Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

Call of Duty: Modern Warfare یک ریبوت واقع‌گرایانه با هدف آزرده‌خاطر کردن شماست

0

فرنچایز سالانه‌ی ندای وظیفه به مرحله‌ی ریبوت رسیده است. قسمتِ امسال این مجموعه «ندای وظیفه: جنگاوری نوین» (Modern Warfare) نام گرفته و این یک دلیل دارد. بازسازی تصویر یک فرنچایز 15 ساله برای تطبیق با شرایط امروز.

برندینگ بازگشت به اصول نشان از رویکردی دارد که دیگر استودیوها در سال‌های اخیر برای بازی‌های خود پیش گرفته‌اند. به God of War سال 2018، Doom سال 2016 و Tomb Raider سال 2013 فکر کنید. پس از به پایان رساندن سه‌گانه‌ی جنگاوری نوین با Modern Warfare 3 و انتشار یک بازی که استحقاق بیشتری داشت، استودیوی اینفینیتی وارد می‌گوید تصمیم گرفته تا یک جنگاوری نوین بسازد که هم متناسب با امروز است و هم جریان دارد.

این به معنای یک «جهان اخلاقی خاکستری» است که در آن «نوین» به معنای واقعی کلمه به کار می‌رود: یک مرحله از بازی که اینفینیتی وارد در استودیوی خود برای خبرنگاران به نمایش گذاشت در ماه اکتبر سال جاری در لندن اتفاق می‌افتد. یعنی همان ماه از همان سالی که بازی قرار است منتشر شود.

 

«تیلور کروساکی» کارگردان سینمایی استودیوی اینفینیتی وارد می‌گوید: «زمانی که جنگاوری نوین 3 به پایان می‌رسد، دنیا از شر کلاهک‌های هسته‌ای خلاص شده، ایالات متحده توسط روس‌ها تسخیر شده و هیچ داستان قابل اعتنای دیگری وجود ندارد.» وی ادامه می‌دهد:

پس ما آن خط داستانی را به فراموشی سپردیم، و در عوض آن شخصیت‌ها را بازنمایی کردیم تا بتوانند در درگیری‌های امروز حضور داشته باشند.

او تصریح می‌کند: «دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم نسبت به 10 سال پیش پیچیده‌تر شده است. دشمنان معمولا لباس نظامی نمی‌پوشند، در نتیجه تلفات غیرنظامی نقش پررنگ‌تری در این معادله ایفا می‌کنند.»

کوروساکی بازنمایی جنگاوری مدرن را به «کازینو رویال» تشبیه می‌کند. فیلم جیمز باند سال 2006 که فرنچایز باند را به سمت واقع‌گرایی بیشتر و تاریک شدن کشاند. او به فیلم‌های ارتشی جدید مثل Lone Survivor، اسنایپر آمریکایی، Hurt Locker و سیکاریو اشاره کرد و گفت آن‌ها «درباره‌ی شخصیت‌های سیاه و سفید نیستند» بلکه درباره‌ی کسانی هستند که «از دنیای سختی‌ها عبور می‌کنند».

«جیکوب مینکاف» کارگردان گیم‌پلی داستانی بازی جدید Modern Warfare به یکی دیگر از منابع الهام آن‌ها اشاره می‌کند: بازی ندای وظیفه 4: جنگاوری نوین خود استودیوی اینفینتی وارد و مرحله‌ی AC-130 آن. در این بخش از بازی بازی‌کنندگان از درگیری زمینی جدا می‌شوند و به آسمان می‌روند در حالی که در صفحه‌ی سیاه و سفید بارش گلوله‌ها را تماشا می‌کنند. زاویه دید از هواپیمای AC-130 در این مرحله بسیار به ویدئوهای واقعی این دست از حمله‌های هوایی شباهت دارد.

من در آن لحظه عمیقا و کاملا آزرده خاطر شده بودم.

مینکاف با تاکید بر این جمله اذعان می‌کند که می‌خواهد ریبوت Modern Warfare واقع‌گرایانه و باورپذیر و آزاردهنده باشد. اگر بخواهیم از دو مرحله‌ای که دیده‌ایم قضاوت کنیم باید گفت که دست کمی هم ندارد.

اولین گیم‌پلی که از ریبوت Modern Warfare می‌بینیم از دید SAS بریتانیا روایت می‌شود. در لندن، خارج از میدان پیکادیلی، در یک خیابان شلوغ بمبی در یک اتومبیل می‌ترکد. ارتش مظنونی را در مکانی نزدیک به این واقعه ردیابی می‌کند و مخفیانه وارد یک ساختمان آپارتمانی می‌شوند.

تحت پوشش تاریکی، سربازان SAS که به دوربین‌های دید در شب مجهز‌اند، وارد ساختمان می‌شوند. چیزی تقریبا شبیه به سکانس حساس فیلم Zero Dark Thirty که یک نفوذ مسلحانه‌ی تقریبا بی سر و صدا به یک آپارتمان معمولی را نشان می‌دهد.

آن‌ها به آشپزخانه می‌رسند و دو مرد مظنون و یک زن را می‌کشند. بعد به آرامی به طبقه‌ی بالایی می‌روند و وارد اتاقی می‌شوند. یک مرد، زنی را گروگان می‌گیرد. به او شلیک می‌کنند. گروگان اسلحه‌ای که تا چند ثانیه قبل به سمت خودش نشانه رفته بود را برمی‌دارد و سریعتا مورد اصابت گلوله‌ی سربازان SAS قرار می‌گیرد. یک مظنون دیگر پشت دیوار پناه می‌گیرد. سربازارن SAS به طرف او شلیک می‌کنند و او را از پا درمی‌آورند.

طبقات بعدی را هم به همین ترتیب پاکسازی می‌کنند. نوزادی در گهواره به گریه نشسته است. یک مظنون دیگر زیر تخت مخفی می‌شود، در حالی که لوله‌ی تفنگش قابل مشاهده است. سربازان SAS تخت را به گلوله می‌بندند و او نیز کشته می‌شود.

طبقه‌ی دیگر. یک زن غیرمسلح دیده می‌شود، یک حرکت ناگهانی کافی است تا او هم کشته شود. یکی از افسران می‌گوید: «داشت می‌رفت به سمت ماشه‌ی لعنتی».

نیروهای SAS هیچ‌گاه سوال نمی‌پرسند. آن‌ها هیچ کس را بازداشت نمی‌کنند. تنها کار آن‌ها شامل لحظات تکان‌دهنده‌ای از خشونت است. سریع هستند، بی‌رحمانه ساکت‌اند و بله به طرز آزاردهنده و مشخصی ناراحت‌اند. خیلی پیش نمی‌آید که ببینید در بازی‌های تیراندازی اول شخص بازی‌کننده‌ها کسانی را به راحتی بکشند که شبیه به آدم‌های روزمره‌اند.

بخش دیگر گیم‌پلی به شدت متفاوت است. داستان به بیست سال قبل از وقایع اکتبر برمی‌گردد، در جایی در خاورمیانه. و از زیر شن‌ها آغاز می‌شود. یک دختر جوان به جنازه‌ای آشنا چشم باز می‌کند: مادرش، که در بمباران روس‌ها کشته شده و زیر سنگ و سیمان گیر افتاده است.

دختر نجات یافته و به پدرش سپرده می‌شود. آن‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌ها مخفیانه راه خود را به سوی خانه باز می‌کنند، و کشته شدن دوستان و همسایگانشان توسط سربازان روس را نظاره می‌کنند. دختر و پدر به خانه می‌رسند، جایی که پسر منتظر آن‌ها است. همچنان که بار رفتن می‌بندند، یک سرباز روس آن‌ها را پیدا می‌کند. او به پدر شلیک می‌کند اما فرزندان موفق می‌شوند از چنگ او فرار کنند و مخفی شوند.

بازی موش و گربه آغاز می‌شود و سرباز روس تلاش می‌کند بچه‌ها را گیر بیاندازد. دختر، که در این لحظات کنترل او در دست بازی‌کننده است، یک پیچ‌گوشتی را در یک بار، دوبار و سه بار در بدن سرباز فرو می‌کند تا در نهایت او سلاح خود را بیاندازد. دختر به طرف کلاشنیکوف سرباز روس رفته، آن را برمی‌دارد و سرباز را به رگبار می‌بندد و بعد در اوج حیرت اسلحه را روی زمین رها می‌کند.

وحشت همین‌جا به پایان نمی‌رسد، همزمان با تلاش دختر و برادرش برای فرار به جایی امن، آن‌ها تخریب و غارت روستای خود را به چشم می‌بینند. مردان، زنان و بچه‌ها بی‌رحمانه قلع و قمع می‌شوند. این صحنه زمانی که دختر یک پیستول پیدا می‌کند و آن را به سمت افراد گشتی نشانه می‌رود و به یکی از آن‌ها شلیک می‌کند به انتها می‌رسد.

واضح است که چگونه ده سال بعد را خواهیم دید که همین دختر به یک مبارز آزادی‌خواه تبدیل شده است.

این دختر نیمی از کمپین داستانی ریبوت Modern Warfare را به خود اختصاص داده است، در حالی که در نیمی دیگر، شخصیت‌های شناخته شده‌ای از جمله مامورین SAS «کالپیتان جان پرایس» و «جان “سوپ” مک‌تاویش» هر دو بازنمایی شده برای Modern Warfare جدید به بازی برگشته‌اند. در کنار آن‌ها ما از زاویه‌ی اول شخص یاغی‌ها و مبارزان آزادی‌خواه خواهیم دید جنگ چه اثراتی دارد.

داستان‌های آدم‌های معمولی که برای زندگی کردن در جریان جنگ تلاش می‌کردند ما ار خیلی تحت تاثیر قرار داد.

این را «میکال دروبوت» مسئول ارشد رندرینگ استودیوی اینفینیتی وارد می‌گوید.

برای واقع‌گرایانه‌تر شدن درگیری‌ها، اینفینیتی‌ وارد فناوری‌های خود را به روز کرده تا Modern Warfare شبیه به منابع الهام واقعی‌اش به نظر برسد. این استودیو به میزان زیادی بر فناوری فوتوگرامتری سرمایه‌گذاری کرده و اشیای واقعی را (انسان‌ها، ماشین‌ها یا یک تانک تی-72 روسی) اسکن کرده است تا بازی را بیشتر از همیشه واقع‌گرایانه بسازد.

برای ساخت جنگاوری نوین جدید، از یک انجین هدفدار ساخته شده‌ی جدید استفاده شده که امکاناتی از قبیل سایه‌های ری‌-تریس شده، بازتاب‌ها و همچنین صداها را در اختیار سازندگان قرار داده است. رندرینگ طیفی برای دید در شب و دوربین‌های حرارتی، روشنایی و بازتاب جامع پویا و نورپردازی ولومتریک دیگر امکانات این انجین هستند.

این بازی که در سالن اختصاصی اینفینیتی وارد روی یک دستگاه پلی استیشن 4 پرو نشان داده شده است، به راحتی لقب شگفت‌انگیزترین ندای وظیفه از حیث دیداری را از آن خود می‌کند.

این تلاش برای رسیدن به واقعی‌ترین تصویر، به سلاح‌های بازی، مهم‌ترین ابزار ارتباطی در بازی‌های ندای وظیفه هم تعمیم داده شده است. به گفته‌ی «مارک گریزبی» کارگردان انیمیشن‌های بازی، افکت موشن بلر روی اسلحه‌ها، تصویر به دست گرفتن اسلحه و ریلود کردن و همزمان تکنولوژی جدید صداگذاری نشان خواهد داد که «این سلاح‌ها چقدر قدرتمند به نظر می‌رسند».

«دیوید استول» از روسای استودیوی اینفینیتی وارد می‌گوید:

این بازی یک شبیه‌ساز ارتشی است.

تیم او برای ساخت یک بازی «اصیل و خاکی و نه یک کاریکاتور ابرقهرمانی» خیز برداشته است. و با این‌که بازی‌های تیراندازی ارتشی مدرن در این روزها به شدت خشن هستند، اینفینیتی وارد برای ساخت یک بازی «سهمگین و بالغ فراتر از تعداد کشته‌ها و خون‌ریزی» آماده می‌شود.

مینکاف می‌گوید:

این اصیل‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین بازی است که ما تا کنون ساخته‌ایم. تمام کاری که به عنوان قصه‌گو می‌خواهیم انجام دهیم، ایجاد حس در بازی‌کننده‌ است.

بازی Call of Duty: Modern Warfare امسال برای خانواده‌ی پلی استیشن 4، خانواده‌ی ایکس باکس وان و ویندوز (از طریق بتل‌دات‌نت) عرضه می‌شود و از قابلیت بازی میان پلتفرمی (کراس پلی) برخوردار خواهد بود.

ریبوت Modern Warfare در تاریخ 25 اکتبر یعنی 3 آبان ماه 98 عرضه خواهد شد.

منبع polygon

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.