Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

سیرتاپیاز بازی فورتنایت بتل‌رویال – به مناسبت دو سالگی پدیده‌ی اجتماعی فرهنگی فورتنایت!

0

این روز‌ها شاید کمتر کسی را پیدا می‌کنید که پدیده‌ فورتنایت را نشناسد. حتی پدر و مادر‌هایمان هم نامش را شنیده‌اند و برای خیلی از آن‌ها این معضلی بزرگ در راه پیشرفت فرزندانشان است. فورتنایت راهش را در هر چیزی که می‌توانست پیدا کرد از پشت نیمکت‌های مدارس گرفته که باعث خاموش شدن سرویس‌های وایرلس رایگانی شد که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته بود تا زمین فوتبال و شادی بعد از گل آنتوان گریزمان در فینال جام‌جهانی 2018 که یکی از ایموت‌های معروف بازی فورتنایت بود. تصمیم گرفتیم تا به مناسبت دو سالگی این پدیده‌ی اجتماعی – فرهنگی نگاهی بندازیم به دو سال گذشته و آنچه که اتفاق افتاد تا این بازی دنیا را تسخیر کند.

Fortnite

بتل رویال آغاز یک فصل رویایی برای بازی‌سازان و مخاطبین

قبل از هر چیز بهتر است آنچه را که اکنون بتل‌رویال می‌نامیم ریشه‌ یابی کنیم. حالت بتل‌رویال چیزی نبود که یک شبه سر از پابجی و فورتنایت در بیاورد. این سبک به عنوان یک ماد مولتی‌پلیر در عناوین جهان‌باز متولد شد و خیلی سریع به ترندی بین بازیکنان پلتفرم پی‌سی تبدیل شد. بازی‌هایی همچون Rust و DayZ بازیکنان را در نقشه‌هایی پر از دشمن و زامبی رها می‌کردند و آن‌ها می‌بایست به دنبال سلاح‌ها و آیتم‌ها برای زنده ماندن می‌گشتند.

اتفاقی که از لحاظ ارتباطی می‌افتاد این بود که زمانی که دو بازیکن به یکدیگر می‌رسیدند یا باید یکدیگر را برای آیتم‌ها می‌کشتند و یا می‌توانستند برای بقای بیشتر با یکدیگر تیم شوند. هر چند که در حالت دوم امکان خیانت نیز وجود داشت.

بتل‌رویال در آغاز راه یک سبک صرفا شوتر نبود. یکی از ماد‌های محبوب آن زمان در عنوان ماینکرفت بود که بر اساس فیلم Hunger Games شکل گرفته بود. این ماد در جوامع مجازی به شدت سر و صدا کرد. ارتباطات بین بازیکنان در بازی‌های در سبک بقا باعث شد تا طراحان ماد‌ها سناریویی جدید طراحی کنند که بازیکنان به شکل گروهی وارد بازی می‌کرد. برندان گرین یکی از همین طراحان بود که برای بازی‌هایی مثل DayZ و Arma 3 ماد طراحی می‌کرد و بعدها پابجی را خلق کرد.

تفکرات و ایده‌های او خیلی از جوانب این سبک را شکل داد که این شامل اسمش هم می‌شد. او این سبک را بتل‌رویال نامید که نام یک فیلم کلاسیک ژاپنی است. در آن دانش‌آموزان یک دبیرستان مجبور می‌شوند تا سر حد مرگ با یکدیگر مبارزه کنند تا فقط یک نفر زنده بماند.

PUBG VS. FORTNITE

گرین همچنین ماد رسمی بتل‌رویال برای بازی Z1 را طراحی کرد و محبوبیت زیاد آن باعث شد تا سازندگان بازی این حالت را به صورت رسمی به بازی اضافه کنند و خیلی زود آن‌ها تبدیل به اولین استودیویی شدند که این سبک را به صورت رسمی با نام H1Z1 ارائه می‌دهند.

در همین حال برندان گرین عنوان بتل‌رویال خودش را خلق کرد، PlayerUnknown’s Batllegrounds یا به اختصار پابجی در مارچ سال 2017 عرضه شد و تنها در یک سال 30 میلیون نسخه فروخت. این بازی رکورد 3 میلیون بازیکن فعال در استیم از آن خود کرد. اپیک‌گیمز خیلی سریع در سپتامبر همان مسیر پابجی را پیش گرفت و حالت رایگان Fortnite: Battle Royale را عرضه کرد.

آن‌ها خیلی سریع بازیکنان زیادی را به خود جذب کردند که از دلایل عمده آن می‌توان به رایگان بودن این تجربه و همچنین تغییرات خاصی که در سبک بتل‌رویال داده بودند اشاره کرد.

بازیکنان می‌توانستند همانند ماینکرفت با جمع‌آوری منابع برای خود سازه‌های مختلفی بسازند.

Epic Games

فورتنایت یک پدیده جهانی

برگردیم به فورتنایت و اتفاقاتی که آن را از یک بازی متوسط به یک پدیده جهانی تبدیل کرد. در دسامبر سال 2011 بود که فقط چند ماه از انتشار Gears of War 3 می‌گذشت و کلیف بلزینسکی از اپیک گیمز در جریان رویداد Spike Video Game Awards فورتنایت را با یک تیزر به صورت رسمی معرفی کرد. وی در مصاحبه‌های بعد از معرفی از وجود ایده ساخت این بازی در استودیو گفت و تاکید کرد که این شوتر با تمام شوترهایی که از اپیک دیده‌اید فرق می‌کند و تمرکز بازی بیشتر بر روی بقا است.

سال بعد شرکت بزرگ چینی Tencent اکثریت سهام اپیک را خریداری کرد و این سرمایه‌گذاری تاثیر خود را در روند کار استودیو گذاشت و اولویت آن‌ها به عناوین Free-to-play تغییر کرد. همان سال کلیف بلزینسکی و راب فرگوسن اپیک را ترک کردند. کلیف به سمت Lawbreakers و Radical Heights رفت و فرگوسن پایه گذار اصلی تولد دوباره Gears of War برای نسل جدید شد.

جلد مجله Gameinformer از فورتنایت

سال 2014 مجله گیم Gameinformer اطلاعات جدیدی از فورتنایت منتشر کرد با عکسی که از بخش Save the World روی جلد خود داشت. در اطلاعات جدید به سیستم ساخت و ساز و استفاده از منابع به طور کامل اشاره شده بود.

بعد از آن باز هم برای دو سال در سکوت خبری بود و تنها خبری که از آن شنیده شد در سال 2015 بود که به سازگاری با سیستم مک تایید شد. در اواسط سال 2017 اپیک Fortnite Founders Packs را معرفی کرد که پیش خرید بازی با دسترسی زودهنگام بود.

هر چند که در نهایت به صورت رایگان بازی عرضه شد و کسانی بازی را پیش خرید کرده بودند علاوه بر دسترسی زودهنگام امتیازات ویژه دیگری نیز دریافت کردند.

Fortnite

در سپتامبر سال 2017 بود که اپیک به طور رسمی بخش بتل‌رویال بازی فورتنایت را که به وضوح از پابجی الهام گرفته شده بود را معرفی کرد که در پکیج کسانی که بازی را پیش‌ خرید کرده بودند قرار گرفت اما خیلی زود به عنوان محصولی رایگان عرضه کرد. بخش بتل‌رویال این بازی تفاوت و ایده خاصی نداشت و در اکتبر همان سال بخش Save the World بازی فورتنایت میانگین امیتازی بین 6 تا 7 را دریافت کرد.

عصر طلایی فورتنایت، استریمرها، نینجا و دیگران

در ژانویه سال 2018 آپدیت نقشه این بازی تغییرات اساسی ایجاد کرد و سازندگان شروع به انتشار آپدیت‌های مختلفی کردند. ورق برای فورتنایت در حال برگشتن بود و در ماه مارچ آن‌ها از نسخه بتا بازی برای سیستم عامل iOS رونمایی کردند در ادامه نیز آن‌ها قابلیت کراس پلتفرم را معرفی کردند و بازیکنان کنسول‌ها، پی‌سی و دستگاه‌های موبایل حالا می‌توانستند با یکدیگر بازی کنند.

استریم نینجا و دریک در بازی Fortnite

در همین ماه بود که رپر معروف کانادایی دریک به استریم نینجا پیوست و رکورد تماشاچی در توییچ را با یکدیگر شکستند. تمام این اتفاقات فورتنایت سر زبان‌ها انداخت و این بازی را حاکم بلامنازع استریم‌های توییچ کرد.

بخش بتل‌رویال فورتنایت حالا با میانگین امتیاز 9.5 مواجه بود. در تابستان با بالا گرفتن تب Infinity War، تانوس در فورتنایت حضور پیدا کرد که معامله‌ای برد برد برای مارول و اپیک بود. در ماه ژوئن نسخه نینتندو سوییچ معرفی شد و به جمع خانواده کراس‌پلی دیگر پلتفرم‌ها پیوست.

در ماه جولای بود که دیگر فورتنایت فقط یک بازی نبود بلکه یک پدیده‌ی اجتماعی – فرهنگی بود که مشکلات زیادی در مدارس بین دانش‌آموزان و معلمان بوجود آورد. مسئله اینجا بود که دانش‌آموزان با استفاده از سرویس وایرلس مدارس و تلفن‌های همراه خود فورتنایت بازی می‌کردند و این بازی کردن‌ها فقط به زمان استراحت‌ بین کلاس‌ها ختم نمی‌شد اما برای سازندگان همه چیز رویایی بود و آن‌ها از طریق سیستم پرداخت درون بازی چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار کسب کرده بودند.

ثبت 250 میلیون حساب کاربری در Fortnite

فورتنایت موبایل – رویایی پر از مانع برای اپیک

در آگوست 2018 فورتنایت به سیستم عامل آندروید آمد و پرچمداران سامسونگ در هنگام معرفی از داشتن ایتم‌هایی با تم گلکسی در بازی فورتنایت می‌گفتند. در ماه سپتامبر نیز بالاخره پلی‌استیشن اجازه داد تا سد بین کاربرانش با کاربران ایکس باکس و سوییچ شکسته شود آن‌ها بتوانند با یکدیگر بازی کنند. با اینکه این بازی همچنان در حالت دسترسی زودرس است اما توانسته به یکی از بهترین داستان‌های موفقیت در صنعت بازیسازی تبدیل شود و همچنان با آپدیت‌های مداوم با قدرت پیش برود.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.