Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

مدیرعامل بنیاد: با وجود افزایش قیمت دلار هزینه‌های TGC را کاهش و کیفیت آن را افزایش دادیم

0

اگرچه حسن کریمی قدوسی پیش‌تر نیز گفته بود که علی‌رغم مشکلات مالی فراوان با توجه به گران شدن ارز، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توانسته مخارج بزرگ‌ترین رویداد گیمی منطقه را نسبت به سال قبل کاهش دهد، برخی ادعاهای مدیرعامل بنیاد به نظر اغراق‌شده می‌آیند. مدیرعامل بنیاد که فعلا علاوه بر مطرح کردن موضوع کاهش هزینه‌های TGC مدعی افزایش کیفیت و همچنین تعداد سخنرانی‌ها و برگزاری این رویداد شده است، اعلام کرده تا در هفته‌ی پیش‌رو، بنیاد گزارشی از میزان رضایت حاضرین در TGC 2018 منتشر خواهد کرد.

کریمی قدوسی در توئیتر خود نوشت که بنا بر گزارشات رسیده، میزان رضایت از رویداد TGC نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. آماری که «دایرک» تهیه کرده، از نظرسنجی مستقیم از بازی‌سازان و حاضرین در این رویداد بوده است و به گفته‌ی مدیرعامل بنیاد، بدون دخل و تصرف منتشر می‌شود.

اما نکته‌ی جالب این ادعا آن‌جاست که بسیاری از حاضرین در TGC 2018 در بهترین حالت نظری هم‌سو و هم‌جهت با آن‌چه مدیرعامل بنیاد در این‌باره توئیت کرده ندارند. جدای از تمام انتقادات و مخالفت‌ها با نحوه و کیفیت برگزاری این رویداد، آیا واقعا آمار و نظرسنجی‌هایی که چند مورد محدود را بررسی می‌کنند، می‌توانند نشانگر افزایش کیفیت برگزاری یک رویداد باشند؟ حسن کریمی که البته به درستی گفته تعداد سخنرانان و خریداران 50 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، در زمینه‌ی «کیفیت» برگزاری هم با همین قطعیتی که در مورد «کمیت» برگزاری TGC 2018 صحبت می‌کند نظر داده که برای یک مدیر جوان و البته گیمر کمی عجیب به نظر می‌رسد.

در پاسخ به همین توئیتِ حسن کریمی قدوسی، دو تن از بازی‌سازان مطرح کشور که یکی از آن‌ها بازی جدید خود را نیز در TGC 2018 معرفی کرد و دیگری سال گذشته جایزه بهترین بازی خلاقانه را از آن خود کرده بود، انتقاداتی به این ادعا وارد کردند. با در نظر گرفتن فاکتورهای بی‌شمار و نحوه‌ی بررسی دقیق مورد نیاز برای مشخص شدن «کیفیت» برگزاری یک رویداد، شنیدن انتقادات این دو بازیساز، این سوال را بیش از پیش به ذهن متبادر می‌سازد که «معیارهای نهاد برگزار کننده برای سنجش کیفیت تا چه اندازه با معیارهای شرکت‌کنندگان زاویه دارد؟». مهدی فنایی در حالی که توئیت حسن کریمی را نقل قول کرده نوشته است:

والله من که از هر کی می‌پرسیدم نظرت چیه؟ میگفت کیفیت همه چیز نسبت به سال قبل پایین‌تر اومده، از خدمات گرفته تا کنفرانس‌ها.

آیا دایره‌ی افرادی که مهدی فنایی با آن‌ها ارتباط داشته و در جریان رویداد از آن‌ها این نظرسنجی را انجام داده با دایره‌ی افرادی که در نظرسنجی دایرک شرکت کرده‌اند تفاوتی دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. دایره این افراد بسیار محدودتر از چیزی است که می‌شود تصور کرد. شاید نزدیک چهار-پنج درصد از شرکت‌کنندگان چنین نظری را داشته باشند که همه‌ی آن‌ها در دایره‌ی افراد مرتبط با فنایی قرار می‌گیرند. اما این موضوع به خودی خود، این ادعا را از اعتبار ساقط نمی‌کند، چرا که احتمالا همین چهار-پنج درصد، بازیسازان مطرح و جوانان نخبه‌ای هستند که قطعا انتظار بسیار بالایی از برگزاری یک رویداد این‌چنین دارند و برعکس عمده‌ی شرکت‌کنندگان که برای شروع و با تجربه‌ی بسیار کم‌تر به TGC 2018 پا گذاشته‌اند، کیفیت رویداد را افزایش یافته براورد نمی‌کنند.

گزارش دایرک حتما به صورت مستند و علمی ثابت می‌کند که کیفیت برگزاری رویداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما این گزارش چیزی را عوض نمی‌کند.

در سوی دیگر، مهدی بهرامی سازنده بازی تحسین شده‌ی انگاره، انتقاد دیگری را به این توئیت مدیرعامل بنیاد وارد آورده که به نوبه‌ی خود جای تامل دارد. او در پاسخ به همین توئیت به سفر میهمانان خارجی رویداد به شهر اصفهان و اقامت در گران‌ترین هتل این شهر، انتقاد کرده و گفته در حالی این خرج‌ها در این وضعیت اقتصادی انجام می‌شوند که مطالبات بازی‌سازان و برندگان جوایز رویداد سال گذشته با 9 ماه تاخیر توسط بنیاد پرداخت می‌شود.

حسن کریمی قدوسی در دومین نشست خبری پیش از آغاز TGC 2018 خاطرنشان کرده بود که سفر به اصفهان با هزینه‌ی شخصی میهمانان انجام می‌شود و بنیاد بر خلاف سال گذشته که هزینه‌ی این سفر را خود پرداخت کرده بود، امسال آن را از لیست هزینه‌های رویداد کم کرده تا در مخارج صرفه‌جویی کند. مدیرعامل بنیاد بار دیگر در پاسخ به توئیت مهدی بهرامی همین مسئله را خاطرنشان می‌کند. ظاهرا اما شنیده‌ها از کسانی که به این سفر رفته‌اند حاکی از این است که بنیاد هزینه‌ی این سفر را داده. آیا مدیرعامل بنیاد اسناد این ادعای خود را به عنوان بخشی از رویکرد جدید «اتاق شیشه‌ای» بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد؟

گیم‌نیوز برای شفاف‌ شدن این موضوع این سوال را از مهمانان خارجی رویداد که در سفر اصفهان حضور داشتند پرسیده که تا کنون جوابی نگرفته است.

گزارش مالی برگزاری TGC 2018 نیز یکی دیگر از برگ‌های برنده‌ی مدیریت بنیاد خواهد بود، اگر به موقع و بدون دخل و تصرف منتشر شود.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.