Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

پنج موردی که سونی برای موفقیت در نسل بعد باید به آن‌ها توجه کند

0

پلی‌استیشن بعدی از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، زودتر عرضه خواهد شد. پس سونی باید به‌‌دنبال راه‌کارهایی برای ماندن در بهترین‌‌های نسل بعد کنسول‌ها باشد. با ادامه این مطلب همراه گیم‌نیوز باشید.

سونی علاوه‌بر آماده‌سازی و جانشینی کنسول نسل بعدی خود به‌جای پلی‌استیشن ۴ است، خود شرکت نیز باید مواردی را برای موفقیت برای نسل بعد رعایت کند. سونی در این نسل با فروش ۹۰ میلیونی کنسول پلی‌استیشن می‌توان گفت که جنگ کنسولی را از مایکروسافت و نینتندو برده است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا با ورود سرویس استریم، سونی همچنان می‌تواند به موفقیت خود ادامه دهد یا خیر؟

در ادامه به ۵ عامل مهمی که سونی با اعمال آن‌ها می‌تواند موفقیت خود را تکرار کند، نگاهی می‌اندازیم:

۱- بازی‌های انحصاری

سخت‌افزارهای کنسول‌‌های سونی و مایکروسافت در نسلی که گذشت شباهت‌‌های بسیاری به هم داشت؛ اما نکته‌ای که باعث شد تا سونی از این جنگ سربلند بیرون بیاید بازی‌های بزرگ انحصاری بود.

سونی بازی‌‌های انحصاری بزرگ‌تر و بیشتری نسبت به مایکروسافت داشت. بازی‌هایی مانند آنچارتد، بلادبورن، اسپایدرمن، گاد‌آف‌وار و بسیاری از بازی‌های بزرگ انحصاری‌ای که سونی در طول این نسل منتشر کرد. البته مایکروسافت نیز انحصاری‌هایی مانند هیلو و فورتزا نیز داشت که البته می‌توان گفت که سونی در این امر بسیار استوارتر از مایکروسافت عمل کرد. اگرچه در اواخر نسل هشتم به سر می‌بریم، اما سونی هنوز بازی‌‌های منتشر نشده‌ای مانند قسمت دوم لست‌آف‌آس و بازی کوجیما یعنی دث استرندینگ دارد که امید بسیاری به موفقیت آن‌ها است. سونی در اواخر نسل با مشکل کمبود بازی‌هایش مواجه است و همین امر باعث شده که بعد از سال‌های بسیار از E3 2019 کنار بکشد. شاون لیدن به کمبود محتوا برای اشتراک گذاشتن با مخاطبان خود در این E3 اشاره کرده بود.

۲-تقویت پلی‌استیشن به عنوان یک پلتفرم دیجیتال

با توجه به پیشبینی‌های انجام شده، سیستم کار کنسول‌های جدید از سیستم‌های قبلی پشتیبانی نخواهد کرد. بازی‌های پلی‌استیشن ۳ بر روی پلی‌استیشن ۴ قابل اجرا نبود، بازی‌های نینتندو Wii U بر روی نینتندو سوییچ اجرا نمی‌شود. اگر بخواهیم از مایکروسافت و اکس باکس وان فاکتور بگیریم، این عملکرد بیشتر کنسول‌های نسل جدید است. برگ برنده مایکروسافت نیز در Xbox Live خود است. اگر یک کاربر دارای بازی‌های دیجیتالی روی اکس باکس ۳۶۰ خود است و آن بازی‌ها از اکس باکس وان پشتیبانی می‌کنند، او با وارد شدن به اکانت اکس باکس لایو خود در اکس باکس وان می‌توانند آن بازی‌ها را تجربه کند. سونی برای موفقیت در نسل بعد می‌بایست این قابلیت را به کنسول‌ خود اضافه کند. فرقی که در این زمینه بین سونی و مایکروسافت وجود دارد بسیار برجسته است.

۳- استریم بازی‌ها

بیش از پنج سال از عملیاتی کردن یک سرویس استریم در Playstation Now می‌گذرد. این سرویس اجازه می‌دهد تا دارندگان پلی‌استیشن۴ و کامیپیوترهای شخصی بازی‌های پلی‌استیشن ۲و ۳ و ۴ را بدون نیاز به دانلود آن استریم کنند. هزینه آن در ماه ۲۰ دلار و در سال ۱۰۰ دلار است. با وجود این که پلی‌استیشن Now تنها سرویس استریمی است که در حال حاضر برای مصرف‌کنندگان در دسترس است، تغییر بزرگی در این حیطه ایجاد نکرد. دلایل آن پیچیده و متنوع هستند، اما محدودیت‌ها و گران‌ قیمت بودن آن دو تا از اصلی‌ترین دلایل موفق نبودن این سرویس به حساب می‌آید. اگر هدف استریم کردن بازی‌ها این باشد که بازی‌ها را بر هر دستگاهی قابل‌بازی کند، Now در این امر شکست خورده است. اگر سونی می‌خواهد با سرویس‌هایی همچون استیدیای گوگل و پروژه xCloud مایکروسافت رقابت کند، باید یک سرویس رقابتی‌تری نسبت به Now به کاربران خود ارائه دهد.

۴-پذیرفتن کراس-پلتفرم و عملیاتی کردن آن

بازی‌های ویدئویی امروزه به راه‌های متفاوتی نسبت به گذشته کشیده شده است؛ استریم بازی‌ها، خرید دیجیتالی بازی‌ها به‌جای دیسک فیزیکی و البته قابلیت کراس-پلتفرم. این قابلیت مدتی است که عملی شده و اگر شما فورتنایت را روی اکس باکس وان بازی کنید، می‌توانید با دوستان‌تان در پلی‌استیشن نیز به‌تجربه آن بپردازید. اما سونی بهانه‌های نامعلومی برای اجرا نکردن این قابلیت داشت. مخصوصا در بازی فورتنایت که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازی روی زمین است. سونی اگر می‌خواهد در این زمینه موفق شود، باید برای کنسول نسل بعدی، قابلیت کراس-پلتفرم را بپذیرد و آن را اعمال کند. هیچ دلیلی وجود ندارد تا به‌عنوان نمونه برای تجربه کال‌آف‌دیوتی جدید بازیکنان فقط با پلتفرم شخصی خود با تجربه آن بپردازند و بازیکنان پلتفرم دیگر نتوانند بازی کنند.

۵-تمرکز بیشتر روی واقعیت مجازی و ساپورت PS VR

پشتیبانی سونی از کنسول واقعیت مجازی خود و فراهم کردن بازی‌های مختلف برای این پلتفرم ستودنی است و به همین دلیل نزدیک به ۵ میلیون Playstation VR به فروش رفته است. به‌نظر می‌رسد که پشتیبانی از آن نیز همچنان ادامه خواهد داشت. اگرچه جامعه دارندگان این کنسول کوچک است اما پشتیبانی کردن سونی از آن‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت سونی در نسل بعد باشد. شاید VR برگ برنده سونی و وجه تمایز آن رقابت با مایکروسافت باشد. تقریبا هیچ کنسول خانگی واقعیت مجازی برای تجربه بازی‌ها، بهتر از VR نیست و این وجه تمایز می‌تواند برای نسل بعدی هم یک قدم مثبت برای سونی قلمداد شود.

چه زمانی باید منتظر کنسول بعدی سونی باشیم؟

تقریبا یک سال پیش بود که خبر کار روی کنسول نسل بعدی و جانشین پلی‌استیشن ۴ که می‌توان آن را پلی‌استین ۵ نامید، به بیرون درز کرد. با شرکت نکردن سونی در E3 پیش رو می‌توان حدس زد که سونی در حال آماده‌سازی برای برگزاری کنفرانس مخصوص خود برای رونمایی از پلی‌استیشن ۵ است. در بهار ۲۰۱۸ یکی از مدیران سابق پلی‌استیشن یعنی جان کودرا در رابطه با کنسول نسل بعد سونی این‌گونه گفته است که ما برای قدم بعدی خود در سه سال آتی آماده خواهیم شد.

به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۹ شاهد رونمایی از کنسول پلی‌استیشن ۵ و در سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه شدن آن باشیم.

منبع Businessinsider

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.