Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نقد و بررسی بازی Children of Morta – خانواده همه چیز است

صنعت بازیسازی در ایران سال‌هاست که آنطور باید خودی نشان نمی‌دهد و یکی از دلایل عدم موفقیت آن را می‌توان تزریق پول به پروژه‌های اشتباه دانست. یکی از اتفاقات مهم این روز‌های این صنعت در ایران که ما را به آینده امیدوار می‌کند، فرزندان مورتا یا همان Children of Morta است. عنوانی با کیفیت و استاندارد جهانی که به تازگی از طریق سرویس استیم و سرویس داخلی هیولا عرضه شده است. این عنوان دست روی موضوعی گذاشته که این روزها به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی اهمیت خود را از دست داده و آن هم خانواده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Children of Morta با گیم‌نیوز همراه باشید. پیش از خواندن این مطلب پیشنهاد می‌کنم بررسی ویدیویی این بازی را تماشا کنید:

 

در آغاز بازی ما شاهد تهدیدی بزرگ هستیم که با جاری شدن از کوه مورتا می‌خواهد دنیا را به کام تاریکی بکشاند. مادربزرگ خانواده برگسون با فهمیدن این موضوع پسر خود را از دشمنی که  خانواده و از همه مهم‌تر بشریت را تهدید می‌کند مطلع می‌سازد. داستان بازی در حقیقت سعی دارد که یک داستان فانتزی باشد که در آن شاهد نبرد خیر و شر هستیم هر چند که معتقدم به خوبی در این موضوع موفق نبوده اما موضوعی که سازندگان سعی داشتند روی آن تمرکز بیشتری داشته باشند ارتباط و نزدیکی اعضای خانواده برگسون است. که البته همین مسئله شاید باعث شود که داستان بازی ساده انگاشته شود اما حضور داستان‌های جانبی و فرعی در بازی گیمر را مشتاق به ادامه هر مرحله نگه می‌دارد.

Children of Morta

عموما در بازی‌هایی در سبک Roguelike نمی‌توان انتظار زیادی از داستان‌پردازی داشت اما اتفاقی که در بازی Children of Morta می‌افتد درست برعکس این است و شما بعد از اتمام هر سیاه‌چاله و یا مردن با برگشتن به عمارت اصلی میان‌پرده‌هایی را می‌بینید که داستان را رو به جلو می‌برند و یا به اتفاق‌های معمول بین اعضای خانواده پرداخته می‌شود. این جستارهای روایی که با وجود دوست داشتنی بودنشان فاقد عنصر درگیرکنندگی هستند، در نهایت برخی از بازی‌کنندگان را درگیر می‌کنند و برای برخی دیگر اهمیت زیادی ندارند. اتفاقات، شخصیت‌ها و دشمن‌های این بازی نشانه‌های یک ماجراجویی اساطیری را برای بازیکن‌ها در خود دارند و سرزمین رئا که از قضا نام خدای آن هم هست محیط را برای بیان کردن یک داستان اساطیری فراهم کرده و تا اواسط بازی شما تقریبا از این مسئله مطمئن می‌شوید.  پی بردن به این موضوع و درک این فضا لذت بخش است اما در بخش‌های پایانی بازی ناگهان همه چیز بهم می‌ریزد و بازی از ریتم می‌افتد. بازیکن خود را در عصر مدرن و پیشرفته‌ای می‌بیند که هیچ تناسبی با آن‌چه تا آن لحظه تجربه کرده نداشته و حتی دیگر صدای راوی نیز فقط سعی دارد جسته و گریخته همه چیز را به یکدیگر مرتبط کند.

Children of Morta

درباره گیم‌پلی،‌ صداگذاری و طراحی هنری بازی مفصل در بررسی ویدیویی صحبت کردیم اما در ادامه صحبتم باید بار دیگه به طراحی هنری و صداگذاری اشاره کنم. طراحی و گرافیک به شکل خیره‌کننده‌ای زیباست و جزئیات فوق‌العاده‌ای دارد. صحنه‌هایی در بازی وحود دارند که همراه با یک موسیقی خوب شما را چند دقیقه‌ای مجذوب کرده و بعد از کشتن دشمنانی فراوان شما را به آرامشی کوتاه دعوت می‌کنند. انتخاب راوی بازی نیز هوشمندانه بوده است چرا که به خوبی از پس روایت بازی برآمده و سبک روایت او با استفاده کلمات رسمی که استفاده روزانه‌ای در زبان انگلیسی ندارند به حماسی و اساطیری بودن روایت کمک می‌کند، اما همه این‌ها در بخش پایانی بازی ریتم و هارمونی خود را از دست می‌دهند و حتی گیم‌پلی بازی به طور غیرمنصفانه‌ای به نسبت عناوین Roguelike سخت می‌شود، که در آن بخش بازیکن فقط می‌خواهد آن چیزی را که شروع کرده تمام کند و دیگر بازی کششی برای همراه کردن بازی‌کننده ایجاد نمی‌کند و در بدترین حالت ممکن است بازی را رها کند چرا دیگر از آن لذتی نمی‌برد.

بررسی ویدئویی بازی Children of Morta

بازیکنان باید از پیش بدانند که این بازی یک عنوان Roguelike است و بنابراین گیم‌پلی تکرارشونده‌ای دارد و دارای مرگ دائمی یا Permadeath است. چیزی که سازندگان به خوبی به آن پرداخته‌اند داستان‌ها و مرحله‌های فرعی در هر مرحله است که گاهی پیدا کردنشان از به پایان رساندن آن‌ مرحله جذاب‌تر می‌شود و بنابراین گیم‌پلی بازی کسل‌کننده نمی‌شود، در کنار این مراحل فرعی، مینی‌گیم‌هایی نیز قرار گرفته که برخی از آن‌ها مبتنی به شانس و برخی مبتنی به مهارت بازیکن است و شما با پیروزی در آن‌ها آیتم‌های خاصی دریافت می‌کنید که در طول مرحله به کمک شما می‌آیند. متاسفانه بازی برای تجربه تک‌نفره به خوبی برای بعضی از شخصیت‌ها بهینه نشده و شما نمی‌توانید با انتخاب بعضی از آن‌ها سرگرم شوید و بازی را پیش ببرید.

Children of Morta

در نهایت باید گفت بازی Children of Morta یکی از بهترین عناوین مستقل امسال و در سبک Roguelike است که امیدوارم آغازکننده مسیر تغییر و پیشرفت در صنعت بازیسازی ایران باشد. این بازی می‌تواند به الگویی برای دیگر سازندگان ایرانی تبدیل شود و خاطرنشان کند که هیچ چیز نشد ندارد فقط کافی است برای اهداف خود تلاش کنند. درست است که این بازی مشکلاتی دارد که ممکن است باعث خسته‌کننده بودن آن بشود اما هیچ بازی خوبی بدون ایراد نیست و در مجموع استودیو Dead Mage کار خود را به نحو احسن انجام داده و مطمئنا در عناوین بعدی خود پخته‌تر از گذشته ظاهر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.