بازی Fallout 76 همانند آخرین باری که بتسدا یکی از بازیهای مجموعهی Fallout را منتشر کرد، تنها با چند ماه فاصله از زمان معرفی رسمی آن عرضه میشود. به همین خاطر است که طی هفتههای گذشته، حجم بالایی از اطلاعات در یک دورهی کوتاه و فشرده گنجانده شدهاند.
به نظر میرسد که در بازی Fallout 76 ما با یک بازی دنیای باز وسیع مواجه هستیم که با دیگر بازیهایی که بتسدا از سال 2008 تاکنون ساخته، بسیار متفاوت است. در این مطلب سعی کردهایم که هرآنچه راجع به بازی Fallout 76 میدانیم را یکجا جمع کرده و به شما عرضه کنیم.
بازی چه زمانی عرضه میشود؟
بازی Fallout 76 قرار است تا در تاریخ 14 نوامبر سال 2018، یعنی 23 آبان سال 1397، برای پلتفرمهای پلیاستیشن 4، رایانههای شخصی و ایکسباکس وان عرضه شود. تاد هاوارد در جریان نمایش این بازی درE3 2018 اعلام کرد که Fallout 76 مرحلهی بتا نیز خواهد داشت اما تاریخی را برای آن مشخص نکرده بود. کسانی که هر یک از نسخههای این بازی را پیشخرید کنند میتوانند به بتای بازی دسترسی داشته باشند.
پس از این صحبتها مطلع شدیم که این بتا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد و افراد حاضر در آن از میان پیشخریدکنندگان این بازی انتخاب میشوند.
همچنین با توجه به اخبار، بازی Fallout 76 هنگام انتشار از طریق استیم در دسترس نخواهد بود و بهجای آن از طریق لانچر بتسدا در دسترس قرار خواهد گرفت.
Fallout 76 چیست؟
بازیهای Fallout دربارهی بقاء در سرزمینی هستند که جنگ اتمی آن را نابود کرده است. این بازی در واقعیت جایگزینی رخ میدهد که در آن به صورت ویژهای از مضامین بصری عصر اتمی سالهای دههی پنجاه میلادی استفاده شده است. در بازی Fallout 76 بازیکنان 25 سال پس از یک حملهی اتمی، از یکی از مخفیگاههای زیرزمینی در وست ویرجینیا خارج میشوند و بدین ترتیب، میتوان گفت که Fallout 76 از لحاظ موقعیت زمانی، قدیمیترین بازی این مجموعه محسوب میگردد.
با این که داستان این مجموعه این است که بازیکنان میبایست تمدن را به سرزمینشان بازگردانند، در بازی Fallout 76 با یک بازی صرفا چندنفره مواجه هستیم که در آن المانهای بقاء نیز به چشم میخورد و از جهاتی با بازیهایی نظیر DayZ یا H1Z1 نیز شباهت دارد. توسعهدهندگان بتسدا گفتهاند که نقشهی این بازی چهاربرابر بزرگتر از نقشهی بازی Fallout 4 خواهد بود و میتوان این بازی را بزرگترین بازی Fallout ساختهشده تا به امروز دانست. این وسعت در اصل به خاطر لزوم داشتن محیطی بزرگتر برای پشتیبانی از بازیکنان آنلاین بوده است.
گیمپلی این بازی چگونه خواهد بود؟
تاد هاوارد در جریان E3 2018 اعلام کرده بود که این بازی قرار است «تماما آنلاین» باشد.
طرفداران مجموعه بازیهای Fallout با سیستم مبارزهای آشنایی دارند که V.A.T.S. نامیده میشود که به بازیکنان اجازه میدهد تا زمان را کند کرده و با دقت بیشتری به نشانهگیری بپردازند. این شیوهی مبارزه در یک بازی تکنفره قابلاجراست اما در بازی چندنفرهی Fallout 76، بازیکنان دیگر قادر به کند کردن زمان نیستند، اما میتوانند به نقاط مختلف بدن شلیک کنند.
با این که در این بازی تمرکز روی بخش چندنفره است، در آن داستان و ماموریتهایی نیز وجود دارند که بخش چندنفره را همراهی میکنند. با این وجود در این بازی بازیکنان قادر خواهند بود که بهجای پرداختن به ماموریتها اصلی و یا فرعی، به اهداف شخصی خود نیز بپردازند. ساخت و ساز (Crafting) که در بازی Fallout 4 نقش بسیار مهمی داشت، در این بازی نیز وجود دارد. برای ساخت آیتمهایی مانند اسلحه و زره یا آیتمهای مصرفی، به دستور ساخت (Recipe) احتیاج است. مانند دیگر آیتمهای بازی، این دستورهای ساخت نیز قابل انتقال به دیگر بازیکنان حاضر در بازی خواهد بود.
بازیکنان در این بازی نیز برای پیشرفت و ارتقاء، میبایست از طریق به دست آوردن تجربه سطح خود را افزایش دهند و کارتهای پِرک به دست بیاورند. سیستم کارتهای پرک همانند بازیهای قبلی این مجموعه خواهد بود. بازیکنان میتوانند در هر زمان از تعداد مشخصی از کارتهای پِرک استفاده کنند اما میتوانند هر زمان که بخواهند، اسپِک خود را با جابهجا کردن آنها تغییر دهند. کارتهای پِرک را همچنین میتوان با دیگر بازیکنان نیز به اشتراک گذاشت.
در جریان کوئیککان 2018، هاوارد و دیگر اعضای تیم بتسدا اطلاعات بیشتری را در رابطه با نحوهی کارکرد سیستم S.P.E.C.I.A.L. و کارتهای پِرک در بازی Fallout 76 به اشتراک گذاشتهاند. بازیکنان همچنان قادر خواهند بود که امتیازات S.P.E.C.I.A.L. خود را انتخاب کنند و افزایش دهند. هرچه که این میزان بیشتر باشد، بازیکنان میتوانند از پِرکهای بیشتر و یا ترکیبهای قویتری استفاده کنند.
اگر این یک بازی صرفا آنلاین است، آیا در آن هم PvP و هم PvE وجود خواهد داشت؟
بازیکنان در این بازی میتوانند هر زمان که بخواهند از محیط گیمپلی PvE و یا PvP خارج شده یا وارد آن شوند. هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که دربارهی نحوهی کارکرد قسمت PvP بازی نمیدانیم، اما طبق گفتههای بتسدا، اگر بازیکنان علاقهای به شرکت در مبارزات بازیکن-علیه- بازیکن (PvP) نداشته باشند، اجباری در این کار نخواهد بود.
از دیگر جزئیاتی که تاکنون دربارهی این بخش از بازی میدانیم این است که در Fallout 76 سیستم باونتی (Bounty) به کار گرفته شده است که باعث میشود برای سر بازیکنانی که رفتار خشنی داشتهاند، جایزه تعیین شود. بتسدا هنوز مشغول ایجاد تعادل در بخش PvP است و قصد دارد به گونهای این کار را انجام دهد که جای شکایتی برای بازیکنان باقی نماند، اما در عین حال همچنان امکان رخ دادن درگیریهای جالب توجه وجود داشته باشد.
کشته شدن در این بازی، چه در PvP و چه در PvE، هیچگاه تاثیری روی پیشرفت یک شخصیت ندارد. مانند اکثر بازیهای MMO، زمانی که بازیکنان در حالت PvE کشته شوند، یا میتوان آنها را به زندگی بازگرداند، یا این که میبایست از محیط خارج شده و به زندگی برگردند.
در بخش PvE این بازی، بازیکنان با انواع مختلفی از حیوانات، میوتانتها، غولها و دیگر هیولاای منحصر به این بازی مواجه خواهند شد. یکی از این هیولاها Scorchbeast نام دارد که یک هیولای شبه-خفاش است که میتواند پرواز کند و از لحاظ سطحی، یک باس محسوب میشود. اسکورچبیستها مربوط به یکی از اهداف جالب و دشوار PvE، یعنی Nukes هستند.
در نقشهی بازی Fallout 76، چهار سایت موشک اتمی مختلف وجود خواهد داشت که بازیکنان میتوانند از طریق آنها موشکهای اتمی پرتاب کنند. برای این کار میبایست تمامی کلیدهای مرتبط با یک سایت جمعآوری شود. این کلیدها را میتوان با کشتن NPCهای دشمن در دنیا به دست آورد. با منفجر کردن یک سایت میتوانید به منابع ارزشمند و کمیابی دست پیدا کنید.
برای منفجر کردن یک سایت میبایست ترکهای اتمی را هنگام ظاهر شدن ببندید. پیش از ایجاد یک ترک، بازیکنان حاضر در بازی به صورت عمومی از این موضوع آگاه میشوند. بتسدا نمیخواهد که Nukeها به عنوان یک حمله علیه مقر دیگر بازیکنان استفاده بشود. همچنین زمانی که بازیکنان در بازی حضور نداشته باشند، مقرشان نیز وجود نخواهد داشت و بدین ترتیب نمیتوان به مقر بازیکنان آفلاین حمله کرد.
تاد هاوارد گفته است که در بازی Fallout 76 به دلیل بزرگ بودن نقشه، قابلیت فست تراول وجود خواهد داشت و همچنین اضافه کرده است که بازیکنان سطح پایین در PvE کشته نخواهند شد تا از چیزهایی همانند Spawn-Camping (به انتظار نشستن برای زنده شدن بازیکنان) جلوگیری شود. هاوارد دراینباره گفته که ممکن است در آینده این قانون را تغییر بدهند، به همین خاطر نمیتوان روی این مورد حساب کرد. با این حال به نظر میرسد که بتسدا به این موضوع توجه داشته باشد که باید تصمیماتی را اتخاذ کند تا از تازهواردان به بازی حمایت شود و جلوی رفتارهایی که میتواند باعث نارضایتی بازیکنان باشد، گرفته شود.
در جریان کوئیککان 2018 هاوارد اعلام کرد که با وجود این که بازیکنان میتوانند دیگر انسانها را نیز به قتل برسانند، این کار پیامدهایی را نیز به دنبال دارد. بازیکنانی که دیگران را به قتل برسانند به عنوان «قاتل تحت تعقیب» شناسانی میشوند و محلشان روی نقشه مشخص میگردد. اگر کسی این بازیکنان را به قتل برساند، از موجودی خود بازیکن خاطی جایزهای به او تعلق میگیرد. همچنین خود بازیکنانی که کشته شدهاند نیز میتوانند انتقام بگیرند و دوبرابر حالت معمول، جایزه دریافت کنند.
بقاء در این بازی چقدر دشوار خواهد بود؟
با این که بازی Fallout 76 با H1Z1 مقایسه میشود، به نظر نمیرسد که یک بازی هاردکور در سبک بقاء باشد. بازیکنان در این بازی با سلاحهایی سروکار دارند که پس از استفاده شدن، رفتهرفته تخریب میشوند. گرسنگی و تشنگی از مشکلاتی هستند که بازیکنان با آنها دستوپنجه نرم میکنند. البته به نظر نمیرسد که اهمیت آنها با حالت بقای بازی Fallout 4 که در سال 2016 به بازی اضافه شده بود قابلمقایسه باشد. با این وجود بازیکنانی که تشنه و یا گرسنه هستند، ضعیفتر از دیگران خواهند شد.
اشعهها و RADهایی که همیشه بخشی از بازی Fallout بودهاند، حالا در این بازی نیز وجود دارند. در این بازی بازیکنانی که با RADهای بیشتری مواجه شده باشند، احتمال بیشتری دارد که دچار جهش بشوند. این جهشها (Mutation) میتواند هم تاثیرات مثبت داشته باشد، هم تاثیرات منفی. علاوه بر این همینطور که بازیکنان در بازی پیشرفت میکنند، این امکان برایشان مهیا خواهد شد که به صورت دائمی، جهشهای موردعلاقهی خود را اعمال کنند.
چرا وست ویرجینیا؟
توسعهدهندگان بتسدا در ویدئوی مستندی که از ساخت بازی تهیه شده بود گفته بودند که وست ویرجینیا به خاطر محیط و شرایط روستاییاش، گزینهی مناسب و محتملی برای هدف حملهی اتمی واقع شدن نبوده است. با این حال با فروپاشی جامعه، وست ویرجینیا نیز آسیبهای محیطی و زوال را تجربه میکند.
در این بازی مکانهای شناختهشدهای همانند شهر چارلستون و مورگانتاون (محل قرارگیری دانشگاه وست ویرجینیا) حضور دارند و در کنار آنها، اقاتگاه گرینبرایر در جنوب شرقی وست ویرجینیا و پل «نیو ریور گورج» نیز برای تکمیل شباهتها وجود دارند.
ارتباطات بازی با وست ویرجینا به این معنی است که افسانههای محلی آن نیز در بازی وجود خواهند داشت. برای مثال، ماثمن که گفته میشود در اواسط دههی 60 در پوینت پلزنت دیده شده است هم در بازی خواهد بود. حضور هیولای فلتوودز که حتی از ماثمن نیز عجیبتر است نیز در این بازی تائید شده است.
چند نسخه از این بازی منتشر خواهد شد؟
نسخهی استاندارد این بازی 60 دلار قیمت خواهد داشت. دو نسخهی پریمیوم برای این بازی در نظر گرفته شده است که Tricentennial و Power Armor نام دارند و هردوی آنها برای هر سه پلتفرم در دسترس خواهند بود.
نسخهی Tricentennial بازی 80 دلار قیمت خواهد داشت و با برخی از محتوای داخل بازی و شخصیسازیها عرضه خوهد شد.
نسخهی Power Armor این بازی 200 دلار قیمت خواهد داشت و به همراه یک کلاهخود پاور آرمور مدل T-51 در سایز حقیقی عرضه میشود که میتوانید تصویر آن را هم در ادامه ببینید. علاوه بر این کلاهخود، 24 عروسک فالوت، جعبهی استیلبوک و تمامی محتوای درونبازی نسخهی Tricentennial نیز به همراه این نسخه از بازی عرضه میشوند.
مسئول ساخت بازی چه کسانی هستند؟ کارگردان بازی Fallout 76 تاد هاوارد است و بتسدا نیز استودیوی توسعهدهندهی آن محسوب میشود. با این حال برخی از برنامهنویسان این بازی از استودیو بتلکرای هستند. هاوارد گفته است که بازی Fallout 76 در ابتدا قرار بوده که مکمل بخش آنلاین بازی سال 2015، یعنی Fallout 4 باشد.
پشتیبانی از این بازی پس از انتشار آن چگونه خواهد بود؟
بتسدا گفته است که قصد دارد سالها از این بازی پشتیبانی کند و محتوا و بهروزرسانیهای رایگان و جدیدی را برای آن عرضه کند. در این بازی خردهتراکنش وجود خواهد داشت اما آیتمهای قابلخریداری، تنها جنبهی ظاهری خواهند داشت و به این شرکت اجازه میدهد که از پس سرورهای اختصاصی آنلاین این بازی بربیایند. بتسدا همچنین گفته است که تمامی آیتمهای ظاهری که قابلخریداری هستند را میتوان در جریان بازی نیز به دست آورد.