Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

گزارشی از روند داوری آثار هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران – قسمت دوم

0

قسمت اول از گزارش «آرش حکیمی» داور جشنواره‌ی بازی‌ها را روز گذشته در گیم‌نیوز منتشر کردیم و مطابق انتظار این مطلب به یکی از اتفاقات جذاب این روزهای گیم‌نیوز تبدیل شد. هر آن‌چه درباره‌ی آرش حکیمی و چرایی آغاز نگارش این گزارش از روند داوری آثار در جشنواره‌ی هشتم لازم بوده را در قسمت قبلی گفته‌ایم که می‌توانید در همان مطلب بخوانید. در ادامه و برای پرهیز از بیش از حد منقطع شدن روایت، به سراغ مابقی گزارش آرش حکیمی از روزهایی که درگیر داوری و سنجش بازی‌های ارسالی به جشنواره بوده می‌رویم. در ادامه با گیم‌نیوز همراه باشید.


15 بهمن دوشنبه – امروز ساعت 9 کار را شروع کردم. گروه تلگرام داوری جشنواره را که باز کردم دیدم آقای بختیار اصرار دارد که آقایان رزومه‌های‌شان را بفرستند. یعنی هنوز نفرستاده بودند. احمدوند و شانیار هم یک رزومه آماده فرستاده بودند که به کار بختیار نمی‌آمد. حتی 3 دقیقه هم زمان نمی‌برد. اما حتماً همین قدر هم وقت ندارند. فقط من مانده‌ام اگر این قدر سرشان شلوغ است چرا مسئولیت قبول می‌کنند؟!

ساعت 19 و 27 دقیقه. امروز حدود ساعت 11 قبل از ظهر بود که خبری مبنی بر انتخاب داوران جشنواره منتشر شد. آقای مسعود عسگری فوراً به من تبریک گفت. عسگری هر سال در جشنواره شرکت می‌کند و تا امروز هم چیزی برنده نشده. استودیو باران رویا را دارد. بازی‌های قابل قبولی می‌سازد ولی به هر حال تا الان چیزی نبرده. معتقد است که کار ما دیده نمی‌شود که البته فکر می‌کنم حق هم دارد. دوست دارم امسال یک چیزی ببرد.

ساعت 4 بعد از ظهر با آقای محبوبیان و دوستان رسانه در انستیو جلسه داشتیم. اواسط جلسه بود که آقای بختیار زنگ زد و تشکر کرد که خیلی زود کارها را انجام دادم و خواهش کرد که درباره بازی‌های جشنواره در عموم چیزی منتشر نکنم. منظورش بازی آریو بود که این یکی دو روزه چند تا باگ ازش گرفتم و در توییتر منتشر کردم. من هم گفتم چشم، تا قبل از این‌که خبر مشخص شدن داوران را منتشر کنید من آن توییت‌ها را زدم، از الان به بعد فرق می‌کند.

از انستیتو تا خانه بیش از دو ساعت طول کشید. حالا باید هم خوراک فردای دیجیکالا مگ را تهیه کنم و هم متن شروع ثبت نام دوره خبرنگاری انستیتو را بنویسم و هم بقیه بازی‌های جشنواره را بررسی کنم. از بازی‌ها دیگر چیزی نمانده، فکر می‌کنم حدود 20 عدد مانده باشد. گوشیم هم کلاً پر شده باید فکری به حالش بکنم.


16 بهمن سه شنبه – ساعت 11 و 20 دقیقه قبل از ظهر است و آقای حسن مهدی اصل که قرار بود داور بخش تولید جشنواره باشد از گروه تلگرامی جشنواره حذف شد و آقای مهرداد آشتیانی توسط جعفر بختیار اضافه شد. اصلاً خوش ندارم اسمم هیچ جا کنار همچون […] باشد. باید فکری بکنم. (در متن اصلی به جای … ناسزا بود!)

17 بهمن چهارشنبه – ساعت 12 ظهر است و من دیروز خیلی کار داشتم. سه شنبه‌ها به دیجیکالا می‌روم برای ضبط برنامه. نرسیدم متن دوره خبرنگاری انستیتو را بنویسم. ولی امروز صبح نوشتم و فرستادم.

دیشب یکی از اراذل در توییتر زیر یکی از ویدیوهای من که از بازی آریو باگ گرفته بودم چیزی نوشته بود. من هم یک جواب ریزی دادم. شب گلخانی زنگ زد که حاجی میرزایی خواهش کرده این جواب را پاک کنم. من هم گفتم نمی‌‌کنم.

یکی دیگر از اراذل هم دیروز متنی نوشته بود و به انتخاب من به عنوان داور اعتراض کرده بود. نوشته بود که دبیر جشنواره باید من را تنبیه کند. یک لحظه قیافه‌ی محمد حاجی میرزایی آمد جلوی چشمم که دارد مداد لای انگشتم می‌گذارد.

دیروز ساعدی گفت لیست بازی‌ها را برایش فرستاده‌اند که بهترین بازی‌های ژانر را انتخاب کند. لیست را دیدم همان سبک‌هایی بود که از اول زده بودند. غلط و غلوط. اصلاً به اصلاحیات من توجهی نشده بود. چه می‌شود کرد؟! نمی‌دانم.

در باب آشتیانی هم فکر کردم. تصمیم گرفتم عکس‌العملی نشان ندهم. چون هیچ عکس العمل سازنده‌ای به ذهنم نرسید.


22 بهمن دوشنبه – ساعت 1 و 55 دقیقه بعد از ظهر است. گویا  قرار بوده از بنیاد بازی‌ها یک فایل اکسل برای همه بفرستند که به بازی‌ها امتیاز بدهیم اما برای من نفرستادند. آقای بختیار چهارشنبه گذشته تماس گرفت و من گفتم که فایلی به دست من نرسیده. اما از آنجا که بنیاد بازی‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل است و شنبه این هفته هم تعطیل بود، کار موکول شد به یکشنبه یعنی دیروز. بالاخره دیروز فایل را برای من فرستادند و گفتند تا آخر وقت برایمان ارسال کن. ولی نمی‌توانم به بازی‌ها نمره بدهم چرا که بعضی از آن‌ها را باید خرید، بعضی دیگر لینک دانلودشان خراب است و بعضی دیگر هم اصلاً لینک دانلود ندارند. از جمله بازی‌هایی که لینک دانلود ندارند بازی لین با اسم ایرانی آن سوی باران است که احتمالاً یکی از دو بازی برتر امسال است. بازی سرگذشت هم که در استیم صفحه‌اش دیده می‌شود لینک دانلود ندارد، احتمالاً این بازی هم یکی از دو بازی برتر باشد. البته تا نبینم نمی‌توانم نظر درستی بدهم.

دیروز بالاخره در گروه تلگرامی داوران مطرح کردم تا لینک بازی آن سوی باران را به همه بدهند. آقای بختیار هم لینک تست فلایت را فرستاد، حالا باید بروم جایی که یک دستگاه iOS داشته باشد تا تست کنم چون خودم ندارم.

دیروز خانمی از بنیاد بازی‌ها تماس گرفت و گفت که چهارشنبه این هفته یک جلسه دیگر داوری داریم. ساعت 3 بعد از ظهر. تمام این مدت در حال تهیه یادداشت‌هایی بودم که در جلسه مطرح کنم، از جمله این که ژانرها در فایل اکسلی که برای داوران و اعضای آکادمی فرستاده شده ایراداتی دارد و این طوری احتمالاً حق بعضی‌ها ضایع می‌شود. البته آقای بختیار اصلاحاتی که من روی ژانرها اعمال کرده بودم را در فایل لحاظ کرده بود ولی من تنهایی نرسیده بودم تمام بازی‌ها را در آن مدت کوتاه ببینم فلذا بعضی ژانرها هنوز اشکال داشت. فایل گوگل شیتی که همان اول برایمان ارسال کردند هنوز دست نخورده است، فقط من و وهاب ژانرهای پیشنهادی‌مان را اعمال کرده بودیم، بقیه نه. واقعاً این حد از بی‌مسئولیتی بی‌سابقه است. البته حالا شاید در جای دیگری کار را انجام داده باشند. نمی دانم…

امروز از صبح بازی‌های کوییز و کلمه‌ای را تست کردم. الان که ساعت 2 و 6 دقیقه بعد از ظهر است حالم دارد از این همه بازی دری وری بهم می‌خورد.

مورد دیگر این است که با وجود این که قرار بوده در این جشنواره فقط بازی‌های منتشر شده شرکت کنند اما چندین بازی وجود دارد که منتشر نشده است. البته که من با این تصمیم از بیخ مخالف بوده‌ام و هنوز هم هستم، ولی به هر حال چیزی که اعلام شده باید اعمال شود.

دیروز به یک بازی برخوردم به اسم حکایت فراهان که در ایران اپس منتشر شده بود. هنوز ناقص است ولی به نظر می‌رسد خیلی تمیز کار شده و سبکی شبیه فاینال فانتزی‌های قدیمی دارد. البته تا جایی که من جلو رفتم خبری از آپ گرید و غیره نبود ولی به نظرم باید داشته باشد. نکته ظریف در باب این بازی و شرکت در جشنواره این است که احتمالاً کسی بازی را نمی‌بیند و چون هنوز کامل نیست حتی کاندید هم نمی‌شود، تنها چیزی که به نظرم می‌رسد این است که هیئت داوران و دبیر را راضی کنم که با ایشان تماس بگیرند و امسال از جشنواره انصراف دهند و بتوانند سال‌های دیگر شرکت کنند. حیف است همچون محصولی دیده نشود. در همین راستا با فصیحی هم تماس گرفتم و لینک بازی را برایش فرستادم. کمی هم توضیح دادم، فکر کنم خوشش بیاید، علی الخصوص که باب میل 11bit هم هست.

فکر می‌کنم فقط ژانر بازی‌های مسابقه‌ای باقی مانده باشد. باید امشب تمام کنم. کار دیجیکالا هم هنوز انجام نشده. الله اکبر…


23 بهمن سه شنبه – 3 و 11 دقیقه بعد از ظهر است و امروز دیجیکالا نرفتم. احتمالاً فردا می‌روم. امروز در سایت جشنواره دیدم که دو تا از بازی‌هایی که در بخش اصلی جشنواره شرکت کرده‌اند در بخش جانبی بازی‌های مورد انتظار هم شرکت کرده‌اند. این موضوع را در گروه تلگرامی جشنواره منعکس کردم و آقای بختیار گفت که در شورا مطرح شده و ایرادی ندارد. من هم گفتم به نظر من ایراد دارد. حالا فردا در جلسه حضوری مطرح می‌کنم.

امروز اصرار کردند که فایل امتیازات داوری را برایشان بفرستم، من هم گفتم که همه‌ی بازی‌ها را نمی‌شود دید هنوز مقداری از کار باقی مانده. پاسخ دادند که ایرادی ندارد و این مرحله اول داوری است و یک مرحله‌ی دیگر باقی مانده. خدا به خیر کند.

هنوز موفق نشده‌ام بازی لین را ببینم شاید امشب بتوانم کاری کنم.

25 بهمن چهارشنبه – ساعت 9 و 11 دقیقه شب است و من دو ساعت است که از دومین جلسه داوری بنیاد آمده‌ام منزل. اول از همه بگویم که باز هم ملک‌آرا و ژیان نیامدند. در عین حال آقای سعیدی و آشتیانی هم نیامدند. همین الان به فکرم رسید که به برگزار کنندگان پیشنهاد بدهم که آقایان را از داوری حذف کنند. همین چیزها است که اعتبار جشنواره را خراب می‌کند دیگر. آدم‌های بی‌مسئولیت فقط باید برای خودشان کار کنند. به درد هیچ چیز نمی‌خورند.

در ابتدای جلسه زهتابی مقادیری از روند برگزاری جدید ایراد گرفت که به نظر من هم حق داشت. گفت این که جایزه‌ها را دو دسته‌ی مختلف انتخاب می‌کنند درست نیست، چرا که اگر جوایز باهم متعارض باشند خیلی اتفاق بدی است. مثلاً‌ اگر ما جایزه‌ی سال را به فلان بازی بدهیم و آن بازی در ژانر خودش اول نشود خیلی مسخره است و این اتفاق وقتی می‌افتد که بازی‌ها کیفیت‌شان به هم نزدیک باشد. حاجی‌میرزایی گفت همچون چیزی نمی‌شود ولی به نظر من هم شدنی است یا این‌که حداقل باید جلوی بروز همچون اتفاقی را گرفت.

بعد امتیازات جمع‌بندی شده‌ی بازی‌ها را دیدیم که امتیازات اولیه بود. به نظرم در کل بد نبود فقط بازی آریو در سبک پلتفرمر اول بود که برای من خیلی عجیب بود. البته که فکر نمی‌کنم با حضور لین که اتفاقاً همین امروز منتشر شده شانسی داشته باشد.

چیز عجیب دیگر باقی ماندن دختران ایران بود. یک اپلیکیشنی که اساساً گیم نیست. یک راوی داستانی تعریف می‌کند و ما هم گوش می‌دهیم اما شمایل هنریش خوب است. اینجا بود که فهمیدم داوران بیشتر با چشمشان تصمیم می‌گیرند تا با جاهای دیگر.

نکته دیگر این بود که نظر من و کسری به هم خیلی نزدیک بود. اتفاقاً با دیدگاه بازی‌سازان فاصله داشتیم. ما بازی را اول از همه از روی گیم‌پلی و لذت بخش بودن قضاوت می‌کنیم ولی آن‌ها دارند فکر می‌کنند که بازی چطور ساخته شده. به ما چه که چطور ساخته شده؟!

در پایان 30 بازی در فهرست ماند و بقیه حذف شدند. صورت جلسه‌ای را آوردند و ما امضا کردیم. به عنوان حسن ختام به اتاق داوری بنیاد رفتیم و من آن‌جا بازی سرگذشت را بازی کردم. به نظرم خیلی جالب بود. یا این بازی اول می‌شود یا لین.

چند دقیقه قبل لین را از گوگل پلی دانلود کردم و مقداری جلو رفتم. باید بیشتر بازی کنم تا دستم بیاید. رسولی هم تماس گرفت و گفت ناشر خیلی از اوضاع راضی است و گفته گوگل خیلی به بازی اقبال نشان داده. به نظرم این موضوع خیلی مهم است چون گوگل معمولاً به محصولات درون فروشگاه توجه ویژه‌ای نمی‌کند، یعنی با اپل خیلی فرق دارد. لین را چند روز پیش تاچ‌آرکیدز معرفی کرده بود و اپل هم در آمریکا (گویا) فیچرش کرده. خیلی دوست دارم بسیار موفق شود و سازندگانش پولدار.

ساعت 10 و 32 دقیقه شب. در گروه تلگرامی داوران پیغام دادم که آن 30 بازی منتخب را این‌جا برایمان بفرستید که بقیه بازی‌ها را از روی گوشیم حذف کنم. گوشی در حال ترکیدن است.


پایان قسمت دوم.

ادامه‌ی این گزارش را در روزهای آتی در گیم‌نیوز خواهید خواند.

مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

هجده − سیزده =