Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

کنترل شاید جذاب‌ترین بازی رمدی بعد از آلن ویک باشد

0

همزمان با نمایش بازی Cyberpunk 2077 در جریان E3 2018 که تقریبا همه‌ی نگاه‌ها را به سمت خود ربود، یک بازی دیگر هم به نمایش درآمد که نه به اندازه‌ی ساخته‌ی سی‌دی‌ پراجکت، اما توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. بازی جدید استودیوی رِمدی (Remedy Entertainment) که «کنترل» (Control) نام داشت. حالا که فرصتی برای تجربه‌ی این بازی مهیا شده و چیزی بیشتر از یک دموی کوتاه از بازی برای ارائه وجود دارد، می‌توان به نتایج جذاب‌تری هم دست پیدا کرد. کنترل شاید جذاب‌ترین بازی رمدی بعد از آلن ویک باشد.

رمدی با عجایب میانه‌ی خوبی دارد و بارها ثابت کرده که می‌داند چگونه یک مبارزه‌ی خوب را طراحی کند. به نظر می‌رسد ایده‌ی کلی کنترل برای چند برابر کردن تاثیر این نقاط قوت در بازی‌سازی رمدی است. بازی شما را در نقش یک قهرمان اکشن تغییر پذیر قرار می‌دهد که قدرت شناور شدن و همچنین تخریب اشیا با استفاده از نیروی تله‌کینتیک را دارد. نام او «جسی» است و کنترل با اولین روز کاری او به عنوان مدیر «اداره‌ی فدرال کنترل» آغاز می‌شود.

مناسک عجیب و منطق رویایی در میان تم‌های اصلی بازی به چشم می‌خورند، و زمانی که تاثیر آن‌ها بر آدم‌ها و مکان‌ها را در کنترل ببینید، احساس می‌کنید که چطور ممکن است هر اتفاقی در بازی بنا بر اراده‌ی «هیس» رقم بخورد.

این سازمان وظیفه‌ی تحقیقاتی را برعهده دارد که به قوانین علمی مربوط می‌شوند. اما بعد از این‌که یک نیروی اسرار آمیز به نام «هیس» راهروهای ساختمان سازمان را در بر می‌گیرد، جسی باید به مقابله با آن برخیزد و همکاران تسخیر شده، موجودات اهریمنی و تکه‌های تخریب‌گر و منفی انرژی را از سر راه بردارد.

یکی از پرتکرارترین صحنه‌هایی که در «خانه‌ی قدیمی» (نامی که برای ساختمان دفتر FBC انتخاب شده است) خواهید دید، کارمندان تسخیر شده توسط هیس هستند که در هوا معلق مانده‌اند. رنگ قرمز پخش شده در محیط استریل اتاق‌ها، نوعی حس پیشگویی شیطانی را القا می‌کند. مناسک عجیب و منطق رویایی در میان تم‌های اصلی بازی به چشم می‌خورند، و زمانی که تاثیر آن‌ها بر آدم‌ها و مکان‌ها را در کنترل ببینید، احساس می‌کنید که چطور ممکن است هر اتفاقی در بازی بنا بر اراده‌ی «هیس» رقم بخورد.

شگفت‌آور این‌که به نظر می‌رسد «جسی» با همه چیز کنار آمده و به خوبی قادر به کنترل موقعیت‌ها است. او با قدرت کنترل اشیا و یک پیستول تغییردهنده‌ی اشکال در دستش، گزینه‌های تهاجمی و تدافعی بسیاری را در زمان رویارویی با موجودات هیس‌زده در اختیار دارد.

مدتی برای فهمیدن قلق‌های شعبده‌بازی با قدرت‌های تخریب‌گر جسی و اسلحه‌ی خاص او باید زمان صرف کنید و به آموزش دادن خود و ذهنتان بپردازید، اما به محض این‌که به آن مهارت لازم برسید، کنترل به یک زمین بازی برای تجربه‌ی انواع تخریب تبدیل می‌شود. این موضوع زمانی لذت‌بخش‌تر به نظر می‌رسد که می‌فهمید هوش مصنوعی اصلی دشمنان اندکی بی‌پروا است و بنا به گفته‌ی کارگردان بازی «میکاییل کاسورینن» این تعادل جاری باقی می‌ماند.

اما به جهت رسیدن به احساسی از کنترل، حداقل باید از لطافتی که بازی برای عادت کردن به این موضوع به خرج می‌دهد قدردانی کرد.

به جای آزادانه به پرواز درآمدن، جسی می‌پرد و شناور می‌ماند و بعد به آرامی به سطح زمین برمی‌گردد. شما همچنین می‌توانید او را با سرعت به زمین هدایت کنید یا با یک ضربه‌ی ناگهانی از بالا روی یکی از دشمنان فرود بیایید و او را از پا درآورید. با این‌حال قاکتورهای تعیین کننده همزمان با پیشروی در بازی و قدرت‌گرفتن جسی در طول داستان تغییر می‌کنند. حتا یک لحظه تعلیق در هوا می‌تواند به شما دید کاملی از دشمنان و اشیا در دوردست بدهد که هر دو را می‌توانید از راه دور کنترل کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کنترل یک میزکار را به دست بگیرید و آن را به جمعی از دشمنان بکوبید یا در مقابل شلیک دشمنان به عنوان سپر از آن بهره بجویید. حتا می‌توانید بلوک‌های سیمانی را از دیوارها و سقف‌ها با یک اشاره جدا کنید و بر سر دشمنان بریزید.

اما شاید راضی‌کننده‌ترین استفاده از این قدرت‌ها زمانی باشد که یک موشکِ در حال اصابت به هدف را در میانه‌ی راه بگیرید و مسیرش را تغییر بدهید تا به خود شلیک‌کننده برخورد کند.

اما جسی تنها کسی نیست که از این قدرت‌ها برخوردار است. برخی از دشمنان او هم می‌توانند در هوا معلق شوند یا اشیای نزدیک را کنترل کنند. این دشمنان مشخصا چالش سخت‌تری نسبت به دشمنان اسلحه به دست کلاسیک خواهند بود. به طور خاص، یکی از حرکت‌های جسی -همان فرودِ تعیین شده بر سر دشمنان- زمانی که علیه خودتان استفاده شود، خیلی دردناک است.

قابلت کنترل ذهن در دموی به نمایش گذاشته شده در GDC رونمایی شد، که در واقع به شما این قدرت را می‌دهد که هوش مصنوعی دشمن را به صورتی دستکاری کنید که به کمکتان بیاید. هنوز هیچ صحبتی در این باره که آیا دشمنان هم می‌توانند همین کار را با ذهن جسی انجام دهند و او را کنترل کنند یا نه انجام نشده است، اما به نظر می‌رسد که ما هنوز به همه‌ی کارهایی که آن‌ها قادر به انجامش هستند نزدیک هم نشده‌ایم.

شگفت‌آور این‌که به نظر می‌رسد «جسی» با همه چیز کنار آمده و به خوبی قادر به کنترل موقعیت‌ها است. او با قدرت کنترل اشیا و یک پیستول تغییردهنده‌ی اشکال در دستش، گزینه‌های تهاجمی و تدافعی بسیاری را در زمان رویارویی با موجودات هیس‌زده در اختیار دارد.

با پیدا کردن اشیای قدرت، توانایی‌های جسی هم افزایش پیدا می‌کنند، اما برای به دست آوردن قدرت پنهان شده در این اشیای جادویی، جسی باید سفری به یک ریلم جاودانه‌ی جادویی با طراحی مینیمالیستی داشته باشد. اگر تبلیغات بازی کنترل را از E3 به این سو دنبال کرده باشید حتما تصویر معلق جسی در خلأ در مقابل نیرویی غیرقابل رویت را به خاطر دارید.

کنترل با ساختاری شبه‌ مترویدوانیا ساخته شده و شما را ملزم می‌کند تا با قدرت‌های جدید و قابلیت‌های تازه به دست آورده‌تان، مکان‌های قبلی را دوباره بگردید و به همین خاطر وارد کردن یک بعدِ تازه به بازی یک طرح ویژه و خطرناک است.

صبر کردن برای رسیدن به پاسخ سوالات بیشماری که از تجربه‌ی دموی بازی کنترل در ذهن ما شکل گرفته کار دشواری است. منتظریم تا این بازی عرضه شود و داستان جسی و قدیمی‌ترین خانه را از ابتدا تا انتها دنبال کنیم.

با گیم‌نیوز همراه باشید.

منبع gamespot

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.