Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

درباره GOG Galaxy 2.0 – همه سرویس‌های رنگارنگ بازی زیر یک سقف

0

سی‌دی پراجکت با GOG Galaxy 2.0 نشان داده که اهمیت فراوانی به کاربران و تجربه گیمینگ آنها می‌دهد. با گیم‌نیوز در ادامه این مطلب همراه باشید.

فروشگاه GOG را با سیاست‌های کاربردوستانه و ضد DRM می‌شناسیم. گردانندگان این فروشگاه محدودیت‌های منطقه‌ای را بر محصولات خود اعمال نمی‌کرده و تجربه آسان و لذت‌بخش کاربران را اولویت اول خود قرار داده‌اند. البته همین مسئله جدای از جذابیت برای مشتریان، مشکلات زیادی را برسر قرارداد با ناشرین بازی‌های AAA صنعت گیم قرار داده است. استودیو CDPR به‌عنوان نهاد پشت GOG اما چندی پیش با معرفی برنامه GOG Galaxy 2.0 نشان داده از خدمت‌رسانی به دوست‌داران بازی‌ها کوتاه نمی‌آید.

سیاست‌های مثبت فروشگاه GOG برای باقی ماندن در رقابتی که حالا بازیگران بسیار قدرتمندی پیدا کرده، کافی نبوده است. فروشگاه اپیک گیمز و استیم هر روز این عرصه را بیشتر و بیشتر دوقطبی می‌کنند و به همین دلیل، معرفی سرویسی مبتکرانه که متقاضیان زیادی پیدا کند، برای بقا حیاتی است. کلید حل این مشکل برای GOG شاید در برنامه Galaxy 2.0 باشد؛ سرویسی که علیرغم عدم ایجاد تغییرات انقلابی در کلاینت دسکتاپ این فروشگاه، ویژگی‌های فوق العاده کاربردی و جذابی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

خبرنگار وب‌سایت گیم‌اسپات که موفق شده زودتر از موعد عرضه این محصول را امتحان کند، طراحی آنرا بسیار چشم‌نواز و منظم توصیف کرده است. پیوتر کارووفسکی، مدیر اجرایی GOG و اولگ کلاپوفسکی، معاون ارشد توسعه تجارت شرکت، چشم‌انداز خود را برای GOG Galaxy 2.0 اینگونه توصیف می‌کنند: «تمام دوستان و بازی‌هایتان در یکجا». این تعریف معانی زیادی دارد: از جمع‌آوری و سامان‌دهی بازی‌های و دوستانتان در پلتفرم‌های مختلف گرفته تا لانچ و نصب راحت و مستقیم آنها از طریق برنامه.

البته که طبیعتاً نمی‌توان بازی‌های کنسولی را از طریق این برنامه اجرا کرد، اما می‌توان آنها را به فهرست سامان‌دهی Galaxy اضافه کرده و از آن به‌عنوان کتابخانه مدیریتی بازی‌ها استفاده کرد که شامل افزودن خودکار کاور آرت و اطلاعات بازی‌هایی که اضافه می‌‌کنید هم می‌شود. پیش‌تر در نسخه قبل نیز ویژگی‌های کارامد زیادی در این برنامه وجود داشت، اما آنچه که Galaxy 2.0 را متمایز می‌کند، متصل کردن شما به تمام دوستانتان روی همه پلتفرم‌هاست تا پورتالی جامع برای گیمرها فراهم شود.

هدف بلندپروازانه GOG فراتر از صرفاً جمع‌آوری فهرست دوستان و بازی هاست؛ اطلاعات مربوط به مدت زمان تجربه بازی، اچیومنت‌ها و تروفی‌ها و پیامرسانی مستقیم هم از خدمات این آپدیت جدید است. GOG Galaxy 2.0 می‌تواند دوستانتان روی یک سرویس دیگر را پیدا کرده و در صورتی که حساب Galaxy داشته باشند، فوراً شما را به آنها متصل کند. رابط کاربری برنامه طبق توصیفات کاربرپسند و شامل مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات قیاسی است که به‌طریقی آسان در دسترس قرار می‌گیرند. کاربران حتی می‌توانند صفحات برنامه را به انتخاب خود ویرایش کنند و چینش مخصوص خود را داشته باشند.

البته پیوتر و اولگ از چالش‌های پیش‌رویشان در این راه چشم‌پوشی نمی‌کنند. ایجاد ابزاری کارامد برای بازی‌های PC تنها یک سوی ماجراست و آنها باید سرویس‌های بسیار بسته‌تر و انحصاری‌تر کنسول‌ها را هم به ترکیب خود اضافه کنند. GOG در حال حاضر به API شرکت مایکروسافت دسترسی داشته و پشتیبانی از سرویس‌های پلی‌استیشن و سوییچ را هم در برنامه دارد. نسخه دمو برنامه که در دسترس خبرنگار گیم‌اسپات قرار گرفته، شامل بازی انحصاری God of War نیز می‌شده که از طریق Galaxy می‌توان به فهرست تمام تروفی‌های آزاد‌شده و نشده به همراه لوگو‌ها و توضیحاتشان دسترسی یافت. به‌علاوه این برنامه متن‌باز است و کاربران می‌توانند افزونه‌های مختلفی را به آن اضافه کنند.

تمامی اطلاعاتی که به حساب GOG Galaxy 2.0 شما راه می‌یابند روی سرور‌های GOG ذخیره می‌شوند که این یعنی می‌توان روی دستگاه‌های مختلف به راحتی از آنها استفاده کرد؛ اما از آن سو این بدان معناست که GOG از عادات بازی کردن شما چیزهای زیادی می‌داند. پیوتر بسیار سفت و محکم اذعان داشته که GOG قصدی برای ورود به بازار فروش داده ندارد. وی به‌علاوه تأکید کرده که کاربران هر موقع بخواهند می‌توانند حساب و اطلاعات خود را پاک کنند. شاید اگر شرکت‌های دیگر چنین ادعایی می‌کردند، قبول آن اندکی دشوار بود، اما GOG با سابقه مثبت خود نشان داده که می‌توان به وعده‌های کاربرپسندانه‌اش اعتماد کرد.

اولگ و پیوتر در رابطه با نقشی که این برنامه از لحاظ مالی برای GOG دارد اذعان داشته‌اند که امید دارند کاربران پس از جذب به Galaxy، از فروشگاه داخلی آن خرید کنند. البته که طرح و برنامه‌های زیادی برای سوق دادن کاربران به‌سوی استفاده از محصولات پولی GOG وجود دارد، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بیشتر خدماتی که GOG Galaxy 2.0 ارائه می‌کند ارتباطی با تجارت و فروش ندارد. این یک خدمت در راه خدا نیست، اما GOG ثابت کرده که اگر به کاربران نشان دهید واقعاً به‌دنبال بهبود کیفیت تجربه کاربران هستید، آنها به شما وفادار خواهند شد و نتیجتاً سود نیز از راه می‌رسد.

وعده‌های GOG و سی‌دی پراجکت در مسیری درستی هستند و مهم‌تر از همه، ثابت شده که می‌توان به بیشتر آن‌ها دست یافت. اگر مایل هستید زودتر از عرضه رسمی این برنامه را امتحان کنید، می‌تواند با مراجعه به این وب‌سایت برای رویداد آزمایشی بتای آن ثبت‌نام کنید که به‌زودی آغاز خواهد شد.

منبع Gamespot

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.