Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نُت‌نوشت: بررسی موسیقی متن فیلم The Mountain Between Us

0

اگر فیلم و سریال می‌بینید و علاقه‌مند به موسیقی هم هستید، حتما رامین جوادی را می‌شناسید. موسیقی‌دان آلمانی- ایرانی که با موسیقی تیتراژ و متن سریال‌های مهم و پرطرفداری از جمله فرار از زندان و بازی تاج و تخت، نظر همه را به خود جلب کرد. حالا رامین، در اولین فیلم هالیوودی هانی ابوسعید در ژانر درام/هیجانی/عاشقانه، غوغایی به پا کرده و با خلق بیست قطعه در موفقیت این فیلم تاثیر به سزایی گذاشته است. در ادامه با بررسی موسیقی متن فیلم The Mountain Between Us با گیم‌نیوز همراه باشید.

رامین هرجا که دست به خلاقیت های موسیقیایی خود زده، تبدیل به نقطه قوت و حتی نقش برجسته فیلم شده است. این مسئله، در فیلم کوهستان میان ما به کارگردانی هانی ابوسعید، که اقتباسی است از رمان چارلز مارتین به همین نام،  بیش از هرجای دیگر صدق می‌کند. بی شک آفرینش موسیقیایی رامین نه تنها روایت‌گر تلاش‌ها، سختی‌ها و ناامیدی‌های پی در پی زوج داستان است، بلکه درلایه های زیرین‌تر فیلم به بیان احساسات درونی دو شخصیت نسبت به یکدیگر می‌پردازد. توالی های سه نتی موجود در تم اصلی موسیقی، که در چندین قطعه و در ریتم ها و بافت‌های مختلفی به گوش می رسد، حسی توامان از عشق، تراژدی، انتظار و رهایی را منتقل می‌کند؛ حسی که در چند صحنه فیلم، تاثیر گذاری سکانس‌ها و میزان‌سن‌ها را دوچندان می‌کند.

بهترین آلبوم موسیقی متن بازی یا فیلم در سال 1396

او در این مجموعه، بیشترین نقش را به پیانو و بعد از آن به ارکستر کوچکی از سازهای زهی و افکت‌های سینتی سایزر داده، و در جاهایی نیز از ویبرافون، فلوت، گیتار آکوستیک و الکتریک و سازهای کوبه‌ای بهره گرفته است. رامین درباره برجستگی نقش پیانو در مجموعه خود می گوید: «پیانو شاید بهترین انتخابی بود که من و هانی می‌توانستیم برای خلق احساسات دوگانه مرتبط با فیلم به کار ببریم». صحت این گفته را می توان با شنیدن قطعه‌هایی که پیانو در آن نقش برجسته دارد، تایید کرد. او به شکلی خلاقانه و با احساس توانسته امید و ناامیدی، سردی و گرمی، خطر و امنیت، سیاهی و سفیدی، و دلبستگی و جدایی را درکنار هم به گوش مخاطب برساند. رامین در جای دیگری می‌گوید: «نکته جالبی که در داستان فیلم وجود داشت، دوسویه بودن آن بود؛ یکی سویه نجات از مخمصه و تنش‌های مرتبط با آن در فیلم، و دیگری جنبه عاشقانه آن. این بود که فکر کردم چطور می‌توان این دوسویگی را از طریق موسیقی نشان داد و این برای من بسیار چالش برانگیز و جذاب بود.»

برای شنیدن قطعات منتخب از این آلبوم موسیقی اینجا کلیک کنید.

رامین همچنین برای نمایش طبیعت سرد و وحشی کوهستانی فیلم دست به خلاقیت‌های جالبی در موسیقی خود می‌زند. برای مثال، به منظور القاء فضای تنش و دلهره‌ای که در فیلم پیوسته بیشتر می‌شود، از تم ارکسترال فاصله می‌گیرد و بیشتر به ترکیب‌های ملودیک نامطبوع یا دیسونانت و بهره‌گیری بیشتر از افکت‌های سینتی سایزر، روی می‌آورد. در قطعه «یافتن کابین» رامین، از صدای نی‌های چرخنده یا همان  Whirly Tubes استفاده می‌کند تا صدای بادهای سرد مناطق کوهستانی را به مخاطب منتقل کند. یا در قطعه «من ترسیده‌ام» با استفاده از ریتم ثابت گیتار آکوستیک و نت‌های کشیده‌ی ساز‌های زهی که صدایی شبیه جیغ ناشی از چرخاندن انگشت بر لبه لیوان‌ها آن‌ها را همراهی می‌کند، به گونه‌ای دقیق حس تعلیق و ترس از مرگ در میان کوهستان‌های صعب العبور را نشان می‌دهد.

پیانو شاید بهترین انتخابی بود که من و هانی می‌توانستیم برای خلق احساسات دوگانه مرتبط با فیلم به کار ببریم.

رامین جوادی آهنگساز

نخستین قطعه از این مجموعه، قطعه‌ای است که رامین عنوان خود فیلم، یعنی «کوهستان میان ما» را بر آن گذاشته است. او به شکلی خلاقانه، جریان، ریتم و حالات غالبا متضاد فیلم را در موسیقی خود به گوش شنونده می رساند. اگر قبل از دیدن فیلم این قطعه را بشنوید، به این نتیجه خواهید رسید که با فیلمی مهیج و درعین حال عاشقانه و لبریز از احساس روبه رو هستید. موسیقی به آرامی و تنها با یک پیانو و افکت سینتی سایزری که آن را همراهی می‌کند آغاز می‌شود. سپس ویالون سل افزوده می‌شود و کم کم جریان موسیقی با اضافه شدن ارکستر ویالون ها انرژی بیشتری می‌یابد تا اینکه این جریان برای لحظه‌ای کوتاه متوقف می‌شود و تم اصلی با آن توالی های سه نتی ابتدایی خود آغاز می‌شود. از اینجا باردیگر جریان آرام موسیقی با افزوده شدن سازها بسط می‌یابد و هیجان در آن رفته رفته بیشتر می‌شود و به سرحد شکوه و عظمت خود می‌رسد. و درنهایت با تکرار یک توالی سه نتی دیگر و با جواب‌های ویالون سل به ویالون‌ها در نتی بم پایان می‌یابد.

درست همانگونه که فیلم در امنیت آغاز می‌شود، سپس فاجعه سربر می‌آورد و اصل داستان شروع می‌شود. تقلای شخصیت ها برای یافتن راه نجات و خطراتی که در راه با آن‌ها مواجه می‌شوند، رفته رفته به هیجان و تعلیق در فیلم می‌افزاید و در آخر دوباره به امنیت باز می‌گردد.

اما شاهکار رامین در این مجموعه بی شک آخرین قطعه است که آن را معنای زندگی نامیده. رامین در این قطعه از تم اصلی و موتیف‌های آن بیشترین بهره را می‌برد و با کاهش و افزایش لایه‌ها، شکوه عشق را به گوش شنونده می‌رساند. احساس در این قطعه به حد اعلای خود می‌رسد و بدین ترتیب رامین تمام مهارت خود را به رخ شنوندگان می‌کشد. صبر و امید به نجات که بدون فداکاری‌های زوج داستان امکان پذیر نبود، غم و شادی‌هایی که در این سفر اجباری با یکدیگر شریک شدند، و درنهایت دلباختگی میان دو عاشق که درون این فاجعه ترسناک شکل گرفت و دیگر از میان نرفت، همه و همه را می‌توان در این موسیقی شنید و حس کرد. کوهستان ناامیدی، سختی و رنج این سفر تنها با بردباری، فداکاری و عشق است که از میان برداشته می‌شود. شاید عشق، معنای سفر ناخواسته و دشوار زندگی باشد. موسیقی رامین در این مجموعه به پیروی از داستان، با وجود فرازها وفرودها و هیجان‌هایش در نهایت احساسی و در اساس شاهکاری عاشقانه است.

نویسنده میهمان: امیر یحیی حدادی

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.