Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نقد و بررسی انیمه Goblin Slayer – راهنمایی برای کشتن انواع گوبلین‌ها

برای بار اول اگر انیمه گوبلین کش را ببینید، در همان دقایق اول شاید فکر کنید باز هم یک انیمه گوگولی و خسته‌کننده دیگر است. یک دختر کاهن که برای اولین ماجراجویی خود آماده می‌شود با یکی از ماجراجویان مشتاق به غاری برای کشتن گوبلین‌ها می‌رود. انیمه به شما علاماتی می‌دهد مانند لاف زدن‌های پسر جنگجو یا غرور دختر جادوگر و نگرانی‌های دختر کاهن ولی هیچ چیز نمی‌تواند شما را برای صحنه‌های پر از کشت و کشتار نیمه دوم قسمت اول آماده کند. این گروه تازه‌کار در همان دقایق اول ورودشان توسط گوبلین‌ها تار و مار می‌شوند. جنگجو به سبک فجیعی کشته شده و جادوگر مسموم می‌شود و یکی دیگر از دختران توسط گوبلین‌‌ها دزدیده می‌شود. بعد نوبت ورود قهرمان اصلی است. شرارت گوبلین‌ها توجیهی برای قساوت گوبلین کش است. او که امیدی به نجات جادوگر نمی‌بیند، سریع جادوگر را کشته و بعد مثل یک ماشین تمام گوبلین‌ها و بچه‌هایشان را می‌کشد. این قسمت اول انیمه شما را کاملا میخکوب می‌کند. در ادامه با نقد و بررسی انیمه Goblin Slayer با گیم‌نیوز همراه باشید.

بعد از این قسمت اول انیمه بیشتر حول محور گوبلین کش می‌گردد. چرایی نفرت او از گوبلین‌ها، راه‌هایی که او برای مقابله با آنها دارد و واکنش اطرافیان او به این مسئله. بعد از قسمت اول دختر کاهن همراه گوبلین کش می‌شود و معمولا داستان از دید این دو روایت می‌شود.

گوبلین کش مثل یک ماشین است. بعد از این‌که در بچگی شاهد قتل عام خانواده و مردم دهکده‌اش بود با تمرین جنگاوری را یاد گرفت. او در هر فرصتی سعی می‌کند دانش جدیدی یاد بگیرد و از آن ضد گوبلین‌ها استفاده کند. به همین دلیل دیدی کاملا تک بعدی دارد. دیدی که در انیمه بارها دستمایه طنز هم می‌شود. مثلا او به هر کاری که به گوبلین‌ها مربوط نمی‌شود توجهی نمی‌کند. به همین دلیل وقتی قهرمانان دیگر در حال مبارزه با شیاطین بزرگ هستند او بی‌خبر از همه جا فقط به دنبال شکار گوبلین است. ولی با حضور دختر کاهن او به آرامی سعی می‌کند که این رویه خود را تغییر دهد.

در کل انیمه گوبلین کش همان طور که از اسمش بر می‌آید در مورد شخصیت اصلی است. تمام قسمت‌ها در مورد رفتارهای او و واکنش بقیه به او است. اگر انیمه را ببینید متوجه می‌شوید که هیچ شخصیتی در انیمه اسم ندارد و همگی با عنوان و منصب و نژادشان معرفی می‌شوند مانند دختر کشاورز، دختر کاهن یا دوارف جادوگر و غیره. این تاکید انیمه است بر این‌که شخصیت مهم آن گوبلین کش است و بقیه در رابطه با او تعریف می‌شوند. مثلا واکنش‌های دختر الف او را شخصیتی با روحیه لطیف و آزاد نشان می‌دهد که از روش‌های جنگ گوبلین کش سخت در عجب است. این یعنی قاعدتا انیمه داستان کناری در مورد شخصیت‌های دیگر هم ندارد.

نکته دیگر آن است که خشونت در انیمه جزو ذاتش نیست بلکه بیشتر وسیله‌ای برای کمک به روایت داستان است. چیزی که انیمه می‌گوید این است که دنیای گوبلین کش بی‌رحم و در عین حال زیبا است. این نمایانگر یکی دیگر از مشکلات شخصیت‌های دیگر با گوبلین کش است. گوبلین کش دنیا را صفر و یک یا گوبلین و غیر گوبلین می‌بیند. بقیه می‌خواهند به او نشان بدهند دنیا بیشتر از گوبلین‌ها و خشونت آنها است.

این که منطق داستان چیست و چرا روایت و داستان گوبلین کش به این صورت است ریشه در مقدمه‌ای است که گه‌گاه در اول بعضی از قسمت‌ها می‌شنویم. این‌که چگونه خدایان مختلف تاس می‌اندازند ولی گوبلین کش با دقت خود نتایج تصادفی این تاس‌ها را نفی می‌کند. این تعریف من را یاد بازی‌ای D&D می‌اندازد. در این بازی‌ها شخصیت‌ها همگی با عنوان و جنسیت خود تعریف می‌شوند. نتایج بسیاری از اتفاقات با توجه به اراده مستر و بازیکنان تعریف می‌شود، انگار که آنان خدایان بازی و قهرمانان اصلی آن جهان هستند. در بسیاری از برخوردها تاس انداخته می‌شود و تاس است که نتیجه بسیاری از اتفاقات را تعریف می‌کند. ولی بازیکنانی که آماده بشوند و با دقت در بازی پیش بروند می‌توانند نتایج منفی حاصل از تاس را خنثی بکنند. در بازی‌های D&D غفلت، اعتماد به نفس بیش از حد، بدون تفکر بازی کردن و چیزهایی از این قبیل می‌تواند باعث شود به راحتی در همان برخورد اول شخصیت‌های شما در بازی تار و مار بشود.

دقیقا مثل اتفاقی که در قسمت اول گوبلین کش پیش آمد. پارتی اول دختر کاهن بی‌تجربه و خام بود و سریعا در جنگ با گوبلین‌ها از پای درآمدند ولی گوبلین کش مانند بازیکن با تجربه‌ای بود که با دقت توانست یک تنه از پس گوبلین‌ها برآید. او نمی‌گذارد هیچ چیزی بر اساس تصادف پیش رود.

در کل انیمه گوبلین کش انیمه‌ای است که ریتم خوبی دارد و نمی‌گذارد حوصله‌ی بیننده‌اش سر برود. شخصیت اصلی قوی آن مخاطب را به خود جذب می‌کند ولی این پرداخت زیاد به شخصیت گوبلین کش باعث می‌شود بقیه به کناره رفته و یک بعدی به نظر بیایند. این‌که گوبلین کش تا کی این روال را ادامه می‌دهد را باید در آینده دید. هرچند این روال فعلا جواب می‌دهد ولی نه تا همیشه. از یک جایی باید داستان انیمه خود را گسترش دهد. البته نشانه‌هایی برای این اتفاق دیده شده و امید است که در آینده هم گوبلین کش بتواند ما را با ماجراهای خود همراه کند.

امیدواریم شما هم از دیدن انیمه گوبلین کش لذت ببرید. برای اخبار و تحلیل‌های بیشتر درباره انیمه‌های مختلف با گیم‌نیوز همراه باشید.

4 نظر برای این مطلب
  1. درسا می‌گوید

    تیغه شیطان کش مثل گابلین کشه ولی تیغه شیطان کش خیییلی قشنگ تره

  2. Amir می‌گوید

    بهترین انیمه نوبه خودش بودش
    ولی هیچ معرفی از استادش ک گابلین بود نشون نداد هنوز فکرمو درگیر کرده ک اون گابلین کی بود….!

  3. یحیی می‌گوید

    انیمه ای مثلش سراغ ندارید

  4. RADIKAL می‌گوید

    انیمه خوبی بودش یعنی تو نوبه خودش منحصر به فرد
    و فصل 2 این انیمه کی میادش ؟
    خوشحال میشم اگه انیمه های این شکلی یا شبیه انیمه overlord بهم معرف کنین

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.