Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

یادداشت: درباره‌ی شارلیز ترون – هیولایی که پرنسس شد!

HOLLYWOOD, CALIFORNIA - FEBRUARY 24: Charlize Theron attends the 91st Annual Academy Awards at Hollywood and Highland on February 24, 2019 in Hollywood, California. (Photo by Matt Winkelmeyer/Getty Images)
0

«شارلیز ترون» (Charlize Theron) که این سال‌ها به واسطه‌ی زیبایی و شیک‌پوشی خود در ایران محبوب شده، احتمالا یکی از قدرنادانسته‌ترین بازیگران مطرح دنیا در میان طرفداران است. زیبایی خانم ترون و اندام تراشیده‌اش از او نماد جذابی ساخته تا با فراموش شدن هنرش، پوسته‌ای از او ستایش شود. در حالی که شارلیز ترون یکی از موفق‌ترین بازیگران نسل خودش است و شاید کم‌تر طرفداری آن را به خاطر داشته باشد.

مجله‌ی تایم در سال 2016 شارلیز ترون را در میان 100 فرد تاثیرگذار در دنیا قرار داد. شارلیز ترون توانسته بود در سال 2007 «پروژه‌ی توسعه‌ی آفریقا» را کلید بزند. یک سال بعد به همین مناسبت سفیر صلح سازمان ملل شد تا از جوانان آفریقایی در مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی حمایت کند. «پروژه‌ی توسعه‌ی آفریقای شارلیز ترون» (به اختصار CTAOP) وظیفه دارد تا با آگاه‌سازی و روش‌های مقابله و پیشگیری از ایدز، این بیماری را در میان جوانان آفریقایی (به خصوص زادگاهش آفریقای جنوبی) کنترل کند.

بان کی‌مون در مورد شارلیز ترون گفته بود:

شما همواره خود را وقف بهتر کردن زندگی زنان و کودکان در آفریقای جنوبی و جلوگیری و به پایان رساندن خشونت‌ها علیه زنان و دختران کرده‌اید.

شارلیز ترون در بسیاری سازمان‌های حمایت از حقوق زنان عضو است و البته به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین حامیان حقوق حیوانات در دنیا، عضو فعال سازمان PETA است. ترون در سال 2014 نیز در برنامه‌ای با عنوان «تجاوز را حالا متوقف کنید» یکی از سخنرانان اصلی بود. در همین سال موسسه‌ی او CTAOP از جمله بنیادهای خیریه‌ای بود که از جمع‌آوری کمک‌های مالی سالانه‌ی «شهرت و بشردوستی» که در شب مراسم اسکار هشتاد و ششم با حضور ترون، هاله بری و سخنرانی جیمز کامرون برگزار شد، برخوردار شدند.

در سال 2015 او با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به «آنگلا مرکل» و «انکوسازانا دلامینی زوما» از آن‌ها برای دفاع از حقوق و جایگاه زنان در دنیا درخواست کرد. این دو عضو گروه G7 زنان قدرتمندی از «آلمان» و «آفریقای جنوبی» بودند که در اجلاس سال 2015 شرکت داشتنند.

By World Economic Forum – Flickr: Crystal Award Ceremony – Exploring Arts in Society: Charlize Theron, CC BY-SA 2.0,

مجله‌ی تایم در سال 2016 شارلیز ترون را در میان 100 فرد تاثیرگذار در دنیا قرار داد، اما او پیش از این به بت زیباروی هالیوود که استعداد زیادی در بازیگری داشت تبدیل شده بود. ترون در واقع خیلی قبل‌تر از آغاز فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری خود به صورت جدی، یک بازیگر تحسین شده بود.

ترون که حالا 43 سال دارد در اواخر دهه‌ی 90 میلادی در هالیوود به عنوان یک ستاره شناخته شد. اولین نقش جدی او در فیلم «وکیل مدافع شیطان» در سال 1997 بود. او بعد از آن با بازی در فیلم‌های Mighty Joe Young در سال 1998 و The Cider House Rules در سال 1999 بیش از پیش شناخته شد.

او اما در سال 2003 توانست برای بازی در نقش قاتل سریالی «آیلین وورنوس» در فیلم Monster جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت کند و به اولین آفریقایی تبدیل شد که در یک رشته‌ی مهم جایزه‌ی اسکار می‌برد. او بعد از این نقش نیز برای فیلم «کشور شمالی» در سال 2005 یک بار دیگر نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد اما به آن دست نیافت.

او برای بازی در نقش زنانی که درگیر مشکلات اجتماعی یا روحی هستند تحسین شده است. ترون برای بازی در فیلم‌های Young Adult در سال 2011 و Tully در سال 2018 که در هر دو نقشی از این جنس دارد، نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شد.

شارلیز ترون که حالا در بسیاری از فیلم‌های پرفروش و تجاری امریکایی ایفای نقش می‌کند، یک بازیگر شایسته و یک انسان خوب و قدرتمند است که توانسته از شهرت و محبوبیتش در هالیوود برای بهتر زیستن انسان‌های دیگر استفاده کند. دلیل اصلی جذابیت او باید مهارت در بازیگری و موفقیت در اقدامات بشردوستانه باشد، نه زیبارویی و خوش‌پوشی‌اش در مراسم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی.

به گمانم بسیاری از طرفداران ترون حتا نمی‌دانستند که او اکنون 43 سال دارد و از بازیگران جوان هالیوود محسوب نمی‌شود. به گمانم، بسیاری حتا نمی‌دانستند که او یک جایزه‌ی اسکار دارد و احتمالا فیلم «هیولا» را هم ندیده‌اند. و به گمانم این قضاوت آدم‌ها از پوسته یک عادت ساده‌لوحانه‌ است که البته به کسی ضرر نمی‌رساند؛ اما بهتر است متوقف شود.

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.