Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

اولین اطلاعات رسمی از مشخصات PS5 توسط معمار این کنسول مشخص شد

1

مارک سرنی، طراح معماری پلی‌استیشن در سخنانی غافلگیرکننده به مشخصات PS5 و قیمت احتمالی آن اشاره کرده است. با گیم‌نیوز همراه باشید.

سرنی این اطلاعات را در مصاحبه مفصلی با وب‌سایت Wired مشخص کرده است. طبق گفته‌های وی، نسل بعدی پلی‌استیشن از درایو‌های پرسرعت SSD بهره می‌برد که نظیر آنها در کامپیوترهای شخصی یافت نمی‌شود. به‌علاوه واحد گرافیکی این کنسول بسیار قدرتمند بوده و از فناوری رهگیری اشعه نور (Ray Tracing) پشتیبانی خواهد نمود.

واحد پردازش مرکزی PS5 از نسل سوم پردازنده‌های رایزن شرکت AMD است که دارای ۸ هسته بوده و در لیتوگرافی 7 نانومتری Zen 2 پیاده‌سازی شده است. واحد گرافیکی اما یک نسخه ویژه براساس خانواده Navi رادئون است که قادر است فناوری پیشرفته رهگیری اشعه نور را ارائه کند. این فناوری اولین بار توسط شرکت انویدیا پس از معرفی سری RTX برسر زبان‌ها افتاد. سونی و مایکروسافت هر دو در نسل هشتم کنسول‌های بازی از فناوری‌های پردازشی و گرافیکی شرکت AMD بهره گرفتند و این همکاری در نسل بعدی نیز ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه مشخصات PS5 از زبان آقای سرنی، به استفاده از درایوهای پرسرعت SSD اشاره شده که تأثیر شگرفی در زمان بارگذاری بازی‌ها خواهد داشت. طبق این گزارش، سرعت بالای درایو به‌کار رفته در PS5 باعث شده که قابلیت جابه‌جایی سریع در تنها در ۰.۸ ثانیه ممکن شود! این زمان روی قوی‌ترین کنسول حال حاضر سونی، یعنی پلی‌استیشن 4 پرو، ۱۵ ثانیه است.

کلیدی‌ترین ویژگی نسل بعدی کنسول پلی‌استیشن طبق گفته مارک سرنی، پشتیبانی از بازی‌های PS4 است. این کنسول قرار است همچنان به روند سنتی پشتیبانی از دیسک پایبند باشد و تماماً دیجیتال نخواهد بود. با این حال سرنی اذعان داشته که سونی به فکر استریم بازی‌ها با فناوری کلاود نیز هست. پشتیبانی از وضوح تصویر 8K و بهینه‌سازی برای فناوری واقعیت مجازی را نیز به فهرست بلندبالای قابلیت‌های هیجان‌انگیز این کنسو اضافه کنید تا انتظار برای معرفی آن بسیار دشوار شود.

تاریخ انتشار و قیمت؟

سرنی در مصاحبه خود اذعان داشته که در سال جاری میلادی نباید منتظر PS5 باشیم. لازم به ذکر است که وی در این مصاحبه صراحتاً از لفظ «PS5» استفاده نکرده است. با توجه به آنکه سونی در E3 امسال غایب خواهد بود، باید منتظر یک رویداد اختصاصی برای نس جدید پلی‌استیشن در اواخر سال جاری یا ابتدای سال آینده میلادی باشیم.

در مصاحبه منتشرشده توسط Wired، هیچ اشاره‌ای به قیمت احتمالی این کنسول نشده است؛ مسئله‌ای که اندکی بعد مشخص شد تعمدی بوده اما مصاحبه‌گر خود پاسخ آقای سرنی به این سوال را منتشر کرده است. سرنی از ارائه پاسخی دقیق امتناع کرده، اما به گفته وی، سونی امیدوار است که قیمتی منطقی با توجه به ویژگی‌های موجود در این کنسول تعیین کند که برای بازیکنان قابل قبول باشد.

این پاسخ غافلگیرکننده نیست چرا که قیمت‌گذاری در اواخر فرایند اتمام پروژه صورت می‌گیرد. احتمال آن وجود دارد که خود سونی هم هنوز در این باره مطمئن نباشد. اظهارات مبهم آقای سرنی اما از یک جنبه بسیار جالب‌توجه است؛ آن هم اینکه می‌تواند اشاره‌ای باشد به قیمت بیشتر از ۴۰۰ دلار برای این کنسول.

منبع VG247 VG247
1 نظر
  1. امین می‌گوید

    احتمال 8K بودن این کنسول ضعیف هست.هنوز بازی سازها در 60HZ و 4K موندند و با معرفی وان ایکس معلوم شد این تکنولوژی هنوز پا نگرفته و تثبیت نشده و بازی سازها باید روش خیلی کار کنند.همچنین کنسول 8K قطعا قیمت نجومی خواهد داشت و قابلیت رقابتی با پی سی رو نخواهد داشت.باید صبر کنیم تا اخبار قطعیتری برسد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.