Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نقد و بررسی فیلم John Wick: Chapter 3 – جاناتان، همه‌ی آن‌ها را بکش

جان ویک از دسته‌ی قهرمانانی است که حضورش در صحنه‌ی نبرد آن را تماشایی و قابل احترام می‌کند و این توانایی را این شخصیت در سینما به یک باره به دست نیاورده بلکه حاصل دو فیلم طولانی و جذاب و سرگرم‌کننده‌ای است که شخصیت جان ویک در آن‌ها پرداخت شده و به واسطه‌ی اتفاقات داستانی‌اش به جایگاه کنونی‌اش دست یافته است. در قسمت سوم، نه فقط جان که دیگر افراد و حتا آن‌هایی که با او به مبارزه می‌پردازند این احترام و بزرگی را به رسمیت می‌شناسند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم John Wick: Chapter 3 با گیم‌نیوز همراه باشید.

در جایی بین مبارزات نفس‌گیر و سریع جان ویک 3 که نسبت به قسمت قبلی پیشرفت واضحی داشته‌اند، دشمنانی که تازه جان را به زمین انداخته‌اند و او حتا توان بلند شدن را ندارد، به او لبخند می‌زنند و ادای احترام می‌کنند. چون از مبارزه با او خرسند شده‌اند و به این موقعیت افتخار می‌کنند. بعد خودشان به جان کمک می‌کنند تا سر پا بایستد و به ادامه‌ی مبارزه بپردازد. دست آخر جان آن‌ها را شکست می‌دهد. اما برخلاف دیگر آدم‌هایی که به قصد جانش به او حمله‌ور شده بودند، از کشتن آن‌ها صرف نظر می‌کند.

چنین منشی برای یک قهرمان در اندازه‌ی جان ویک، اگرچه قرار است ستودنی و پهلوانانه باشد، در حد پارودی شخصی باقی می‌ماند. به نظر می‌رسد سازندگان جان ویک تصمیم گرفته‌اند برای جذاب‌تر کردن این شخصیت و داستانِ نداشته‌ی فیلمشان، به یک نوع استهزاء درونی روی بیاورند. لبخندی که اتفاقا موفق می‌شود مخاطب را به شخصیت و فیلم نزدیک‌تر کند.

خواندن ادامه‌ی نقد فیلم John Wick 3 ممکن است بخشی از داستان این فیلم را لوث کند.

در فیلم اساسا چیزی به اسم جزئیات داستانی وجود ندارد. به همین خاطر است که حالا در سومین قسمت شخصیت‌ها تازه شناخته شده‌اند و می‌شود با آن‌ها همدردی و همذات‌پنداری کرد. اتفاقی که بیشتر از همه برای جان و بعد از آن برای وینستون می‌افتد. فیلم جان ویک 3 به یک ماجراجویی اکشن بیشتر شبیه است تا هر چیز دیگر و ساختار فیلم‌نامه نیز همین موضوع را ثابت می‌کند. ساختاری که در نوع خود منحصر به فرد است و البته موفق شده تا دو دنباله‌ی موفق برای جان ویک دست و پا کند.

فیلم جان ویک 3 بدون مکث از پایان قسمت دوم آغاز می‌شود. زمانی که جان به خاطر کشتن دی‌انتونیو در هتل کانتیننتال نیویورک به اکس‌کامیونیکادو تبدیل و جایزه‌ی سنگینی برای او در نظر گرفته شده است.

ساختار فیلم‌نامه‌ی این فیلم هم درست مثل قسمت قبلی، دارای یک پیش‌نمایش اکشن -که نتیجه‌ی اتفاقات قسمت قبل است-، یک مقدمه‌ی طولانی -که در واقع شروع داستانِ قسمت فعلی است- و یک نتیجه‌گیری سریع -که با درگیری اصلی فیلم همزمان می‌شود- است. پس از آن یک پیش‌نمایش دیگر به عنوان پایان‌بندی فیلم به نمایش در می‌آید. سکانسی که در واقع نقش زمینه‌ای است برای ساخته شدن قسمت بعدی. مجموعه‌ی جان ویک تا کنون با این فرمول توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

ورود بدون مکث فیلم به فاز اکشن بعد از شروع شدن، مستقیما نتیجه‌ی اتفاقات قسمت قبلی است و تماشاگر را میخکوب می‌کند. جان برای نجات جان خود، نمی‌تواند با همه‌ی قاتل‌های کره‌ی زمین وارد جنگ شود، پس باید چاره‌ای بیاندیشد. ماجراجویی جان با ورودش به کتابخانه‌ی عمومی نیویورک آغاز می‌شود. بعد از آن، قدم به قدم چک‌های John Wick 3 نقد می‌شوند و فیلم به سمت اکشن سرازیر می‌گردد. اگرچه مقدمه‌ی فیلم این بار طولانی می‌شود، سکانس درگیری در مراکش آن‌قدر هیجان‌انگیز و پر جنب و جوش هست که ریتم فیلم را به اوج برگرداند.

سفر جان برای رها شدن از این مخمصه‌ی عجیب که گرفتارش شده است ادامه می‌یابد. بعد از ملاقاتش با رییس مجمع، سکانس رستگاری و بخشیده شدن، جان ویک به نیویورک برمی‌گردد. تا همه چیز را به حالت قبلی برگرداند.

در سکانس رویارویی جاناتان با رییس مجمع در بادیه، مهم‌ترین اتفاق زندگی او رخ می‌دهد. او اولا به دلیل اصلی‌اش برای ادامه‌ی زندگی اقرار می‌کند و بار دیگر مسئله‌ی «عشق» را به میان می‌آورد. اما فیلم این‌جا اعتراف می‌کند که موضوع «عشق»‌ برای آن در حد «خاطره» و یادگاری‌های آن است و اصل آن واقعا اهمیتی ندارد. حداقل نه به این اندازه که این همه انسان را به کشتن دهد و مطمئنا نه به این اندازه که عقب‌گرد جان در مسیر انسانیت را توجیه کند. بعد در سکانس رویارویی جان با وینستون، او یک بار دیگر ثابت می‌کند که باور مستحکمی ندارد و مشخص نیست که واقعا دارد برای چه می‌جنگد.

فیلم جان ویک 3 هم مثل دو قسمت قبلی مملو از سکانس‌های درگیری و زد و خورد است. صحنه‌های درگیری از تنوع بسیار بهتری برخوردارند. فیلم المان‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کرده و همین موضوع کارگردانی این صحنه‌ها را نیز تغییر داده است. جان ویک اگرچه در روایت، در استعاره‌ی بنا شده توسط خودش غرق می‌شود و قادر نیست از جهانی که ساخته استفاده‌ی درستی کند، در اکشن می‌تواند با آن‌ها همه چیز را توجیه کند.

نبردهای تن به تن کورئوگرافی شده همچنان مهم‌ترین نقطه‌ی قوت این فیلم هستند. جان ویک برای پیشروی در مسیر خطرناک خود با افراد جدیدی همراه می‌شود که آن‌ها نیز قادراند بخش مهمی از اکشن فیلم را به جلو حرکت دهند و در کنار جان ویک به جذابیت‌های فیلم بیافزایند.

نقد فیلم John Wick 3

جان ویک برای این‌که قسمت به قسمت به یک فیلم بهتر تبدیل شود، نیازی به معجزه ندارد. تنها رصد کردن اشتباهات و نارسایی‌های قسمت‌های قبلی و برطرف کردن ایرادات آن‌ها کافی بوده تا این فیلم هر قسمت بهتر از قسمت قبلی به نظر برسد.

اگرچه در تمام مدت تماشای فیلم John Wick 3 به این فکر می‌کنید که چه قدر همه چیز «نشدنی» و غیر قابل انجام است، دست آخر از آن‌چه تماشا کرده‌اید رضایت خواهید داشت. چون رسالت یک فیلم اکشن چیزی بیشتر از این نیست، و جان ویک فیلم اکشنی است که رسالت خود را به خوبی به انجام می‌رساند.

 

شما کدام قسمت از فیلم‌های جان ویک را بیشتر دوست دارید؟

نقد شما به فیلم John Wick: Chapter 3 چیست؟

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.