Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نگاهی به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۷ – بخش دوم

0

حشنواره فیلم فجر از امروز آغاز به کار کرده و همزمان اکران فیلم‌های حاضر در این جشنواره نیز در سینماهای مردمی و کاخ جشنواره و رسانه‌ها آغاز شده است. از این رو آشنایی با فیلم‌های امسال امری ضروری است. در قسمت قبلی نیمی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال را با هم مرور کردیم و به معرفی آن‌ها پرداختیم. در ادامه با هم نگاهی به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 97 خواهیم انداخت. با گیم‌نیوز همراه باشید.

فیلم‌های حاضر در مسابقه سینمای ایران، سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه به طور اجمالی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 97 را معرفی می‌کنیم:

قسم

«محسن تنابنده» امسال با فیلم «قسم» در کسوت نویسنده و کارگردان به جشنواره فیلم فحر آمده است. تنابنده برای فیلم‌برداری فیلم خود «تورج اصلانی» را به کار گرفته و «خشایار موحدیان» را مسئول تدوین آن کرده است.

مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی و مهران احمدی بازیگران این فیلم هستند.

قصر شیرین

یکی از فیلم‌هایی که در روزهای آخر به جشنواره رسید، فیلم «قصر شیرین» است. «رضا میرکریمی» با این فیلم به جشنواره سی و هفتم پا گذاشته و امید است که فیلم خوبی را تدارک دیده باشد. میرکریمی علاوه بر کارگردانی این فیلم، تهیه‌کنندگی و تدوین آن را نیز بر عهده داشته است.

در این فیلم حامد بهداد ستاره است و ژیلا شاهی، یونا تدین، نیوشا علیپور هم بازی می‌کنند.

داستان درباره‌ی جلال مرادی 42 ساله است که طی تصادفی خانواده‌ای را به قتل رسانده اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندانی‌اش، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهر دیگری می‌رود. پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد چون همسرش دچار مرگ مغزی شده است.

ماجرای نیمروز: رد خون

یکی از کارگردان‌هایی که دیگر باید هر سال به جشنواره فیلم بفرستد، «محمدحسین مهدویان» است. او این بار دنباله‌ای برای فیلم ماجرای نیمروز ساخته و روانه‌ی جشنواره کرده است. در این فیلم که به سیاق کارهای قبلی مهدویان «سید محمود رضوی» تهیه‌کنندگی را برعهده داشته، «هادی بهروز» فیلم‌بردار و «محمد نجاریان» تدوین‌گر هستند.

فیلم‌نامه‌ی ماجرای نیمروز 2 را «حسین تراب‌نژاد» و «ابراهیم امینی» نوشته‌اند و «شهرام خلج» چهره‌پردازی این فیلم را برعهده داشته که می‌تواند برای تصاحب سیمرغ از بخت‌های اصلی باشد.

در این فیلم نیز هادی حجازی فر، جواد عزتی، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی، حسین مهری، امیرحسین هاشمی بازی می‌کنند.

متری شیش و نیم

«سعید روستایی» کارگردان ابد و یک روز این بار نیز به جشنواره فیلم فحر آمده تا شاید با فیلم‌نامه‌ی پرجزئیات و داستانِ تاثیرگذارش بتواند تکانی به وضعیت سینمای ایران بدهد.

«بهرام دهقانی» تدوین این فیلم را نیز عهده‌دار بوده و از این حیث شاید رکورددار محسوب شود. همچنین فیلم‌برداری فیلم نیز بر عهده‌ی «هومن بهمنش» بوده است که چند فیلم دیگر نیز در این جشنواره دارد.

موسیقی فیلم روستایی را «پیمان یزدانیان» ساخته و او هم از دیگر عوامل فیلم‌های امسال جشنواره است که در چند فیلم حضور دارد.

پیمان معادی و نوید محمدزاده در این فیلم بازی کرده‌اند و پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی هم هستند.

داستان متری شیش و نیم باز هم درباره‌ی اعتیاد است. این فیلم سعید روستایی (که زمزمه‌هایی مبنی بر عدم اکرانش در جشنواره هم شنیده می‌شود) نگاه او به مقوله‌ی اعتیاد و مواد مخدر را تثبیت می‌کند.

مردی بدون سایه

«علیرضا رئیسیان» یک‌ ارتش یک‌نفره برای ساخت این فیلم درست کرده و خودش کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی «مردی بدون سایه» بوده است. این فیلم که زوجِ هنرمند «لیلا حاتمی» و «علی مصفا» بازیگران اصلی آن هستند، توسط «مسعود سلامی» فیلم‌برداری شده و «هایده صفی‌یاری» که از پرافتخارترین تدوین‌گران سینمای ایران است تدوین آن را برعهده داشته است.

موسیقی فیلم را «ستار اورکی» ساخته تا او هم به جمع آهنگ‌سازانی که چند کار برای جشنواره فجر امسال دارند بپیوندد.

امیر آقایی، فرهاد اصلانی، گوهر خیراندیش، نادرفلاح، حسام نورایی، آویسا سجادی، به‌آفرید غفاریان، سیامک اطلسی و نسیم ادبی دیگر بازیگران این فیلم پرستاره هستند.

داستان فیلم درباره‌ی ماهان کوشیار است که پس از ساخت یک فیلم مستند زندگی‌اش تهدید شده و همسرش به کمک او می‌آید. تا این‌که حوادثی رمزآلود همه چیز را دگرگون می‌کند.

مسخره‌باز

«همایون غنی‌زاده» از جمله فیلم اولی‌های امسال است که توقع زیادی از او و فیلمش داریم. فیلم‌نامه‌ی «مسخره‌باز» را نیز غنی‌زادهخ خودش نوشته است و تهیه‌کنندگی این فیلم را «علی مصفا» بر عهده داشته.

مسخره‌باز احتمالا متفاوت‌ترین فیلم این دوره از جشنواره باشد، اما برای ساخت از عوامل و بازیگران متفاوتی استفاده نکرده و برعکس کار را به پرافتخارترین‌ها سپرده است. «هایده صفی‌یاری» تدوین فیلم را برعهده داشته، «علی قاضی» فیلم‌برداری فیلم را و «محمود کاشانی» صدابردار فیلم بوده است.

در این فیلم علی نصیریان، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، صابر ابر و بابک حمیدیان بازی می‌کنند و اگر قرار بود به انتخاب بازیگران سیمرغی تعلق بگیرد، قطعا همین فیلم می‌توانست به عنوان بخت اول معرفی شود.

ناگهان درخت

فیلم «ناگهان درخت» هم از فیلم‌های پرستاره‌ی امسال است. «صفی یزدانیان» که خودش فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی این فیلم را برعهده داشته، فیلم‌برداری فیلمش را به «همایون پایور» سپرده است و «مهرداد میرکیانی»‌ را مسئول چهره‌پردازی فیلم این فیلم کرده. و البته که «هایده صفی‌یاری» را به عنوان تدوین‌گر این فیلم برگزیده است.

موسیقی فیلم را «کریستف رضاعی» ساخته تا به یکی از آهنگ‌سازان پرکار امسال تبدیل شود. حاصل همکاری قبلی رضاعی و صفی یزدانیان یک اتفاق بسیار ستودنی بود که امیدواریم در ناگهان درخت هم تکرار شود.

پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان، مهراب قاسم‌خانی، سیامک صفری و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران این فیلم هستند.

در این فیلم، فرهاد زندگی خود را از کودکی تا نزدیک به پنجاه سالگی برای روانکاوش تعریف می‌کند.

حمال طلا

از فیلم‌های اول این دوره جشنواره که در بخش نگاه نو شرکت داده می‌شود، «حمال طلا» است که «تورج اصلانی» آن را کارگردانی کرده است. اصلانی همراه با «هادی نادری» فیلم‌نامه‌نویسی فیلمش را نیز برعهده داشته است و «حسن اصلانی» هم فیلم‌برداری آن را انجام داده است.

سعید آقاخانی، ژاله صامتی و امید روحانی بازیگران این فیلم هستند. پیام احمدی نیا، لطف‌اله سیفی، امین آقافرزانه، علیرضا مهران و حسن زادهی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان درباره‌ی رضا است که شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه‌ها است که یک روز از او دزدی می‌شود.

دیدن این فیلم جرم است

«رضا زهتابچیان» نویسنده و کارگردان این فیلم است که ظاهرا دیدنش جرم تلقی می‌شود.

فیلم‌برداری این فیلم نگاه نو را «روزبه رایگا» انجام داده و ««سیاوش کردجان» آن را تدوین کرده است.

امیر آقایی، لیندا کیانی، مهدی زمین‌پرداز، حسین پاکدل، محمود پاک‌نیت، حمیدرضا پگاه، احسان امانی و احسان شیخی بازیگران این فیلم هستند.

روزهای نارنجی

فیلم دیگر این بخش از جشنواره (نگاه نو) که کارگردانش تازه وارد محسوب می‌شود، «روزهای نارنجی» است که «آرش لاهوتی» آن را نوشته و کارگردانی کرده است.

از نکات قابل توجه این فیلم آهنگ‌سازی «کریستف رضاعی» است که باز هم با یک فیلم اولی همکاری کرده است. «شهرام خلج» چهره‌پردازی فیلم را برعهده داشته، «فرشاد محمدی»‌ آن را فیلم‌برداری کرده است و «مهدی حسینی وند» تدوین آن را برعهده داشته.

هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلا فرهادپور و امین گلستانه بازیگران این فیلم هستند.

روزهای نارنجی داستان ززندگی «آبان» زنی میان‌سال است که واسطه استخدام کارگردان فصلی در شمال کشور است.

زهرمار

«سید جواد رضویان» امسال فیلم ساخته و در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر به رقابت با دیگر کارگردان‌ها پرداخته است. فیلم «زهرمار» اولین ساخته‌ی سید جواد رضویان است که از روی فیلم‌نامه‌ی «پیمان عباسی» ساخته شده و فیلم‌بردرای آن را «تورج اصلانی» بر عهده داشته است.

سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، علیرضا استادی، رضا رویگری، برزو ارجمند، حسین محب‌اهری و سیامک صفری بازیگران این فیلم هستند.

سونامی

«میلاد صدرعاملی» هم امسال با خود به جشنواره فیلم آورده تا تعداد صدرعاملی‌های حاضر در جشنواره فجر 97 به عدد دو برسد. فیلم «سونامی» که تهیه‌کنندگی آن را «رسول صدرعاملی»‌ برعهده داشته یک همکاری واقعا خانوادگی است!

فیلم‌نامه‌ی سونامی را «میلاد صدرعاملی» با همکاری «علی اصغری» و «محمدرضا صدرعاملی» نوشته است و «پیمان شادمانفر» فیلم‌برداری آن را برعهده داشته.

تدوین این فیلم هم بر عهده‌ی «بهرام دهقانی» بوده تا شاید او در رقابت با خودش هم برای تصاحب سیمرغ قرار بگیرد.

موسیقی این فیلم را هم «کریستف رضاعی» ساخته است.

بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، فرشته حسینی، رعنا آزادی‌ور، امیرمهدی ژوله و محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم هستند.

معکوس

نه تنها صدرعاملی‌ پسر در این جشنواره فیلم دارد، که کیمیایی پسر هم طبیعتا به تهیه‌کنندگی «مسعود کیمیایی» اولین فیلم خود را ساخته و راهی جشنواره کرده است. «تورج منصوری» فیلم‌برداری «معکوس» را برعهده داشته و تدوین آن را «مصطفی خرقه‌پوش» و «امیر ادیب پرور» انجام داده‌اند.

بابک حمیدیان، شهرام حقیقت‌دوست، لیلا زارع، اکبر زنجان‌پور، پروانه معصومی، علیرضا کمالی نژاد، اکبر معززی و سیاوش طهمورث بازیگران این فیلم هستند.

داستان معکوس درباره‌ی دو دوست قدیمی است که قبل از انقلاب، در حالی که یکی فعال سیاسی و یکی مکانیک است، فرزندشان وارد مسابقات زیرزمینی اتومبیل رانی می‌شوند.

یلدا

این فیلم به کارگردانی «مسعود بخشی» از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو جشنواره سی و هفتم است. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را هم مسعود بخش نوشته و تهیه‌کنندگی آن را «علی مصفا» برعهده داشته است.

در فیلم یلدا، «یولیان آتاناسف» فیلم‌برداری و «ژاک کومتس» تدوین را برعهده داشته‌اند و صداگذاری فیلم را نیز «بنجامین بنوا» و «دنی سشو» انجام داده‌اند.

بازیگران این فیلم فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی و صدف عسگری هستند.

فیلم درباره‌ی مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده در شب یلدا در یک برنامه‌ی تلویزیونی پربیننده حاضر می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول بخشیده شود.

آخرین داستان

انیمیشن «آخرین داستان» از جمله پویانمایی‌های امسال است که می‌تواند از بخت‌های جایزه محسوب شود. آخرین داستان را «اشکان رهگذر» کارگردانی کرده و فیلم‌نامه‌ی آن را نیز خودش نوشته است.

سرپرستان انیماتورها، بابک ارجمند، ریحانه میرهاشمی و حامد شاملو هستند و تدوین آن را «ژینوس پدرام» برعهده داشته است. صدابرداری و صداگذاری این فیلم انیمیشنی را «علیرضا علویان» انجام داده و موسیقی آن را «کریستف رضاعی» ساخته است.

اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پورشیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری و زهیر یاری صداپیشگان این انیمیشن هستند.

داستان این فیلم برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه است.

بنیامین

دیگر فیلم انیمیشنی حاضر در جشنواره امسال سینمایی «بنیامین» است که «محسن عنایتی نوش‌آبادی» آن را کارگردانی کرده و البته آن را نیز خودش به رشته‌ی تحریر درآورده است.

تدوین این فیلم را نیز محسن عنایتی نوش‌آبادی بر عهده داشته و موسیقی آن را «بهزاد عبدی» ساخته است.

صداپیشگان این فیلم چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری و مریم شیرزاد هستند.

داستان درباره‌ پسری از قوم بنی‌اسرائیل است که برای آزادی جان مادرش مجبور به سفری خطرناک می‌شود. او در این سفر با حوادثی روبرو می‌شود که دیدگاهش را نسبت به زندگی و قومش تغییر می‌دهد.

شب آفتابی

«سید علی مدنی» کارگردانی این انیمیشن را برعهده داشته و البته تدوین آن را نیز برعهده داشته است. فیلم‌نامه‌ی این فیلم انیمیشنی را «یونس لطفی» نوشته است. و موسیقی آن را «آرمین رهبر» ساخته.

نگاهی به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۷ – بخش اول

فیلم‌های مستند

در جشنواره امسال فیلم‌های مستند هم اکران شده و به رقابت می‌پردازند. در ادامه به معرفی اجمالی فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره امسال می‌پردازیم.

بهارستان خانه ملت

«بابک بهداد» فیلم مستند بهارستان خانه ملت را ساخته که جغرافیای تاریخی و اجتماعی منطقه بهارستان تهران از دوره ناصرالدین شاه تا انقلاب 57 را روایت می‌کند.

تمام چیزهایی که جایشان خالی است

فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» را «زینب تبریزی» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته است و خودش نیز نویسنده و پژوهشگر این فیلم مستند بوده.

خانه‌ای برای تو

«مهدی بخشی مقدم» کارگردان این فیلم مستند است که درباره‌ی داوود جوان سی ساله‌ی گیلانی است که کم‌تر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد و در شغلش دچار شکست وحشتناکی شده است. او همزمان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده و در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد.

دلبند

فیلم مستند بعدی «دلبند» است که «یاسر طالبی» آن را ساخته و کارگردانی کرده است. «علی رمضانی پاچی» و «فرزانه فتحی» نویسندگان و پژوهشگران این فیلم مستند هستند.

دلبند قصه‌ی شیرین زندگی مادری تنها و مهربان که در دامنه البرز مرکزی به همراه گاوهای خود روزگار می‌گذراند را روایت می‌کند.

نت‌های مسی یک رویا

«رضا فرهمند» کارگردان مستند نت‌های مسی یک رویا است و موسیقی این فیلم را «کریستف رضاعی» ساخته است.

داستان فیلم درباره ملوک 10 ساله است که عطش ریاست بر بچه‌های بازمانده را دارد. او با دوستانش سیم‌های مسی خانه‌های ویران شده را درمی‌آورند و با فروش آن‌ها زندگی را می‌گذرانند.

فیلم‌های کوتاه

در جشنواره امسال فیلم‌های کوتاه هم حضور دارند و به رقابت می‌پردازند که در ادامه معرفی می‌شوند:

بچه‌خور

فیلم «بچه‌خور» را «محمد کارت» کارگردانی کرده است. او به همراه «آبان عسگری» فیلم‌نامه‌ی این فیلم کوتاه را نوشته است و «اسماعیل علیزاده» تدوین آن را برعهده داشته.

هیچ‌کس عشق کودکان را جدی نمی‌گیرد، در حالیکه هیچ‌چیز قدرتمندتر از عشق کودکانه نیست.

دریای تلخ

فیلم کوتاه «دریای تلخ» به کارگردانی و نویسندگی «فاطمه احمدی» داستان ماریا، زن جوان رومانیایی که به تازگی از همسرش جدا شده و با دختر 5 ساله‌اش به لندن مهاجرت کرده است را روایت می‌کند.

رورانس

«سوگل رضوانی» کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس فیلم کوتاه رورانس است که درباره‌ی رعنا است که درگیر رابطه‌ی عاطقی با بهرام، هم‌بازی تئاترش شده و در شب آخر اجرا تصمیم می‌گیرد از مواجهه به واقعیت بگریزد.

گسل

فیلم کوتاه «گسل» به کارگردانی «سهیل امیرشریفی» محصول انجمن سینمای جوان است. فیلم‌نامه‌ی این فیلم کوتاه را امیرشریفی و «آزاده شاهمیری» نوشته‌اند.

جشنواره فیلم فجر 97 از امروز آغاز به کار کرده است. با نقد و بررسی فیلم‌های حاضر در این جشنواره هر روز با گیم‌نیوز همراه باشید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.