Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

گزارش: ماجرای فروش بازی‌های غیرقانونی کرک شده در سایت آمازون

0

احتمالا شما به عنوان گیمر در ایران، بیشتر از بسیاری از مردم و جمعیت بازی‌کنندگان در سراسر دنیا با مفهوم بازی‌های کرک شده آشنا باشید. اگرچه در سراسر دنیا موضوع بازی‌های دزدی و غیرقانونی مطرح است و همواره بازی‌سازان تلاش کرده‌اند با این موضوع مقابله کنند. تا کنون تمهیدات زیادی اندیشیده شده اما برخی از ارائه‌دهندگان بازی‌ هنوز به این روش‌ها دست نزده‌اند. موضوعی که باعث شده ردپای بازی‌های غیرقانونی کرک شده در سایت آمازون هم دیده شود.

در آخر هفته‌ی گذشته، برخی از کاربران در سایت رسمی فروشگاه «آمازون» متوجه شدند که می‌شود بازی‌های پی‌سی از جمله Frostpunk و Surviving Mars را به قیمت یک فنجان قهوه خریداری کرد. مشکل اما این‌جا بود که کاشف به عمل آمد این بازی‌ها، کرک شده‌اند.

در روز شنبه یکی از کاربران سایت رددیت، با راه انداختن یک تاپیک رسمی، این موضوع را مطرح کرد و نوشت:

من فکر می‌کنم که این یک اشتباه از طرف آن‌ها [آمازون] است، نمی‌دانم که کسی می‌خواهد این بازی‌ها را امتحان کند یا نه.

و این جمله را به لینک خرید یک نسخه از بازی Frostpunk با قیمت 3 دلار پیوند زد. فروشنده‌ی این بازی مشخصا Amazon Digital Services اعلام شده است که یعنی آمازون رسما این بازی را با این قیمت کم می‌فروشد. این در حالی است که این بازی معمولا به صورت دیجیتالی با قیمت 30 دلار به فروش می‌رسد. اتفاق مشابهی برای بازی Surviving Mars نیز افتاده و این بازی که 40 دلار قیمت دارد با قیمت فقط 4 دلار قابل خرید است.

GOG یک پلتفرم فروش بازی‌های پی‌سی با قیمت کم است که از جمله رویکردهای آن، عدم استفاده از DRM یا قفل بازی‌ها است.

یکی دیگر از کاربران رددیت اما، با پرداخت 3 دلار، قائله را خاتمه داده است. او نوشته:

من تصمیم گرفتم 3 دلار بپردازم و کمی کاراگاه بازی کنم.

وی بعد از دریافت بازی متوجه شده که نسخه‌ی غیرقانونی بازی در اختیارش قرار گرفته است. او توضیح می‌دهد:

دزدی است. یک نفر نسخه‌ی GOG بازی را برداشته، دوباره بسته‌بندی کرده و با یک اینستالر جدید اما با ظاهری مبتدیانه که متعلق به شرکتی به نام Ace Media Group LLC است در آمازون به ثبت رسانده است. ابزار نصب بازی کار می‌دهد اما برای حذف کار نمی‌کند. آن‌ها حتا یادشان رفته فایل‌های متادیتای GOG را حذف کنند و Galaxy64.dll هم هنوز در پوشه‌ی نصب بازی یافت می‌شود.

چنان‌چه آشنایی ندارید، GOG یک پلتفرم فروش بازی‌های پی‌سی با قیمت کم است که از جمله رویکردهای آن، عدم استفاده از DRM یا قفل بازی‌ها است. اگرچه چنین رویکردی باعث می‌شود شما بدون دردسر یک بازی پی‌سی را دریافت و نصب کنید، در برخی موارد منجر به کپی شدن بازی و انتشار غیرقانونی به نام شرکت‌های دیگر می‌شود. مشابه اتفاقی که حالا در سایت آمازون افتاده و مایه‌ی خجالت است.

بازی‌های غیرقانونی کرک شده در سایت آمازون

اگرچه حالا دیگر این خرید در سایت آمازون متوقف شده است، این بازی‌ها برای مدتی در این فروشگاه رسمی فروخته شدند. سازندگان بازی‌ Surviving Mars در توئیتر خود نوشتند:

ما این حراج را تایید نمی‌کنیم و به قانونی بودن آن شک داریم. تایید می‌کنیم که هیچ آپدیتی برای این نسخه منتشر نمی‌شود و توصیه می‌کنیم از آن‌ها پرهیز کنید.

آمازون تا کنون به این موضوع واکنشی نشان نداده است. اگرچه برخی خریداران اعلام کرده‌اند که مبالغ خرج شده‌ی خود را پس می‌گیرند.

آمازون قبلا هم از این اشتباهات مرتکب شده و این اولین بار نیست که بازی‌های غیرقانونی به این فروشگاه راه می‌یابند. پیش از این، در ماه اکتبر سال گذشته بازی نقش‌آفرینی Lords of Xulima در صفحات این فروشگاه با قیمت 2 دلار به فروش می‌رسید که نسخه‌ی غیرقانونی و کرک شده بود. در همین زمان سازنده‌ی بازی درخواست توقف این فروش را به آمازون داده بود، که ظاهرا به خاطر درخواست‌های عجیب آمازون این کار سخت و پروسه طولانی شده بود.

استودیوی سازنده‌ی این بازی در تالار گفتگوی استیم در این باره نوشته است:

ظاهرا می‌شود یک بازی دزدی را بدون هیچ مشکلی رسما در آمازون به فروش برسانی، اما اگر مالکین واقعی بازی به این کار اعتراضی کنند، باید تعداد زیادی سند پیچیده را تحویل دهند. عجب افتضاحی.

گفتنی است، عمده‌ی بازی‌های پی‌سی موجود در بازار ایران نسخه‌های دزدی و کرک شده‌ی بازی‌ها هستند و همین مسئله مشکلات بسیاری برای خریداران بازی‌های ایرانی ایجاد کرده است. ساماندهی بازار بازی‌های غیرقانونی از جمله کارهایی است که برای بهبود وضعیت صنعت بازی ایران باید انجام شود، اما آیا گیمرها این رفتار را می‌پسندند؟ به نظر شما مسئولین در این موضوع به خصوص باید طرفدار کدام باشند، بازیساز یا بازی‌کننده‌ای که دوست دارد همچنان بازی‌های روز را برای پی‌سی خود با قیمت کمتر از 20 هزار تومان خریداری کند؟

منبع kotaku

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.