Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

آیا گوگل به رقیب اصلی ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟

0

تقریبا تا شش ماه دیگر و در تعطیلات سال 2020 میلادی، کنسول نسل نهم ایکس‌باکس با نام رمزی ایکس‌باکس اسکارلت به بازار عرضه می‌شود. از طرفی دیگر شرکت گوگل در حال آمده شدن برای شروعی قدرتمند با سرویس استریم خود یعنی استیدیا است. این موارد خبر از نسلی هیجان‌انگیز و جنجالی را می‌دهند؛ نسلی که ممکن است سبب تغییر همیشگی نحوه‌ اجرای بازی‌ها شود. با توجه به این موضوع، در این مقاله سعی داریم تا به پاسخ این پرسش که “آیا گوگل به رقیب اصلی ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟”، بپردازیم.

در سال 2010 آقای ساتورو ایواتا، رئیس سابق شرکت نینتندو بر این باور بود که رقیب اصلی آن‌ها پلی‌استیشن و یا ایکس‌باکس نیست بلکه این شرکت اپل است که آن‌ها باید در موردش نگران باشند و از آن به عنوان رقیب خود در آینده یاد کنند. این صحبت مربوط به زمانی می‌شود که استفاده از تلفن‌های هوشمند و لمسی به اوج خود رسیده بود؛ به طوری که آیفون و آی‌پد بازار را به دست گرفته بودند و مشکلاتی برای شرکت نینتندو ایجاد کردند.

با گذشت تقریبا یک دهه از صحبت‌های آقای ایواتا، به جرات می‌توان گفت که پیش‌بینی او کاملا درست از آب درآمده است و در یک برهه زمانی، شرکت نینتندو برای ماندن در بازار رقابت تقلا می‌کرد. خوشبختانه شرکت نینتندو از اشتباهات خود درس گرفت و با عرضه‌ی کنسول قابل حمل نینتندو سوییچ به مرکز توجه بازگشت. تجربه نشان داده است هر زمان که نینتندو در موضع قدرت قرار داشته، صنعت بازی‌سازی پیشرفت چشمگیری به خود دیده است.  بنابراین جای خوشحالی است که این شرکت دوست داشتنی به روزهای اوج بازگشته است.

آیا گوگل به رقیب اصلی ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟

حال دلیل نگارش این مقاله این است که به نظر می‌رسد تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است؛ جایی که در آن به جای نینتندو و اپل، دو شرکت گوگل و مایکروسافت نبردی حماسی را آغاز کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای با سرعتی تقریبا زیاد در حال حرکت به سمت سرویس‌های استریم گیمینگ است و با وارد شدن گوگل و پروژه Stadia به صنعت بازی‌های رایانه‌ای، این تغییر مسیر سرعت بیشتری به خود گرفته است. از طرفی دیگر مایکروسافت هم قصد دارد تا با پروژه xCloud در خط مقدم این تحول عظیم قرار بگیرد و به نوعی مانع سلطه‌ی گوگل شود.

سرویس‌های استریم شرکت‌های گوگل و مایکروسافت بسیار وسوسه‌ برانگیز هستند؛ شما می‌توانید بدون پرداخت 500 دلار (یا به عبارتی 10 میلیون تومان!) برای خرید کنسول‌‌ و یا کارت گرافیک‌های جدید شرکت AMD و انویدیا، با استفاده از این سرویس در هرجا که مایلید به انجام بازی مورد علاقه خود بپردازید.

البته چند سالی می‌شود که شرکت مایکروسافت در حال کار روی پلتفرم‌های استریم گیمینگ است، این موضوع به قبل از معرفی سرویس xCloud برمی‌گردد که نشان از اهمیت بسیار بالای آن برای مایکروسافت است.

برای مایکروسافت اهمیتی ندارد که کنسول ایکس‌باکس چند میلیون نسخه فروش داشته باشد. این شرکت قصد دارد تا با فراهم کردن امکان تجربه‌ی بازی‌ها روی پلتفرم‌های مختلف، توجه بازی‌بازان را به خود جلب کند که به جرات می‌توان گفت در این زمینه بسیار هم موفق بوده است. برای مثال سرویس‌های ایکس‌باکس گیم پس، ایکس‌باکس لایو، قابلیت کراس پلی و انتشار بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی و همکاری با نینتندو برای عرضه‌ی بازی برروی نینتندو سوییچ را در نظر بگیرید، تمام این موارد نشان می‌دهند که مایکروسافت از چندین سال پیش مسیری متفاوت را در پیش گرفته و دیگر اهمیتی به میزان فروش کنسول ایکس‌باکس نمی‌دهد.

البته این موضوع به معنای مرگ کنسول‌ها نیست بلکه تنها نشان‌گر این است که مایکروسافت در تلاش برای به دست گرفتن کنترل دیگر پلتفرم‌ها است. به عبارتی دیگر، مایکروسافت با قدرت به ساخت کنسول ایکس‌باکس ادامه می‌دهد اما در عوض در تلاش است تا بازی‌ها و سرویس‌های حاضر روی این کنسول را به دیگر پلتفرم‌ها آورد. ما در عصری به تجربه بازی‌ها می‌پردازیم که عبارت “بازی انحصاری” در حال باختن اعتبار خود است. بارزترین مثال این موضوع انتشار مجموعه محبوب Halo برای پلتفرم رایانه‌های شخصی است.

به رغم توسعه‌ی سرویس‌های استریم گیمینگ، به جرات می‌توان گفت که هیچ خطری کنسول‌ها و سخت‌افزارهای گرافیکی را تهدید نمی‌کند. این تنها بدان معناست که دیگر حق انحصار یک پروژه برای شرکت‌ها اهمیت ندارد و آن‌ها قصد دارند تا با بهره‌برداری از تمام پلتفرم‌ها درآمد خود را به بالاترین حد ممکن برسانند.

آیا گوگل به رقیب اصلی ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟

بنابراین بله، مایکروسافت باز هم به ساخت ایکس‌باکس ادامه می‌دهد اما این بدان معنا نیست که این کنسول تنها راه تجربه باز‌هایی نظیر Gears of War و یا Halo باشد بلکه شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های استریم گیمینگ و یا رایانه شخصی خود به تجربه بازی‌ مورد علاقه خود بپردازید.

اما در هر صورت بازار کنسول‌ها از ظرفیت محدودی برخوردار است. ما ظرفیت دقیق آن را نمی‌دانیم اما کم و بیش تقریبا برابر با فروش حدود 100 میلیون کنسول در هر نسل است. افرادی وجود دارند که که هیچ‌گاه پولی برای خرید کنسول‌ها پرداخت نمی‌کنند اما این افراد مشتاقانه به دنبال تجربه‌ی بازی‌ها روی تلفن هوشمند، تلویزیون و یا رایانه‌ی شخصی خود هستند و به نظر می‌رسد که سرویس‌های استریم گیمینگ می‌تواند نیاز این افراد را برطرف کند. بنابراین نباید اهمیت سرویس‌های Stadia و xCloud را دست کم گرفت.

البته مطمئنا سونی هم در این نبرد خونین برای تصاحب بازار سرویس‌های استریم گیمینگ حضور دارد اما اگر بخواهیم صادق باشیم، گوگل تنها شرکتی است که می‌تواند زنگ خطری برای مایکروسافت باشد. گوگل هم به همان اندازه مایکروسافت عظیم است و افراد با استعداد بسیاری را در خود جای داده است. گوگل قبلا هم موفق به شکست مایکروسافت در زمینه‌ی بازار بازی‌های تلفن‌های هوشمند و مرورگرها شده است. آیا این شرکت می‌تواند با سرویس Stadia شرکت مایکروسافت را شکست دهد؟

آیا گوگل به رقیب اصلی ایکس‌باکس تبدیل می‌شود؟

جواب به این سوال بسیار دشوار خواهد بود اما در عین حال نباید از سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت و تلاش چندین ساله آن‌ها برای به دست گرفتن بازار سرویس‌های استریم گیمینگ چشم‌پوشی کرد. این اولین تجربه‌ی گوگل در صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای در این مقیاس وسیع است اما مایکروسافت اصلا با این بازار غریبه نیست و به نوعی یکی از نمادهای آن به حساب می‌آید. در هر صورت با توجه به شواهد موجود، شانس مایکروسافت برای پیروزی بسیار زیاد است اما این پیروزی آسان به دست نخواهد آمد. البته با توجه به محدودیت‌های موجود در سرعت اینترنت برخی کشورها، باید منتظر ماند و دید که مایکروسافت و گوگل چه راه حلی برای این مشکل و جلب نظر اکثریت بازی‌بازان می‌یابند.

منبع Gamingbolt
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

ده + پانزده =