Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

شخصیت Nagini در جنایات گریندلوالد به پرداخت مناسب اما آزاردهنده‌ای می‌رسد

1

آخرین تریلر «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندلوالد»، یکی از کاراکتر های کلیدی مجوعه هری پاتر را معرفی می‌کند، ولی نه آن گونه که او را می شناسیم! شخصیت Nagini در جنایات گریندلوالد به پرداخت متفاوتی خواهد رسید. با گیم‌نیوز همراه باشید.

شخصیت ناگینی از شخصیت‌های اساسی دنیای هری پاتر است. او مار وفادار لرد ولدمورت و موجودی نزدیک به اوست، و نه تنها به عنوان سلاح لرد سیاه بلکه به عنوان نگهبان جان پیچ او نیز عمل می‌کرد، او موجودی مرموز است که در طی مجموعه هری پاتر تنها داستان کوتاهی داشت. او در تمام افزون نوشته‌ها، ویرایش‌ها و اصلاحیه‌هایی که «جی کی رولینگ» طی سال‌های گذشته انجام داده، هرگز یک گذشته‌ی درست و حسابی نداشته است!

طرفداران عملا معتقدند که لرد ولدمورت ابتدا در زمانی که به آلبانی تبعید شده بود (بعد از شکست وی در 1981) به پیش ناگینی آمد. رولینگ ولدمورت را به عنوان موجودی شبح وار که توسط ایجاد ارتباط با حیوانات (خصوصا مارها) توانسته بود در جنگل زنده بماند توصیف می‌کند.

تنها جنبه‌ی دیگر از شخصیت ناگینی که رولینگ به صورت واضح بیان می‌کند، تمایل مشتاقانه‌ی وی به ولدمورت است. او پس از مرگ برتا جنکینز در سال 1994 تبدیل به جان پیچ ولدمورت شد. همچنان که روح ناگینی با ولدمورت درهم می‌پیچید ، ارتباط او با ولدمورت آن‌چنان صمیمی‌تر شد که جادوگرانی مانند «آلبوس دامبلدور» مشکوک شوند که او تبدیل به یک جان پیچ شده است.

ناگینی مرگ خواران را تحمل می کرد، ولی وفاداریش تنها برای مردی بود که به او کمک کرده بود تا به دنیا بازگردد.

جنایات گریندلوالد نخستین بخش از گذشته‌ی ناگینی است (گرچه پاترهدها همچنان معتقدند که مار بوآیی که در اولین کتاب هری به او کمک کرد تا آزاد شود همان ناگینی بوده!)

برای مثال ناگینی قبلا یک زن بود و چنان که Claudia Kim (بازیگر نقش ناگینی) می‌گوید:

او مالدیکتوس (نفرین شده)ای است که می‌تواند به خواست خود تبدیل به مار شود ولی درنهایت دیگر نخواهد توانست تا به حالت انسانی بازگردد.

رولینگ در توییتی جواب طرفداری را که پرسید: «تفاوت میان یک دگرگون نما (جادوگری که می‌تواند به خواست خود به یک حیوان تبدیل شود مانند سیریوس بلک و پروفسور مک گونگال) و مالدیکتوس چیست؟» را این گونه داد:

تغییر شکل آرام به صورت یک حیوان فراتر از کنترل آن‌ها (مالدیکتوس‌ها) است، گرچه سرنوشت آن‌ها تبدیل شدن به موجودات شیطانی نیست، مالدیکتوس‌ها همواره زنان هستند، درحالی که گرگ‌نماها می‌توانند مرد هم باشند. مالدیکتوس از زمان تولد یک نفرین خونی را با خود حمل می‌کند، نفرینی که از مادر به دختر انتقال می‌یابد.

کلودیا کیم در مورد نقش خویش می‌گوید: «او (ناگینی) گاهی حس می‌کند که این تغییرشکل قابل کنترل نیست، او در لحظه‌ای مجبور به تغییر شکل دائمی (به صورت مار) خواهد شد، و تا زمانی که انسان است تحت این فشار است که زمان کمی دارد.»

اما مسئله ای وجود دارد!

اکتشاف شخصیت ناگینی که یکی از متمایزترین نقش‌های منفی در هری پاتر است بی‌شک هیجان انگیز است، اما مردم نگرانی بزرگ دیگری نیز دارند: ناگینی نهایتا تبدیل به شخصیتی شیطانی می‌شود (گرچه کلودیا کیم اذعان کرد که این اتفاق در فیلم جنایت گریندلوالد نخواهد افتاد) ناگینی به یک اعتصاب فاشیستی جادوگری کمک کرده و از انواع جادوگران و موگل‌ها می‌کشد، و حتی در نهایت کسی را که معتقد است دست راست لرد ولدمورت است را نیز می‌کشد: سوروس اسنیپ!

به گفته‌ی منتقدان فرهنگی: تصمیم به بازنویسی شخصیت ناگینی به عنوان یک زن آسیایی کلیشه‌ای مضر است.

Charles Pulliam توییت کرد: «گویی که یک بانوی رنگین پوست عملا تبدیل به شیئی شده و در تملک مرد سفید پوستی است که از نازی‌ها الگو می‌گیرد.» Proma Kholsa خبرنگار بخش سرگرمی مجله Mashable نیز توییت کرد: «قابل پرسش‌تر از همه این است که کاراکتری که نامش ناگینی است نمی‌تواند اهل آسیای جنوبی باشد، چرا که ناگینی اسمی سانسکریت (زبان باستانی هندوستان) است.»

Hoai-Tran Bui خبرنگار سایتSlash film  نیز در مقاله‌اش در مورد این مسئله خاطرنشان کرد که: «استفاده از زنی آسیایی که به عنوان کاراکتری که تنها برای گرایش‌های بد، شیطانی و خشونت آمیزش مورد توجه است به دلایل بسیاری نگران کننده است.»

همچنین او می‌گوید: «در یک رای گیری که متناوبا به خاطر کمبود تنوع از آن انتقاد می‌شود، یکی از معدود کاراکترهای رنگین پوست این مجموعه اکنون محکوم به بردگی و تسخیرشدن توسط فرد شروری که استعاره  از نازی‌هاست.»

گویی او عملا تبدیل به یک حیوان شده که قهرمانان داستان می‌بایست با تلاش بسیار او را بکشند!

رولینگ همچنان به هیچ کدام از انتقادات پاسخ نداده و هیچ کس حتی کلودیا کیم هم چیزی در این باره به رسانه‌ها نگفته‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

منبع polygon
1 نظر
  1. سعیده انصاریان می‌گوید

    سلام. به نظرم وسواس زیادی به خرج دادن. من که هیچ نوع تژادپرستی‌ای حس نکردم و همه آدمها برام عین هم هستن

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.