزاری اولین دوره از Tehran Game Convention یا به اختصار TGC بود. رویدادی که صرف نظر از تمام نقدهایی که نسبت به آن وجود داشت و دارد، همه بر این باور بودند (و احتمالا هستند) که باید ادامهدار شود. TGC 2017 به باور همه یک سرآغاز بود و در همان روز پایانی این همایش بزرگ بینالمللی همه میدانستند که باید سال بعدی هم وجود داشته باشد. حالا کمتر از 5 روز تا رویداد بعدی فاصله داریم و با وجود پستیها و بلندیهای سیاسی – اجتماعی و بر هم خوردن ضمنی برجام و دشواریهای دیگر، بنیاد ملی مصمم است TGC 2018 را پرقدرت و با کیفیت بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار کند. در ادامه نگاهی به TGC 2017 خواهیم داشت و آنچه در این رویداد گذشت را مرور میکنیم تا روزهای آتی به پیشنمایشی جامع و مفصل از TGC 2018 برسیم. با گیمنیوز همراه باشید.
ابتدا باید ببینیم قبل از آغاز این رویداد، بنیاد ملی اهداف آن را چگونه ترسیم کرد. میدانیم که در نمایشگاههای بزرگ سال قبل، بنیاد ملی با تبلیغ توافق جدید خود با گیمکانکشن زمینههای حضور ناشران و سخنران بزرگ در تیجیسی را فراهم میکرد. نکتهی حائز اهمیت در مورد TGC نه B2B بودن این نمایشگاه و امکان ملاقات بازیسازان و ناشران به طور مستقیم، که برگزاری کلاسها و سخنرانیهای آموزشی و فنی بود. دو هدفی که در پایان روز دوم این رویداد به نظر میرسید همهی تلاش برای رسیدن به آنها انجام شده است.
در صدر اهداف این همایش آشنایی بازیسازان داخلی و نیروهای مستعد بازیسازی با تجربیات و نوع بازیسازی افراد و شرکتهایی است که سالهای سال است به فعالیت در این عرصه مشغول هستند. TGC میتواند در واقع پلی جامع و همهجانبه برای اتصال صنعت بازی ایران به کشورهای توسعه یافتهی باسابقه در این حوزه باشد.
و اما در مورد برگزاری کلاسها و سخنرانیهایی که مورد استقبال زیادی قرار گرفتند نیز باید بدانید که:
این سخنرانیها در 5 بخش اصلی تجاری، فنی، طراحی بازی، تولید و هنری برگزار شده و برترین بازیسازان و فعالان صنعت بازیهای رایانهای ایران و جهان، تجربیات خود را با بیش از 1500 شرکت کننده در این رویداد در میان میگذارند.
و این اتفاق در دو روز همایش افتاد.
اینجا میتوانید به طور مفصل و کامل نگاهی به TGC 2017 بیاندازید.
در گیمنیوز گزارش هر دو روز این رویداد را خواندهاید، اما بهتر است دوباره بخشهایی از این گزارش را مرور کنیم:
با این وجود، شرکتهای بازیسازی بزرگ و کوچک با هدف توسعهی دانش و کسب و کار خود در این نمایشگاه حضور دارند. در جریان این همایش، کنفرانسهای تخصصی برگزار شدند که در مجموع، استقبال بینظیری از آنها شد. به علاوه این سخنرانیها با نظم بسیار خوبی برگزار شدند و همین مسئله آن را در سطح بینالمللی قرار میدهد. حضور گستردهی سخنرانان خارجی و استقبال آنها از سوالات، نظرات و پیگیریهای علاقهمندان و بازیسازان جوان ایرانی این رویداد را تا حد قابل توجهی به اهداف خود نزدیک کرده است.
اتفاقی که امید است امسال نیز با برنامهریزی دقیق و منسجم تکرار شود و با آمادگی به مراتب بیشتر، کیفیت سخنرانیها و میزان بهرهوری از دانش و توانایی متخصصان خارجی در حوزههای مختلف بالا برود.
سال گذشته در TGC 2017 بسیاری از بازیسازان داخلی و ناشرین و شرکتهای خارجی در نمایشگاهی وسیع غرفههای خود را بر پا کرده بودند. امکان ملاقات و پرزنت علاقهمندان به بازیها در این غرفهها فراهم بود، همچنین به وسیلهی نرم افزار تنظیم ملاقاتهای مخصوص گیمکانکشن، همهی شرکتکنندگان میتوانستند زمان دقیق ملاقاتهای خود را پیش از شروع هر روز مشخص کنند. این موضوع در تسریع روند ملاقاتها و رونماییها و عدم تداخل آنها تاثیر بسیاری داشت. امسال نیز گیمکانکشن این امکانات را در اختیار همهی شرکتکنندگان قرار میدهد.
اینجا میتوانید تصاویری از غرفههای TGC 2017 را تماشا کنید. همچنین منتخب تصاویر روز دوم همایش را هم میتوانید با رفتن به این صفحه ببینید.
در روز پایانی نیز علاوه بر اینکه کلاسهای آموزشی و سخنرانیهای فنی و تخصصی ادامه پیدا کرد، در ساعات اختتامیه برندگان جوایز توسعه دهندگان یا همان Game Development Awards نیز مشخص شدند و جوایزی به برگزیدگان اهدا شد. بازیهای نامزد شده در این مسابقه را هیئت داوران متشکل از بازیسازان و متخصصان خارجی و داخلی انتخاب کردند و انتخاب نهایی نیز بر عهدهی همین هیئت ژوری بود. یکی از جوایز اصلی این رویداد را بازی «انگاره» ساختهی مهدی بهرامی از آن خود کرد که قبلا در گیمنیوز با بازی او آشنا شدهاید. [گیمنیوز از وضعیت اهدای جوایز نقدی این رویداد آگاه نیست، با این حال مهدی بهرامی چندی قبل در توئیتی خطاب به حسن کریمی قدوسی از زمان اهدای جوایز بنیاد جویا شده بود که بیش از قول مساعد مدیرعامل بنیاد جوابی نگرفت. گیمنیوز این حق را برای مسئولین بنیاد قائل است که در این زمینه شفافسازی کنند تا منتشر شود.]
گزارش تصویری اختتامیهی رویداد بزرگ TGC 2017 را میتوانید اینجا در گیمنیوز ببینید. همچنین لیست کامل برندگان جوایز توسعه دهندگان را نیز میتوانید اینجا بخوانید.
از دیگر نکات قابل توجه رویداد TGC 2017 حضور وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای صالحی امیری و صحبتهای حمایتی ایشان در مورد بازیهای رایانهای و آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. هر دو وزیر که حالا جای خود را به وزرای تازهی دولت دادهاند با حضور در این رویداد رویکرد مثبتی را نسبت به صنعت بازی و توجهی که لازم است به این صنعت نوپا و البته بسیار پراهمیت شود نشان دادند. وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران در حاشیهی این رویداد گفته بود:
اولویت ما در دولت این است که تلاش کنیم تولیدات و محصولات ساخت داخل افزایش پیدا کند و در بازارهای بین المللی حضور فعال داشته باشد.
امیدواریم وزیر جوان [آذری جهرمی] که نشان داده با گیمرها رابطهی خوبی دارد، ضمن حضور در TGC 2018 این حمایت را دوباره نشان داده و به آن جامهی عمل بپوشاند.