رییس شرکت اپیک توضیح میدهد؛ از کلونهای فورتنایت در گوگل پلی تا کراس-پلتفرم
اپیک بالاخره بعد از مدتها انتظار، تاریخ انتشار نسخهی اندروید بازی موردتوجه خود یعنی فورتنایت را اعلام کرد. این شرکت، که حالا میدانیم قرار نیست فورتنایت را به انحصار گوشیهای سامسونگ در آورد، البته اعلام کرده که این نسخه از بازی را از طریق فروشگاه رسمی گوگل برای گوشیهای اندروید عرضه نخواهد کرد. بنابراین فورتنایت در گوگل پلی عرضه نخواهد شد، اما چرا؟
بدین ترتیب، برای دانلود بازی ابتدا باید از طریق سایت رسمی اپیک گیمز ثبت نام کنید و در زمان انتشار بازی را از همین صفحه به طور مستقیم دریافت خواهید کرد. اما این تصمیم چرا گرفته شده است؟ تیم سویینی از استودیوی اپیک توضیح میدهد.
سوئینی معتقد است که این تصمیم برای مقابله با انتشار کلونهای بازی فورتنایت در گوگل پلی اتخاذ نشده است. به گفتهی او «نباید گوگل یا اپل را به خاطر وجود کلونها بازخواست کنیم». گفتههای رییس شرکت اپیک منطقی به نظر میرسند. وی ادامه میدهد:
این شرکتها [گوگل و اپل] فروشگاههای بزرگی را دارند که روزانه از صدها هزار سازنده محصول دریافت میکنند، بنابراین پیدا کردن محصولات اصلی کار غیرممکنی است، و ضمنا یک پروسهی DMCA برای همهی سازندگان در نظر گرفته شده است تا در صورت مشاهدهی کلون بازیهایشان، اطلاع دهند.
اگرچه اپیک به ساز و کار مقابلهی گوگل با شبیهسازیها اعتماد دارد، نمیتواند به موضوع پرداختها از طریق گوگل پلی نیز به همین میزان اعتماد کند، به همین خاطر است که تصمیم گرفته بازی را بدون واسطه عرضه کند.
یکی از نگرانیهای اپیک، این است که از طریق گوگل نمیتواند مطمئن شود که کودکان اقلام داخل بازی و یا پولِ رایج فورتنایت را بدونِ اجازهی والدین خود نمیخرند. این مشکلی است که در نسخهی پیسی بازی نیز وجود دارد. سوئینی توضیح میدهد که آنها به دنبال راهبردهای مشخصی برای برطرف کردن این مشکلات بودهاند.
در ابتدا، هیچ گونه پرداختی بدون اینکه شما روش پرداخت خود برای حساب فورتنایت را مشخص کنید انجام پذیر نیست. و سپس ما از پرداختهای یگانه پشتیبانی میکنیم که یعنی نیازی نیست فقط یک روش پرداخت برای حساب ذخیره شود. ما در ماههای آینده پیرامون همین موضوعات به دنبال راههای بیشتری میگردیم.
تیم همچنین به یوروگیمر گفته بود که اگر امکان داشت، اپیک گیمز بازی فورتنایت را برای iOS نیز به صورت مستقیم عرضه میکرد. با این وجود او به اندازهی زمانی که صحبت از سهم خواهی سازندگان کنسولها میشود، از بابت اپل نگران نیست. درصد قابل توجهی از سود بازی به شرکت ارائهدهندهی پلتفرم تعلق میگیرد، و همین موضوع یکی از دلایل اصلی سونی برای مخالفت با قابلیت کراس پلتفرم این بازی است.
در همین راستا سوئینی اذعان میکند که قراردادی که سونی طبق آن میتواند از فروش بازی به خاطر در اختیار گذاشتن سختافزار مورد نیاز و گاه، تخفیفهای ارائهی کنسول به همراه بازی و کمپینهای تبلیغاتی درامدی داشته باشد، یک قرارداد عادی بین شرکای تجاری است که به نفع همه است.
اما به نظر او گوگل و اپل چنین نقشی را ایفا نمیکنند و به همین خاطر، به نظر میرسد که دلیلی برای ارائهی بازی در گوگل پلی وجود ندارد، وقتی که راههای دیگری وجود داشته باشند.
اپیک همچنان امیدوار است که چرخهی کراس پلتفرم بازی کامل شود. در حال حاضر مهمترین حلقهی گم شدهی این زنجیره، سونی و کنسول پلی استیشن 4 است.
به عنوان مثال شما حالا میتوانید در نسخهی پیسی بازی آیتمهایی را خریداری کنید و از آنها در نینتندو سوئیچ استفاده کنید، اما استفاده از کراس پلتفرم کمی پیچیدگی هم دارد. مثلا اگر در نسخهی پیسی پول داخل بازی بخرید، نمیتوانید در نینتندو سوئیچ از آن استفاده کنید.
اپیک کار ساخت نسخههای iOS، نینتندو سوئیچ و اندروید این بازی را همزمان شروع کرده و هر کدام را به محض آماده شدن به انتشار میرساند. در حال حاضر کاربران iOS میتوانند فورتنایت بتل رویال را بازی کنند و بازی برای نینتندو سوئیچ نیز عرضه شده است. تا انتشار نسخهی اندروید فورتنایت نیز چیز زیادی نمانده است.