بالاخره پس از مدتها صبر و انتظار، در جریان E3 2018 توانستیم اطلاعات بیشتری در رابطه با بازی Cyberpunk 2077 به دست بیاوریم. توسعهدهندهی این بازی یعنی استودیو CD Projekt Red تریلر این بازی را در جریان کنفرانس مایکروسافت به نمایش گذاشت و همچنین دموی این بازی نیز پشت درهای بسته در دسترس قرار گرفت که متاسفانه برای عموم رونمایی نشده است. هماکنون ما اطلاعات بیشتری دربارهی جزئیات محل رخ دادن این بازی یعنی Night City و نحوهی مبارزات این بازی در اختیار داریم. با این وجود هنوز چیزهای بسیاری دربارهی این بازی وجود دارند که از آنها بیخبریم و این به این معنی است که فضا برای تخیل و رویاپردازی پیرامون این بازی به اندازهی کافی آزاد است. در این مطلب سعی کردهایم به انتظارات از بازی Cyberpunk 2077 بپردازیم.
این موارد شامل چیزهایی مانند کلاسهای کاراکترها تا لباسهای آنها میشوند. در این لیست شاهد مواردی هم هستیم که از بازی Cyberpunk 2020 برگرفته شدهاند. مایک پاند-اسمیت، سازندهی این بازی که درواقع منبع الهام بازی Cyberpunk 2077 بوده به صورت نزدیک با CDPR در جریان ساخت این بازی همکاری می کند.
اگر با بازی Cyberpunk 2077 آشنایی ندارید باید بدانید که این یک بازی در سبک روایتی اولشخص است که در آن سازوکارهای تیراندازی نیز به چشم میخورد. با این وجود میبایست در نظر داشته باشید که این یک بازی در سبک تیراندازی نیست، بلکه یک بازی نقشآفرینی است که در آن تمرکز روی تصمیمگیریهای پویا و کوئستلاینهای غنی و مستحکم قرار دارد. در این بازی شما شخصیت خودتان را میسازید که V نام دارد و میتوانید جنسیت، نژاد و پیشزمینهی داستانی زندگی را انتخاب کنید. این پیشزمینهی داستانی شامل اطلاعاتی نظیر این که چه چیزی این شخصیت را به نایت سیتی کشانده و اینکه آیا یکی از ساکنین این شهر محسوب میشود میگردد. دستیار کارگردان طراحی این بازی، کایل رولی، دربارهی این بازی میگوید:
چیزهایی که شما در مسیر زندگی شخصیت خود و در پیشزمینهی داستانی وی تعریف میکنید، میتوانند در هنگام بازی کردن شما روی وقایع بازی تاثیرگذار باشند و چیزهای مختلفی را برای شما آزاد کرده و یا تغییر دهند.
راههای مختلف برای پیشبرد هر کدام از ماموریتها:
سیدی پراجکت ردگفته است که راههای مختلفی برای به اتمام رساندن هر ماموریت وجود خواهند داشت، اما دلیل این که با این وجود باز هم این مورد را در لیست گنجاندهایم این است که نشان دهیم تا چه اندازه روی این موضوع تاکید داشته و به انعطاف در این زمینه احتیاج داریم. ما میخواهیم که قادر باشیم که اگر ممکن است بتوانیم با صحبت کردن از موقعیتهای حساس خارج شویم یا این توانایی را داشته باشیم تا مشکلات را بدون توسل به خشونت حل کنیم. با توجه به آنچه که تاکنون راجع به این بازی میدانیم، به نظر میرسد که شرایط همینگونه باشد.
بازی رومیزی نقشآفرینی Cyberpunk 20202 نُه کلاس شخصیتی اصلی دارد. به گفتهی سیدی پراجکت رد شما در هنگام ساخت شخصیت خود کلاستان را انتخاب نمیکنید چون که این موضوع به شما این اجازه را نمیدهد که در هنگام بازی کردن انعطاف لازم را داشته باشید. امیدواریم که گزینههای شخصیسازی موجود در بازی بتوانند به درستی ماهیت کلاسهای بازی Cyberpunk 2020 را حفظ کنند و به شما اجازه دهند که دقیقا همان کلاسی را بسازید که میخواهید با آن بازی کنید. این کار ممکن است در فرم یک درخت تلنت صورت بگیرد.
سیستم رومنسی که عمق و تنوع داشته باشد:
این را میدانیم که در بازی Cyberpunk 2077 روابط عاشقانه حضور دارند و با این که این مووع برای بازیهای نقشآفرینی آنچنان چیز جدیدی نیست، امیدواریم که در این بازی بیشتر به جزئیات و ریزهکاریها پرداخته شود. ما میخواهیم به جای این که صرفا با انتخاب گزینه ی دیالوگ صحیح بتوانیم کسی را به خود علاقهمند کنیم، سیستمی را داشته باشیم که درگیرکنندهتر باشد و این احتمال وجود داشته باشد که فرد مورد نظر شما را رد کند. نیازی نیست که همه در بازی به شما علاقه داشته باشند و کسانی هم که به شما علاقه دارند میبایست دلیلی بیش از انتخاب یک دیالوگ درست از سوی شما داشته باشند.
گزینههای زیبایی و ظاهری فراوان:
در راهنمای بازی Cyberpunk 2020 اینطور گفته شده است:
تا زمانی که هنگام انجام دادن یک کار ظاهر خوبی داشته باشید، مهم نیست که چقدر خوب آن کار را انجام بدهید.
استایل و سبک یک عنصر فوقالعاده مهم در دنیای سایبرپانک است و دوست داریم که بتوانیم در این بازی گزینههای بسیار زیادی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم خوب و خوشظاهر به نظر برسیم. درست است که این یک بازی اولشخص است، اما مهم اصل کار است. برای دانستن قدر یک کاپشن چرم نیازی نیست که همیشه به آن نگاه کنید.
قابلیت شخصیسازی آپارتمان و یا حتی خرید یک خانهی جدید:
در دمویی که در جریان E3 2018 از این بازی به نمایش گذاشته شده بود، به افراد این اجازه داده شد تا بتوانند نگاهی به آپارتمان شخصیت اصلی بازی بیاندازند. دوست داریم این قابلیت برای بازیکننده وجود داشته باشد تا هرگونه که مایل است به چیدن آن بپردازند و دکوراسیون آن را تغییر دهد یا این که حتی همانند بازی GTA Online این امکان وجود داشته باشد که محل سکونت جدیدی را بخرد.
یک بازی در دل بازی:
بازی ویچر 3 گونترا داشت و دنیای بازی سایبرپانک نیز نترانر (Netrunner) را دارد که یک بازی کارتی از دور خارجشدهی ساختهی سازندهی Magic: The Gathering است. ممکن است که بازی Cyberpunk 2077 بتواند زندگی دوبارهای به نترانر ببخشد و همچنین ممکن است که درست مانند گونت بازی ویچر 3، این بازی متا چیزی بیش از یک حواسپرتی ساده در میان کوئستهای بازی باشد. امیدواریم که در کنار این بازی کارتی، چیز دیگری نیز وجود داشته باش. زبان خیابانی بازی سایبرپانک مخلوطی از زبانهای مختلف است. از همین رو این که انتظار یک بازی ترکیبی از کشورهای مختلف را داشته باشیم چندان غیرمعقول نیست.
فعالیتهای جانبی متنوع:
بازی Cyberpunk 2077 دارای رومنس و روابط سطحی و گذرا خواهد بود، به همین دلیل چندان دور از انتظار نیست که زندگی شبانهی قابلتوجهی در بازی در جریان باشد. میخواهیم که در این بازی بارهای شبانه، کلابها و حتی مکانهای مرموز و مخفیانهای وجود داشته باشند که به درستی با محیط تیره و تاریک بازی همخوانی داشته باشند. شاید حتی این امکان وجود داشته باشد که در بازی به کنسرتی بروید که متعلق به یکی از شخصیتهای کنترلشده توسط هوش مصنوعی باشد. شاید این امکان وجود داشته باشد که با سیگار کشیدن ویژگی «باحالی» خود را افزایش دهید و احتمالا از طرف دیگر، میزان سلامتی شما کاهش پیدا کند. امکانات موجود در این زمینه حقیقتا بیپایان هستند.
سفر به ماه:
در تریلری که در جریان E3 2018 منتشر شده بود، صحنهای را دیدیم که مسافرین درون چیزی مانند یک شاتل، از جو زمین خارج شده بودند. در بازی Cuberpunk 2020 دو جامعهی بشری روی ماه وجود دارند و با توجه به این موضوع که در بازی ویچر 3 دو منطقهی دنیای باز وجود داشت، میتواند منطقی (و به شدت جالب) باشد که بتوان در این بازی بهجز نایت سیتی، سری هم به ماه زد.
سر باز زدن از کلیشههای ژانر سایبرپانکی:
با این وجود که بازی Cyberpunk 2077 بر اساس یک بازی رومیزی نقشآفرینی ساخته شده و به تبع آن روی ستونهای ژانر سایبرپانک –همانند بلید رانر- قرار گرفته است، امیدواریم که بتواند از برخی از داستانها و کلیشههای قدیمی این ژانر فاصله بگیرد. بسیاری از داستانهای سایبرپانک به انسانیت پیدا کردن هوش مصنوعی پرداختهاند و به مسائلی مانند رضایت و کارگری جنسی پرداخته نمیشود. سیدی پراجکت رد مطمئنا توانایی خود را برای روایت چندین داستان معنادار در قالب کوئست لاینهای بازیهای نقشآفرینی بیان کرده است و حالا نیز با جدیدترین عنوان خود این فرصت را دارد که بتواند این ژانر را رو به جلو حرکت بدهد.