Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

پیش‌نمایش بازی Control – ستیز با ماورای ابعاد

0

همواره مخالف زیاده‌گویی پیرامون مسائلی واضح و مبرهن بوده‌ام اما زمانی نبوده که صحبت از بازی مکس‌ پین شود و بتوانم از تحسین روایت سینمایی شاهکار این سری محبوب خودداری کنم. نزدیک به بیست سال از انتشار اولین قسمت مکس پین می‌گذرد اما سازندگان آن یعنی استودیوی فنلاندی «رمدی» (Remedy Entertainment) به راه خود ادامه دادند و با عزمی راسخ از ساخت بازی‌هایی تک‌نفره که روایت داستانی، یکی از ارکان اصلی آن‌ها است، دست نکشیدند. بازی‌های بعدی رمدی یعنی الن‌ ویک و «کوانتوم بریک» (Quantum Break) در انحصار مایکروسافت قرار گرفتند و به ترتیب در سال 2010 و 2016 برای کنسول‌های ایکس‌باکس و کامپیوترهای شخصی عرضه شدند. هرچند کوانتوم بریک با تلاش سازندگان برای ارائه اثری شبیه به یک مجموعه سریالی چندان موفق نبود، اما حالا و پس‌از شانزده سال آخرین ساخته رمدی یعنی Control توسط 505Games برای هر سه پلتفرم در دسترس مخاطبان قرار خواهدگرفت. در ادامه با پیش‌نمایش بازی Control با گیم‌نیوز همراه باشید.

اثری منحصربه‌فرد یا ساخته‌ای بر پایه کوانتوم بریک؟

Control در E3 2018 معرفی شد و کنفرانس سونی میزبانی برای نمایش اولین تریلر بازی بود. از همان نگاه اول پیدا کردن شباهت‌های Control با کوانتوم بریک کار چندان دشواری نبود؛ قدرت‌های ماورایی، پرتاب کردن اشیاء و معلق بودن از جمله مواردی بود که آن را در کوانتوم بریک نیز دیده بودیم. اما چیزی که اهمیت دارد تفاوت‌های این دو اثر است که می‌تواند Control را در جایگاه بالاتری قرار دهد. هر دوی این بازی‌ها به وسیله موتور Northlight ساخته شده‌اند و تیم بازی‌سازی نیز تغییر نکرده‌است اما به گفته Thomas Puha رئیس ارتباطات استودیوی رمدی، کارگردانی هنری Control کاملاً متفاوت با کوانتوم بریک است و گیمر در آن شاهد وقفه کمتر ، گیم‌پلی بیشتر، محدودیت کمتر و در نهایت محیط تاریک تری خواهد بود.

ملاقات با ناشناخته

در دنیای Control موجوداتی ماورایی وجود دارند که تهدیدی بزرگ برای انسان به حساب آمده و در مناطقی زیرزمینی به نام Place of Power متمرکز شده‌اند. سازمانی تحت عنوان Federal Bureau of Control وظیفه محافظت از جان انسان‌ها در برابر این موجودات را برعهده گرفته و مقر اصلی خود را نیز روی یکی از همین مناطق قدرت و در منهتن نیویورک بنا می‌کند. در این مقر که Oldest House نام گرفته، برخی از این پدیده‌های ماورایی آزمایش شده و روی آن‌ها تحقیقاتی انجام می‌شود. حال طی اتفاقاتی، این موجودات که تحت عنوان The Hiss شناخته می‌شوند، به Oldest House دسترسی پیدا کرده‌اند و پروتاگونیست بازی، «جسی فیدن» (Jesse Faden) که خود گذشته مرموزی داشته پس‌از کشته شدن مدیر این سازمان وارد این بنای بتنی شده و باید کنترل همه چیز را پیش‌از این که کار از کار بگذرد به دست گیرد.

به گفته نویسنده بازی، سم لیک دوست داشتنی جسی شخصی رانده شده، سرخورده و تنهاست که رازی تاریک را به دوش می‌کشد و او نیز همسو با گیمرها و با پیشروی در بازی به جواب سوالات خود خواهدرسید و اسرار زیادی وجود دارد که مخاطب با پاسخ آن‌ها مواجه خواهدشد. به نظر می‌رسد در گذشته جسی اتفاقاتی رخ داده که در زندگی، خانواده و شهر او تأثیرگذار بوده و اتفاقات بازی نیز به نوعی به آن حادثه مربوط می‌شود.

صفر تا صد بازی در Oldest House روایت می‌شود اما Control برخلاف سایر آثار رمدی کاملاً خطی نیست و دست گیمر را تا حدودی باز می‌گذارد. Oldest House دارای محیطی پویاست که همواره تغییر می‌کند و با آزادی عمل بیشتری که در اختیار مخاطب می‌گذارد، ادای دینی نیز به عناوین مترویدونیا کرده‌است. علاوه بر آن Oldest House مناطقی مخفی را در خود جای داده که پیدا کردن آن‌ها چندان آسان نیست. حتی مأموریت‌های جانبی با داستان‌هایی غنی نیز به بازی اضافه شده که با انجام دادن آن‌ها نه تنها جسی با محیط بازی و آنچه در جریان است بیشتر آشنا می‌شود، بلکه برخی از توانایی‌های ماورایی خود را نیز با انجام همین مأموریت‌ها به دست می‌اورد.

کنترل توانایی‌ها، کلید نابودی دشمنان

حال که صحبت از توانایی‌های ماورایی جسی شد لازم است به بررسی برخی از آن‌ها که در تریلر نمایش داده شده بپردازیم. یکی از این توانایی‌ها telekinesis نام دارد و می‌توان به وسیله آن اجسام را کنترل کرد و از آن‌ها برای از بین بردن دشمنان کمک گرفت. Levitation یکی دیگر از توانایی‌هایی‌ست که در اختیار جسی قرار گرفته و به وسیله آن معلق می‌شود و به مکان‌های جدیدی دست پیدا می‌کند. هرچند گفته شده این توانایی محدودیت‌های خاص خود را داراست. توانایی دیگر The Shield نام دارد و جسی اشیاء تخریب شده را به عنوان سپری در مقابل خود قرار می‌دهد. یکی دیگر از توانایی‌های جذابی که جسی به مرور کسب می‌کند به او این اجازه را می‌دهد که ذهن دشمنان را در اختیار گرفته و آن‌ها را با خود همراه و علیه دشمنان دیگر کند.

در کنار همه این توانایی‌ها سلاح مخصوصی در اختیار جسی قرار گرفته که تغییر شکل داده و حالت‌ها و ویژگی‌های مختلفی را به خود می‌گیرد. در واقع مهم‌ترین هدف در این بازی‌، کنترل انرژی و قدرت‌هایی‌ست که جسی در طول بازی کسب‌ می‌کند و به لطف محیط واکنش‌پذیر Control می‌توان از این توانایی‌ها حداکثر بهره و لذت را برد و با کمترین محدودیت در این دنیای عرفانی بدون مرز قدم برداشت.  

جهان بازی، روایت‌گر داستان Control

به گفته آنا ، سرپرست تیم داستان‌پردازی Control، روایت در این بازی به شکل پیچیده‌تری شکل می‌گیرد و با دیگر بازی‌ها متفاوت است. در Control شاهد صحنه‌های سینماتیک کمتری به نسبت آثار دیگر رمدی خواهیم بود و این جهان و محیط بازی‌ست که داستان Control را برای مخاطب روایت می‌کند. المان‌های ترسناکی که در محیط بازی به کار رفته تجربه آن را هیجان انگیزتر می‌کند و همچنین باس‌فایت‌های عظیمی نیز در بازی قرار داده شده‌اند که مخاطب را به چالش کشیده و تجربه‌ای حماسی را برای او رقم می‌زنند.

نقش جسی فیدن را کورتنی هوپ بازیگر نقش بث ویلدر در کوانتوم بریک ایفا می‌کند و همچنین صداپیشگان دو کاراکتر محبوب استودیوی رمدی، یعنی مکس پین و الن ویک نیز در بازی حضور خواهندداشت.

بازی Control که تجربه آن چیزی حدود 15 تا 20 ساعت به طول خواهد انجامید بدون معضل این روزهای صنعت گیم یعنی پرداخت درون برنامه‌ای روانه بازار شده و دو بسته‌ی الحاقی بزرگ بازی نیز در ابتدا برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر می‌شوند و برای مدتی نامشخص در انحصار این کنسول خواهند بود. اگرچه مدت زمان انحصاری بودن این دو بسته‌ی الحاقی مشخص نیست ولی تیم سازنده تایید کرده است که مدت انتظار دیگر کاربران طولانی نخواهد بود. همچنین این بازی برای کاربران PC در انحصار فروشگاه اپیک گیمز قرار دارد.

ساخت بازی Control به پایان رسیده است و در تاریخ 27 آگست ( 5 شهریور ) عرضه خواهدشد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.