Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

توپ اهدایی پوتین به ترامپ واقعا یک چیپ رادیویی مخفی داشت!

0

در دیدار اخیر رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، ولادیمیر پوتین یک توپ فوتبال رقابت‌های جام‌جهانی 2018 روسیه را به دانالد ترامپ اهدا کرد. شوخی کاربران فضای مجازی در مورد احتمال وجود یک چیپ رادیویی مخفی در این توپ و بررسی‌های کاخ سفید و مقامات امنیتی به کنار، حالا می‌دانیم که توپ اهدایی پوتین به ترامپ واقعا یک مدار مخفی رادیویی دارد!

از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوی آمریکا رسانه‌ها و سازمان‌های زیادی از دخالت روسیه و پوتین در انتخاب ترامپ گفتند و گمانه‌زنی‌های زیادی هم در مورد دستکاری اخبار و انتشار خبرهای کذب با هدف پیروزی ترامپ شنیده می‌شود. علاوه بر این ولادیمیر پوتین زمانی خود جاسوس سازمان KGB بوده است و به همین دلیل برخی به شوخی و یا جدی توپ جام جهانی اهدایی رئیس جمهور روسیه به ترامپ را حاول مدار مخفی یا ابزار جاسوسی دانسته‌اند.

خب راستش را بخواهید این توپ واقعاً یک مدار مخفی رادیویی دارد اما شاید نه برای جاسوسی و استراق سمع! اگر به تصویر توپ از نزدیک نگاه کنید یک آیکن امواج رادیویی را بر روی آن می‌بینید.

در واقع آدیداس سازنده این توپ‌ها در برخی از آن‌ها یک چیپ NFC کار گذاشته است. در مورد NFC قبلاً به تفصیل صحبت کرده‌ایم اما به صورت خلاصه فناوری ارتباط حوزه نزدیک (NFC) برای ارتباط با فاصله بسیار کم از طریق امواج کم قدرت رادیویی کاربرد دارد. از این تکنولوژی برای جفت کردن سریع دستگاه‌های بلوتوثی مثل هدفون و اسپیکر و یا پرداخت‌های موبایلی استفاده می‌شود.

اما NFC در توپ جام جهانی چه کاربردی دارد؟ به گفته آدیداس این چیپ NFC تنها یک وظیفه ساده دارد که با نزدیک کردن گوشی به آن، یک آدرس اینترنتی (URL) به گوشی شما ارسال می‌شود که برای دریافت اپلیکیشن آدیداس در نظر گرفته شده است. علاوه بر این امکان تغییر کاربرد این چیپ و سواستفاده از آن نیز وجود ندارد.

با این‌که این موضوع به این معنا نیست که پوتین نمی‌توانسته یک دستگاه شنود واقعی را درون توپ کار بگذارد احتمال این‌کار نزدیک به صفر است. سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با بلومبرگ می‌گوید تمامی هدایای دریافتی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و این توپ نیز از همین قاعده مستثنی نبوده است.

 

منبع farnet

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.