Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

به موفقیت رساندن یک فروشگاه دیجیتال گیم کار سختی است!

0

البته موج راه‌انداری فروشگاه‌های دیجیتال شاید این روزها جدید به نظر برسد، اما در ایران چند سالی است که این روند مخصوصا در موبایل و بحث اپلیکیشن‌ها (به خصوص اندروید) با شدت تمام دنبال می‌شود. بعد از کافه بازار و مایکت، هر دم و دستگاه بزرگی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه دیجیتال زیرساخت و پول کافی داشته در ایران کسب و کاری راه انداخته است. کسب و کاری که اغلب به واسطه‌ی مناسبات، اختیارات و کلک‌های بازاریابی و سوءاستفاده‌های ممکن قانونی در ایران رونق دارد. اما در خارج از ایران این نقشه‌ها قابل اجرا نیستند و اساسا چون فضای رقابت سالم و ساز و کار استورها مشخص است و البته مهم‌تر از همه قانون کپی رایت وجود دارد و به طور سفت و سخت پیگیری می‌شود، به موفقیت رساندن یک فروشگاه دیجیتال کار سختی است. مخصوصا اگر از نوع گیمی باشد.

در همین حال است که تنها بعد از 10 ماه از آغاز به کار Razer Game Store این فروشگاه دیجیتال به تعطیلی کشیده شده و 28 فوریه آخرین روز کاری آن خواهد بود. روزی که برای اندک کاربران این استور که حتا یک سال هم دوام نیاورده و به دلیل سیاست‌های انقباضی ریزر بسته خواهد شد یک خداحافظی معنادار است: برای موفقیت باید محتوای اختصاصی داشت.

موضوعی که شاید در اغلب کسب و کارهای دیجیتال و حتا غیردیجیتال یک رکن مهم و اساسی است ولی شاید تنها در ایران است که اهمیت چندانی ندارد. به جای تخفیف، جوایز و بهره‌مند کردنِ کاربران از خدمات مخصوص، در ایران استورها معمولا محصولات مشابهی را با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌کنند و درصدهای متفاوتی سود به تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند. در چنین شرایطی، تنها چیزی که کاربران را به این استورها وفادار می‌کند روش‌های تبلیغاتی آن‌ها است. روش‌هایی که برای برخی استورها به مثابه‌ی سوخت مصرفی هستند.

Razer Game Store یک فروشگاه دیجیتال بازی‌ بود که کدهای استیم و یوپلی بازی‌ها را عرضه می‌کرد. این فروشگاه همچنین برای کاربران خود هدایا، بسته‌های پیشنهادی و تخفیف‌های مناسب فراهم می‌کرد و خدماتی ارائه می‌داد. با این حال، در حال حاضر ظاهرا این فروشگاه عوایدی برای راه‌اندازان خود ندارد و در زمانی که اپیک گیمز با قدرت به عرصه‌ی فروش دیجیتال بازی‌ها ورود کرده و کار حتا برای استیم هم سخت شده است، ریزر ترجیح داده فروشگاه خود را تعطیل کند.

این فروشگاه به کاربران خود اخطار داده که تا پیش از 28 فوریه اگر کدی از این فروشگاه دریافت کرده‌اند استفاده کنند و در صورتی که چیزی از آن پیش‌خرید کرده‌اند، متعهد شده که محصول خریداری شده را در زمان عرضه به کاربر تحویل دهد.

این رفتار یک فروشگاه تعطیل شده با کاربران و مشتریان خود است که اصلا با استورهای داخلی قابل مقایسه نیست. بلبشوی بازارهای دیجیتال و الکترونیک داخلی و وضعیت نابسامان محصولات دیجیتال، بازی‌های موبایل و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پی‌سی در استورهای مختلف بدون حق کپی و رعایت حقوق خریداران، نیازمند رسیدگی جدی است. اما به هر حال اولین قدم تصویب و اجرای قانون کپی رایت و همسان‌سازی قیمت بازی‌های داخلی و خارجی با عرف و ارزش واقعی محصول است.

منبع kotaku

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.