Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نگاهی به معایب و نقاط قوت دو ساعت ابتدایی مرد عنکبوتی پلی‌ استیشن ۴

0

به احتمال زیاد می‌توان فرض کرد که یکی از دلایل عمده‌ای که افراد به خواندن کتاب‌های کمیک علاقه دارند این است که بتوانند زندگی عادی و روزرمره‌ی قهرمانان را کشف کنند. چیز‌هایی مانند داستان‌های روزمره‌ی مت مرداک در دادگاه‌ها، انتظاراتی که از جسیکا درو به‌واسطه‌ی مادر تنها بودن می‌رود، می‌توانند به اندازه‌ی نبرد شخصیت‌های ابرقهرمانی آن‌ها با جرم و جنایت جذاب باشند. این‌بار اینسامنیاک در مرد عنکبوتی پلی‌ استیشن 4 تصمیم گرفته است که بیشتر به این جنبه بپردازد.

ده دقیقه از گیم‌پلی بازی مرد عنکبوتی پلی‌استیشن 4 که در جریان E3 2018 منتشر شده بود را ببینید.

بخشی از داستان‌های ابرقهرمان‌ها که از جذابیت نسبی کمتری در مقایسه با زندگی آن‌ها زیر ماسک دارد، معمولا مورد توجه بازی‌های ویدئویی الهام‌گرفته‌شده از این شخصیت‌ها نیست. استودیو اینسامنیاک از این مسئله به عنوان تفاوت بازی مرد عنکبوتی مارول با دیگر اقتباسات موجود از این شخصیت یاد کرده است. در دو ساعت ابتدایی این بازی، بخش بزرگی از بازی به کنترل کردن پیتر پارکر و مری جین واتسون در زندگی‌های روزانه‌ی خود می‌گذرد. اینسامنیاک توضیح داده است که این نسبت تجربه‌شده را می‌توان در ادامه‌ی بازی هم انتظار داشت و مضامین مهمی مانند شاگردی و اعتماد، با ماسک و بدون ماسک، پرداخته خواهند شد.

ممکن است این تفاسیر با‌ تصویری که تا پیش از این توسط اینسامنیاک از این بازی برای ما ساخته شده بود فاصله‌ی بسیاری داشته باشد، اما درواقع این مسئله به نظر بسیار درست و خواستنی می‌آید. نسخه‌ای که این بازی از شخصیت پیتر پارکر به ما نشان می‌دهد، با وجود این موضوع که در حدود یک دهه را به مبارزه با فساد و جرم پرداخته است، هنوز هم بوی ناپختگی و خامی می‌دهد. او نامرتب است، به شدت بدهکار است و در حال حاضر به خاطر زندگی دومش هیچ رابطه‌ی احساسی‌ای با کسی ندارد. با این وجود او به خاله‌اش سر می‌زند و با آشنایانش وقت می‌گذراند و روی پروژه‌های علمی فعالیت می‌کند و امیدوار است که بتواند در آن زمینه هم موفق شود.

شما می‌توانید در ابتدای بازی از زمان خود استفاده کنید و به بررسی محیط بپردازید و با نگاه کردن به تصاویر و اسناد، پیش‌زمینه‌ی داستانی شخصیت را برای خود تکمیل کنید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که به انجام تحقیقات علمی بپردازید. این‌ها مینی‌گیم‌هایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها تجربه به دست بیاورید و روی توانایی‌های مرد عنکبوتی خرجشان کنید. مری جین که در این دنیا یک خبرنگار است، داستان و روایت جداگانه‌ی خود را دارد که به سرعت به ادامه‌ی داستان گره می‌خورد. بخش‌های تعاملی بازی که به مری جین مربوط می‌شوند، مکانیزم‌های مربوط به خود را دارند و این‌طور که اینسامنیاک گفته است، در ادامه‌ی بازی پیشرفت خواهند کرد.

با پیش‌خرید بازی مرد عنکبوتی، لباس آیرون اسپایدر را دریافت کنید.

سوال اصلی اما این است که آیا برداشت اینسامنیاک از مرد عنکبوتی می‌تواند از خاطرات شما از بازی Spider-Man 2 برای کنسول‌ها پیشی بگیرد یا خیر. این بازی از سوی بیشتر افراد به عنوان بهترین بازی عرضه‌شده درمورد مرد عنکبوتی شناخته می‌شود و دلیل عمده‌ی آن نیز مکانیزم‌های فوق‌العاده‌ی تار پرتاب کردن آن است. پاسخ به این سوال مطمئنا مثبت است. مرد عنکبوتی ساخته‌ی اینسامنیاک به شکل سخت‌گیرانه‌ای پیرو این قانون است که تار‌های این شخصیت می‌بایست به یک سازه متصل شوند. این موضوع باعث می‌شود که قابل‌باور بودن تجربه‌ی بازی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

نحوه‌ی عملکرد این قابلیت بدین صورت است که با فشردن دکمه‌ی R2 می‌توانید تار پرتاب کنید و فشردن X زمانی که در حال تاب خوردن هستید به شما اجازه می‌دهد که مجددا بپرید و بسته به این که در کدام قسمت از منحنی پرش هستید، فاصله یا ارتفاع خود را افزایش دهید. اگر زمانی که به تار متصل نیستید X را بفشارید، می‌توانید به سرعت تاری را پرتاب کرده و خود را به جلو بکشید. این کار باعث می‌شود که بدون از دست دادن ارتفاع، تغییر جهت بدهید و بسیار برای تغییر جهت‌های ناگهانی کارآمد است. درنهایت نیز با نگه داشتن L2 می‌توایند حرکت خود را کند کنید که به شما اجازه می‌دهد نشانه بگیرید و با فشردن R2 به نقطه‌ای که مدنظرتان است تار پرتاب کنید و به آن سو بروید. این تکنیک بسیار کارآمد است و به شما اجازه می‌دهد که درست همانند یک عنکبوت، به درستی روی سطوح مختلف فرود بیایید.

پرتاب تار در این بازی و جابه‌جا شدن از طریق آن بسیار لذت‌بخش است و اضافاتی مانند سقوط آزاد با فشردن L3، کسب امتیاز تجربه از طریق اجرای حرکات نمایشی هوایی با فشردن دایره و مثلث به همراه جوی‌استیک سمت چپ و دیگر مواردی از این قبیل باعث می‌شود که تحرک و گشت‌و‌گذار در شهر بسیار لذت‌بخش باشد. شما در این بازی حتی می‌توانید با استفاده از تار از سنترال پارک نیز عبور کنید. البته مشروط به این که مسیری را انتخاب کنید که به اندازه‌ی کافی درخت داشته باشد.

تحرک شخصیت بر روی زمین هم به اندازه‌ی کافی مرد عنکبوتی‌وار است. جدا از استفاده از L2 و R2 برای جابه‌جایی از یک‌ نقطه به نقطه‌ای دیگر از طریق تار، با فشردن و نگه داشتن R2 می‌توانید حرکات پارکور را مانند بازی اساسین کرید اجرا کنید که به شما کمک می‌کنند ساده‌تر از روی موانعی که بر سر راهتان قرار دارند عبور کنید. با این روش حتی می‌توانید روی دیوار‌های ساختمان‌ها نیز بدوید. همچنین توجه داشته باشید که اگر از فکر کردن به این که چگونه می‌بایست به قصد خود برسید خسته شده‌اید، می‌توانید سوار مترو هم شوید و به سرعت به ایستگاه‌های دیگر سفر کنید.

دکمه‌ی پارکور تنها الهامی نیست که بازی مرد عنکبوتی‌ ساخته‌ی اینسامنیاک از بازی‌های یوبی‌سافت گرفته است. در این بازی مکانیزم‌ Tower Reveal نیز وجود دارد. این‌ها نقاطی هستند که می‌بایست آن‌ها را پیدا کرده و با رسیدن بهشان معمایی را حل کنید تا نقشه‌ی یک محل خاص برای شما به نمایش دربیاید. در کنار این نقشه‌ها، محل دیگر نقاط مهمی مانند ماموریت‌های جانبی، چالش‌ها، آیتم‌هایی که می‌توان جمع‌آوری کرد و پست‌های فارکرای‌مانند نیز برای شما به نمایش درخواهند آمد. تک‌تک مناطقی از منهتن که در بازی حضور دارند دارای تعدادی از این برج‌ها هستند که در آن‌ها مخفی شده‌اند و می‌بایست فعالشان کنید تا بتوانید روی نقشه‌ی کوچک بازی محل خود را ببینید.

در بازی مرد عنکبوتی پلی‌استیشن 4 خبری از خرده‌تراکنش‌ها نیست.

این موضوع نه‌تنها از این جهت عجیب است که مکانیزم به‌کاربرده‌شده بسیار قدیمی است و یوبی‌سافت هم این شیوه را کنار گذاشته است، بلکه حتی منطقی نیز به نظر نمی‌رسد. اینسامنیاک ادعا دارد نسخه‌ای که از مرد عنکبوتی ارائه می‌کند، باتجربه است و ابرقهرمانی است که حدود یک‌ دهه را در نیویورک به مبارزه با جرم و جنایت پرداخته است. به همین جهت این که مرد عنکبوتی در این بازی دانش مناسبی از شهری که از آن حفاظت می‌کند ندارد بسیار عجیب به نظر می‌رسد. زمانی که او حین تاب خوردن در میدان تایمز مشهور می‌گوید «نمی‌دانم کجا می‌روم!» نمی‌توان این شخصیت را باورپذیر دانست.

هر فعالیتی که برای مشخص شدنش رو نقشه به برج‌ها نیاز است را می‌توان به صورت اتفاقی هم در شهر پیدا کرد. همچنین همانند بازی Spider-Man 2، اتفاقات تصادفی مانند دزدی‌های مسلحانه و تصادف‌های اتوموبیل نیز در بازی وجود دارند و بدون اطلاع، رخ می‌دهند. وجود این قابلیت بسیار جالب است، اما این که برای دیدن آن‌ها به برج‌ها نیاز باشد، به نظر تصمیم اشتباهی می‌رسد و تنها یک پیچیدگی است که غیرضروری می‌نماید.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، شما در این بازی می‌توانید چندین لباس مختلف مرد عنکبوتی را با کسب تجربه و افزایش سطح آزاد کنید. علاوه بر این می‌توانید با خرج کردن توکن‌های مختلف نیز آن‌ها را خریداری کنید. هرکدام از این لباس‌ها ویژگی‌های خود را دارند و در سیستم مبارزات این بازی که بی‌شباهت به بازی Batman Arkham هم نیست، شما را یاری خواهند کرد. قابلیت جدیدی که در این بازی وجود دارد این است که وقتی یک لباس را در اختیار داشته باشید، می‌توانید توانایی ویژه‌ی آن را به یک لباس دیگر انتقال بدهید.

با توجه به گذشته‌ی پیتر در زمینه‌ی علوم، شما همچنین این امکان را دارید تا چندین گجت جنگی منحصربه‌فرد استفاده کنید و در طول بازی با ارتقاء آن‌ها تاثیرگذاریشان را افزایش دهید. این گجت‌ها در کنار عملکرد‌های استاندارد پرتاب تار، توانایی‌هایی نظیر گیر انداختن دشمنان روی سطوح، درون (Drone) عنکبوتی که دشمنان را دنبال می‌کند و انرژی شلیک می‌کند، تار‌های الکتریکی که دشمن را شوکه می‌کند و بسیاری از توانایی‌های دیگر را به مرد عنکبوتی اضافه می‌کنند.

این بازی برای پیشرفت توانایی‌های شخصیت، مسیر درخت تلنت را برای بازیکن برگزیده است که در آن سه شاخه‌ی مختلف قرار دارد که می‌توان از طریق آن تکنیک‌های مبارزه و تاراندازی مرد عنکبوتی را ارتقاء داد. یکی از شاخه‌های این درخت که Innovator (نوآور) نام دارد، روی تکنیک‌های مبارزه‌ی تار-محور متمرکز شده است و می‌توان در آن به توانایی‌هایی نظیر استفاده از تار برای خلع‌سلاح دشمنان و پرتاب اجسام رسید. یکی دیگر از این شاخه‌ها Defender (مدافع) نام دارد و شامل مواردی است که باعث افزایش توانایی‌های کلی مرد عنکبوتی در زمینه‌ی حمله، جاخالی دادن و توانایی‌های ترکیبی می‌شود و از طریق آن می‌توانید با کارهایی مانند جاخالی دادن‌ به موقع، بونس‌های مختلفی را به دست بیاوید. آخرین شاخه‌ی این درخت نیز Webslinger (تارانداز) نام دارد که بیشتر کاربردش در زمینه‌ی شیوه‌های جابه‌جایی‌ جدید است. با این حال از این شاخه می‌توانید به لگد مشهورمرد عنکبوتی نیز برسید. با پیشروی در این شاخه همچنین می‌توانید این توانایی را برای خود آزاد کنید که با اجرای حرکات در هوا، مقداری تجربه به دست بیاورید.

در این بازی شما همچنین با اشارات و ارجاعاتی نیز در محیط و دیالوگ‌ها مواجه خواهید شد که البته طرفداران معمولی و سفت و سخت مرد عنکبوتی می‌توانند حدس بزنند منظور از این اشارات چیست. به عنوان مثال از این موارد می‌توان به گفتن «هم رو ببوسیم؟» به دشمنانی که آویزان هستند و اشاره به «نازی‌های زنبوری» کفایت کرد. نکات تعاملی جالبی نیز در این بازی به چشم می‌خورند و برای مثال اگر در اطراف شهروندان از دکمه‌ی X استفاده کنید می‌توانید با آن‌ها های-فایو کنید (اصطلاحا بزنید قدش!)

تجربه‌ای که اینسامیناک از مرد عنکبوتی ارائه کرده است، به همان اندازه که به نشان می‌دهد، باکیفیت است. حداقل راجع به ساعات ابتدایی آن می‌توان این حرف را زد. تحرک به وسیله‌ی تار و مبارزات آکروباتیک به سرعت در دل شما جای خواهند گرفت و بسیار دل‌گرم کننده است که می‌بینیم عمق بیشتری در این بازی وجود دارد و به مسائلی مانند تعامل به عنوان پیتر پارکر و مری جین نیز پرداخته می‌شود. عمق گزینه‌های پیش‌روی و توانایی‌های مبارزه‌ای در این بازی بسیار خوب است و جزئیات کوچک اما هیجان‌انگیز باعث می‌شوند که تجربه‌ی شما از بازی رنگین‌تر شوند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ایراد این بازی، همان برج‌هایی باشند که پیش‌تر به آن‌ها پرداخته بودیم.

منبع Gamespot

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.