Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نُت‌نوشت:‌ بررسی موسیقی متن فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه

مایکل گیاچینو آهنگساز قسمت اول مرد عنکبوتی از سری سوم فرنچایز عظیم این ابرقهرمان، که پیش‌تر هم موسیقی مسحورکننده او را در فیلم-انیمیشن‌های شگفت‌انگیزان 1 و 2، بالا، ماشین‌ها، راتاتویی و زوتوپیا شنیده‌ایم، آلبوم دیگری برای قسمت دوم مرد عنکبوتی به کارگردانی جان واتس خلق کرده است که نه تنها از نظر قدرت موسیقیایی و جذابیت دست کمی از موسیقی قسمت اول ندارد، که از برخی جنبه‌ها نیز می‌توان گفت تا حدودی بهتر است. این سومین آلبوم گیاچینو برای استودیوی بزرگ مارول، بعد از دکتر استرینج و مرد عنکبوتی؛ بازگشت به خانه است. در ادامه‌ی مطالب بخش نُت‌نوشت با بررسی موسیقی متن فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه با گیم‌نیوز همراه باشید.

بگذارید از مهم‌ترین نکته این آلبوم شروع کنیم و آن اینکه موسیقی متن گیاچینو گویی در قسمت دوم مرد عنکبوتی همگام با رشد شخصیتی پیتر پارکر بالغ‌تر و جدی‌تر شده است؛ به عبارت دیگر، از آنجایی که پیتر پارکر دیگر آن پسر نوجوان خام و بی‌تجربه قسمت اول نیست، تم موسیقیایی او نیز دیگر از آن حس  نوجوان‌پسند و تا حدودی کُمیک به تم ابرقهرمانی ‌جدی‌تری بدل شده است.

مصداق همین نکته را می‌توانیم در اولین قطعه از این آلبوم با عنوان Far From Home Suite Home به وضوح ببینیم. این قطعه، که مانند قطعه Suite از قسمت اول مرد عنکبوتی حدودا 9 دقیقه است، مخلوطی از تمامی تم‌های مهم این آلبوم را ارائه می‌دهد که از تم قسمت اول مرد عنکبوتی شروع و تقریبا در دقیقه 2 قطعه به تم قسمت جدید فیلم منتقل می‌شود، سپس تمی آرام و عاشقانه (که احتمالا مربوط به آشنایی بیشتر پیتر پارکر و مری جین در این قسمت است) پخش می‌شود و از آنجا وارد تم مارشال و اکشنی با تمپوی هیجان‌انگیز سازهای کوبه‌ای می‌شود که در اواسط آن می‌توانیم تم نیک فیوری از فیلم اونجرز را نیز بشنویم.

پس از این وارد موسیقی الکترونیک-ارکسترال با همان تمپوی اکشن و تند و البته ریف‌های سنگین گیتار الکتریک می‌شویم که به نوعی نقطه اوج این قطعه است. این قسمت از قطعه تم میستیریو، ابرقهرمان منفور فیلم است که به نظر من بسیار جذاب‌تر و هیجانی‌تر از تم موسیقیایی والچر، ابرقهرمان منفور قسمت اول تنظیم و ساخته شده است. دقایق آخر قطعه پس از تم میستیریو، باز به تم حماسی و ابرقهرمانی مرد عنکبوتی باز می‌گردیم و اینجاست که از طریق موسیقی متن متوجه می‌شویم در این قسمت با مردعنکبوتی شجاع‌تر و پیتر پارکر بالغ‌تری روبه‌رو هستیم که این‌ بار باید از پس چندین چالش مختلف بر آید.

تم‌‌هایی که در بالا اشاره کردیم هر کدام به صورت اختصاصی در یک قطعه و در بسیاری از قطعات دیگر این آلبوم به صورت پراکنده باز شنیده می‌شود. حتی تم اونجرز نیز به صورت جسته گریخته در گوشه کنار قطعات به گوش می‌رسد. یکی از جالب‌ توجه‌ترین قطعات آلبوم اما، قطعه The Magical Mysterio Tour است که تنظیم و حس متفاوتی دارد. در اینجا ترس از میستیریو هدف اصلی است.

قطعه با همنوایی ترسناک و نامطبوع آرشه‌های ویالن آغاز می‌شود و رفته رفته بر هیجان قطعه اضافه‌تر می‌شود و سازها بی‌تابانه‌تر نواخته می‌شوند. تم اصلی فیلم برای لحظاتی پخش می‌شود و سپس دوباره به همان روند قبلی و ترسناک خود باز می‌گردد. دیگر قطعات، به غیر از Tower of Cower که تا حدودی متفاوت از باقی قطعاتِ اکشن آلبوم جلوه می‌کند، جلب توجهی نمی‌کنند و صرفا تکرار مکرر همان چند تم‌ قبلی هستند با تمپوها و تنظیمات متفاوت‌تر.

در مجموع، آلبوم جدید گیاچینو با وجود برخی تم‌های تکراری از آلبوم اول او برای مرد عنکبوتی؛ بازگشت به خانه و استفاده از تم‌ اونجرزِ سیلوستری، به نظر در میان موسیقی فیلم‌های اخیر استودیوی مارول برجسته جلوه می‌کند. آلبوم او همزمان حماسی، ابرقهرمانی، دلهره‌آور، تماتیک و کاراکتر-محور است. پیشنهاد می‌کنم قبل از دیدن فیلم آلبوم را یک بار گوش دهید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.