در قسمت اول از مجموعهی مروری بر 50 فیلم جلوههای ویژهی برتر تاریخ سینما، در پنج دههی ابتدایی از ملییس تا فریتز لانگ را مرور کردیم و در قسمت دوم به دورهی درخشان فیلمهای علمی تخیلی، هیولاها و سفینهها رسیدیم. در این قسمت از بررسی بهترین جلوههای ویژهی تاریخ سینما نگاهی دقیق به دههی هشتاد میلادی خواهیم داشت. دههای که میتوان آن را عصر طلایی جلوههای ویژه در تاریخ سینما دانست و پر است از هیولاهایی که مهمترین ویژگی آنها نه ترسناک بودن بلکه قابل باور و طبیعی بودنشان است. با گیمنیوز همراه باشید.
21- An American Werewolf In London (1981)
این فیلم یکی از بهترین و البته کمدیترین فیلمهایی است که دربارهی گرگینهها ساختهشده و در کنار اینکه بعضی از صحنههای فیلم ممکن است کاری کند که از خنده دلدرد بگیرید طراحی و گریم گرگینِهی فیلم هم شما را متعجب خواهد کرد. این گریم بسیار سخت که اجرای آن در هر بار فیلمبرداری حدود 10 ساعت طول میکشید برای فیلم 1 اسکار و چندین جایزه به ارمغان آورد و الهامبخش فیلمهای بسیاری در آینده شد.
22- The Thing (1982)
این فیلم هم به دلیل خلق هیولایی ترسناک و منحصربهفرد به این لیست راهیافته است. داستان فیلم در قطب روایت میشود و قصهی یک پایگاه تحقیقاتی است که کارکنان آن با نوعی موجود فضایی روبرو میشوند که در بدن موجودات زنده پنهانشده و بعد از لو رفتن با از هم پاشیدن بدن میزبانش به ترکیبی اذیت کننده از گوشت خون تبدیل میشود. ترکیبی که انگار همان موجود قبلی است که یکبار ماشین از روی آن رد شده.
این ساختار ترسناک که ترکیبی از عروسکهای ساختهشده، دستگاههای مکانیکی و خون مصنوعی است آنقدر واقعی به نظر میآید که حتی همین حالا هم ممکن است خیلیها از دیدنش حالشان به هم بخورد.
23- The Dark Crystal (1982)
فیلم یک فانتزی آخر زمانی است. فانتزی از این جهت که داستان در جهانی ساختگی با قوانین و تاریخ مشخص رخ میدهد و آخر زمانی از این نظر که ما شاهد نبرد خیر و شر در پایان این جهان هستیم که با داستان قویای که فیلم دارد موفق شده بسیار خوب عمل کند؛ اما دلیل اینکه فیلم وارد این لیست شده قطعاً داستان خاص و منحصربهفرد و جهان سازیاش نیست و فیلم به همان دلیل اکثر فیلمهای لیست یعنی گریم و خلق عالی موجودات وارد این لیست شده است با این تفاوت که برعکس بیشتر فیلمهای لیست که یک موجود خاص را طراحی و اجرا کردهاند ما در این فیلم شاهد تعداد زیادی موجود مختلف هستیم که هر یک ویژگیهای منحصربهفردی دارند. در کنار این قضیه همانطور که همهی فیلمهای علمی تخیلی نیاز دارند فیلم جلوههای بصری بسیار خوبی نسبت به زمان خودش دارد.
24- Day Of The Dead (1985)
این فیلم را میتوان پدر فیلمهای زامبی دانست. فیلمی که زامبیهای آن توسط یکی از بهترین طراحهای جلوههای ویژهی تاریخ سینما یعنی تام ساوینی خلق شد و با همین الگو در فیلمهای بعدی استفاده شدند.
فیلم در کنار نمایش دادن زامبیهایی ترسناک که حرکت گروهی دارند پر از صحنههای خورده شدن انسانها توسط این زامبیهاست که معمولاً انسان بیچاره توسط زامبیها قطعهقطعه میشود و خون است که از همهجا فواره میزند و بهترین بخش جلوههای ویژهی فیلم را میتوان در طبیعی بودن این صحنهها دانست.
25- Brazil (1985)
خوشبختانه این فیلم به خاطر هیولاها و یا صحنههای سلاخی کردن انسانها به این لیست راه پیدا نکرده و میتوان آن را مجموعهی بسیار خوبی از جلوههای بصری دانست. فیلم که امروزه آن را یکی از بهترین آثار سینمای کالت میدانند و تازه رابرت دنیرو هم دارد پر است از صحنههای هیجانانگیز مثل پرواز یا درآمدن دستی سنگی از زیر سنگفرشهای خیابان و کلی صحنهی باور نکردی دیگر که به همراه داستان بسیار خوب فیلم را به یک فیلم واقعاً علمی و تخیلی تبدیل کرده است.
26- The Fly (1986)
فیلم داستان یک دانشمند است که بر روی تل پورت کردن انسانها کار میکند و وقتی تازهکارش نتیجه داده و کلی خوشحال است در پروسهی انتقال خودش اشتباهی یک مگس هم وارد دستگاه میشود و این دانشمند عزیز ما مگس یکی شده و بهمرورزمان خودش به یک مگس بزرگ تبدیل میشود و این تبدیلشدن چندشآور میشود همان دلیلی که این فیلم را وارد لیست میکند
خوشبختانه و یا شاید بهتر است بگوییم بدبختانه کریس ولاس بهعنوان طراح جلوههای ویژهی فیلم با استفاده از پروتز دست به چنان معجزهای زده که مگس فیلم انگار واقعاً یک مگس بزرگشده است که خب طبیعتاً این حال بسیاری از بینندهها را بد میکند
27- Who Framed Roger Rabbit? (1988)
اولین جایی در تاریخ سینما که شخصیتهای انیمیشنی در برابر شخصیتهای حقیقی سینما ظاهر میشوند و این روبرو شدن هم در داستان فیلم که بهنوعی درگیری شخصیتهای کارتونی و نمادهای سینمای کلاسیک برای فتح سینما است رخ میدهد و هم در ساخت خود فیلم. برای اولین بار ما در یک فیلم میبینیم که روبروی یک بازیگر واقعی یک نقاشی متحرک قرار دارد. ساخت این فیلم بدون شک جرئت زیادی میخواسته است که رابرت زمکیس و ریچارد ویلیامز و البته با کمک اسپیلبرگ بهخوبی از پس این کار برآمدهاند. بازیگرها هم نقش بسیار مهمی در موفقیت این فیلم داشتهاند چون در بخش زیادی از فیلم مجبور بودند روبروی چیزی که وجود ندارد و بعداً قرار است به فیلم اضافه شود دیالوگ بگویند که شاید امروز چنین چیزی خیلی عادی است اما در آن روزها واقعاً کار عجیبی بوده است.
28- Dead Ringers (1988)
یک فیلم دیگر از دیوید کراننبرگ با این تفاوت که برعکس Fly که به دلیل خلق یکی از چندشآورترین هیولاهای تاریخ سینما وارد این لیست شده بود این فیلم به دلیل بازی 2 نقش توسط یک بازیگر در این لیست حضور دارد. البته بیشتر بار موفقیت فیلم بر دوش بازیگر بوده که توانسته 2 شخصیت را قابلتفکیک از هم نشان دهد اما نوع فیلمبرداری فیلم هم تأثیر زیادی در باورپذیری این تفکیک دارد.
29- Society (1989)
فیلم پر است از صحنههایی که در آن انسانهایی که قربانیان داستان هستند به طرز عجیب و اذیت کنندهای به هم پیوند خوردهاند. مثلاً صورت فردی در بازوی فرد دیگر قرار دارد و یا افرادی بااندامهای غیرعادی که هر 2 اینها به جدا شدن و نوع خاصی از سلاخی شدن انسانها ختم میشود و این وسط انسانهایی هم هستند که از این آزار و اذیت اینها میخندند و لذت میبرند.
طراح جلوههای فیلم که Screaming Mad George نام دارد اهل ژاپن است و به مریضترین شکلی که تصور کنید صحنههای فیلم را با استفاده از لاتکس و پروتز خلق کرده و واقعاً آنقدر خوب عمل کرده که حال هرکسی از دیدن این سادیسم محض بد میشود و فیلم پایانبخش خوبی بر اثر طلایی جلوههای ویژه در دههی 80 است.
30- Terminator 2: Judgment Day (1991)
فیلم را میتوان آغازی دانست بر عصر مدرن جلوههای ویژه به این دلیل که اگر قبلاً طراحی جلوههای ویژه بر عهدهی متخصصین گریم بود و با لاتکس و پروتز دست به خلق هیولاهای باورکردنی میزدند از اینجا به بعد سنگینی بیشتر این وظیفه بر عهدهی کامپیوترها است. فیلم و بهطور خاص جیمز کامرون یک پدیدهی مهم در تاریخ سینما بهحساب میآید به این دلیل که دست به خلق صحنههایی زد که از طرفی تا قبل از این شبیهش را در سینما ندیده بودیم و از طرف دیگر الهامبخش دیگر کارگردانان شد و عصر جدیدی را در سینما آغاز کرد.