Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

سرویس گیمینگ گوگل با نام Stadia رسماً معرفی شد

0

با معرفی رسمی سرویس گیمینگ گوگل در جریان رویداد GDC 2019، این شرکت بالأخره ورود خود به دنیای بازی‌های ویدیویی را اعلام کرد.

رویداد GDC یکی از داغ‌ترین‌های چند سال اخیر است چرا که خبر‌های بزرگ زیادی در جریان آن اعلام شده است. بزرگ‌ترین و موردانتظارترین خبر، رونمایی از سرویس گیمینگ گوگل بود که اندکی پیش این شرکت رسماً این سرویس را که Stadia نام گرفته معرفی کرد. گوگل با این سرویس امکان دسترسی آنی به بازی‌ها را روی تقریباً تمام دستگاه‌های ممکن به ارمغان می‌آورد.

با توجه به مشخصات Stadia که در جریان GDC 2019 از آن پرده برداشته شد، به نظر می‌رسد با سرویس قدرتمندی مواجه هستیم. گوگل تصمیم دارد با این سرویس امکان انجام، تماشا و ساخت بازی را روی یک پلتفرم جمع‌آوری کند. طبق اعلام فیل هریسون نایب رئیس گوگل، این سرویس مبتنی بر فناوری ابری بوده و روی دستگاه‌های دسکتاپ، لپتاپ‌، تلویزیون (از طریق دانگل‌‌های هوشمند)، تبلت و تلفن هوشمند در دسترس خواهد بود. به لطف Stadia، می‌توانید به‌عنوان مثال ویدئو‌های AC Odyssey را در یوتیوب تماشا کرده و آن را به کمک استریم «در کمتر از پنج ثانیه» تجربه کنید.

سرویس گیمینگ گوگل در آغاز عرضه از وضوح نصویر 4K، نرخ فریم ۶۰، صدای فراگیر و فناوری HDR پشتیبانی کرده و در آینده وضوح 8K و نرخ فریم تا ۱۲۰ نیز به آن اضافه خواهد شد. هریسون همچنین قول داده که از قابلیت کراس‌-پلی در این پلتفرم تمام و کمال پشتیبانی می‌شود. قدرت پردازشی این پلتفرم معادل ۱۰.۷ ترافلاپس بوده که از مجموع قدرت دو کنسول ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو بیشتر است!

برای تجربه بازی‌های Stadia روی رایانه‌های شخصی می‌توان از کنترلر‌های استاندارد استفاده کرد، اما گوگل کنترلر مخصوص خودش را نیز همراه با این سرویس معرفی کرده است. کنترلر Stadia با استفاده از وای‌-فای به سرور‌های گوگل متصل شده و به‌طور خودکار دستگاهی که قرار است بازی روی آن اجرا شود را تشخیص می‌دهد. این کنترلر علاوه بر دکمه‌ها و استیک‌های استاندارد، از دو دکمه با کاربری خاص نیز بهره می‌برد: یکی برای ضبط، ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری بازی روی یوتیوب و دیگری دکمه‌ای برای دستیار هوشمند گوگل که به کمک میکروفون داخلی کنترلر دستورات کاربر را تشخیص می‌دهد. لازم به ذکر است که فعلاً سه طرح رنگی متمایز برای Stadia Controller معرفی شده است.

در ادامه خبر‌های داغ فراوانی که گوگل با خود به GDC آورده اعلام شد که این شرکت با سازندگان موتور‌های بازیسازی Unreal و Unity و همچنین میان‌افزار Havoc برای توسعه بازی همکاری می‌کند. مارتی استرتون از استودیو Id Software در خلال رونمایی از Stadia اعلام کرد که بازی DOOM Eternal به این پلتفرم خواهد آمد. گوگل به همین مورد بسنده نکرده و حتی استودیو بازیسازی مختص خودش را هم با نام Stadia Games and Entertainment راه انداخته است؛ مدیریت این استودیو برعهده رئیس پیشین استودیو‌های یوبی‌سافت و EA، جید ریموند است که چندی پیش به تیم گوگل اصافه شد.

علاقه گوگل به ورود به صنعت بازی سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که این غول فناوری آمریکایی با همکاری شرکت یوبی‌سافت پروژه استریم بازی اودیسه را کلید زد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد جدیدترین نسخه مجموعه محبوب اساسینز کرید را روی دستگاه‌های خود به کمک مرورگر کروم استریم کنند. از آن زمان تا پیش از GDC امسال، تنها شایعاتی از پروژه گیمینگ بزرگ گوگل با اسم رمز «یتی» به گوش می‌رسید.

گوگل قیمت پلتفرم جدید خود را در جریان رونمایی مشخص نکرد و برای تاریح انتشار نیز تنها سال جاری را هدف قرار داد. این سرویس ابتدا برای آمریکای شمالی، بریتانیا و «بیشتر اروپا» منتشر شده و چندی بعد برای سایر مناطق نیز در دسترس قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد صنعت بازی به لطف فناوری‌های پیشرفته رابانش ابری تحولات زیادی را در آینده نزدیک به خود خواهد دید و گوگل می‌خواهد که در این زمینه پیش‌رو باشد؛ هدفی که با توجه به رقبای قدرتمندی چون مایکروسافت، سونی و نینتندو، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

منبع Gamespot
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

یک × چهار =