Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نگاهی به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۷ – بخش اول

0

اکران عمومی فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ی فجر ۹۷ از فردا دهم بهمن آغاز می‌شود و این جشنواره تا بیست و دوم همین ماه ادامه خواهد داشت. در حالی که امسال هم شاهد اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی که سال‌ها است به طور غیرقانونی برای هیئت انتخاب به نمایش داده نمی‌شود نیستیم، این جشنواره با حاضران تقریبا همیشگی خود در جریان است. در ادامه با هم نگاهی به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 97 خواهیم انداخت. با گیم‌نیوز همراه باشید.

امسال در جشنواره فجر علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی، به سیاق هر سال، از سینماگران منتخب نیز تجلیل شد. به همین مناسبت، مراسم بزرگداشت ابراهیم حقیقی، فاطمه معتمدآریا، عزت‌الله انتظامی، عزیراله حمیدنژاد، عباس گنجوی و خسرو خسروشاهی در مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره سی و هفتم برگزار شد.

بخش نگاه نو که مربوط به فیلم‌های اول کارگردان‌ها است نیز امسال به جشنواره بازگشته است و شاهد اکران فیلم‌های اول «پولاد کیمیایی» و «همایون غنی‌زاده» در این بخش هستیم. برنامه‌ی اکران سینماها نیز منتشر شده است که می‌توانید از سایت جشنواره دریافت کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم هر روز به نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره خواهیم پرداخت، پس با گیم‌نیوز همراه باشید.

فیلم‌های حاضر در مسابقه سینمای ایران، سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه به طور اجمالی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 97 را معرفی می‌کنیم:

آشفته‌گی

فریدون جیرانی که آخرین اثر سینمایی‌اش «خفه‌گی» نام داشت و فیلم متفاوتی بود، با «آشفته‌گی» برگشته تا جشنواره فیلم فجر امسال همراه با کارگردانان با سابقه‌ی سینمای ایران ادامه پیدا کند. فریدون جیرانی تهیه‌کنندگی این فیلم را خودش بر عهده داشته و فیلم‌نامه‌ی آشفته‌گی را نیز خودش نوشته است.

در این فیلم بهرام رادان، مهناز افشار، مهران احمدی، علی میلانی و نسیم ادبی بازی کرده‌اند. باید دید که این فیلم می‌تواند در کسب جوایز این دوره از جشنواره فیلم فجر موفق شود یا خیر.

ایده اصلی

بهرام رادان را می‌توان در میان بازیگران پرکار جشنواره امسال قرار داد. او در فیلم «آزیتا موگویی» که از روی فیلم‌نامه‌ی «امیر عربی»‌ ساخته شده است در کنار مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان و شهنار نوشیر به ایفای نقش پرداخته است.

پژمان جمشیدی که سال گذشته نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر شده بود، امسال نیز در جشنواره فیلم دارد. باید دید که در این فیلم که فیلم‌برداری آن را «علیرضا برازنده» برعهده داشته و «بهرام دهقانی» آن را تدوین کرده است، شاهد درخشش دوباره‌ی این بازیکن بازنشسته‌ی فوتبال خواهیم بود یا نه.

داستان ایده‌ی اصلی درباره‌ی راه‌اندازی یک پروژه‌ بزرگ در جزیره‌ی هندورابی توسط ایران و اسپانیا است که در پی آن، شرکت‌ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در مناقصه‌ای شرکت کرده‌اند.

بنفشه آفریقایی

از فیلم‌های اول امسال «بنفشه آفریقایی» است که توسط «مونا زندی حقیقی» ساخته شده است. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را «حمید بابابیگی» نوشته که او هم از نام‌های جدید محسوب می‌شود. اما در میان بازیگران این فیلم، نام‌های آشنایی به چشم می‌خورند.

فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی و رضا بابک بازیگران این فیلم اول هستند. داستان درباره‌ی شوکو است که متوجه می‌شود همسر اولش، فریدون، توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او تصمیم می‌گیرد که همراه همسر دومش ضا، فریدون را به خانه‌ی خودشان بیاورند.

داستان فیلم بسیار جذاب به نظر می‌رسد و اگر بدانید که چهره پرداز این فیلم مهرداد میرکیانی است و تدوین بنفشه آفریقایی را نیز «بهرام دهقانی» برعهده داشته حتما برای تماشای آن مشتاق‌تر خواهید شد. همچنین موسیقی این فیلم را نیز «پیمان یزدانیان» ساخته است که می‌تواند از برگ‌های برنده‌ی بنفشه‌ آفریقایی برای تصاحب جایزه باشد.

بیست و سه نفر

فیلمِ «مهدی جعفری» با بازیگران محلی و اسم‌های کم‌تر شناخته شده، فرصت خوبی برای رونمایی از استعدادهای درخشان فیلم در جشنواره‌ی امسال است. «سعید آلبوعبادی»، «رضا نوری»، «مجید پتکی»… و بیست و سه نفر نوجوان گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم داستان نوجوانانی که اسارت در عزت را به آزادی با ذلت ترجیح دادند را روایت می‌کند.

پالتو شتری

«مهدی علی میرزایی» یکی دیگر از نام‌هایی است که احتمالا برای اولین بار شنیده‌اید. فیلم «پالتو شتری» ساخته‌ی مهدی علی میرزایی، با بازی «سام درخشانی» «بانیال شومون»،‌ «بهاره کیان‌افشار» و «لیندا کیان» در حالی در جشنواره برای اولین بار اکران خواهد شد که فیلم‌نامه‌ی آن را نیز کارگردانش نوشته است.

فیلم داستانی در مورد پیچیدگی‌های رقابت و رفاقت دارد.

تیغ و ترمه

«کیومرث پوراحمد» دیگر نام بزرگ و پرآوازه‌ای است که در جشنواره‌ی امسال فیلم دارد. پوراحمد که بعد از «کفش‌هایم کو» چند سال از سینما دور بود، امسال با تیغ و ترمه برگشته و فیلم‌نامه‌ی آن را نوشته و کارگردانی کرده است.

در فیلم پوراحمد دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، شراره رنجبر و هومن برق‌نورد بازی کرده‌اند که هر کدام می‌توانند بخت دریافت جایزه باشند.

خشایار موحدیان که از نام‌های آشنای تدوین سینما در ایران است، تدوین این فیلم را برعهده داشته و همراه با سعید سیاح این فیلم را بر روی میز تدوین برده است. موسیقی تیغ و ترمه را نیز «فردین خلعتبری» ساخته که می‌تواند از بخت‌های دریافت جایزه در این بخش محسوب شود.

جمشیدیه

زوج هنری موفق «سارا بهرامی» و «حامد کمیلی» در فیلم جمشیدیه جلوی دوربین «معین مطلبی» رفته‌اند تا «یلدا جبلی» نیز از نام‌هایی باشد که در جشنواره امسال شنیده می‌شود. «کیومرث پوراحمد» که خودش امسال فیلم ساخته، در این فیلم بازی کرده است.

یلدا جلبی علاوه بر کارگردانی، تدوین فیلم جمشیدیه را نیز بر عهده داشته است. نکته‌ی جالب در مورد این فیلم این است که فیلم‌نامه‌ی آن را «فردین خلعتبری» به همراه یلدا جلبی به رشته‌ی تحریر درآورده و ضمنا طراحی صحنه و لباس آن را نیز با هم برعهده گرفته‌اند.

موسیقی فیلم را نیز فردین خلعتبری ساخته تا به یکی از آهنگسازان مهم امسال تبدیل شود.

پانته‌آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی و بهرام عظیمی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

داستان جمشیدیه درباره حادثه‌ای است که در شب تولد امیر، او و ترانه را درگیر می‌کند و کشف حقایق نهفته‌ای در دل این حادثه، آن‌ها را وارد مسیر پیچیده‌ای می‌کند.

خون خدا

فیلم «خون خدا» ساخته‌ی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی یکی دیگر از فیلم‌های امسال است که اولین اکران خود را در جشنواره فیلم فجر 97 تجربه خواهد کرد. فیلم‌نامه‌ی خون خدا را نیز کارگردانش نوشته است.

در این فیلم «رضا اخلاقی راد»، «فرید سجادی حسینی»، «سعید داخ» و دیگران بازی کرده‌اند.

داستان درباره‌ی کارتن خوابی است که دوران نقاهت بعد از ترک اعتیادش مصادف شده با دهه‌ی اول محرم. او شب عاشورا در جعبه‌ی غذای نذری، پاکتی آغشته به خون می‌یابد.

درخونگاه

فیلم «درخونگاه» را «سیاوش اسعدی» ساخته و با لیستی از بازیگران شناخته‌شده روانه‌ی جشنواره فیلم فجر امسال کرده است.

فیلم‌نامه‌ی درخونگاه را «نیما نادری» و «سیاوش اسعدی» نوشته‌اند و تدوین آن را ««محمدرضا مویینی» بر عهده داشته. «امین حیایی»، «جمشید هاشم‌پور»،‌ «ژاله صامتی»، «مهراوه شریفی‌نیا»، «پانته‌آ پناهی‌ها»، «محمود جعفری» و «منصور شهبازی» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. بدین ترتیب، پانته‌آ پناهی‌ها نیز به یکی دیگر از بازیگرانی تبدیل شود که امسال در بیش از یک فیلم بازی کرده است.

سال دوم دانشکده من

فیلم امسال «رسول صدرعاملی» حاصل همکاری این کارگردان قدیمی سینما با «پرویز شهبازی» فیلم‌نامه نویس است.

مدیریت فیلم‌برداری فیلم «سال دوم دانشکده من» را هومن بهمنش برعهده داشته که می‌تواند از شانس‌های اصلی دریافت جایزه باشد. موسیقی این فیلم را نیز «کریستف رضاعی» ساخته و «مصطفی خرقه‌پوش» تدوین فیلم را برعهده داشته است.

سها نیاستی و فرشته ارسطویی در کنار علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی و افشین هاشمی در این فیلم بازی کرده‌اند.

داستان فیلم ماجرای مهتاب و آوا را دنبال می‌کند که دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از هم‌کلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند.

سرخ‌پوست

«نیما جاویدی» در مقام کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس امسال فیلم سرخ‌پوست را راهی جشنواره کرده است. این فیلم که از ترکیب بازیگران بسیار جذابی برخوردار است، می‌تواند از نقاط روشن جشنواره‌ی امسال باشد.

در این فیلم که فیلم‌برداری آن را «هومن بهمنش» برعهده داشته و می‌تواند یکی از بخت‌های دریافت سیمرغ باشد، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی بازی کرده‌اند.

داستان این فیلم در سال 1347 روایت می‌شود.

سمفونی نهم

«محمدرضا هنرمند» نیز در این جشنواره حضور دارد. «سمفونی نهم» را محمدرضا هنرمند و حامد افضلی، با هم نوشته‌اند و تدوین این فیلم را «محمدرضا موئینی» برعهده داشته است.

هومن بهمنش فیلم‌برداری این فیلم را نیز برعهده داشته است. بدین ترتیب، او نیز به یکی از مهم‌ترین مدیران فیلم‌برداری این دوره از جشنواره تبدیل می‌شود.

بازیگران این فیلم هم جذاب هستند و می‌توانند به موفقیت آن در جشنواره امسال کمک کنند. حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازعی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مرگ و عشق دو بالی هستند که راحیل قهرمان زن فیلم را به بهشت می‌برند.

شبی که ماه کامل شد

«نرگس آبیار» دیگر کارگردان شناخته شده‌ای است که در جشنواره فیلم فجر 97 فیلم دارد. فیلم‌نامه‌ی «شبی که ماه کامل شد» را نیز نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی نوشته‌اند.

الناز شاکردوست و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم هستند.

داستان فیلم روایت دختر جوانی از جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است که در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

طلا

«پرویز شهبازی» که می‌تواند به خاطر فیلم‌نامه‌اش برای «سال دوم دانشکده من» نامزد دریافت سیمرغ شود، فیلم خود را نیز به این جشنواره ارائه داده تا بختی برای دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی نیز داشته باشد.

پیمان شادمانفر که از مدیران فیلم‌برداری موفق و خوش آتیه‌ی سینمای ایران است فیلم‌برداری «طلا» را بر عهده داشته و موسیقی آن را «ستار اورکی» ساخته است. شهبازی تدوین این فیلم را نیز خودش انجام داده و صدابرداری این فیلم را مصنور شهبازی انجام داده است.

هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبائی، احترام برومند، هدی زین‌العابدین و مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم هستند.

غلامرضا تختی

فیلم «غلامرضا تختی» را «بهرام توکلی» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر فیلم او موفق به دریافت سیمرغ‌های متعدد از جمله «بهترین فیلم» شد ساخته و به جشنواره فیلم فجر 97 ارائه کرده است.

فیلم تختی که سیر ساخت عجیبی را سپری کرده، نوشته‌ی «سعید ملکان» و «بهرام توکلی» است که حالا علاوه بر تهیه‌کنندگی فیلم به نویسندگی نیز روی آورده است. فیلم‌برداری این فیلم که می‌تواند بسیار قابل توجه باشد، توسط «حمید خضوعی ابیانه» انجام شده و آن را به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های امسال تبدیل کرده است.

«میثم مولایی» تدوین‌گر این فیلم بوده است.

بازیگران این فیلم محسن تختی، علیرضا گودرزی، شاهرخ شهبازی، ماهور الوند، آتیلا پسیانی، پریوش نظریه، سیاوش طهمورث و دیگران هستند.

این فیلم روایتی است از زندگی جهان پهلوان تختی.

معرفی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 97 را در گیم‌نیوز دنبال کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.